Apple Computer Inc. Altı Aşamalı Teknoloji Planlama Modeli (2005)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
STRATEJİK PLANLAMA ÖĞELERİ (Amaç ve Hedef Belirleme)
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
Sistem Analizi ve Planlama
STRATEJİK PLANLAMA TAHSİN YAZIR – KEMAL GÜRGENCİ
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
Okulumuzda kurulacak olan Fatih projesi ile ilgili bilgi sahibi olmak.
TEKNOLOJİ YÖNETİMİNE GİRİŞ HAFTA I-II
SWOT Nedir ? Nasıl yapılır ?
STRATEJİK YÖNLENDİRME
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
1512 Girişimcilik Aşamalı Destek Programı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Kurullar hangi kurumlarda oluşturulmalıdır?
Support to Local Administration Reform 1 Birlik için stratejik yönün tanımlanması.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Araştırma ve Geliştirme
PROJE TABANLI ÖĞRENME Konu Adı: Dünyamızın İklim Zenginliği.
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 Yönetimin temelleri
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
Stratejik Yönetim.
STRATEJİK YÖNETİM Ercan EROĞLU Yalova 2006.
1 MALİ HİZMET BİRİMLERİ ORGANİZASYON ŞEMASI. Mali Hizmetler Teşkilat Şeması Mali Hizmetler İç kontrol alt birimiStratejik planlama alt birimi Bütçe ve.
STRATEJİK PLANLAMA.
KISA DÖNEMLİ HEDEFLER.
Türkiye’de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Paul Weide Ekip Lideri.
MOTİVASYONU VE BAŞARIYI ARTTIRMA PROJESİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
MESLEKLER.
İKS AR-GE İLİŞKİSİ. İKS Uygulamaları Kapsamında İl/İlçe AR-GE’lerin görevleri.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler BÖLÜM 4 Öğretimin Değerlendirme ile Yapılandırılması.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
GZFT(SWOT) ANALİZİ.
Strateji Geliştirme Başkanlığı SWOT ANALİZİ 2009 / ANKARA ATİLLA DURMAZ.
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
Eylem planlarının geliştirilmesi
PROBLEM ÇÖZME.
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
AVRUPA BİRLİĞİ ÇERÇEVE PROGRAMLARI
Projenin Amacı Projenin en temel amacı okul öncesi sınıflarında engeli olan çocuklarla çalışan öğretmenlerin sınıf içi yeterliklerinin artırılmasıdır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
Sunum transkripti:

Apple Computer Inc. Altı Aşamalı Teknoloji Planlama Modeli (2005) Ali ÇİMEN

Apple 6 Aşamalı Planlama Modeli Aşamaları vizyon oluşturma İhtiyaç analizi yapma (varolan durumu tespit etme) (3) Amaç belirleme (4) Eylem planı geliştirme (5) Planı uygulama ve (6) sonuçları değerlendirme ve paylaşma.

Eylem planı geliştirme Planı uygulama Sonuçları değerlendirme Vizyon geliştirme İhtiyaç analizi yapma Amaç belirleme Eylem planı geliştirme Planı uygulama Sonuçları değerlendirme (Apple Computer Inc.’den, 2005, uyarlanmıştır)

Özellikleri !Örneğin,! Rehberlik eder Doğrusal bir yol takip etmez Amaçlar belirlenirken, vizyon her zaman göz önünde bulundurulmalıdır. Benzer şekilde, eylem planı oluşturulurken, ihtiyaç analizi sonuçları bu bağlamda birer başvuru kriterleri olarak kullanılmalıdır. Doğrusal bir yol takip etmez Bu model, başarılı bir teknoloji entegrasyonu için okul liderlerine rehberlik edebilir; ancak, bu modelin öne sürdüğü teknoloji planlama sürecinde yer alan aşamaların doğrusal bir çizgide gerçekleştiği düşünülmemelidir. Çünkü, her bir aşama sadece kendinden bir önceki ve bir sonraki aşamayla bağlantılı değildir, diğer aşamalarla da ilintilidir. Bu süreç daha çok bir planlama ağı gibidir. Planlama ağı gibidir

1. Vizyon geliştirme. Vizyon, yön verir, ileriye doğru hareketi sağlar ve yenilikçi bir program oluşturma fırsatı tanır. Vizyona dayalı bir planlama bugünün ihtiyaçlarını geleceğe dönük olarak hesaba katmaya olanak tanır. Başarılı bir teknoloji entegrasyon programı, güçlü bir vizyonla başlar. Vizyon, yön verir, ileriye doğru hareketi sağlar ve yenilikçi bir program oluşturma fırsatı tanır. Tepkisel bir yaklaşıma (yani, problemler ortaya çıktıkça onların çözümüne) dayalı bir planlama geçmişe takılı kalmaya neden olur. Öte yandan, vizyona dayalı bir planlama bugünün ihtiyaçlarını geleceğe dönük olarak hesaba katmaya olanak tanır.

2. İhtiyaç analizi yapma (Varolan durumu tespit etme). Okul olarak teknolojik açıdan var olan durumu tespit etmek Teknoloji uygulama stratejisi ; Vizyon ifadesi ile şu anki durum arasındaki fark nedir? Planlama sürecinde ikinci basamak, okul olarak teknolojik açıdan var olan durumu tespit etmektir. Bu basamağının temel amacı, okulun geliştirilen vizyon ifadesiyle nasıl ilintili olduğuna ilişkin bir gösterge elde etmektir. Çünkü, teknolojiye ilişkin uygulama stratejisi okulun şu anki durumuyla vizyonda öngörülen durum arasındaki boşluğa dayalı olarak oluşturulacaktır.

