Siyaset Bilimine Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş 4. Hafta Notları
Advertisements

Geçmişten günümüze “BİRLİK GRUBU”. Cemiyetten Birlik Grubu’na Ülkemizde bilimsel diş hekimliğinin, ilk fakültemizin kuruluşuyla (1908) başlamasından kısa.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Siyaset Bilimine Giriş
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya.
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
ATATÜRK İLKELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Hukukun Temel Kavramları
101-TÜRK DİLİ DERSİ GÜZ DÖNEMİ 1. HAFTA
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
Bilişim teknoloji ve yazılım SUDE SALAR 436
Siyaset Bilimine Giriş
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
Siyaset Bilimine Giriş 10. Hafta
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
AHLAK NEDİR?.
1 U.A SİYASİ KURULUŞLAR HAFTA 2 TANIM VE SINIFLANDIRMA.
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
1 U.A SİYASİ KURULUŞLAR HAFTA I GİRİŞ. 2 U.A Sistemin Unsurları A) Devletler B) Devlet Niteliği Kazanmamış İnsan Toplulukları C) U.A Örgütler D) Gerçek.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
ULS1040 Türk Sİyasal HayatI - I
TÜRK MODERNLEŞME TARİHİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
Süleyman Demirel Üniversitesi Aday Memur Temel Eğitimi
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya sahibi.
Pozitivizm A. Comte.
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Hukukun TEMEL kavamları
Toplum ve Toplumsal Yapı
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
. DERS.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Kamu Personel Yönetimi Nedir?
MEDENİ HUKUK.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
ATATÜRK İLKELERİ
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
III. SİYASAL İKTİDAR.
İş ve Meslek Sosyolojisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Siyaset Bilimine Giriş Politika Bilimi Açısından Devlet 2. Hafta

Devlet Yüzyıllardan beri var olan bir sosyal olgu Devletin tanımı konusunda çeşitlilik ve görüş ayrılığı Neden; devletin ne olduğu konusunda anlayış farklılığı

Devlet: Farklı yaklaşımlar Devleti “sınıf yapısı” olarak gören yaklaşım Bir sınıfın bir başka sınıfı egemenliği altında bulundurduğu bir örgütlenme Marxistlerle beraber başka ssyologların da yaklaşımı

Devlet, bütün toplumu kapsayan ve birleştiren bir kuruluş [sınıf kavramının üstünde ve ötesinde] Devlet, en üstün bir değer ve başlı başına bir amaç Hegel; Devlet, neredeyse bir yeryüzü Tanrısı

Devlet; Kimilerine göre sadece bir araç Toplum düzeninin ve barışının korunmasını sağlayan bir araç Tek ve egemen bir iktidar yapısı İnsanlar tarafından meydana getirilen bir topluluk; topluluklar topluluğu [Pluralist görüş]

Devleti bir “kötülük” sayan görüş Katlanılması gereken vazgeçilmez bir kötülük Belli bir gelişme süreci sonunda bir gün kendiliğinden yok olacağına inanan görüş [Marxist tez] Kendiliğinden yok olmasını beklemeden bir an önce gitmesi için ne gerekiyorsa yapmak gerektiğini savunan görüş [anarşist görüş]

Devleti unsurlarıyla tanımlayan hukukçuların yaklaşımı “Devlet, milletin hukuki kişilik kazanmış şekli” [Fransız kamu hukuku doktrini] “Devlet; etkili olarak yürürlükte bulunan bir hukuki normlar sistemi

En yaygın tanım; Devletin kurucu unsurları ile yapılan “anlatımcı” tanım [deskriptif] Devletin unsurları: Ülke, insan topluluğu, iktidar üç ana unsur Dördüncü unsur: Hukuki ve siyasal düzen Devlet: “Belli bir ülke üzerinde yerleşmiş, zorlayıcı yetkiye sahip üstün bir iktidar tarafından yönetilen bir insan topluluğunun meydana getirdiği siyasal kuruluş”

