KÜTÜPHANE TASARIMI Bir kütüphaneyi meydana getiren unsurlar: bina, personel, koleksiyon, bütçe ve kullanıcıdır. Kütüphanenin, işlevlerini yerine getirebilmesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sorular ve Cevaplar.
Advertisements

Web sitemizden kütüphane hizmetleri ve kaynaklarının kullanımı konusunda tüm bilgilere erişebilirsiniz.
Hazırlayan : Semiha SARAÇ
Mobilya ve Oda Tasarımı
MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ KONFERANS VE SERGİ SALONU
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
KAPALI VE AÇIK OFİS BİNALARININ AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARI
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
S O S Y A L V E İ D A R İ İ Ş L E R M Ü D Ü R L Ü Ğ Ü
KÜTÜPHANE OTOMASYON SİSTEMİNİN KULLANIMI
KESİCİ ÖLÇÜ KABİNİ VE İNDİRİCİ TRAFO MERKEZİ
Içmimarlık nedir?.
Tek ve Çok Ailelik Konutlarda Mekan Örgütlenmesi ve Plan Tipleri
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
AMACIMIZ: Dim Barajı ile deniz arasındaki alanın yönetim planının çıkarılması, turizm alanında daha fazla yararlanmak, denizden içeriye doğru 1 km’lik.
118 Bilgisayara Giriş Donanım.
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
Prof. Dr. Bülent Yılmaz H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi
Yalı Mah. Kumlu Yalı Cad Erdek/BALIKESİR
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI. 1 - Öğretim Şekli 2- Tahsis Durumu 3- Bina Durumu 4- Lojman Durumu 5- Bina Kullanımı (Özellikle derslik sayıları) E-OKUL MODÜLÜNE.
Giresun Üniversitesi Katalog Tarama
BİLGİSAYAR II DERSİ FİNAL ÖDEVİ
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
MEBBİS Veri Girişi BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ERZURUM VALİLİĞİ
URQUHART YASASI.  Urquhart Yasası bilimsel dergilerin “kütüphane ötesi kullanımı”nın (supralibrary use), bu dergilerin her kütüphanenin “kütüphane içi.
ENDÜSTRİYEL MUTFAK VE ÇAMAŞIRHANE E-KİTAP
İLİMİZ DİĞER KÜLTÜR KAYNAKLARINDA OLDUĞU GİBİ KÜTÜPHANELER YÖNÜNDEN DE ZENGİN BİR GEÇMİŞE SAHİPTİR. HALK KÜTÜPHANESİ İLK DEFA ‘MİLLİ KÜTÜPHANE’ ADI İLE.
MEBBİS Veri Girişi BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Proje I.
 yılında Akarçay İlkokulu olarak eğitim öğretime başlayan okulumuz,  1985 yılında şu anki yerine kurulmuş olup,  1998 yılında Pansiyonlu.
ADRES: 17 Eylül Mahallesi Servet Çırpan Caddesi No:74 TELEFON:
Verimli Ders Çalışma Seminerine Hoş Geldiniz İLERİYE YÖNELİK AMAÇLARIMIZI BELİRLEMENİN ÖNEMİ.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Türk Çocuk Kitapları. Türk çocuk kitaplarıyla ilgili sorunlar Türler kısıtlı (biyografi, şiir çok az) Farklı yaş gruplarına hitap eden kitap az Tema veya.
6 Sigma Project, Istanbul June 2016 BORUSAN EnBW Enerji Improving the design of the Control Buildings in WEPPs.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi Alev AyaokurTolga Çakmak Müzelerde Bilgi Hizmetleri: Müze Eğitimi, Müze kütüphaneleri.
EKRANLI ARAÇLARIN KULLANIMI
Kütüphane ve Dokümantasyon
Hem. Zerrin SAĞLAM ÜNLÜ, Dr. Hülya TOPCU ÇAĞLAR
MUTFAĞIN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ
TBS’DE MUTFAK VE YEMEKHANE
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
KÜTÜPHANE OTOMASYON SİSTEMİNİN KULLANIMI
MUTFAK PLANLAMASI VE ARAÇ GEREÇLERİ.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
4. SERVANTLARIN HAZIRLIĞI
KAT HİZMETLERİNİN TANIMI ve ÖNEMİ
ARALIK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
EĞİTİM YERLEŞKELERİNDE MEKANİK TESİSAT
5146-IZZET YALÇIN. BİRMİNGHAM KÜTÜPHANESİ PROJE YERİ: Birmingham İLGİLTERE PROJE OFİSİ: Mecano Arhitecten PROJE TİPİ :Kütüphane PROJE TİPİ GRUBU: Kültür.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.C.1. Mimari Tasarım.
Gurbet Gunturk Evsel, MLIS
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolleri
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
KONFERANS ve SERGİ SALONU
İZODER Ses Yalıtımı Komisyonu Başkan Yardımcısı
Sunum transkripti:

