KADAVRANIN TIP EĞİTİMİNDEKİ YERİ VE TOPLUMUN KADAVRA BAĞIŞINA BAKIŞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Herkes İçin Acil Sağlık Derneği
Advertisements

BTO 310 TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
Çocukların ve Öğretmenlerin Okul Üniformasına Bakışı
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
VERİCİ(DONÖR) TARAFINDAN SIKÇA SORULAN SORULAR
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
Beyin Ölümünde Hukuk ve Etik Vaka Tartışmaları
GRUP ELMA ŞEKERİ ASLIHAN KARAKEÇİLİ AYDAN YAŞAR BAŞAK ÖZGE
SANAT VE TARİH MÜZESİ.
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
1www.turkegitimsen.org.tr Şuayip ÖZCAN Türk Eğitim – Sen Genel Başkanı ÖĞRENCİLERİN, EĞİTİM VE EĞİTİM SORUNLARINA BAKIŞI.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ 1.TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI ÖĞRENCİ ANKETİ.
Yrd. Doç. Dr. Müge YURTSEVER KILIÇGÜN
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
HAKLARIMIZ Kazanım: Sahip olduğu haklarını belirtir.
Çocukların ev hayvanlarına ve sürüden ayrılmış hayvanlara bakış açısı The Grammare Junion School Sınıf 6B.
Zor insanla başa çıkma yolları
1 HUKUK ve SİYASET OKULU – 8 Şubat 2008 X BAYAN: Biz uluslar arası ilişkilerde… ( Montaj Arası ) Birol BAŞARAN: Ben bütün toplumlarda hukuka ihtiyaç olduğunu,
(Rehberlik Danışmanı)
ÖMER PINAR MEHMET EREN ÖZTÜRK OĞUZHAN ÇAMLICA
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
NLP ALGISAL DAVRANIŞ KONTROLÜ
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
Grup Ultraviyole (TODUP Grup C-4)
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
GRUP TÜKENMEZ ZEYNEP SARIHAN YENER ARAÇLIOĞLU EBRU SAKAR ÖZGE KELEŞER
BİR ORGAN BİR HAYAT.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
Abra-Kadavra A4 Grubu Toplumsal Duyarlılık Projesi
Tıbbı insanlığın hizmetine sunmak, kişiler arasında herhangi bir ayrım yapmadan beden ve ruh sağlığını korumak ve iyileştirmek, hastaların acılarını dindirmek.
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Öğrencilerinin Eğitim ve Mesleki Kariyer hakkındaki Görüş ve Tutumları Doç. Dr. Gür Akansel Kocaeli Üniversitesi.
TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
G R U P ANGE R D.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
3-BULGULAR 1-GİRİŞ 2-YÖNTEM2-YÖNTEM Araştırma kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma Eylül ayı 2012’de Erzurum merkezde yapılmıştır. Çalışmanın evreni Erzurum’un.
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
T.C. SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SİYASAL BİLGİLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AHLAKİ GÖRÜNÜMÜ ÖDEVİ SEDA TÜRK.
İSKENDERUN SAHİL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
Tıpta Örselenebilir Gruplar Hekim Tutumu
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
ORGAN BAĞIŞI VE ÖNEMİ SAMSUN Atasam Hastanesi. Tedavisi sadece organ ve doku nakli ile mümkün olan hastalıklar, tüm dünyanın olduğu gibi, ülkemizin de.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
GRUP: VİTAMİNİ KABUĞUNDA
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM
Sosyal medya aracılığı ile toplumda bazı hastalıklar hakkındaki farkındalığı arttırma BİR DE HEKİME SOR.
AFETE HAZIRLIK VE BİLGİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
Hatice Şimşek Keskin***
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
NEDEN DOKTOR OLUYORUZ? GRUP BİLİMSE TODUP A2.
Sunum transkripti:

