T.C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI 3. SANAYİ ŞURASI Karayolu Ulaşımında Enerji Verimliliği ve Enerji Kaynaklarının Çeşitlendirilmesi
KARAYOLU ULAŞTIRMASI ENERJİ İHTİYACI VARDIR Kişilere ve eşyaya yer ve zaman yararı sağlamak şeklinde tanımlayabileceğimiz ulaştırma hizmetinin, karayolu sistemi ile gerçekleştirilen bölümüne Karayolu Ulaştırması denilmektedir. 5 Tür ile gerçekleştirilir; Yaya Ulaştırması Bisiklet Ulaştırması Motosiklet Ulaştırması Özel Otomobil Ulaştırması Toplu Taşıma Ulaştırması ENERJİ İHTİYACI VARDIR
KARAYOLU ULAŞTIRMASI İLE İLGİLİ İSTATİSTİKLER 2012 sonu itibari ile Dünyada 84,100,167 adet motorlu taşıt üretimi gerçekleşmiştir. Dünyada ortalama olarak 1000 kişi başına 165 araç düşmektedir. Dünyada 1,1 milyar civarında motorlu taşıt bulunmaktadır. Ülkemizde 2013 yılının ağustos ayı sonu itibari ile 17,653,281 adet motorlu taşıt mevcuttur. Ülkemizin karayolu uzunluğu 385,748 km’dir.
ENERJİ KAYNAKLARI Motorlu taşıtların en büyük enerji kaynağı; Petrol 2012 yılında dünyada 89,8 milyon v/g (varil/gün) petrol tüketimi gerçekleşmiştir. Tüketilen petrolün ortalama %60’ı ulaşım için kullanılmaktadır. PETROL REZERVLERİNİN ORTALAMA 50 YIL İÇERİSİNDE TÜKENECEĞİ ÖNGÖRÜLMEKTEDİR.
ENERJİ KAYNAKLARI Doğalgaz Türevleri Sıvılaştırılmış Doğalgaz (LNG) Sıkıştırılmış Doğalgaz (CNG) Ulaşımda kullanım oranı düşük ORTALAMA 60 YIL SONRA TÜKENECEĞİ ÖNGÖRÜLMEKTEDİR.
ENERJİ KAYNAKLARI 2030 Öngörüleri Dünya nüfusunun 8,3 milyar olması Bununda fazladan 1,3 milyar insanında enerji ihtiyacı doğuracağı 2030 yılına kadar enerji tüketimi %36 artacağı En hızlı büyüyen yakıt cinsleri yenilenebilir yakıtların olacağı Ulaştırma sektörünün zayıf bir büyüme gerçekleştireceği Ulaştırma sektöründe petrole olan talebin azalıp, petrol yerine doğalgaz, biyodizel ve elektrik gibi enerji kaynaklarının yer alacağını öngörülmektedir.
ENERJİ KAYNAKLARI PETROL VE DOĞALGAZIN TÜKENMESİ ENERJİ MALİYETLERİNİN ARTMASI ÇEVRE KİRLİLİĞİ ULUSLARARASI ENERJİ SORUNLARI
ENERJİ KAYNAKLARI MOTORLU TAŞITLARDA ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ ARTIRILMASI ENERJİ KAYNAKLARININ ÇEŞİTLENDİRİLMESİ
MOTORLU TAŞITLARDA ENERJİ VERİMLİLİĞİNİN ARTIRLMASI ENERJİ VERİMLİLİĞİ = YAKIT EKONOMİSİ Taşıt üzerinde yenilikler ve iyileştirmeler Sürücü davranışları Alternatif yakıtlar Karayollarının altyapı özellikleri Vergilendirme
Taşıt Üzerinde Yenilikler ve İyileştirmeler PETROL YAKITLI MOTORLU TAŞITLARIN VERİMİ %20 100 LT YAKITIN 20 LİTRESİ FAYDALI İŞE DÖNÜŞMEKTEDİR KAYIP ÇOK YÜKSEK !!! Taşıt ağırlığı azaltılması Aeordinamik tasarım (Hatcback, fastback) Araçların bakımının yapılması Maks. Yük ve yolcu kapasitesinde kullanım Motor üzerinde iyileştirmeler Honda VTEC, Ford EcoBoost, Start&Stop, VW TSI, Fiat Multijet SÜREKLİ İYİLEŞTİRMELER
