DAMPİNGE KARŞI ÖNLEM VE TELAFİ EDİCİ ÖNLEM UYGULAMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Web sitesinin kullanımı konusunda yardımcı olma amacı taşıyan bu sunum İMMİB AB Mevzuatı Uyum Şubesi tarafından hazırlanmıştır.
KAYSERİ İLİ İMALAT SANAYİ DURUM TESPİTİ ANKET ÇALIŞMASI BULGULARI KAYSO, HAZİRAN 2008.
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu 2012 Yıl Sonu
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİ UYGULAMALARI
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Ticareti, üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir ücret karşılığı son kullanıcılara ulaştırılmasını sağlayan alım-satım faaliyetlerinin tümü olarak.
EGE BÖLGESİ SANAYİ ODASI RAKAMLARLA TÜRKİYE DEĞERLENDİRMESİ Ender YORGANCILAR EBSO Yönetim Kurulu Başkanı TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Aralık 2009.
Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Dairesi 3 Aralık 2010 GEBZE T.C.
ISLAHÇI HAKLARI BAŞVURUSU VE UYGULAMALARI
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
HAZIRLAYAN: TANER KAYA
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tarife Dışı Dış Ticaret Politikası Araçları
5. ÜNİTE Finansal Analiz Finansal Yönetim, 2. Baskı
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı 30.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
İKT 108 Uluslararası Ekonomi
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
Dış Ticaret Mevzuatı 2 İthalat Şekil ve Esasları Dr. Dilek Seymen
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Tarafların vergiden birbirlerini muhaf tutması Birlik dışında kalan ülkeler için ortak gümrük tarifelerinin uygulanması.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimi
1 Bankalar Birliği Seminer Programları için Dr. Halit Gönenç Tarafından Hazırlanan Power Point Prezentasyonu Finansal Yönetime Genel Bir Bakış Halit Gönenç.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Ar – Ge Yardımı İstek Formu Dönem Raporu Hazırlanması
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Toplu pazarlık gücü.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
©McGraw-Hill Education, 2014
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ ve ÇÖZÜM YOLLARI. Pazara Giriş Engeli Nedir ? Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan.
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ ve ÇÖZÜM YOLLARI. Pazara Giriş Engeli Nedir ? Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan.
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
YEDİNCİ BÖLÜM TARİFE DIŞI TİCARET POLİTİKASI ARAÇLARI
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Sunum transkripti:

DAMPİNGE KARŞI ÖNLEM VE TELAFİ EDİCİ ÖNLEM UYGULAMALARI Korhan ERÇOKLU Dış Ticaret Uzmanı T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi

Dampinge Karşı Önlem ve Telafi Edici Önlem Uygulamaları İTHALATTA HAKSIZ REKABETE KARŞI UYGULANACAK TİCARET POLİTİKASI ARAÇLARI Dampinge karşı önlem Sübvansiyona karşı önlem (telafi edici önlem)

Dampinge Karşı Önlem ve Telafi Edici Önlem Uygulamaları Damping fiyatlı veya sübvansiyonlu ithalat nedeniyle yerli üretim dalının zarar görmesi halinde bu tür ithalata karşı dampinge karşı önlem veya telafi edici önlem uygulanabilmektedir.

ULUSLARARASI DÜZENLEMELER Yasal Çerçeve-Uluslararası ULUSLARARASI DÜZENLEMELER (DTÖ MÜKTESABATI) Anti-Damping Anlaşması + Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler Anlaşması GATT Madde VI (Madde XVI) DTÖ Panel ve Temyiz Organı Kararları

Yasal Çerçeve-Ulusal 4412 sayılı Kanunla Değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (RG:25/7/1999, RG:1/7/1989) İth.Hak.Rek.Ön.Hk.Karar ve Yönetmelik 4067 sayılı Kanunla onaylanan DTÖ Kuruluş Anlaşması ve eki anlaşmalar(RG:26/2/1995)

DAMPİNG NEDİR? Damping bir ürünün normal değerinin altında bir fiyatla, veya ihracatçı ülkede tüketime konu aynı veya benzer bir ürünün karşılaştırılabilir fiyatından daha düşük bir fiyatla ihraç edilmesi Dampingin varlığı: Evet: Normal Değer (Fabrika Çıkış) > İhraç Fiyatı (Fabrika Çıkış) Hayır: Her ucuz fiyatlı ithalat dampingli olmayabilir. Türkiye piyasasındaki fiyatların altında bir fiyatla yapılan ithalat damping soruşturmasına konu olmayabilir.

