ERGENLİK VE ERGENLİK ÇAĞI PSİKOLOJİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Advertisements

YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
ANA BABA VE ERGENLİK.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
Ergenlik Dönemi.
ANNE BABA TUTUMLARI.
BAHÇELİEVLER REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
REHBERLİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ MÜDÜRLÜĞÜ ANA-BABA OKULU ANA-BABA OKULU MART 2003 © MART 2003 ©
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Okul Rehberlik Servisi
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE AİLE YAKLAŞIMLARI
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇOCUK VE SUÇ.
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGENLİK.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DUYGUSAL İLETİŞİM EKSİKLİĞİ VE ANNEDEN UZAKLAŞMA HAZIRLAYAN
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

ERGENLİK VE ERGENLİK ÇAĞI PSİKOLOJİSİ

S.O.S !!! Çocuğunuz ergenliğin stresini yaşarken, onun benlik saygısının oluşmasına nasıl yardımcı olabiliriz:

İyi, olumlu düşünceler, çalışmalar vb. için kredi verin İyi, olumlu düşünceler, çalışmalar vb. için kredi verin. Belki bir ayrıcalık, bir ödül verilebilir ya da ödül sözcüğü söylenebilir.

Duygularına saygı gösterin ve onu yargılamaktan kaçının Duygularına saygı gösterin ve onu yargılamaktan kaçının. Şikayetlerini,endişelerini veya ilgilerini dinleyin ve onları anlamaya çalışın.

Çocuğunuza sorumluluklar verin ve başaracağına ilişkin ona güvenin. Birlikte zaman harcayın.

Ona ilginizi gösterin. Ondan beklentinizde mantıklı olun. Çocuğunuz, desteğinize gereksinim duyduğunda bunun için hazır olun. Ona ilginizi gösterin.

Profesyonellere danışın ve çocuğunuz intihara yönelik ya da kendine zarar verici düşüncelerini açıklarsa yardım isteyin.

Ergenlik döneminde kişilik gelişimi ile ilgili bilgilenmeyi dört bakış açısıyla gruplandırabiliriz:

Kişilik, ergenin etkin olarak belirli gelişim görevleriyle başa çıktıkça gelişir. Bir alandaki (bilişsel,fiziksel,duygusal vb.) gelişimin diğer alanlardaki gelişimi etkilediği.

Gelişim sürecinde, ergenin değişen toplum ve çevreden de etkilendiği dikkate alınmalıdır. Ergenlik, farklı kültürlerde farklı şekillerde yaşanır.

ERİNLİK DÖNEMİNİN EN ÖNEMLİ ÖZELLİKLERİ ŞUNLARDIR:

Erinlik çakışan bir dönemdir: Erinlik çocukluğun sonlarına doğru başlar ve ergenlik yıllarında devam eder. Çocuk cinsel olgunluk yaşına gelmeden birkaç yıl önce bir takım fiziksel ve davranışsal değişikler geçirmekte, ancak ergen sayılmamaktadır. Bu nedenle erinlik bir yandan çocukluk diğer yandan ergenlikle çakışan bir dönemdir.

Erinlik kısa bir dönemdir: 2 yıldan 4 yıla kadar uzayabilir Erinlik kısa bir dönemdir: 2 yıldan 4 yıla kadar uzayabilir. Erkeklerde 4, kızlarda 3 yıla kadar sürmektedir.

Erinlik hızlı bir değişme dönemidir: Erinlik, gerek fiziksel gerekse psikolojik değişikliklerin çok hızlı olduğu bir dönemdir. Bu hızlı değişme karmaşa , yetersizlik ve güvensizlik duygularına ve bir çok çocukta istenmeyen davranışlara yol açar.

Erinlik bir olumsuzluk evresidir: Olumsuzluk, bireyin karşıt bir tutum içine girmesini yada daha önce geliştirdiği bazı iyi niteliklerin olumsuzlaşmasını açıklar. Bu karşı tutum, özellikle erinliğin başlarında çok belirgin ve yoğundur.