Taşıt Üzerinde Yenilikler ve İyileştirmeler PETROL SORUNUNA ÇÖZÜM VERİMSİZLİĞE ÇÖZÜM GELECEĞİN ARAÇLARI SEA (YAKIN GELECEK HİBRİT) SEA = SADE ELEKTRİKLİ ARAÇLAR HİBRİT= PETROL+ELEKTRİK
Karayollarının Altyapı Özellikleri Sürücü Davranışları OICA; Sürücülere araçların iyi kullanımı konusunda eğitim verilmesi ile yakıt ekonomisi sağlanır. Trafik akışını tahmin edilmesi Düşük devirde sabit hız ile sürüş Erken vites yükseltmek Lastik basınç kontrolü Ekstra enerji gerektiren uygulamalardan kaçınılması Karayollarının Altyapı Özellikleri Trafik akışı hızlandırılmalı ve sıkışıklıklar engellenmeli (Dur-Kalk azalması) Kavşak, altgeçit vb. artırılmalı, sinyalizasyon yaygınlaştırılmalıdır. Yol boyunca araçların park etmesi engellenmeli (Otopark) Toplu taşıma (Özellikle metro) Alternatif yollar
Yakıt Ekonomisi için Fayda Sağlar Vergilendirme Ülkemizde yakıt fiyatları pahalı olması ile tüketiciler az yakıt yakan araçları talep etmektedir. Az yakıt yakan araçların vergilerinin düşürülmesi sağlanırsa talep daha da artacaktır. Bu talep artışı ile üretici firmalar yakıt ekonomisi üzerine daha fazla çalışacaktır. Yakıt Ekonomisi için Fayda Sağlar Motor gücü 85 kW geçmeyen SEA’lerde %3 85 kW ile 120 kW arasındaki SEA’lerde %7 120 kW’yı geçen SEA’lerde %15 ÖTV oranı MALİYE BAKANLIĞININ İYİ BİR UYGULAMASI
ENERJİ KAYNAKLARININ ÇEŞİTLENDİRİLMESİ ENERJİ K. ÇEŞİTLEN.= ALTERNATİF YAKITLAR Biyodizel CNG/LNG Elektrik Etanol Hibrit Hidrojen LPG
ENERJİ KAYNAKLARININ ÇEŞİTLENDİRİLMESİ Biyodizel; Saf veya dizele karıştırılarak kullanılabilir Yakıt tüketimi açısından dizel ile aynıdır Ancak, temiz ve yenilenebilirdir Enerji kaynağının millileşmesine fayda sağlar Kırsal alanların kalkınmasına yardımcı olur ve böylece göçü engeller Hidrojen; Birim kütle başına en yüksek enerjiye sahiptir Atık olarak su veya su buharı çıkmaktadır Diğer yakıtlara göre üretilmesi 3 kat pahalıdır (Zayıf yönü) En ileri teknoloji olduğu kabul edilmektedir
ENERJİ KAYNAKLARININ ÇEŞİTLENDİRİLMESİ Etanol; Tek başına veya benzine katılarak kullanılır Hava kirliliği ve petrol tüketimi azalır Günümüz teknolojisinde; Etanol elde etmek pahalı ve petrol karşısında rekabetçi değil (Zayıf yön)
SONUÇ VE ÖNERİLER YERLİ ARAÇ İMALATI ÜLKEMİZİN GÜNDEMİNDEDİR. YERLİ ARACIMIZIN PETROL YAKITLI İMAL EDİLMESİ, ENERJİ VERİMLİLİĞİ VE ÜLKEMİZİN ENERJİ POLİTİKASI AÇISINDAN FAYDA SAĞLAMAYACAĞI GÖRÜLMEKTEDİR. AYRICA, PETROL YAKITLI ARAÇ PİYASADA BİR FARKLILIK YARATMAYACAK OLUP, BÜYÜK BİR REKABET DEZAVANTAJI İLE KARŞILAŞACAKTIR. ÇÖZÜM ÖNERİSİ; İMALATI DÜŞÜNÜLEN YERLİ ARACIN SADE ELEKTRİK, HİBRİT YADA HİDROJEN YAKITLI OLMASI ENERJİ KAYNAGININ MEVCUT PROBLEMLERİ ÇÖZÜLEREK (AR-GE ÇALIŞMALARININ TÜRKİYEDE YAPILMASI, PATENTİNİN TÜRKİYEDE OLMASI)