SÜBVANSİYON ? Bir ürün için, menşe veya ihracatçı ülke tarafından 1)fayda sağlayan doğrudan veya dolaylı olarak sunulan her türlü 2)mali katkıyı ifade etmektedir.

SÜBVANSİYON ? Hükümet veya yerel yönetimlerin doğrudan mali katkısı İşletme zararlarının silinmesi Kurumlar veya gelir vergisi muafiyeti İthal girdiler için ödenen dolaylı vergilerden daha fazlasının iadesi Maliyetinin altında kredi sağlanması, hükümetin maliyetinin altında girdi temin etmesi, vb.

SÜBVANSİYON ? Önlem alınabilir sübvansiyonun varlığı için fayda ve mali katkının yanı sıra sübvansiyonun 3)özgül olması gerekir. Endüstri koluna özgü İşletmeye özgü Bölgesel nitelikte

SÜBVANSİYON ? YASAK SÜBVANSİYONLAR   -İhracata yönelik doğrudan sübvansiyonlar (export subsidies) -İthal yerine yerli mal kullanımına bağlı sübvansiyonlar (import substitution subsidies)

DAMPİNG/SÜBVANSİYON SORUŞTURMASI Dampingli veya sübvansiyonlu ithalata karşı önlem alınabilmesi ancak, 1) damping veya sübvansiyon 2) zarar ve 3) illiyet bağı konularında yeterli delil içeren bir şikayet üzerine açılan ve mevzuatta öngörülen usule uygun olarak yürütülecek bir soruşturma neticesinde bu unsurların mevcudiyetinin ortaya konulması ile mümkündür.

SORUŞTURMA İŞLEMLERİ Başvuru ile veya Re’sen Şikayet sahibi üretici(ler) > %25 Şikayeti destekleyenlerin üretimi > %50 Geçici Önlem Ancak belirli şartların oluşması halinde Açılıştan en az 60 gün sonra Yerinde İnceleme Yerli üretici ve üretici\ihracatçılar\ithalatçılar nezdinde Şikayet başvurusu sonucunda soruşturma açılabilmesi için şikayetin yerli üretim dalı tarafından veya yerli üretim dalı adına yapılması gerekmektedir. Bir şikayetin yerli üretim dalı tarafından veya adına yapılmış sayılabilmesi için başvurunun Türkiye benzer mal üretiminin %25’inden fazlasını üretenlerce yapılması ve şikayeti destekleyenlerin üretim miktarının karşı çıkanlardan fazla olması gerekmektedir. Anlaşmanın 7. maddesi şikâyet konusu ithalata ilişkin soruşturma sırasında, dampingli veya sübvansiyonlu ithalatın varlığı ve bu ithalatın zarara neden olduğu konusunda ön belirlemeler yapılması halinde, soruşturma süresince zararın önlenmesi amacıyla, geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir. Geçici önlemler ancak soruşturmanın açıldığı tarihten 60 gün geçtikten sonra uygulanabilir. Geçici önlemlerin geçerlilik süresi normal olarak 4 aydır. Ancak bu süre, önemli seviyede ihracat olan ihracatçıların talebiyle veya soruşturma esnasında damping marjından daha düşük bir oranın yeterli olup olmayacağının tespitinin yapılması halinde 6 veya 9 aya kadar uzayabilir. Anlaşmanın 8. maddesi çerçevesinde, İhracatçı firma fiyatlarını gözden geçirerek belirli bir fiyatın altında ürün ihraç etmeyeceğini taahhüd etmesi durumunda soruşturma önlem alınmaksızın durdurulabilir. Ancak, uygulaması ve takibinin ciddi insan kaynağı gerektireceği göz önüne alınarak ülkemiz şu ana kadar fiyat taahüdü kabul etmemiştir.

SORUŞTURMA İŞLEMLERİ Soruşturmanın Sonuçlandırılması Kesin önlem: Ülke/firma bazlı damping marjı ve dampinge karşı önlem oranları;birim üzerinden veya CIF bedelin yüzdesi şeklinde DTÖ’ye bildirim - her bir ülke için tespit edilen damping miktarının (%2) ve ülke ithalat miktarlarının (toplam ithalatın %3’ü) ihmal edilebilir oranların üzerinde olması gerekmektedir.

