AKHİSAR CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RESMİ BELGENİN DÜZENLENMESİNDE YALAN BEYAN SUÇU
Advertisements

SUÇ GENEL TEORİSİ
HUKUK Hukuk Okuryazarlığı - Tarafım, Tarafsın, Taraf -
İş Sağlığı & Güvenliği Kurulu Bilgilendirme Toplantısı
SAĞLIK PERSONELİNE YÖNELİK ŞİDDETİN HUKUKSAL BOYUTU
HEDEF: UZLAŞTIRMA 20/04/2013 MERSİN ADALET SARAYI KONFERANS SALONU.
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
HUKUKSAL SÜREÇ Anayasamızın 60. maddesi sosyal güvenlik konusunda kesin hüküm getirmiştir. Anayasa Madde 60: “ Herkes, sosyal güvenlik hakkına sahiptir.
CEZA MUHAKAMESİ HUKUKUNDA UZLAŞMA
Uzlaşma Kapsamındaki Suçlar Ve İstisnaları
İŞ KAZALARINDAN DOĞAN CEZAi VE HUKUKi SORUMLULUKLAR
TÜRKİYE’DE MÜSADERE SİSTEMİ 23 MAYIS 2012
HASTA HAKLARININ HUKUKİ BOYUTU
PATENTTEN DOĞAN HAKLAR
İhaleye Fesat Karıştırma Kamu kurum veya kuruluşları adına; -Mal veya Hizmet İhalesi Yapan -Satım İhalesi Yapan -Kiralama İhalesi yapan -Yapım İşi İhalesi.
Candaş İLGÜN YARGITAY ÜYESİ.
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
T.C.K.'da meslek mensubuna uygulanabilecek cezai yaptırımların irdelenmesi Bekir BAYKARA Avukat.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
5941 YENİ ÇEK KANUNU Resmi Gazete No : Resmi Gazete Tarihi :
AA1. Ölüm ve bedensel zarar
YARGILAMA BİRLİĞİ.
TÜRK CEZA YARGILAMASINDA TIBBİ BİLİRKİŞİLİK VE ALTERNATİF MÜTALAALAR
6102 SAYILI TÜRK TİCARET KANUNU UYARINCA
1 Alternatif Anlaşmazlık Çözümü Nedir? Raichel Hopkinson, Ortak, Anlaşmazlık Çözümü, Denton Wilde Sapte
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
MEB – ÇİM İŞBİRLİĞİ SAMSUN ÇOCUK İZLEM MERKEZİ.
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
FİZİKSEL VE CİNSEL İSTİSMARIN YASAL BİLDİRİMİ
ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
MEMURLARIN YARGILANMASI
TEKİRDAĞ BAROSU KADIN HAKLARI KOMİSYONU
Edit the text with your own short phrases. The animation is already done for you; just copy and paste the slide into your existing presentation. İş Sağlığı.
4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN İLE İLGİLİ SORUN ALANLARI.
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
SUNUMU HAZIRLAYAN:STJ.AV.DENİZ GÖMRÜKÇÜ. Güncel Türkçe Sözlük’te “sır” sözcüğünün Arapça bir sözcük olduğu belirtilip, “Varlığı veya bazı yönleri açığa.
Ahmet ARDIÇ Tetkik Hâkimi ADANA. - TCK TCK ÖZEL AF - YASAMA DOKUNULMAZLIĞI - DAVA NAKLİ 2.
CEZADA UZLAŞMA KURUMU SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
RÜŞVET TCK 252. MADDE.
Örgütlü Suçlar ve Suçtan Kaynaklanan Malvarlığı Değerlerinin Aklama Suçu İle Mücadele Stratejisi Koordinatör: R.Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi.
MAĞDURUN SUÇTAN DOĞAN ZARARININ GİDERİLMESİ VE UZLAŞMA
Aldatıcı hareket veya dürüstlük kurallarına aykırı diğer şekillerde ekonomik rekabetin her türlü kötüye kullanılmasıdır.  Başka bir işletmeye ait ürünlerin,
İDARİ DAVALAR Tam Yargı Davaları.
6284 SAYILI AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN ÖNLENMESİNE DAİR KANUNUN UYGULANMASI.
SUÇ TEORİSİ.
Denetimli Serbestlik Müdürlüğü
Türkiye’de Cinsel İstismar Bildirimi Nasıl Yapılmalı?
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
ÖZEL SORUŞTURMA FAALİYETLERİ
YALNIZLIK GİZLİLİK SAMİMİYET
ADALET PSİKOLOJİSİ YILI GÜZ DÖNEMİ 3. Ders 13 Ekim Cuma.
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
MODÜL 6.7 taraflarla arabuluculuk öncesi ilk görüşme
MODÜL 6.3 arabuluculuk sürecine davet mektubu hazırlamak
YAPTIRIM TEORİSİ Ceza hukuku yaptırımlarıyla güdülen amaç,
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
İŞ MAHKEMELERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
Spor Faaliyetleri Dolayısıyla İşlenen Suçlar
SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
DAVA İŞLEMLERİ 12 – 16 ARALIK 2016.
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
İSPAT KAVRAMI.
Avukat Mesleki Sorumluluk Sigortası
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA CEZA SORUŞTURMASI USULÜ
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