SONUÇ VE ÖNERİLER TAŞIT TEKNOLOJİLERİ GELİŞTİRİLMELİ. BU KONUDA AR-GE DESTEKLERİ SAĞLANMALI EHLİYET KURSLARINDA YAKIT EKONOMİSİ SAĞLAYACAK SÜRÜCÜ DAVRANIŞLARI İLE İLGİLİ DERS VERİLMELİ TRAFİK AKICI HALE GETİRİLMELİ VE SİNYALİZASYON ARTIRILMALI ŞEHİR MERKEZLERİNE OTOPARKLAR YAPILMALI TOPLU TAŞIMA YAYGINLAŞTIRILMALI ULUSAL VERGİLENDİRME SİSTEMİNDEKİ DÜZENLEMELER (KDV-ÖTV-MTV) İLE YAKIT EKONOMİSİ SAĞLAYAN ARAÇLAR ÖZENDİRİLMELİDİR
SONUÇ VE ÖNERİLER ÜLKEMİZ ENERJİSİNİ ÇOK BÜYÜK ORANDA İTHAL ETMEKTEDİR. ENERJİ TEDARİĞİMİZİ MİLLİLEŞTİRMEK AÇISINDAN BİYODİZEL ÜZERİNDE ÇALIŞILMASI (ARAÇLARDA KULLANILIR HALE GETİRMEK) VE BİYODİZEL TARIMI OLUŞTURULMASI GEREKMEKTEDİR. DÜNYANIN GERİSİNDE KALINMAMASI AMACI İLE ÜLKEMİZDE HİDROJEN YAKIT ARAŞTIRMALARINA BAŞLANILMALIDIR. ÜLKEMİZDE, ALTERNATİF YAKITLARA EN YAKIN DEVLET ORGANI ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞININ ALTINDA BULUNAN YENİLEBİLİR ENERJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’DÜR. ALTERNATİF YAKITLARIN GELİŞTİRİLMESİ, İYİ BİR ODAKLANMA VE BÜYÜK BİR TEST ALTYAPISINA BAĞLIDIR. BU YÜZDEN, ALTERNATİF YAKITLAR İLE İLGİLİ ENSTİTÜ DÜZEYİNDE KURUM KURULMASI GEREKMEKTEDİR. AYRICA, BU KURUM ÇALIŞMALARINI ÖZEL SEKTÖR İLE BİRLİKTE YÜRÜTMELİDİR.
SONUÇ VE ÖNERİLER ÜLKEMİZ ENERJİSİNİ ÇOK BÜYÜK ORANDA İTHAL ETMEKTEDİR. ENERJİ TEDARİĞİMİZİ MİLLİLEŞTİRMEK AÇISINDAN BİYODİZEL ÜZERİNDE ÇALIŞMALI (ARAÇLARDA KULLANILIR HALE GETİRMEK) VE BİYODİZEL TARIMI OLUŞTURMALIYIZ. DÜNYANIN GERİSİNDE KALMAMASI AMACI İLE ÜLKEMİZDE HİDROJEN YAKIT TEKNOLOJİSİNE BİRAN ÖNCE BAŞLANILMALIDIR. ÜLKEMİZDE, ALTERNATİF YAKITLARA EN YAKIN DEVLET ORGANI ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞININ ALTINDA BULUNAN YENİLENEBİLİR ENERJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’DÜR. ALTERNATİF YAKITLARIN GELİŞTİRİLMESİ, İYİ BİR ODAKLANMA VE BÜYÜK BİR TEST ALTYAPISINA BAĞLIDIR. BU YÜZDEN, ALTERNATİF YAKITLAR İLE İLGİLİ ENSTİTÜ DÜZEYİNDE KURUM KURULMASI GEREKMEKTEDİR. AYRICA, BU KURUM ÇALIŞMALARINI ÖZEL SEKTÖR İLE BİRLİKTE YÜRÜTMELİDİR.
SONUÇ VE ÖNERİLER Enerji politikaları uluslararası düzeyde politikalardır ve ülkeler uluslararası konjonktüre göre milli politikalarını belirlemektedir. Dünyada enerji stratejileri devam ederken, Türkiye kendisine iyi bir yol haritası çizmelidir. Bunun yanında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının 2010-2014 Strateji Planının süresinin dolmasından sonra yeni bir enerji strateji planı yapmalıdır.
T.C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI SAYGILARIMLA ARZ OLUNUR ASLAN GÜR SAN. VE TEK. UZMANI 21.11.2013