KÜTÜPHANE TASARIMI Bir kütüphaneyi meydana getiren unsurlar: bina, personel, koleksiyon, bütçe ve kullanıcıdır. Kütüphanenin, işlevlerini yerine getirebilmesi için öncelikle bir binanın iç mekanında faaliyet göstermesi gerekmektedir. Bir kütüphane binası, çalışanların, kullanıcıların ve kütüphane koleksiyonunun dış şartlardan korunması için yapılmaktadır. Ancak bunun ötesinde bina, iç mimari sanatının bileşenleri ışığında işlevsel olmalı, kullanıcılarda ve içinde çalışanlarda görsel bir etki bırakmalı, yani estetik görünmelidir. Kullanılan renkler, bina malzemesi ile donatı elemanları birbiriyle uyumlu, kullanım ergonomik olmalıdır. Bu unsurlar ışığında da ortamda mekan kurgusu ve mekan bütünlüğü bulunmalıdır. Bir halk kütüphanesi binasının iç mekanı tasarlanırken, kütüphane kullanıcılarının ve binanın yapılacağı yörenin genel özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır.

Halk kütüphanelerinin yönetimsel, teknik ve kullanıcı hizmetleri olarak tanımlanan işlevleri toplumsal bağlamda 4 temel etkinliğe yöneliktir. Bunlar; eğitim, bilgi, kültür ve bos zamanlarını değerlendirme alanlarıdır. Dolayısıyla, kütüphanelerin bu 4 alana yönelik işlevlere sahip görülmektedir. Kütüphanenin kullanıcısı olarak tanımladığımız okuyucular, bina açısından aslında belirli sürelerle gelip giden misafirlerdir. Bu misafirleri en iyi şekilde ağırlayarak tekrar gelmelerini sağlamak amaçtır. Kütüphanenin amaçlarına ulaşabilmesi için mekânlarının, bu mekânlar içinde yer alarak onları kullanılabilir kılacak iç donanım elemanlarının en elverişli şekilde organize edilmiş olması gerekmektedir. Bir Kütüphanede Materyal Dolaşımı

Her mekanda olduğu gibi kütüphanelerde de aydınlatma doğal ve yapay olmak üzere iki şekilde yapılabilmektedir. Doğal aydınlatma genellikle duvarlarda ve tavanda düzenlenen pencereler aracılığıyla sağlanmaktadır. Fakat bu pencereler esnek yerleşme imkanlarını sınırlamaktadır. Ayrıca ısı kaybına neden olmaktadır. “Bunların dışında da mevsimlere göre hava koşullarının değişmesine bağlı olarak aydınlık düzeyleri değişmekte ve görsel rahatsızlıklara yol açmaktadır” . Fakat tüm bunlara rağmen bir kütüphanede doğal aydınlık ortamı oluşturulmalıdır. En çok aydınlık olması gereken yerler okuma salonlarıdır. Buralarda kullanılan ışık gözü yormamalıdır. Hem genel hem de lokal aydınlatma kullanılabilir. Işıklandırmaya yardımcı bir unsur da renktir. Işıktan daha çok verim alınabilmesi için tavanın duvarların ve zeminin açık renkli olması sağlanmalıdır. Kütüphane kullanıcılarının bulunduğu alanlarda aydınlatma ölçüsü minimum 400 lüks14 olmalıdır .

KÜTÜPHANESİ BİNASININ MEKANLARI Mekanlar, kullanıcının antropometrik gereksinimleri, bir eylemi tek basına ya da toplu olarak rahatça yapabilmesi için gerekli olan büyüklüklerle, psikolojik büyüklüklerden oluşmaktadır. Avustralya Queensland Halk Kütüphanesi standartlarında ve IFLA’nın kabul ettiği alanlar günümüzde çağdaş halk kütüphanelerindeki mekanlara uygunluk göstermektedir. Bu mekanları kütüphane içi ve kütüphane dışı faaliyetler için düzenlenen mekanlar olarak iki grup altında toplayabiliriz. Bugün yapılacak olan her kütüphanede bu mekanların bulunması kaçınılmazdır. Bu standartlar IFLA ve UNESCO’nun kabul ettiği standartlarla karsılaştırılmış ve su sonuçlara ulaşılmıştır:

