BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
İstatistikte Temel Kavramlar
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
KESİTSEL ARAŞTIRMALAR
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
PROJE NEDİR? Önceden belirlenmiş bir süre içerisinde;
VERİ TABANI VE VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır Robert A
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Pazarlama Araştırması
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Stratejik Yönetim.
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
ARAŞTIRMA KONUSUNUN BELİRLENMESİ
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİNİN HAZIRLANMASI
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
PROJE BAŞLIĞI (Times New Roman 36 Punto) (Proje No)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Değerlendirme Çalışması Raporlama
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ

İki Tür Araştırma Vardır 1-Kuramsal (teorik) araştırma: Daha önce yapılmış araştırmalar-çalışmalar çerçevesinde mantıksal çözümlemeler yapılır. Mevcut veriler gözden geçirilir ve yeni gelişmeler çerçevesinde yeni ilişkiler analiz edilir. -Amaç, model ve kuramları geliştirmek ve desteklemektir. -Kuramsal araştırma, belgelerin taranması, seçilmesi, çözümlenmesi, sınıflandırılması ile gerçekleştirilir. -Analitik yaklaşım gerektirir. -Makro yaklaşım içerir. Toplumların kalkınma sorunları, gelişme, sanayileşme gibi konular örnek olarak verilebilir. -20 yy ile birlikte uygulamalı araştırmalar (alan araştırmaları) bir ihtiyaç olarak doğmuştur.

2-Uygulamalı (ampirik) araştırma (alan araştırması) Alan araştırmaları mikro düzeyde yapılan araştırmalardır. Toplumsal kurumlar (aile, siyaset, din vb.), toplumsal ilişkiler (ebeveyn-çocuk ilişkisi, yöneten-yönetilen ilişkisi, karı-koca ilişkisi vb.), toplumsal olaylar (aile içi şiddet, kadına yönelik şiddet, intihar, göç vb.) konularında gerçekleştirilir. Alan araştırmaları, bir konuda topluma inilerek ilk elden veri toplanmasını sağlar.

Kuramsal ve alan araştırmaları Kuramsal toplumbilim 19. yy’da A. Comte, M. Weber, K. Marx gibi isimler öncülüğünde gelişmiştir. Uygulamalı toplumbilim 20. yy başında Fransa, İngiltere, ABD başta olmak üzere toplumsal ihtiyaçlardan kaynaklanmıştır. Sanayi devrimi, kentleşme, teknolojinin gelişmesi toplumsal sorunların artmasına yol açmış ve çözüm ihtiyacını doğurmuştur. Fransa’da uygulamalı araştırmaların öncüsü Frederik Le Play’dir. Endüstrileşmenin işçi sınıfına etkilerini incelemiştir. İngiltere’de Charles Booth, Londra’da endüstri koşullarında halkın durumunu incelemiştir. ABD’de alan araştırmaları toplumsal sorunlara yönelen gazetecilik ve edebiyat eserleri ile başlamıştır. ABD ve Batı Avrupa’da alan araştırmaları önceleri toplumsal incelemeler şeklinde başlamış 1950’lerden itibaren toplumbilim araştırma yaklaşımı olarak gelişmiştir. Toplumsal incelemeler, belirli bir konuda durum saptaması yapar ve sorunları belirler. Toplumbilim araştırma yaklaşımı olarak alan araştırmaları, benzer durumdaki bütün konular için genellenebilecek bulgulara ulaşmayı amaçlar ve bilimsel yöntem kullanır.

Kuramsal ve alan araştırmaları İki araştırma da birbirini tamamlar, birbirine katkı sağlar. Amacı, güvenilir, yeni, geçerli bilgi elde etmektir. Kuramsal araştırmalar doğrudan bilime katkı sağlar. Alan araştırmaları toplumdaki sorunların belirlenmesi ve çözümüne yöneliktir. Bireyi fiziksel ve zihinsel olarak rahatsız eden her şey sorundur. Alan araştırmaları, tarihsel çözümlemeler, makro çözümler yerine pratik amaçlı mikro çözümlere yöneliktir. İki araştırma da bilimsel yöntemleri ve bilimsel teknikleri kullanır. Alan araştırmaları belirli bir toplumsal sorundan hareket eder ve çoğunlukla bir hipotezi test eder. Belirli yer ve zaman için genellenebilir. Tümevarım ve tümdengelim iki yolu da kullanabilir.