KADAVRANIN TIP EĞİTİMİNDEKİ YERİ VE TOPLUMUN KADAVRA BAĞIŞINA BAKIŞI B1 GRUBU : KADA(VRA)VERİN KADAVRANIN TIP EĞİTİMİNDEKİ YERİ VE TOPLUMUN KADAVRA BAĞIŞINA BAKIŞI ONUR DENGİZ (GRUP SÖZCÜSÜ) HATİCE KARAGÖZ HAZAL CEREN AK ÖZGÜN CEVDET KÖSE GÜNGÖR ALİBAKAN MEHMET ALP MATUR SEDAT GÖKTAŞ ESİN GİZEM OLGUN HANDE KANDEMİR ARDA TOPÇU DANIŞMAN ÖĞRETİM ÜYESİ: DOÇ. DR. ALİ ZEYBEK

Tıp öğrencilerinin ve toplumun hakkında duyarlı hale getirilmesi AMAÇ Tıp öğrencilerinin ve toplumun kadavra bağışı hakkında duyarlı hale getirilmesi

GİRİŞ savaşlarda ölen gayri Müslimlerin cesetlerinin İnsan kadavrası ve canlı bedenler üzerinde bilgi edinme amacıyla Andreas Vesalius (1514-1564), insan anatomisini, Galen’e ait klasik bilgilerden kurtararak tıp öğrencilerini ve hekimleri disseksiyon masalarına taşımıştır Emir Çelebi (?-1638) gibi 17. yüzyıl’ın önemli bir hekimbaşısı Enmuzec el-Tıb adlı eserinde anatominin tıp bilimi için önemini vurgulamakta, hekimlerin insan vücudunu çok iyi bilmeleri gerektiğini söyleyerek bu amaçla savaşlarda ölen gayri Müslimlerin cesetlerinin kadavra amacıyla kullanılabileceğini dile getirmekteydi

Günümüzde, gelişmiş ülkelerin birçoğunda kadavra sağlanmasındaki temel kaynak, yapılan bağışlar olmasına karşın, bunun tüm dünyada yaygınlaşan bir eğilim olduğunu söylemek zordur. Sahipsiz cesetlerin kadavra olarak kullanımı tarihsel bir sürecin devamı olarak halen devam etmektedir.

öğrencilerin kadavrayı her şeyi ile kesmeleri, açmaları ve Anatomi uzmanlarının, anatomideki eğitimde parçalama, kesme, organları yerinde görmenin temel olduğu görüşü doğrultusunda; tıp eğitiminde öğrencilerin kadavrayı her şeyi ile kesmeleri, açmaları ve insan vücudunu tamamen tanımaları amaçlanmaktadır Maketlerle bu ayrıntıların görülemeyeceği, sadece maketin gösterdiği kadarının görülebileceği; kadavra ile gerçek dokunun görülerek, öğrencinin de gerçekle karşı karşıya kalacakları görüşü yaygındır

Günümüz Tıp Eğitiminde Disseksiyonun Yeri Anatomi eğitiminin kadavra disseksiyonu olmadan yapılamayacağı görüşü, uzmanlar kadar öğrencilerin de hemfikir olduğu bir konudur Örneğin, ülkemizde yakın bir tarihte Uludağ Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmada öğrencilerin %92.2’si anatomi eğitiminin kadavrasız olmayacağı yönünde fikir belirtirken, % 3.6 oranında öğrenci kadavrasız olabileceğini, % 1.5 oranında öğrenci de yetersiz olacağını bildirmiştir Kadavra disseksiyonlarına % 70.3 oranında öğrenci fiilen katılmak istediğini ifade etmiş, bu öğrencilerin % 20.1’i disseksiyon yaparken yönlendirilmek istediklerini belirtmiştir

Hikmet Şimşek’in bedeni vasiyeti üzerine ölümünden sonra Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’ne verilmiştir Gazi Üniversitesi Anatomi Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Hasan Basri Turgut yaptığı bir açıklamada “Hikmet Şimşek’ten önce üniversitelerine hiç kimsenin kendini kadavra olarak bağışlamadığını; ancak bu olayın ardından üç kişinin daha kadavra olmak için başvurduğunu” ifade etmektedir