Soyut bir kavram olarak devlet Devlet; unsurlarının dışında ve ötesinde, gözle görülemeyen, elle tutulamayan “soyut” bir kavram Realist sosyal bilimciler: “Devleti şimdiye kadar gören olmamıştır” Devlet; kavramsal geçerliğe sahip bir düşünce ürünü Burdeau: “Devlet, insanlar onu düşündükleri için vardır”

Burdeau: “İnsanlar, insanlara itaat etme durumunda kalmamak için devleti icat etmişlerdir” Devlet; iktidarın dayanağı, siyasal toplumun çatısı Devlet; siyasal birleşmeyi ve bütünleşmeyi sağlayan bir “simge”, “sembol”

Devlet; iktidar olgusu İktidarı kullanırken devlet adına hareket İktidarı kullanan siyasetçiler/ yöneticilerle soyut varlık olarak devlet ayrı

Devletin kökeni ve doğusu Bugünkü anlamıyla devlet yeni bir kuruluş 15. ve 16. yüzyıllar içinde ortaya çıkan Organları itibarı ile devleti görmek için eski tarihlere gidilemez Devlete karşılık gelen status, stato, etat, state kavramları 16. yüzyılda başlar Önceki siyasal topluluklar için için, polis, civitas, republica, regnum Ülkeler arasında çağdaş “sınır” kavramı 16.yüzyılda

Günümüz anlamında devlet, Ortaçağın sonlarında, Yeniçağın başlarında, Avrupa’da feodalitenin çöküşü ve kilisenin siyasal nüfuzunun kırılışı ile birlikte doğar Milli devlet; dağınık ve otoriteler arasında bölünmüş insanları ülke ve millet kavramı etrafında toplayan yeni bir kuruluş Modern devlet; o döneme denk tam benzeri olmayan yeni bir siyasal bütünleşme, yeni ve değişik bir örgütlenme olarak ortaya çıkar

Devletin kişiliği sorunu Devlet, hukuki bir kişilik sahibi Borçlanma, sorumluluğu, sözleşme ve dava ehliyeti tüzel kişilik ile hukuki bir temele kavuşur Hukuki kişilik; devletin devamlılığını sağlama fonksiyonu Devlet; belli bir anda görevde olanlardan farklı bir kişilik Devlette devamlılık Monarşilerde; “Kral öldü yaşasın yeni kral”

Modern hukuk; devletin tüzel kişiliği kavramı “Devleti meydana getirenler değişebilir, devleti yönetenler değişebilir, hükümetler değişebilir, rejimler değişebilir, devlet kalır. Devlet süreklidir.” Yöneticiler, iktidar üzerinde subjektif bir hak sahibi değildir. Devletin organı olarak kendilerine hukuk tarafından tanınan “yetkileri” kullanırlar Çağdaş hukuk devleti kavramının gelişimi

Politika bilimi açısından devlet Siyasal kuruluşların en genişi, en gelişmişi, en iyi örgütlenmişi, en kapsayıcı olanı Devlet; “kurumlar kurumu” Siyasal faaliyetlerin genel çerçevesini ve kadrosunu oluşturur Devlet, soyut bir kavram, amprik araştırmalar için uygun değil

Devlete hukuki kişilik tanınmasından mistik devlet anlayışına [üsütün ve tarafsız hakem olarak devlet, daha çok otoriter rejimlerde] Devlet, tarafsız, herkesin iyiliğini düşünen, üstün bir varlık anlayışı doğru değil Otoriter rejimlerde kullanılan “üstün devlet” anlayışı aldatıcı bir varsayım “Devlet Baba” imajı kitleleri yönetme aracı Devlet, onun adına hareket eden insanlardan ayrı değil

Devlet adına yapılacaklardan bazı sınıflar daha çok yararlanabilir “Ülke yararı”, “halk ve millet yararı” ileri sürülse de Kararlar, devlet otoritesini arkasına alsa da siyasal tercihler etkili