Erinlik yaşı değişiktir: Erinlik yaşı çok küçük yaşlardan başlayarak 18-19 yaşlarına kadar herhangi bir yaşta yer alabilir. Ancak erinlik yaşı ortalama olarak kızlarda 13, erkeklerde 14 yaş olarak saptanmıştır.

DUYGUSAL GELİŞİM

Ergenliğin başlarındaki büyümenin hızlı oluşu, ergenin hem duygularında, hem de davranış ve tutumlarında belirgin farklılıklar sergilemesine neden olur.

Bunlar aşağıdaki gibi sıralanabilir: Duyguların Yoğunluğunda Artış Aşık Olma Mahcubiyet ve Çekingenlik Aşırı Hayal Kurma

Tedirgin ve Huzursuz Olma Yalnız Kalma İsteği Çalışmaya Karşı İsteksizlik Çabuk Heyecanlanma

ERGENLİK DÖNEMİNDE EN SIK RASTLANILAN HEYECAN BİÇİMLERİ:

KORKU !!!

-Objelere karşı duyulan korkular (yılan, köpek vb.). -Sosyal ilişkilerden duyulan korkular (kalabalıkta konuşma)

- Ergenin kendisiyle ilgili korkuları (yoksulluk, ölüm, başarısızlık)

ENDİŞE

Daha ziyade hayali nedenlerden oluşur. (ne olacağım?)

DUYGUSAL KIRIKLIKLAR

Biyolojik yetersizlikler, yetersiz alışkanlık, yetenek ve beceriler.

Birbirine karşıt isteklerin çatışması. Çevresel yetersizlikler ve tehlikeler (maddi, aile, kural, disiplin vb.) Birbirine karşıt isteklerin çatışması.

ÖFKE Alay edilme, yalanla aldatılma, yalancılıkla suçlanma.

RUHSAL ZORLANMALAR

Uygun ortam sağlanamadığında çocuklarımızda görülebilecek davranış bozuklukları:

Öğrencide sosyal geri çekilme. Uyumsuz davranışlar, kaçma, çalma, suça yönelme vb.

(sigara, alkol, balli, tiner, uyuşturucu ) Davranış bozuklukları. Madde bağımlılığı (sigara, alkol, balli, tiner, uyuşturucu ) Davranış bozuklukları. (stres, depresyon v.b.)

Çatışma (aile, okul, sokak )

ERGENİN AİLESİYLE İLİŞKİLERİ

Ergen için tehlikeli bir durum: Anne baba arasındaki anlaşmazlık. Çok az anne baba, ergen çocuklarında geleceğin yetişkin haklarını görebilmektedir.

Anne babanın ergen çocukları hakkındaki yargıları katı, önyargılı ve haksız olmamalıdır.

Ergeni sistemli kötüleme; aşağılık kompleksine ya da düşsel karmaşalara neden olabilir.

Gençlerle Anne-Baba Arasında Ortaya Çıkan ve Kuşak Çatışmasına Yol Açan Durumlar:

Çalışma, eğlenme, gezme saati Eve dönüş ve yemek saati Giyinme ve süslenme biçimi Çalışma, eğlenme, gezme saati

Sözlü ve sözsüz iletişim biçimi Müzik dinlerken yada iş yaparken gürültü çıkarmak Arkadaş seçimi, arkadaş ilişkisi

Kız-erkek arkadaşlığı Büyüklere karşı saygı Ekonomik olarak (para sorunu)

Özdeşleşme, özerklik, sorumluluk süreçlerinden kaynaklanan düşünceler Geçerli değer yargıları

Gelenek, görenek, din anlayışı ve yorumu

Meslek seçimi

Başarılı ve saygın insanın tanımı

Müzik türü, dergi, günlük gazete, kitap seçimi

Toplumun, ülkenin, insanın geleceğine ilişkin görüşler Dünya görüşü, yaşam felsefesi

İletişimin sağlıklı olması için yetişkinlerin yerine getirmesi gereken ödevler;

Yetişkin kuşak önce genci bir insan olarak kabul etmeli, ona sevgi ve saygı gösterdiğini belirtmelidir. Gençlik çağına özgü değişimler tanınarak gençlere buna göre yaklaşılmalıdır.