3. Amaç belirleme (Vizyon ile gerçek durumu karşılaştırma) (1) Şu anki duruma ve eldeki kaynaklara bakılarak, gelecekte (3-5 yıl sonrası için) mantıksal olarak beklenilebilecek durum nedir? (2) Vizyonun merkezinde yer alan amaçlar nelerdir? (3) Acilen karşılanması gereken amaçlar nelerdir? (4) Diğer amaçlara geçmeden önce hangi amaçların başarılması gereklidir? (5) Hangi amaçlar daha kapsamlı bir ihtiyacı gidermeye yöneliktir? (6) Eğer belli bir amaç karşılanmazsa olabilecek en kötü durum nedir? vb. Amaçların belirlenmesi aşamasında, amaçların ulaşılabilir ve ölçülebilir olmasına özen gösterilmesi gerekir. Birinci aşamada geliştirilen vizyon ifadesi, amaç belirleme çabalarına yön verecektir. Çünkü vizyon, sonuçta nerede olmak istendiğini belirtir. Ancak, bu aşamada vizyonun ihtiyaç analizi sırasında toplanan verilerle ve bilgilerle yoğrularak ölçülebilir hale getirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu aşamada sorulabilecek bazı sorular şunlardır: (1) Şu anki duruma ve eldeki kaynaklara bakılarak, gelecekte (3-5 yıl sonrası için) mantıksal olarak beklenilebilecek durum nedir? (2) Vizyonun merkezinde yer alan amaçlar nelerdir? (3) Acilen karşılanması gereken amaçlar nelerdir? (4) Diğer amaçlara geçmeden önce hangi amaçların başarılması gereklidir? (5) Hangi amaçlar daha kapsamlı bir ihtiyacı gidermeye yöneliktir? (6) Eğer belli bir amaç karşılanmazsa olabilecek en kötü durum nedir? vb.

4. Eylem planı geliştirme (1) Her amacın ve hedefin kendi unsurlarına ayrılması. (2) Gerekli insan kaynaklarının ve diğer kaynakların tanımlanması. (3) Bütçe kaynaklarının tanımlanması ve bir bütçe planının geliştirilmesi. (4) Bir zaman çizelgesinin oluşturulması. (5) Bir değerlendirme planının geliştirilmesi. (6) Eylem planının gözden geçirilmesi ve gerekli değişikliklerin yapılması. Vizyon ve amaçlar, ulaşılacak hedefleri ve yönü belirtir. Bundan sonra, gidilecek yere nasıl varılacağını açıklayan bir eylem planının geliştirilmesi gerekir. Bu aşamaya gelene kadar bir okul vizyonu geliştirilmiş, var olan durum analiz edilmiş ve amaç ve hedeflerin tespit edilmiş olması gerekir. Bu aşamada, amaçlara bakılarak insan kaynakları, maddi olanaklar ve zamana ilişkin kararların alınması gerekir. Ayrıca, uygulama bittikten sonra hedeflerin gerçekleşip gerçekleşmediğinin ortaya konulmasını sağlayacak bir değerlendirme planının da geliştirilmesi gerekir. Eylem planının geliştirilmesinde 65 aşağıdaki basamakların dikkate alınması önemlidir: (1) Her amacın ve hedefin kendi unsurlarına ayrılması. (2) Gerekli insan kaynaklarının ve diğer kaynakların tanımlanması. (3) Bütçe kaynaklarının tanımlanması ve bir bütçe planının geliştirilmesi. (4) Bir zaman çizelgesinin oluşturulması. (5) Bir değerlendirme planının geliştirilmesi. (6) Eylem planının gözden geçirilmesi ve gerekli değişikliklerin yapılması.

5. Eylem planının uygulanması Bu aşamaya kadar kapsamlı ve detaylı bir eylem planının geliştirilmesi tamamlanmış bulunmaktadır. Bu planın eyleme geçirilmesindeki birinci basamak ise, söz konusu planın onaylanmasıdır. Bu sayede vizyona ulaşmak için kaynakların kullanımı ve uygulama sürecinin başlaması mümkün olacaktır.

6. Sonuçların değerlendirilmesi ve paylaşılması (1) Değerlendirmeden kim sorumlu olacaktır? (2) Ne tür bilgi toplanacaktır? (3) Bilgiler ne tür metotlar ve araçlarla elde edilecektir? (4) Sonuçlar kimlerle ve nasıl paylaşılacaktır? (5) Sonuçların iletişimine ne zaman başlanmalıdır? Değerlendirmenin sonuçları, başlangıçta amaçlanan hedeflerin başarılıp başarılmadığını gösterir. Hedefler yazılırken beklenen sonuçlar da tanımlanmıştır. Bu aşamada uygulamanın nasıl kontrol edileceği ve sonuçların nasıl elde edileceği planlanır. Değerlendirme planının oluşturulmasında aşağıdaki noktalar göz önünde bulundurulmalıdır: (1) Değerlendirmeden kim sorumlu olacaktır? (2) Ne tür bilgi toplanacaktır? (3) Bilgiler ne tür metotlar ve araçlarla elde edilecektir? (4) Sonuçlar kimlerle ve nasıl paylaşılacaktır? (5) Sonuçların iletişimine ne zaman başlanmalıdır?

Modelerin Karşılaştırması

Kaynakça Saban, A. (2006). OKUL TEKNOLOJİ PLANLAMASI: İLKÖĞRETİM OKULLARI İÇİN UYGULAMALI BİR MODEL ÖNERİSİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SİSTEMİ AÇISINDAN SONUÇLARI. , Konya (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Saban, A. (2007). SEÇMECİ OKUL TEKNOLOJİ PLANLAMA MODELİ VE ÖZEL KONYA ESENTEPE İLKÖĞRETİM OKULU TEKNOLOJİ PROFİLİ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23-43.