ARAŞTIRMA PLANI

Neden Araştırma Planı Yapılır? Araştırma planı, araştırma için kolaylık sağlar. Araştırmada elimizde ne var, ne istediğimizi, hangi sonuçlara ulaşılacağı konusunda bir çatı sunar. Toplumsal olaylar çok yönlü ve karmaşıktır, bütün yönleriyle ortaya koymak, bütün değişken ve faktörleriyle açıklamak, bütün kaynaklara ulaşmak zordur (metodoloji, kaynak, zaman açısından). Araştırma palanı mevcut veri, kaynak, olanaklar içinde en uygun alternatifleri bulup, en iyi seçimleri yapmayı sağlar. Her araştırma konusuna göre, araştırma planları özgün nitelikler taşıyabilir. Ancak bütün araştırma planlarında yer alan genel özellikler belirlenebilir.

Araştırma Planında Bulunması Gereken Başlıklar: Araştırmanın Konusu: Ne ? sorusunun cevabı verilmelidir. -Bu süreçte sorularla konu netleştirilebilir. Başlık: Başlık bir etikettir. Çok kısa ya da çok uzun olmamalıdır. Başlık bir cümle değildir. Bu nedenle özne, nesne, yüklem sırası yoktur. Anahtar kelime sistemi uygulanmalıdır.

2. Araştırmanın Amacı Neden-Niçin? -Sorularının cevabı aranır. -Araştırmanın sağlayacağı yararlar, sonuçlarının hangi amaçlarla kullanılabileceği -Literatürde hangi boşluğu dolduracağı belirlenir.

3.Konunun sınırlandırılması -Toplumsal olaylar çok yönlü ve karışıktır, bütün yönleriyle incelenemez. Sınırlanmalıdır. -Ne sorusunun ayrıntıları belirlenir. -Araştırmanın varsayımının belirlenmesi gerekir -Sınırlama tarih, coğrafya çerçevesinde yapılabilir. -Örneğin, gecekondu konusunda yapılacak bir çalışmada, gecekondu olgusunun ekonomik, siyasal, kültürel, göç vb. boyutları olabilir. Ya da Türkiye’de belirli bir tarihsel süreç veya belirli bir coğrafya çerçevesinde gecekondu olgusu ele alınabilir.

4. Literatür incelemesi ve kaynak taraması -Konu belirlendikten sonra literatür incelenmelidir. Konunun sınırları, metodoloji vb. belirlenmesi buna bağlıdır. Yapılacak çalışma konusunda daha önce yapılmış çalışmalar incelenmelidir. Konu hakkında yeni fikir, varsayım oluşturma, literatürdeki boşlukları görme ve böylece gereksiz tekrarlar önlenmiş olur. -Bu konuda şu eleştiri yapılır: Literatür incelemesini araştırmacıyı koşullandıracağı, etki altında bırakacağı söylenir. (?)

4. Literatür incelemesi ve kaynak taraması -Bu başlık altında, araştırma konusundaki kaynaklar yazılır. -Kaynaklar alan araştırması ise, şu bilgiler olmalıdır: -Araştırmayı yapan kurum, kişi, yer-tarih, yayın bilgileri, amacı-kapsamı, metodolojisi, kullanılan teknik(ler),önemli bulgular. -Kaynaklar alan araştırması değilse, künye bilgileri ve önemli içerik belirtilmelidir. -Literatür incelendikten sonra; -seçilen, model-yaklaşım belirlenir. -hipotezler, alt hipotezler belirlenir.

4. Literatür incelemesi ve kaynak taraması Kaynaklar: A-Belgesel Kaynaklar: 1-Doğrudan toplanmış bilgilere dayanır. (TÜİK istatistikleri, nüfus sayımları, kuruluş raporları vb.) 2-Başka kaynaktan aktarılan bilgilere dayanır. B-Kaynak Kişiler: Konu ile ilgili kişilerle konuşmak. Örneğin, yetkili görevliler, yöneticiler, toplum liderleri, uzun süredir konu ile ilgili alanda kişilerle çalışanlar, vb. -Farklı bakış açıları için farklı kişilerle görüşmeli

