Atasözünün tanımını yapmayı üstlenmek, altından kalkılması güç bir vaatte bulunmaktır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYARDA KULLANILAN FAYDALI PROGRAMLAR
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
 Web-Log kelimesinden türetilen bloglar, yazarların herhangi bir konu hakkında hızlı ve kolay ş ekilde yorumlarını, ba ğ lantılarını yazılarını, resimlerini,
Dün daha, Yirmi yaşındaydım Yaşamla eğleniyor, Çok fazla zamanım olduğunu sanıyordum Ama farkında değildim ki zaman, Parmaklarımızın arasından kayıp.
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
AHMET NAFİZ DEMİR * * 2005 a.g.b k.g.b z.g.e a.g.b a.g.b o.l.m a.g.b
ISL417-Yönetim Bilgi Sistemi İletişim ve Ağ Sistemleri 15. Hafta.
FİİLLERİN GRAMER KATEGORİLERİ
Hazırlayanlar: Aylin Tozduman Zeki Çetin Ş ehir Co ğ rafyası (PLN1124) ‘14.
PARÇADA ANLAM.
HAZIRLAYAN : EBRU ÖZÇİFTÇİ NO: 1257 SINIF: 6-B
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
AZ İ M DERS İ Música: Songbird – Barbra Streisand.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
ELEMENTLER VE SEMBOLLERİ
SAĞLIK YÜKEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ 1/B NERMİN ATEŞ
İ GEP Kurum kültürü Dr. Ça ğ rı Topal 1. Tanım Bir grubun üyelerinin sosyalleşme süreciyle ö ğ renip içselleştirdikleri ortaklaşa olarak paylaşıp ilişkilerinde.
CÜMLE TÜRLERİ VE CÜMLENİN ÖĞELERİ
İSTİKBAL GÖKLERDEDİR.
İNTERNET GÜVENLİĞİ İÇİN İNTERNET GÜVENLİK SEMİNERİ
YAPI(PLAN).
GÖREVLİ KELİMELER: EDATLAR
Konu: İ sim(Ad) Varlıkları, kavramları kar ş ılayan sözcüklerdir. İ simlerle, kar ş ıladıkları kavram ve nesneler arasında çok sıkı bir ilgi vardır.
Internet, birçok bilgisayar sisteminin birbirine ba ğ lı oldu ğ u, dünya çapında yaygın olan ve sürekli büyüyen bir ileti ş im a ğ ıdır. Internet, insanların.
FİİLLERDE KİP Fiillerde Kip : Fiillerin bir hareketi, durumu,oluşu ortaya koyuşu farklı şekillerde olur. Bazen bunlar bir başkasına haber verme şeklinde.
Günü Sevgiyle Başlat.
SORULAR.
SÖZLÜK KULLANMAYI ÖĞRENİYORUM
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
SÖZLÜK KULLANMAYI ÖĞRENİYORUM
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
KİMYASAL DENGE VE KİMYASAL KİNETİK
WEB 2.0 ARAÇLARI TANITIM MUSTAFA EROĞLU
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
“Öfke”.
 Yakın bir geçmişe kadar Avrupa’da okulların üç hatlı dikey kurulmuş sistemi, “kabiliyetlerin trinite psikolojisi” görüşüne dayandırılmaktaydı. Eski.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
BİR KİTAP BİR DOST.
YOKSULLUK, REFAH DEVLETİ VE TOPLUMSAL DIŞLANMA
SOSYOLOJİ NEDİR?.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
ANLATIMA HAZIRLIK.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
Koşullu İfadeler. Koşullu ifadeler, koşul ve önerme cümlelerinden oluşan ifadelerdir. Koşullu ifadeler “e ğ er” sözü içerirler.
Çıkarımların Geçerlik ve Kabul Edilebilirliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
Insan kaynakları yönetimi ve ücret yönetimi
TEKNOLOJİNİN EKONOMİ ALANINDAKİ ETKİLERİ. Teknoloji Nedir? Teknoloji, malların veya hizmetlerin üretiminin planlanmasından da ğ ıtımın gerçekle ş tirilmesine.
6. KADEME SINIFLAR ARASI BİLGİ YARIŞMASI 30 AĞUSTOS ORTAOKULU.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
Kelimenin ek almamı ş hali KKÖ LER Çokluk bildiren eklerden biri.

