Hemşirelik Uygulamalarında Kanıta Dayanırlılık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Toplum Sağlığını Geliştirme
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
24 Kalite yönetimi.
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
İTF Eğitiminde Mevcut Durum Tespiti WFME-UTEAK-TTB Tıp Fakültelerinin Misyon ve Hedefler Temel Alanı Ölçütleri ile İlgili Değerlendirmeleri Misyon.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
PROGRAM TASARIMI
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Pazarlama Araştırması
Bilgisayar Destekli Eğitim
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
27 TEDAVİ PLANLARI.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İş Etüdünün Tanımı Literatürde en fazla kabul edilen ve kullanılan iş etüdü tanımı, İngiliz standartlar Sözlüğü tarafından yapılmıştır: Buna göre İş Etüdü,
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Yeni Nesil Laboratuvar
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
TKY UYGULAMASI.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
PROBLEM ÇÖZME.
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Açıklayıcı Bibliyografi Kütüphanesi
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

Hemşirelik Uygulamalarında Kanıta Dayanırlılık Resim

Genel Anlamda Kanıt Nedir Kanıt bilinmeyen ya da doğruluğundan şüphe edilen bir şeyin doğruluğunun ispatlanması ya da mevcut inanç veya gerçekleri ispatlama ya da çürütme olarak tanımlanabilir.

Güvenilir Bir Kanıtın Üç Önemli Özelliği Elde edilen bilgiye oy birliği ile karar verilmiş olmalıdır. Elde edilen kanıt geniş ve anlaşılır bir şekilde sunulmalı, anlaşılması güç olmamalıdır. Elde edilen kanıt herkesin kullanımına açık olmalıdır.

KDU(Kanıta Dayalı Uygulama) Nedir? Hasta ile ilgili kararlarda sistematik araştırmayla elde edilen en iyi ve en son kanıtın açık, özenli ve mantıklı şekilde kullanıldığı uygulamalardır.

Neden Kanıta Dayalı Hemşirelik Son yıllarda kanıta dayalı uygulama, disiplinler arası bir süreç haline gelmiştir. Yeni teknolojilerin gelişmesi ile birlikte hastaların beklentilerinin de artması kanıta dayalı uygulamaya olan gereksinimi arttırmıştır.

Neden Kanıta Dayalı Hemşirelik Hemşirelik geçmişte “ düşünen bir meslek olmaktan çok yerine getiren bir meslek” olarak görülerek hemşirelerden sadece verilen işleri yapmaları beklenmiştir. Günümüzde hemşireler var olan uygulamayı değiştirmek için gerekli yetki konusunda önemli yollar katetmiştir. Yeni uygulamalarla bakım kalitesini yükseltmede etkin rol almaktadır..

Kanıta Dayalı Hemşirelik/Amaç Kanıta dayalı uygulama, hastaya en iyi bakımın nasıl verileceğini gösterir. Kanıta dayalı bir uygulama yaratma, yaşam boyu devam eden bir süreçtir, sürekli araştırma ve sürekli eğitim gerektirir.

Kanıta Dayalı Hemşirelik Kanıta dayalı uygulama, araştırma ve uygulama arasında bir köprü kurulmasına olanak tanır. Araştırma ile klinik arasındaki uçurumu ortadan kaldırarak bakım hizmetini geliştirir.

Kanıt seviyeleri Mükemmel Kanıt: Genellikle kontrollü randomize kabul gören çok sayıda çalışmadan elde edilen düzenli bulgulara dayalı kanıtlar. Adil/İyi Kanıt: Bir kabul edilebilir veya zayıf düzensiz bulgular elde edilen çalışmalara dayalı kanıtlar. Araştırmanın tekrarlanması gerekir. Oybirliği: Sınırlı bilimsel kanıtlar vardır, kabul edilebilir çalışmaların tüm kriterleri karşılanmaz, veya iyi kalitede bir bilimsel çalışma yoktur. Bu seviye uzman görüşlerini de içerir.

