SPOR ve REKREASYON Arş. Grv. Sinan YILDIRIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MODERN YAŞAM VE REKREASYON (Serbest Zaman)
Advertisements

S.Ü. BESYO REKREASYON DERS NOTLARI Selçuk BUĞDAYCI ögr.görev.
REKREASYONUN ESASLARI
HACETTEPE MALİYE TOPLULUĞU
Mimaride kimlik.
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
Risk ve Sigorta Topluluğu 2013
Doç. Dr. M. Erkan KOZANOĞLU
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
Hazırlayan Yard.Doç.Dr. Cihan SEÇİLMİŞ
Uluslararası İşbirliği Faaliyetleri
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: SÜREÇLER
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
KONGRE VE FUAR ORGANİZASYONU
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
SPOR TEMELLİ KARİYER SEÇENEKLERİ
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
YEREL YÖNETİMLERDE REKREASYON PROGRAM VE HİZMETLERİ
AMACIMIZ: Dim Barajı ile deniz arasındaki alanın yönetim planının çıkarılması, turizm alanında daha fazla yararlanmak, denizden içeriye doğru 1 km’lik.
HERKES İÇİN FUTBOL-GRASSROOTS
OLİMPİYAT SPORCU EĞİTİM MERKEZİ
AKADEMİK YILI HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ’NDE AVRUPA BİRLİĞİ HAYATBOYU ÖĞRENME VE GENÇLİK PROGRAMLARI FAALİYETLERİ.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
SPOR ENDÜSTRİSİ BÖLÜMLEME MODELİ
ÇOCUK OYUN HAKKI Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından 20 Kasım 1989’da kabul edilen Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de güvence.
Süleyman Demirel Üniversitesi
HARMANCIK 75. YIL ÇOK PROGRAMLI LİSESİ Leonardo Da Vinci Hareketlilik Projesi 2012.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
İstanbul Teknik Üniversitesi, teknik öğretimde 239 yılı aşan parlak geçmişi, çağdaş eğitim ortamı, güçlü akademik kadrosuyla Türkiye'de mühendislik,
YABANCI DİLLER TOPLULUĞU
TERCİH ZİRVESİ’15 Üniversitede Başlayan, Hayat Boyu Gelişen Kariyer Prof. Dr. S. Semahat Demir Rektör.
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
KONGRE TURİZMİ VE FUAR ORGANİZASYONU
Mühendislik Ekonomisi
REKREASYONEL SPOR Öğr. Gör. Hasip CANA 2016.
BESYO.
ETKİNLİK YÖNETİCİSİ. Etkinlik yöneticileri hangi etkinlik alanında çalışırlarsa çalışsınlar üç kategoride uzman olmalıdır. İşin doğasına aldırmayarak.
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
Spor Tesis İşletmesi.
DERS Rekreasyon HAZIRLAYAN Umutcan Yıldız B Gökhan Atmaca B Serdar CEYHUN Erzincan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Beden Eğitimi Spor.
KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ
KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ
REKREASYON FAALİYETLERİNİN SPORTİF UYGULAMALAR YÖNÜNDEN ÖNEMİ
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
KAŞ KINIK ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ (TARIM ALANI)
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Çukurova Üniversitesi Spor Tesisleri
ÖZEL İLGİ TURİZMİ (Alternatif ve Sürdürülebilirlik Kavramları)-2
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
Prof. Dr. F. Duygu ÖZEL DEMİRALP
Prof. Dr. F. Duygu ÖZEL DEMİRALP
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU
Türk Hava Kurumu Üniversitesi
Öğr. Gör. Dr. Dİdar sarI çallI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Prof. Dr. F. Duygu ÖZEL DEMİRALP
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

SPOR ve REKREASYON Arş. Grv. Sinan YILDIRIM Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu SBR 129 Spor Bilimleri ve Rekreasyon, 2012

Öğrenme Hedefleri Rekreasyon, serbest zaman, boş zaman kavramlarını tanımak Rekreasyon çeşitlerini tanımak Rekreasyonun ekonomik boyutunu tanımak Liderlik yöneticilik kavramlarını tanımak Oyun nedir?

Leisure Nedir? Zaman: Asla geri döndürülemeyen.. Leisure Time: Kökü Fransızca löisure’dan gelir. Türkçe karşılığı serbest zamandır. Leisure, sınırların olmadığı, seçmekte özgür olduğumuz zaman, sosyal görev ve sorumluluklardan kalan zamandır (Torkildsen, 2005).

İşten arta kalan zamandır (Para için çalışılmaz) Yaşamsal gerekliliklerin dışındaki zaman Sınırlamaların olmadığı, özgürce seçim yapılabilen zamandır.