Amerika Birleşik Devletleri’nde çalışabilmesi için, kendisine özel kanun çıkarılan ve beyin cerrahisi alanında dünyanın en önemli isimleri arasında gösterilen Prof. Dr. M. Gazi Yaşargil, Ankara’da verdiği bir demeçte “Ölünce de kadavra olarak hizmet etmek isterim” diyerek kadavra bağışı konusunda güzel bir örnek oluşturmuştur

GEREÇ VE YÖNTEM Anket çalışması Afiş Röportaj

Anket örneği:

BULGULAR-TARTIŞMA

Tablo 1: İstatistiksel Olarak Cinsiyete Göre Kadavra Bağışı Kız Erkek Evet 19 (%12.3) 29 ( % 26.3) Hayır 135 81 Toplam 154 110 Ki-kare testi uygulandı [x2 = 8.45 p= 0.0036] Erkeklerin kızlara göre kadavra bağışına olumlu bakması istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur

ortalama kaç öğrenciye bir kadavra düşüyor? Uyguladığımız ankette Tıp fakültelerinde ortalama kaç öğrenciye bir kadavra düşüyor? sorusuna 100 ve üzerine 1 kadavra düştüğünü söylediler; ancak 5 kişiye 1 kadavra düşmesi gerektiği belirttiler

yapıldığı düşünülmektedir Anket Sonucu: Türkiye’de her yıl 0-10 arası kadavra bağışı yapıldığı düşünülmektedir

Türk Tabipleri Birliği Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu (2002’ye göre)

Dünya ortalamasında tıp öğrencilerinden her 4-6 kişiye 1 kadavra düşmektedir Japonya’da 2 öğrenciye yıl içinde 1 kadavra düşüyor İran ve Suudi Arabistan’da da Türkiye’nin 3 katı kadar kadavra bulunmaktadır

Sizce kadavra kullanımı Uyguladığımız ankette Sizce kadavra kullanımı dinen uygun mu? sorusuna kişilerin: %70’i EVET %26’sı HAYIR %4’ü FİKRİM YOK yanıtını verdi

dinlerine uygun olmadığı Hayır diyenlerin geneli kadavra bağışının: dinlerine uygun olmadığı öğrencilerin kadavraya gereken saygıyı göstermediği kanısında Hayır diyenlerin bir kısmının ise bu konuda korkuları bulunmakta

organ bağışının kadavra bağışına Ankete katılan kişilerin %80’i organ bağışının kadavra bağışına engel OLMADIĞINI düşünüyor

Yapılan Röportajlardan Örnekler Prof. Dr. Nuri Gönüllü ile yaptığımız röportajda “Yani anatomi eğitiminde olduğu gibi cerrahi eğitiminde de çoğu maketler üzerinde yapılıyor. Aynı şeyler hasta üzerinde verilebilseydi öğrencilere hem eğitim kalitesi açısından hem akılda kalma hem de daha rahat davranma açısından önemlilik arz ederdi” şeklinde belirtti Kocaeli Kartepe Vaaz Müdürü “Tıp eğitimi ve bilimin gelişimi için zaruri ise dini açıdan hiçbir sakıncası yoktur. Diyanet İşleri Bakanı Prof. Dr. Ali Bardakoğlu bu konuda gerekli fetvayı vermiştir. Dinen kesinlikle hiçbir engel yoktur. Fakat duygusal boyutu önemli olan bir konu olduğundan dolayı insanlara bunu kabul ettirmek kolay değildir. Çünkü insanlar bunu bedenlerine bir saygısızlık olarak görebilirler. Öldükten sonra vücutlarına dokunulmasını istemeyebilirler” şeklinde ifade etti

Hukuk fakültesi dekanına ise “Büyük afetlerde ölüp de kimliği belirlenemeyen şahısların kadavra olarak kullanılması doğrumudur?” diye sorduğumuz soruya ; “Çok sağlıklı değil .Genellikle kimlikler belirlenir. Örneğin Marmara depremi zamanında cesetler kokmasın diye apar topar toplu biçimde gömüldü daha sonra ölü yakınları onlar için değerli bir şey olduğu için toplu mezarları açtırarak DNA testi yardımıyla kendi ölülülerinin peşine düştüler. çok kolay bir şey değil “ diye cevap verdi.