ÜZEYİR GARİH DOSTLUK İLKÖĞRETİM OKULU 1-A SINIFI SAKARYA/ ARİFİYE
İSTİKBAL GÖKLERDEDİR.
FİİLLERDE KİP Fiillerde Kip : Fiillerin bir hareketi, durumu,oluşu ortaya koyuşu farklı şekillerde olur. Bazen bunlar bir başkasına haber verme şeklinde.
DERSİMİZ TÜRKÇE.
GÖREVLİ KELİMELER: EDATLAR
MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı Fizik hayatımızın her alanında kullanılır. Beslenmek, hareket,
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
Hızlı Okuma Egzersizleri
HAZIRLAYAN : HEL İ NNAZ ÜLGE N DERS Ö Ğ RETMEN İ : NECM İ YE GÜNGÖR.
Sunum transkripti:

Atasözünün tanımını yapmayı üstlenmek, altından kalkılması güç bir vaatte bulunmaktır. Ne mutlu ki atasözünün bir tanımını yapmaya gerek yoktur, çünkü hepimiz onun ne olduğunu biliyoruz. Bartlett Jere Whiting

Atasözü halk arasında geçerliliği olan (olmuş ya da olacak) açık bir gerçeğin özlü ifadesidir. Stuart A. Gallacher Atasözleri halk arasında geçerli olan açık gerçeklerin özlü ve geleneksel ifadeleridir. Wolfgang Mieder

Atasözü, doğuşunu toplumlara borçlu olan, biçim ve deyiş olarak kökenini açığa vuran bir ifadedir. Kökten – doğruluğu herkesçe kabul edilen – bir gerçeği sade bir dilde, genellikle süslü, ses yinelemesiyle ve kafiyeli olarak ifade eder.

Masallar, efsaneler, uzun hikâyeler, fıkralar ve bilmeceler gibi çeşitli sözlü folklor türleri arasında atasözleri en veciz olanlardır.

Fakat bu en basit tür oldukları anlamına gelmez.

Atasözleri üzerine yapılan çok sayıda araştırma, bunların toplumun gündelik meseleleri ile ilgili olduğunu ortaya koymuştur.

Atasözleri, deneyimleri ve gözlemleri özetleyerek insanlara kişisel ilişkiler ve sosyal meselelerde hazır yorumlar sağlayan bilgelik külçelerine dönüştürür.

Azıcık aşım, ağrısız başım Fazla mal göz çıkarmaz Tasavvur edilebilen her bağlamda atasözleri mevcuttur ve böylece atasözleri de hayatın kendisi gibi çelişkilidir. Azıcık aşım, ağrısız başım

Belirli bir insan grubunun insanın ve dünyanın doğası ile insanın bu dünyadaki hayatı hakkındaki geleneksel kavrayışlarına “halk düşünceleri” denir.

Dundes, bu halk düşüncelerinin belirli bir folklor türü teşkil etmeyip, daha çok farklı folklor türlerinde geniş ölçüde vurgulandıklarını belirtmektedir. Dundes’e göre, atasözleri, neredeyse tamamen bir ya da daha fazla halk fikrinin dışavurumudur.

Atasözlerinin farklı toplumlarda halk tarafından benzer ifadelerle açıklanması, onların içinde doğdukları belirli toplumlarda aynı işlevi görmelerinden, yani, halk düşüncesinin dışavurumu olmalarından kaynaklanmaktadır.

Kimi zaman atasözleri mantıksal bir düşünce sistemini ortaya koymaz Kimi zaman atasözleri mantıksal bir düşünce sistemini ortaya koymaz. Fakat, özel bir durum için belirli bir atasözü seçildiği zaman bu, etkin bir iletişim stratejisi reçetesi olarak duruma mükemmelen uymak zorundadır.