Rekreasyon nedir? Latince Recreatio: yenilenme, yeniden yaratılma veya yeniden yapılanma anlamına gelir Türkçe: Serbest zamanları değerlendirmedir. Kraus 1998’e göre, kişiyi zorunlu iş ve etkinliklerden kalan zamanda rahatlamak için fırsat sağlayan, dinlendiren ve eğlendiren faaliyetlerdir.

Gönüllü katılım Eğlence Dinlenmek Yenilenmek Yaşam kalitesini arttırmak

Rekreasyon Sınıflandırmaları Rekreasyonel etkinliklerin farklı kriterlere göre çeşitli şekillerde sınıflandırılması mümkündür. Bu çalışmada, "kentsel rekreasyon, terapatik rekreasyon, turizm rekreasyonu, kampüs rekreasyonu ve açık alan (outdoor) rekreasyonu" olarak sınıflandırılmıştır.

Kentsel Rekreasyon Özel kuruluşların ve yerel yönetimlerin faaliyetleri bireylerin aktivitelere ve programlara ulaşmaları, katılmaları için cesaret verir (Torkildsen, 2005). Park rekreasyonu "oyun, gezi, eğlence vb parklar" Okul temelli rekreasyon Özel guruplarda rekreasyon "yaşlılar, çocuklar, engelliler " (Human Kinetics, 2006) Fitness merkezleri, yüzme havuzları, spor salonları, hanımlar lokali vb..

Terapatik Rekreasyon Engelli bireylerin serbest zaman ihtiyaçlarını karşılayabilmek için onlara danışmanlık, tedavi ve eğitim veren alandır . (Jenkins, 2004)

Turizm Rekreasyonu Rekreasyonel turizm, insanların serbest zamanlarında, tek düzelikten kurtulmak için yaşadıkları alanlardan geçici bir süreliğine uzaklaşarak katıldıkları etkinliklerdir. Yelken Sörf ve Rüzgar sörfü Kayak Balıkçılık Rafting Olimpiyatlar gibi büyük spor organizasyonları vb. (Jennings, 2007)

Kampüs Rekreasyonu Üniversite içerisinde öğrencilerin, idari ve akademik personelinin katıldığı etkinliklerdir. Üniversite içerisindeki spor kulüpleri, öğrenci toplulukları, sağlık kültür ve spor daire başkanlıklarının faaliyetlerini kapsamaktadır. (Human Kinetics, 2006)

Açık Alan (Outdoor) ve Macera Rekreasyonu Sınırlı kaynakların olduğu büyük toprak ve su alanlarının kullanıldığı çeşitli aktiviteleri kapsamaktadır. Serbest zamanlardaki artış ve kentsel yaşamdan doğaya kaçma isteği ile açık alan etkinliklerine talep artmaktadır. Dağcılık, trekking, kaya tırmanışı, dağ bisikleti, orientring, yamaç paraşütü, rafting vb. (Seeley, 1973)

Rekreasyon, Spor ve Ekonomi Günümüz de spor ve ekonomi birbirini tamamlayan hatta birbirinden ayrı düşünülemeyen öğeler durumundadır. Sanayi devriminden sonra insanların ekonomik yönden gelişmeleri, daha fazla boş zaman bulabilmeleri, büyük yarışmalar, sporun eğitimdeki yönü sporun günlük yaşamdaki gerekliliği ve son yıllarda iletişim alanında görülen teknolojik gelişmeler sporu bugün başlı başına bir sanayi haline getirmiştir. (Çelik, 2006)

Ticari sporda statü sembolü malzemelerin vurgulandığı ve yüksek oranlarda tüketime gereksinim duyulan kültürel yapının gelişimi muhtemeldir. Bu elde ettiğimiz her şey sporda pazarlama ve satış ile birleşir: atletlerin (isimleri, imzaları ve imajları dahil), ticari mallar, takımların isimleri ve logoları… (Coakley; 2001)

Spor endüstrisine konu olan mal ve hizmetler değerlendirildiğinde; Kapalı ve açık alan spor tesisleri ( Spor salonları, Doğal/Sentetik futbol sahaları, Tenis kortları, Atletizm ve Koşu pistleri, Golf sahaları, Oyun Bahçeleri…) Alt yapı ve zemin uygulamaları için malzeme ve ekipmanlar, Spor tesisleri, Çevre düzenleme işleri (Oturma yerleri, çit, seyirci giriş ve gişe sistemleri, soyunma  odaları ticari üniteler...) Özel spor ve dinlenme tesisleri Spor malzemeleri Spor giyim Fitness ve kondisyon aletleri Spor sağlık makine ve ekipmanları……