Mükemmel Kanıt/Altın Standart Bilimsel araştırmalarla elde edilir. Klinik uygulama için güçlü bilimsel bilgi sağlar.Bu kanıt uygulama rehberleri oluşturmak ve klinik öneriler getirmek için önemlidir. Randomize kontrollü çalışmalardır.(RCT) *Deneysel bir gruba rastgele şekilde test amaçlı olarak uygulama yapılır. 1.Popülasyon belirlenir 2.Karakteristik özellikler belirlenir 3.Uygulama yapılır 4.Sonuçlar , her iki grup incelenir

Randomize kontrollü çalışmalar(RCT) Deneysel bir gruba rastgele şekilde test amaçlı olarak uygulama yapılır. 1.Popülasyon belirlenir 2.Karakteristik özellikler belirlenir 3.Uygulama yapılır 4.Sonuçlar , her iki grup incelenir

Mükemmel Kanıta Götürecek Araştırmalar Araştırma, açık ve tam olarak tanımlanmış bir soruna, çözüm yolları bulmaya yönelik planlı bir çalışmadır. Bir süreci ifade eder; planlı bir şekilde 1. verilerin toplanması, 2. analiz edilmesi (değerlendirilmesi) , 3. yayınlanması aşamalarından oluşan bir dizi etkinlikler bütünüdür. İyi seçilmiş ve planlanmış bir araştırma sorunun çözümünü, risklerin kontrol altına alınması ve hizmetin planlanması yolunu açacaktır

Araştırmanın Aşamaları Konunun seçilmesi ve sınırlandırılması, araştırma probleminin tanımlanması Konu seçiminde yararlanılacak kaynaklar Konu seçimi için ölçütler Araştırma probleminin yazılması 2. Değişkenlerin belirlenmesi ve hipotezin kurulması 3. Kaynak taraması ve toplanması (literatür taraması) Araştırmazının yararlanılacağı kaynaklar Kaynaklardan not alma 4. Kurumsal çerçeve Kuram ve araştırma arasındaki ilişki

Araştırmanın Aşamaları-devam 5. Araştırma planının yapılması Gereç ve yöntem (Araştırma modelinin seçilmesi, Yöntemin belirlenmesi, Evren ve örneklemin belirlenmesi, Verilerin toplanması, Veri toplama aracının hazırlanması) Ön çalışmanın ve gerekli düzenlemelerin yapılması 6.   Uygulama (Verilerin toplanması, Verilerin analiz edilmesi) 7. Bulguların yorumlanması 8. Bulguların rapor edilmesi

Konunun (Sorunun) Seçimi Bir araştırma planında ilk ve en güç iş araştırma konusunun seçimidir. Peki konuyu nasıl seçmeliyim???? Uygulamada işyerinde en sık karşılaşılan sorun, En çok zarar verdiği düşünülen bir etkenin yol açtığı etkiler, İşyerindeki gözlemler, Literatür bilgileri, sorunu-konuyu seçmede araştırmacıya rehberlik edecektir.

Konunun (Sorunun) Seçimi Özetle; Sorunun önceliği Araştırmaya değer olması Sorunun çözülebilir olması Araştırma sonunda ulaşılacak sonuçların uygulamaya katkı sağlayacak olması  gibi özellikler de konunun seçimini etkileyecektir Konunun seçim nedeni, kişi ve toplum sağlığı yönünden önemi ve yaygınlığı Araştırmanın yakın ve uzak gelecek için amaçları

Hemşirleik Uygulamalarında değişim/KDU neden gerekli? Bakım hizmetinin kalitesini yükseltmek için Bakım maliyetini etkin kullanmak için Bilimsel dayanağı olan uygulamaları arttırmak için(bakımın sadece %20’si kanıta dayalı) Hastaların hatalı uygulama kaygısı Hastaların bilgi taleplerinde artış Sağlık personeline güvenin azalması Hemşirelik girişimlerimiz uygulanması gerekenlerin en iyisi mi görmek için Uygulamalardaki farklılıkları azaltmak için Tıbbi bakımla uyum sağlamak için

KDU adımları Klinik bir sorun formüle et Literatür taraması yap, mevcut en iyi kanıtı bul Kanıtların geçerliğini eleştirel olarak değerlendir Bu kanıtları, uzmanlık ve hasta tercihleri ile entegre ederek kullan