5.Araştırmanın Kapsamı Araştırmanın hangi ölçüde ve genişlikte tutulacağı belirlenir. En uygun kapsam belirlenmelidir. Bu konuda istatistik uzmanlarından yardım alınmalıdır. 1-Araştırma biriminin belirlenmesi: -Araştırma birimi: Bir araştırmanın konusunu oluşturan unsurdur. Örneğin, Ankara’da üniversite gençliği üzerine gerçekleştirilecek bir araştırmada, araştırma birimi üniversite gençleridir. (Gecekondu, aile, işsizler, vb.) -Araştırma biriminin tanımlanması gerekir. Örneğin, yaşlıların sorunlarını araştırırken, araştırma birimi olan “yaşlı” kavramı tanımlanmalıdır. Hangi yaş grubunu kapsadığı, hangi özelliklere sahip olduğu belirtilmelidir. 2-Araştırma evreninin belirlenmesi: -Araştırmanın evreni: Bir araştırmanın konusunu oluşturan birim-unsurların toplamıdır. Örneğin, Ankara’da üniversite gençliği üzerine gerçekleştirilecek bir araştırmada, Ankara’daki bütün üniversite gençlerinin toplamı araştırmanın evrenini oluşturur. -Araştırmanın evreni toplumun tümü (tarama), belli gruplar (etnik, dini, mezhepsel, sınıf vb.), belirli özellikleri taşıyan bireyler (engelliler, mahkumlar, vb.) olabilir.

5.Araştırmanın Kapsamı 3.Araştırmanın örnekleminin belirlenmesi: Araştırmanın örneklemi, bir araştırmada araştırma evreninden araştırmayı temsil edecek birimlerin seçilmesidir. -Bunun için hangi örnekleme tekniğinin kullanılacağı belirlenmelidir. (Basit tesadüfi, tabakalı, küme örneklemesi vb.)

6. Kullanılan Temel Kavramlar -Araştırmada kullanılan temel kavramlar tanımlanmalıdır. -Sosyal bilimlerde kavramlar farklı anlam ve içeriklerde kullanılabilir. Bu nedenle yapılan araştırmada, kullanılan kavramların açık ve net bir tanımı yapılmalı, bizim söz konusu kavramı hangi anlamda ele aldığımız belirlenmelidir.

7. Veri Toplama Yolu ve Araçları -Bu başlık altında araştırma sırasında kullanılan teknikler belirlenir. -Araştırma, kuramsal bir araştırma ise, literatür taraması-kayıt taraması ile yazılı kaynaklar kullanılır. Araştırma, bir alan araştırması ise, kullanılacak teknikler belirlenir. Alan araştırmasında şu teknikler kullanılabilir: gözlem (katılımlı-katılımsız), soru kağıdı (anket), tarama (survey), mülakat (yapılandırılmış-yarı yapılandırılmış-yapılandırılmamış), monografi, deney, odak grup çalışması. -Araştırma sırasında birden fazla tekniğin kullanılması yerinde olur. -Araştırmaya başlamadan önce pilot uygulama yapılarak araştırma tekniği ve soruların işleyip işlemediği belirlenir.

8-Araştırma Takvimi ve Bütçesi Araştırmada gereken zaman, personel, malzeme, seyahat ve diğer masraflar takvim verilerek tahmini olarak belirlenir.

Çalışma Şeması Araştırma tekniği çerçevesinde kullanılacak formların (soruların) belirlenmesi. Araştırmada çalışacak görüşmecilere eğitim seminerleri verilmesi. Araştırma tekniğinde bir örneklik sağlanması, sağlıklı bilgi toplanması için araştırma öncesi görüşmecilere, araştırma konusunda (yer, uygulama biçimi vb. konularında) ve dikkat edilecek noktalarda eğitim programı verilir. Araştırma için gerekli izinlerin alınması. Görüşmecilere bu izin formlarının dağıtılması Pilot uygulama ve ön denemenin esaslarının ve yerinin belirlenmesi Pilot uygulama sonrasında görüşme formlarının yeniden düzenlenmesi, işlemeyen soruların çıkartılması ve yeni sorular eklenerek son şeklinin verilmesi Uygulama esasları, lojistik, ulaşım, haberleşme sisteminin sağlanması Araştırma sırasında bir araştırma merkezi oluşturulur ve bu merkezde bir görevli sürekli olarak bulunur Toplanan verilerin bilgisayar ortamına aktarılması Verilerin çözümleme ve yorumunun yapılması