* Kullanıcılar için bilgi alma, danışma koleksiyonu, genel koleksiyon, dil koleksiyonu, yerel koleksiyon, çocuk koleksiyonu, büyük ebatlı koleksiyon, süreli yayınlar, oyuncaklar, resimli kitaplar, gör-işit koleksiyonu ve diğer özel koleksiyon için mekanlar, * Gör-işit araçlarının kullanılması ve depolanması için mekanlar, diğer depolar, işlemdeki materyaller için depolar ayrıca teknoloji kullanımı için mekanlar örneğin fotokopi, bilgisayar * Personel odaları, personel çalımsa mekanları, kütüphaneciler için bürolar, kütüphane dostları veya gönüllüleri için mekanlar ve diğer çalışma mekanları. * Ödünç verme ve kontrol mekanları, katalog faaliyetleri, materyallerin sağlandığı ve kütüphaneye dağıtıldığı mekanlar Bir halk kütüphanesinin sunduğu hizmetleri üç baslık altında toplamamız mümkündür. A) Kullanıcı Hizmetleri B) Teknik Hizmetler C) İdari Hizmetler.

A) KULLANICI HİZMETLERİ Koleksiyonun bulunduğu mekanlar kütüphanede en çok yer kaplayan mekanlardan biridir. Fakat günümüzde elektronik yayınların artmasıyla koleksiyona ayrılan alanlarda azalma ihtimali bulunmaktadır. Bir kütüphane binasının, sadece koleksiyonun değil kullanıcıların da artacağı düşünülerek, planlanması gerekmektedir. Koleksiyonun bulunduğu okuma salonları ilişkili olduğu birimlere oldukça yakın olarak tasarlanmalıdır. Danışma bölümü genelde kart katalog veya tarama terminalleri, danışma masası ve danışma ofisinde bulunan mobilyalardan oluşur. Danışma hizmetinin yürütülmesi için danışma masası/ bankosu, personel için oturma ve dolanım alanları, danışma koleksiyonu için alanlar ve kart katalog dolapları sayılabilmektedir. Bu bölümde kullanıcılar için oturma alanlarının az olması tercih edilmektedir. Ayrıca kütüphaneciler için ayrı ofisler ve bilgisayar terminalleri için hem bu odada hem danışma masasının yakınında hem de kütüphanenin diğer yerlerinde yer ayrılmalı ve bu terminaller için kablo tesisatı, mümkünse bina yapılırken kurulmalıdır.

Ödünç verme bir kütüphanenin en önemli hizmetlerinden biridir Ödünç verme bir kütüphanenin en önemli hizmetlerinden biridir. ödünç verme bankosunun büyüklüğünün is yoğunluğuna göre boyutlandırılması gerekmektedir. Ödünç verme bölümü de yine kullanıcılara hizmet veren banko dışında bir çalışma ofisi olmalıdır. Bu bölümün girişe yakın olmalı, aynı zamanda, bankonun önünde geniş bir sirkülasyon alanı bulunmalıdır. Kütüphanede kullanıcıların oturduğu alanlar genelde iki şekilde göze çarpmaktadır: Kullanıcılar bu alanları kütüphane materyalini gözden geçirme ve ders çalışmaya yönelik kullanmaktadırlar. Bu alanlarda masa ve sandalyelerin yerleştirilmesi daha büyük önem arz etmektedirler. Oturma alanlarında yapılan iki tür düzenlemenin olduğu varsayılmaktadır. İlki, masa ve sandalyelerin mekanın ortasında, rafların ise duvara dayalı olduğu düzenleme; ikincisi ise, rafların ortada, masa ve sandalyelerin ise duvar tarafında olduğu düzenlemedir. İkinci düzenleme türünün pencerelerin olduğu bir mekanda ışığı daha fazla yansıtabilmesinden ötürü daha kullanışlı olduğu söylenmektedir. Özellikle büyük kütüphanelerde kütüphane materyalinin türüne ve verilen hizmete sanat bölümü, müzik bölümü, gör-işit bölümü, arşiv bölümü gibi bölümler oluşturulabilmektedir.