Yukarıda ifade edilen mal ve hizmetler değerlendirildiğinde diğer sektörlerle oluşan yakın ilişki de göze çarpmaktadır. Spor endüstrisine konu olan mal ve hizmet sayısının artması ve bu hizmetlerin tüketimi sırasında özellikle seyir ürünlerinin sunumuyla spor, birçok alanla ilişkili hale gelmiştir. (Çağlarırmak, Uslu, 2004)

Rekreasyon, Spor ve Oyun Huizinga oyunu ‘özgür olarak katılınan, ancak, emredici kurallara uygun biçimde belirli bir zaman ve mekan sınırları içinde gerçekleştirilen, amacı olan, gerilim ve sevinç duygusuyla ‘alışılmış yaşamdan başka türlü olmak’ bilincinin eşlik ettiği iradi bir eylem ve etkinlik’ olarak tanımlıyor. (Huizinga, 1995)

OYUNU OLUŞTURAN UNSURLAR Oyun, özgür yani gönüllü bir eylemdir, Zorunluluk içermeyip istendiği zaman ihmal, iptal edilebilir, Keyfekeder bir şekilde gerçekleştirilen bir eylemdir. Özgürlüğün uzantısı olarak, gündelik veya asıl hayat dışında gerçekleşir (Huizinga; 1995)

NEDEN OYNUYORUZ? Oynamak insanı canlandırır. Oynarken bütün sınırlamalardan kurtuluruz. İnsanın iç dünyasına giden bir yolda bir ipucu ya da sorunlu birine uygulanan bir tedavidir. (Terr, 2000)

Rekreasyon ve Liderlik Serbest zamanların değerlendirilmesinde liderler oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Çünkü çeşitli serbest zaman değerlendirme faaliyetleri ayrı bir uzmanlığı gerektirmektedir. (Tezcan, 1977) Rekreasyon liderleri fitness, doğa sporları vb… aktivitelerde katılımcılara yön gösterir. Onların ihtiyaçlarını belirleyerek aktiviteleri planlayabilirler, öğretebilirler ya da birlikte katılarak yardımcı olabilirler.

Kariyer Fırsatları Özel rekreasyon kuruları Fitness salonları Yüzme havuzları Spor kulüpleri (Tenis, yüzme …) Özel Kamplar Organizasyon şirketleri Sağlık merkezleri (Spa, kaplıca…) Terapatik rekreasyon ile ilgili merkezler Özel şirketler Oteller

Yerel yönetimler Belediyelere bağlı spor merkezleri, hanımlar lokali vb. GSGM de spor uzmanı, antrenör vb kadrolar Resmi kurumlarda (hapishane, hastane, okul…) rekreasyon planlamacısı

Bilimsel Hakemli Dergiler Leisure Studies Leisure Sciences Managing Leisure Journal of Leisure Research Journal of Park & Recreation

Sorular Rekreasyona katılım nedenleri nedir ? Serbest etkinliklerine katılımdaki sınırlılıklar nelerdir? Rekreasyon bir ihtiyaç mıdır?

Önerilen Kaynaklar Coakley, J. (2001). Sport in Society. University of Colorado Springs, Mcgraw Hill, Colorado,7 Th. Edition. Huizinga, Johan (1995). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Human Kinetics ed. (2006). İntroduction to Recreation and Leisure. Human Kinetics. Printed İn the USA. Jenkins, J. M. and Pigram, J. J. (2004). Encyclopedia of Leisure and Outdoor Recreation. Published by Routledge Jennings, G. (2007). Water-Based Torurism, Spor, Leisure, and Recreation Experiences. Elsevier. Printed İn the USA Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme. Gazi Kitabevi. Dördüncü Baskı.

Kraus, R. G. (1996). Recreation and Leisure: İn Modern Society Kraus, R. G. (1996). Recreation and Leisure: İn Modern Society. Addison-Wesley Pub, 5th edition Mull, R. F., Bayless, K.G., Ross, C. M., Jamieson, L. M. (1997). Recreational Sport Management. Human Kinetics. Printed İn the USA. Third Edition. Seeley, İ.H. (1973). Outdoor Recreation and The Urban Environment. The Mcmillan Press Ltd. Terr, Lenore (2000). Sevgi ve Çalışmanın Ötesinde Oyun Yetişkinler İçin Neden İhtiyaçtır. Literatür Yayıncılık, İstanbul. Tezcan, M. (1977). Boş Zamanlar Sosyolojisi. Ankara Üniversitesi. Doğan Matbaası. Ankara. Torkildsen, G. (2005). Leisure and Rereation Management. Published by Routledge. Newyork. Fifth Edition.

Teşekkürler…