Gence davranışlarımızda tutarlı olmak gerekir. Gencin yaşamı,giyinişi, süslenmesine ilişkin karar alırken durumu gençle tartışmak yerine onun düşünce ve önerilerine anlayış ve saygı göstermek gerekir.

Aile ve evle ilgili konularda ve sorunlarında gencin de düşünce ve önerilerini alıp onunla konuşunuz, tartışmayı çatışmaya dönüştürmekten uzak bir tavır sergileyiniz.

Konuşma ve tartışmalar sırasında gencin doğru düşündüğü, gerçeği bulup söylediği durumlarda ona hak verin, düşünce ve önerisini gerçekleştirmek için ona yardımcı olun.

Gençlerle yapılan konuşma ve tartışmaları onları korkutarak ve yıldırarak kesmeyin.

Gencin tutumu ve davranışlarına biçim ve yön verirken “benim gençliğimde” diye başlayan konuşma, öğüt ve davranışlardan kaçının.

Gence bol bol öğüt vermek ve tavsiyede bulunmak yerine örnek davranışlar yapın ve model davranışlar bulun gösterin.

Gelişim özellikleri

- Arkadaş grubuna bağlıdır, sevilir, sevilmeyi amaçlar.

- Kişilik ve cinsiyet farkları daha belirginleşir.

İlgisiz ve kayıtsızdır.

Duyguları hassaslaşmıştır.

- Gruplara bağlanma ve onlarla uyuşma görülür.

- Ergende bir bağımsızlık duygusu ve isteği vardır.

Aynı zamanda anne-babasının da dolaylı olarak koruyuculuğunu bekler.

Ana babasının aşırı yakınlığını istemez.

ANNE-BABALARIN ERGENLERLE İLİİŞKİLERİNDE DİKKAT ETMELERİ GEREKEN BAŞLICA NOKTALAR:

Ergenlik çağında bulunan çocuk yada genç, kendi kişilik özelliklerine karşı çok duyarlıdır. Ders dışı etkinliklere önem vermelidir.

Ergenlik çağındaki kimseler için, çok kural yerine, az kural ortaya konmalı ve yapılan yanılgıları da çok büyütmemelidir.

Bu çağdaki gençler, kendi haklarına ve “onur” duygularına karşı çok duyarlıdırlar. Okuldaki sınavlarda, sınav sonuçlarına gereğinden fazla önem verilmemelidir.

Öncelikle çocuklarını tanımalı, onları ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirmelidirler. Çocuklarındaki güven duygusunu pekiştirmek üzere ortam hazırlamalı, yetenek ve kapasitesini aşırı zorlamamalıdır.

En önemli besinin sevgi ve sevecenlik olduğunu unutmamalı, ancak aşırıya kaçmamalıdırlar. Yaşayarak öğrenmeye ağırlık verilmelidir. Çocukların kendi kendilerini yönetmelerini yaş küçüklüğü vb. nedenlerle engellememelidirler.

Anne ve babalar gelişimin normal yüzlerini, zorlu dönemlerini bilmeli, davranışlarını ona göre düzenlemelidirler. Çocuklar diğer çocuklarla ve kardeşleriyle kıyaslamamalıdırlar.

Çocuğa verilecek cezalar kişiliğine değil davranışına yönelik olmalıdır. Anne ve babalar özellikle disiplin konusunda görüş birliğinde olmaya, çocuğun yanında tartışmamaya çalışmalıdırlar.

Çocuğunuza hep çocuk gibi davranırsanız o da hep çocuk gibi kalır Çocuğunuza hep çocuk gibi davranırsanız o da hep çocuk gibi kalır. Büyümenin ve gelişmenin hazzını ailece paylaşmaya çalışın......... E.E