B) TEKNİK HİZMETLERİN VERİLDİGİ MEKANLAR Çocuklar için ayrı kütüphaneler olduğu gibi, kütüphanelerin içinde ayrı bir çocuk bölümü oluşturulabilmektedir. Bu bölümün, çocukların hayal dünyasına hitap etmesi en gerekli olan unsurlardandır. Bu amaçla bu mekanda canlı renklerin kullanılması gerekmektedir. Mekanın girişe ve ödünç verme bölümüne yakın olması gerekmektedir. Bu bölümde ayrı bir gör-işit odası ya da masal odası da bulunabilmektedir. B) TEKNİK HİZMETLERİN VERİLDİGİ MEKANLAR Ülkemizdeki halk kütüphanelerinde teknik hizmetler adı altında kütüphane materyalleri sağlanmakta, kataloglanmakta ve sınıflanmakta, demirbaş defterine kaydedilmekte, etiketlenmekte ve rafa gönderilmektedir. Otomasyon sisteminin bulunduğu kütüphanelerde çalışma şartlarının ergonomik olmalı bilgisayar donanımına uygun tesisatla düzenlenmiş ortamlar oluşturulmalıdır. Özel bilgisayar masaları ve koltuklar, dolaplar, raflar ve sandalyeler dayanıklı olmalı ve estetik görünmelidir. Bunların dışında halk kütüphanelerinde, cilt atölyeleri, yardımcı personel için oturma ve dinlenme alanları, kütüphanede gönüllü çalışan personelin odaları, kütüphane personelinin yapacağı çeşitli toplantı, seminer ve eğitim için kullanılması uygun olan toplantı odaları bulunabilmektedir.

KÜTÜPHANE DISI FAALİYETLERİ IÇİN MEKANLAR * Giriş-çıkış. * Toplantı ve konferans odaları. * Sergi ve gösterim alanları. * Tuvaletler ve lavabolar. * Personel için tuvaletler, banyolar ve mutfaklar. * Isınma, havalandırma, tamir malzemeleri vb. için mekanlar ve temizlik malzemeleri için mekanlar. * Otopark Kütüphanenin girişinde ödünç verme, danışma ve güvenlik masaları bulunabilmektedir. Giriş, yeterli genişlikte, yüksek ve ferah; giriş ve çıkışlar aynı kapıdan olmalıdır. Mümkünse bu kapılara güvenlik için manyetik koridorlar yerleştirilmelidir. Giriş, kütüphanenin ilk ve en çok görünen yeri olduğu için tasarımı ve düzeni çok iyi düşünülerek hazırlanmalıdır. Girişte, yeni gelen kitapların sergilendiği vitrinler, reklam panoları, kütüphaneyi tanıtıcı afisler, kütüphanenin planını gösteren bir pano vs. bulunabilir.

Ayrıca kullanıcıların dinlenebilecekleri lobiler de girişe yakın yerleştirilmiştir. Özellikle büyük kütüphane binalarında tiyatro ve film gösterimleri için mekanlar bulunmalıdır. Bu mekanlar için yardımcı alanlar -kulis, sigara içme alanları, soyunma odaları, tuvaletler- bulunmalıdır. Bu salonlar akustiğe uygun olarak tasarlanmalıdır. Çok katlı kütüphanelerde tuvaletlerin her katta olması daha uygun görülmektedir. Otopark bir kütüphanede mutlaka bulunması gereken bir alandır. Bu otoparkların içinde bisikletler ve motosikletler için de uygun park alanları bulunmalıdır. Çok katlı kütüphanelerde iki asansör olmalıdır. Bunlardan biri kullanıcı için ikincisi ise materyal için kullanılmalıdır. Bu mekanların IFLA (2001)’nın kabul ettigi genel alan ölçüleri ise söyledir; 100 binin altındaki nüfus için her 1000 kisi için 56 m². - Her m²’ye 110 cilt kitap türü materyal. - Her 1000 nüfus için 5 kullanıcı alanı ve her kullanıcıya 2.8 m². - Her 2000 nüfus için 1 personel ve her personel için 16.3 m². - Kütüphane dışı faaliyetler için binanın % 20’si kadar alan. - En küçük halk kütüphanesi alanı ise toplam 370 m² - Sube kütüphaneleri için minimum 230 m²

KÜTÜPHANE MEKANLARININ PLANLANMASI Bir kütüphane binasının yapımı planlanırken belirlenmesi gereken konular hakkında IFLA’nın ve UNESCO’nun belirlediği hususlar şunlardır: • Kütüphanenin işlevleri • Kütüphanenin boyutu • Tahsis edilecek alan • Tasarım ögeleri • Erişilen raflar • Yer, yön ve uyarı levhaları • Kütüphane çevresi • Elektronik aletler ve gör-isit araçları • Güvenlik • Otopark

Katalog tarama alanının önerilen boyutları Tek kişilik masa ve ayrık oturma düzeni için önerilen minimum boyut ve alanlar

DEĞİŞİK KİŞİ SAYILARI İÇİN GEREKLİ MİNİMUM ALAN VE BOYUTLAR İLE MASA DÜZENLERİ

Yetişkinler, gençler ve çocuklar için kitap rafı yükseklikleri

Kitap dolapları arasında yapılan eylemlere göre bırakılması önerilen minimum mesafeler