NORMAL DEĞER & İHRAÇ FİYATI İhracatçı veya menşe ülkede tüketime konu olan aynı veya benzer mal için normal ticari işlemler sonucunda fiilen ödenmiş olan veya ödenmesi gereken karşılaştırılabilir fiyat Veya aynı veya benzer malın üçüncü bir ülkeye satış fiyatı Veya üretim maliyetine makul bir kar marjının eklenmesiyle tespit edilen fiyat İHRAÇ FİYATI: İhraç amacıyla satılan bir mal için fiilen ödenmiş olan veya ödenmesi gereken fiyat

BENZER MAL Dampinge konu olan ürünle aynı özellikleri taşıyan bir ürün veya şikayete konu ürüne her yönüyle benzer bir ürün; böyle bir ürün mevcut değilse, her açıdan benzer olmamakla birlikte, söz konusu ürün özelliklerine yakın benzerlik gösteren özelliklere sahip bir başka ürün Temel özellikler Ürün çeşitliliği Kullanım alanları Dağıtım kanalları

DAMPİNG MARJI Normal değerin ihraç fiyatını aştığı miktarın CIF ihraç fiyatına oranı Normal değer - İhraç Fiyatı Damping Marjı = ——————————————— CIF İhraç Fiyatı

Yerli Üretim Dalında Zarar Zarar üç farklı biçimde ortaya çıkabilir: Maddi zarar Maddi zarar tehdidi Bir üretim dalının kurulmasının gecikmesi

Yerli Üretim Dalında Zarar Maddi zarar unsurları: Dampingli ithalatın hacmi: Mutlak veya iç tüketime oranla nispi anlamda önemli bir artış var mıdır? Ithalatın iç piyasadaki benzer ürün fiyatları üzerine etkisi: Fiyat kırılması, fiyat yıpranması, fiyat bastırılması var mı? Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri üzerindeki etki: “15 faktör” değerlendirmesi Fiyat Kırılması (Price Undercutting) Şikayet konusu ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatlarının (CIF ithal fiyatı + gümrük vergisi ve masrafları) yerli üretim dalının iç piyasa satış fiyatlarının altında olup olmadığını göstermektedir. Fiyat kırılması oranının yüksek olması dampingli ithalatın Türkiye pazarına fiyat kırarak ve bazen yıkıcı fiyat politikası uygulayarak girdiğinin bir göstergesidir. Fiyat Baskısı (Price Underselling) Yerli üretim dalının, fiyatlarını makul kar elde edecek şekilde belirleyememesi durumunda, şikayete konu ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatı ile yerli üreticinin maliyetlerine makul bir kar oranı ekleyerek bulunan olması gereken yurtiçi satış fiyatın karşılaştırılmasıdır. Fiyat baskısı oranının yüksek çıkması, yerli üretim dalının iç piyasa satış fiyatlarını olması gerektiği ölçüde belirleyemediğinin ve dampingli ithalat tarafından fiyatlarının baskı altında tutulduğunun bir göstergesidir.

Yerli Üretim Dalında Zarar 15 Faktör Değerlendirmesi Satışlar Kârlılık Üretim Piyasa Payı Verimlilik Yatırım Hasılatı Kapasite Kullanımındaki Azalma Nakit Akışı Stoklar İstihdam Ücretler Büyüme Sermaye veya Yatırımları Artırma Yeteneği Üzerindeki Etkiler Yurt İçi Fiyatları Etkileyen Unsurlar Damping Marjının Büyüklüğü

İlliyet Bağı Yerli üretim dalında ortaya çıkan zararın, zarar vermesi muhtemel diğer faktörler de değerlendirilerek, yalnızca Dampingli veya Sübvansiyonlu ithalattan kaynaklandığı ortaya konulmalıdır.

UYGULAMA Halen 119 adet dampinge karşı önlem yürürlükte bulunmakta, 4 adet soruşturma devam etmektedir. 1 adet de sübvansiyona karşı önlem yürürlüktedir. Bugüne kadar 309 soruşturma açılmış 243 önlem alınmıştır. Türkiye, DTÖ üyeleri arasında AD Önlemini en yaygın kullanan ülkelerin başında gelmektedir (DTÖ üyesi ülkeler arasında 1995-2010 döneminde 5. sırada) (2010 Ocak-Haziran döneminde 2. sırada).

Güncel Bilgi-Önlem Listeleri Mevzuatla ve uygulamalarla ilgili bilgilere, Devam eden soruşturmalara, yürürlükteki önlemlere ulaşmak için http://www.dtm.gov.tr/dtmweb/index.cfm?action=detay&yayinID=581&icerikID=684&dil=TR

Soru, görüş ve önerileriniz için iletişim bilgilerimiz TEŞEKKÜRLER Soru, görüş ve önerileriniz için iletişim bilgilerimiz E-Posta : damping@dtm.gov.tr ith@dtm.gov.tr bilgiedinme@dtm.gov.tr Tel : 0 312 204 77 22; 204 77 06 ; 204 77 10; 204 77 18, 204 77 26; 204 77 31 Faks : 0 312 212 87 65 212 87 11