Uygulamalarımızı sorgulayalım Bu hastam için en iyi olan uygulama mı Bu uygulamayla hedefime ulaşabilir miyim Bu teknik, bu yöntem en kaliteli en iyi hizmeti vermeme yardımcı oluyor mu Bu uygulamanın hastaya faydalı olduğunu kanıtlayan çalışmalar var mı

Bir örnek: Bası Ülserini Yönetmede Hemşirelik Uygulamalarının Kanıta Dayanırlılık Düzeylerinin İncelenmesi

Bası ülserini önlemede hemşirelik uygulamaları/Kanıt seviyeleri Bası yarasını önlemek için hastanın bası yarası geliştirme riski 6 saat içinde değerlendirilmeli/UZMAN GÖRÜŞÜ Risk faktörlerini uzaklaştırın: basınç, ter, sürtünme/ZAYIF KANIT Deriyi düzenli aralıklarla gözlemleyin/UZMAN GÖRÜŞÜ Uygun hastaları kendi derilerini gözlemlemeleri için eğitin ve destekleyin/UZMAN GÖRÜŞÜ

Bası ülserini önlemede hemşirelik uygulamaları/Kanıt seviyeleri Bası yarasını önlemek için hastanın bası yarası geliştirme riski 6 saat içinde değerlendirilmeli/UZMAN GÖRÜŞÜ Basıncı hafifletmek için suyla şişirilmiş eldiven, sentetik veya gerçek koyun derisi vb. halka şeklindeki ürünler gibi yardımcı ürünler kullanmayın/ UZMAN GÖRÜŞÜ Bası ülseri gelişme riski olan hastalara derilerinin durumuna ve kişisel ihtiyaçlarına göre düzenli aralıklarla pozisyon verin/UZMAN GÖRÜŞÜ

Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilebilmesi için: Organizasyonel açıdan; • Akademik kurumlar ile bakım veren kurumların işbirliği içinde çalışması ve ortak projeler geliştirilmesi, • Kanıta dayalı uygulamalara tüm çalışanların dahil edilmesi, • İstenen ve kaliteli bakımın hangisi olduğunu araştıran bir ortamın yaratılması, • Danışmanlık için klavuzluk yapan destek veren bir alt yapının oluşturulması, • Yönetici, meslektaşların ve diğer ekip üyelerinin destek vermesi, • Değişim için ortamın hazırlanması,

Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilebilmesi için: Araştırıcı açısından; • Klinikle ilgili önemli noktaların araştırılması, • Amacın açık bir şekilde belirlenmesi, • Anlaşılabilir istatistiksel sonuçların verilmesi, • Hemşirelerin araştırma kültürünü geliştirmek için eğitim çalışmalarının yapılması, • Kanıta dayalı toplantılar yapılması, dergiler ve internet erişim kaynakları hakkında bilgilendirmenin yapılması,

Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilebilmesi için: Hemşireler açısından; • Hemşirelerin okumaya zaman ayırması, • Araştırmayı uygulamada kullanması ve kritik düşünme becerilerine sahip olması, • Özellikle hastayla ilgili sonuçları iyileştiren araştırma projelerine katılması, sonuçları yayması gibi faktörlere ihtiyaç vardır.

Sonuç Olarak Hemşire olarak hedeflerimize ulaşmak için yaptığımız tüm girişimlere bilimsel bir şüphe ve merakla bakmalı, kanıtlar bulmalıyız. En iyi kanıt bilimsel araştırmalarla elde edildiğine göre , hemşirelik bakımının da araştırma temeline dayandırılması gerekir.

Kaynaklar; 1-… http://www.nice.org.uk/pdf/ clinicalguidelinepressuresoreguidancenice.pdf (Erişim Tarihi: Ocak 2009) 2-Kocaman, G., Kanıta Dayalı Hemşirelik. http://www. hemargedergi.org/2003/2003_7.pdf (Erişim Tarihi:Nisan 2009) 3-Karasar N. (2005) Bilimsel Araştırma Yöntemi,Nobel Yayınları,Ankara,5-21. 4-Yılmaz, M. (2005) Bakım Hizmetinin Kalitesini Geliştirme Yolu Olarak Kanıta Dayalı Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi,9:42-45