“Kadavra bağışının arttırılması için neler yapılabilir “Kadavra bağışının arttırılması için neler yapılabilir?” diye sorduğumuz soruya ise; “Organ naklinde olduğu gibi , tıp eğitimi için ne kadar önemli olduğu belirtilerek medya , sivil toplum örgütleri aracılığıyla kamuoyu oluşturulabilir ama şunu söyleyeyim organ nakline bile toplumumuz çok hazır değil , organ naklinde bile akıllar çıkıyor, toplumun bunu kabul edecek seviyeye gelmesi gerekli . Bunun için belirli bir süre siz genç öğrencilerin bu konu üstünde çalışması gerekli.” diye konuştu.

Basından Alınan Röportaj Örneği Sahipsiz cenazelerin tıp fakültelerine verilmesinin kadavra temini için bir adım olduğunu belirten Prof. Dr. Hamdi Çelik, ''Ancak nihai çözümün, insan bedenlerinin ölüm sonrasında tıp eğitiminde kullanılması kutsal amacına yönelik olarak bağışlanması ve kadavra ithalatı olduğunu vurgulamak isterim'' dedi. Ulusal Anatomi ve Klinik Anatomi Derneği Başkanı Prof. Dr. Hamdi Çelik, Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu'nun, "kadavra üzerinde çalışmanın ve araştırma hastanelerine kadavra bağışı yapmanın dinen sakıncası olmadığı” konusunda kendilerine destek verdiğini belirtti.

İnsan hayatı kurtarmanın önemine işaret eden Bardakoğlu'nun, "Tıbbın gelişmesi için tıp öğrencilerinin kadavra üzerinde çalışmasına dinen imkan verilmesi gerekir. Yaşayanlara hayat verilmesi için insanlığın ve mensubu olduğu dinin gereği azami saygının gösterilmesi şartıyla, kadavra üzerinde çalışılabilir. Bunda İslam alimleri açısından da bir tereddüt yoktur" ifadelerini kullandığını belirten Çelik, Bardakoğlu'nun bunun aksi yönünde açıklamalarda bulunanları da eleştirdiğini ifade etti.

SONUÇ: İster uzman isterse öğrenci; her kim olursak olalım unutmamamız gereken bir noktayla yazımızı bitirmek istiyoruz: Tıp öğrencileri, kadavra salonuna girdikleri ilk anda belki de hayatlarında ilk kez ölümle bu kadar yakın olduklarını anlamakta; pek çoğu da herkes gibi kendi bedenlerini ya da en sevdiklerinin bedenlerini de aynı sonun beklediğini sorgulamaktadırlar

İçinden gözlerini yakan dayanılmaz bir kokunun çıkması bile bu yoğun düşüncelerin yaşanmasına engel olamamaktadır. Ancak birkaç kadavra gördükten sonra, bu uygulama onlar için bir alışkanlık biçimini almaya; kadavralara bir ders aracıymış gibi bakmaya başlamaktadırlar Bu eğitimi verenler için de geçerli olabilecek bir durumdur

Sık tekrarlanan şeylere alışkanlık gözüyle bakmak ve bu nedenle üzerinde düşünmeye gerek görmemek, insanoğlunun doğasında olan bir olgudur. Bu açıdan tıp öğrencilerinin kadavra konusunda zaman içinde alışkanlığına dönüşen tutumları doğru bulunabilir; ancak, haklı gösterilemez Onların elinin altında tuttukları şey, bir zamanlar yaşayan, seven, sevilen, ağlayan, gülen, bazen de kızılan ve nefret edilen, yani insanoğluna ait tüm özellikleri içinde barındırmış olan bir bireydir

Şu anda ölü olması, bu yaşadıklarını unutturmaz ya da onu canlı bir bireyden daha değersiz kılmaz; aksine onu insanlar içinde kendini adamış bir birey olarak yüceltir

KAYNAKÇA www.saglik.gov.tr www.anatomidernegi.org www.medimagazin.com.tr www.ttb.org.tr http://tr.wikipedia.org/wiki/ http://tipetigi.turkiyeklinikleri.com http://arsiv.ntvmsnbc.com/news TEŞEKKÜR EDERİZ 