Az sayıdaki varsayımın tersine, atasözleri modern toplumda işlevselliğini yitirmiş değildir. Bunlar, neredeyse otomatikman akla gelen önceden hazırlanmış sözel birimler olarak insanlara hem sözlü hem de yazılı halde hizmet ederler.

Atasözleri otoriterdir. Onların bildirdiği gerçekler mutlaktır. Bu etkiyi atasözünün gelenekselliği ve çağrıştırdığı kişiye özel olmayan toplum mutabakatının ağırlığı yaratır.

Atasözünün biçimi, kulağa çok “doğru” gelerek bu etkiyi pekiştirir Atasözünün biçimi, kulağa çok “doğru” gelerek bu etkiyi pekiştirir. Zarif bir ahenk, ses ve anlamın zekice (nükteli bir şekilde) yakınsaması, mantıksal ilişkilerin özlü formülü, son derece düzenli tekrarlamalar, yapısal uyum ve benzer metaforlar genel prensipleri özetler ve kulağa doğru gelenin gerçek olması gerektiği hissini uyandırır. Bu, atasözlerinin stratejisinin etki yaratma kısmıdır. Fakat bu atasözlerinin mutlak gerçekleri ifade ettiği anlamına gelmez.

tek bir kişinin zekâsı ve pek çok kişinin bilgeliğinin eseridir.” “Bir atasözü tek bir kişinin zekâsı ve pek çok kişinin bilgeliğinin eseridir.” John Russell

Atasözleri sadece öyleymiş [mutlak gerçeği ifade edermiş] gibi bir izlenim yaratırlar. Belirli durumlardaki fiili kullanımlarına bakıldığında, bir atasözünün birden çok anlamı ifade edebildiğini, bazen bunların birbiriyle çeliştiğini ve atasözlerinin anlamlarının, bağlama göre belirlendiğini görürüz.

Ses yinelemeleri, kâfiye ve genelleme, bir cümlenin mutlaka atasözü olmasını gerektirmez. Mieder’in örneğiyle: “Yıldızların olduğu yerde skandallar vardır,” atasözü gibi görünebilir fakat aslında öyle değildir. İcat edilmiş cümle, yaygın atasözü kalıbı olan “X olan yerde Y de vardır,” şablonunu içermektedir ve görünüşe göre film yıldızlarının bazı davranış kalıplarının genelleştirilmesiyle oluşmuştur.

Fakat bu özellikler onun atasözü olduğu iddiasını kanıtlamaz Fakat bu özellikler onun atasözü olduğu iddiasını kanıtlamaz. Bu üretilmiş bilgi başkaları tarafından kabul edilmeli ve hakiki bir atasözü haline gelene dek kullanılmaya devam edilmelidir.

Nesiller geçip de artık halk arasında gerekli hallerde kullanılan belirli bir söz kalıbı uzak atalara mal edilecek denli köklü hale gelmedikçe, atasözüne benzer işlev yahut biçime sahip olması, onu aynı kategoriye sokmaz.

Sonuç olarak: * Atasözü bir durumu özetleyen, geçmiş bir olay hakkında hüküm veren, gelecek için bir davranışı öğütleyen geleneksel bir sözdür. * Bazı atasözleri bir gerçeği işaret edebilir (dürüstlük en iyi politikadır, gibi) fakat çoğu atasözü metaforiktir. * Atasözleri en az bir konu ve o konu üzerine bir yorum içerirler.

* Atasözleri iki kelime gibi kısa cümlelerden oluşabilirler (para konuşur ya da zaman uçar gibi). Çoğu atasözü belirli bir kalıba uyar. Atasözleri halk ürünleri arasında en eski olan türlerden biridir. Atasözlerinin bilgelik dolu olması beklenir; aslında bir atasözü birçok kişinin tecrübesi ve bu tecrübeyi bir kişinin ifade etmesiyle oluşmuştur.