AKHİSAR CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI T.C. ADALET BAKANLIĞI AKHİSAR CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI UZLAŞTIRMA

UZLAŞTIRMA NEDİR? Uzlaşma, suçtan doğan zararın kısmen veya tamamen giderilmesi, maddi veya manevi diğer bir eylem karşılığında ya da uzlaşmayı sağlayacak diğer bir usulle iki tarafın anlaşmasıdır. C.M.K.’ya göre; şikayete bağlı suçlar ile T:C.K.’nda yer alan kasten veya taksirle yaralama, konut dokunulmazlığının ihlali, çocuğun kaçırılması ve alıkonulması, ticari sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi ve belgelerin açıklanması suçlarında uzlaştırma hükümleri uygulanır.

Uzlaşma gerçekleşmesi durumunda şüpheli hakkındaki suç soruşturması aşağıdaki koşullarla son bulacaktır: 1-Uzlaştırma teklifinin kabulü, mağdurun şikayetinden vazgeçmesi ya da şüphelinin suçunun kabul etmesi demek değildir. 2-Taraflar uzlaştırma teklifini kabul etseler dahi, görüşmeler sonucunda uzlaşmak zorunda olmayıp, uzlaşmaktan vazgeçme hak kaybına yol açmaz. 3-Uzlaşma teklifinde bulunulması veya teklifin kabul edilmesi, soruşturma konusu suça ilişkin delillerin toplanmasına ve koruma tedbirlerinin uygulanmasına engel değildir.

4- Uzlaştırma müzekkereleri sırasında tarafların konuyla ilgili olarak yapacakları açıklamalar hiçbir davada delil olarak kullanılmaz. Uzlaştırma müzekkereleri kesinlikle gizli olarak yürütülür. 5- Uzlaştırma müzakerelerine şüpheli, mağdur, suçtan zarar görenler ile bu kişilerin kanuni temsilcisi, müdafi ve vekil katılabilir. 6- Uzlaşma gerçekleştiği takdirde, şüpheli hakkında kovuşturmaya yer olmadığına dair karar verilir, tazminat davası açılamaz, açılmış olan davadan vazgeçilmiş sayılır. Bu durum, adli sicile kaydedilmez.

UZLAŞTIRMA UYGULAMALARI Uzlaştırma; gelişmiş hukuk sistemlerine sahip ülkelerce yaygın olarak kullanılan bir “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm” (Alternative Dispute Resolution, ADR) yöntemidir. Uzlaştırma; tarafların mahkemeye gitmeden içinde bulundukları uyuşmazlığı çözebilmelerine olanak sağlamaktır. Avrupa’da yaygın bir şekilde uygulama imkanı bulan bu yöntem ile ülkemiz 1 Haziran 2005 tarihinde yürürlüğe giren yeni TCK ve CMK ile tanıştı. Mağdur ve failin tarafsız bir uzlaştırmacının yardımıyla, suçtan doğan sorunların çözülmesine aktif olarak katılmaya özgür iradeleriyle rıza göstermeleri halinde, sorunların ortadan kaldırılmasını hedefleyen uzlaşma kurumu, TCK.nun 73 ve CMK.nun 253, 254 ve 255. maddelerinde düzenlenmiştir. Uzlaşma; uzlaşma kapsamına giren bir suç nedeniyle, şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar görenin Ceza Muhakemesi Kanunu ve Uzlaştırma Yönetmeliğindeki usul ve hükümlere uygun olarak uzlaştırma süreci sonunda anlaştırılmış veya anlaşmış olmalarını ifade eder. (Uzlaştırma Yönetmeliği 4/1-b)

Uzlaşma kurumunun üç temel unsuru; mağdur, fail ve uzlaştırmacıdır Uzlaşma kurumunun üç temel unsuru; mağdur, fail ve uzlaştırmacıdır. Mağdur kelime anlamı ile “herhangi bir konuda zarara veya haksızlığa uğramış, belirli kazanımlardan mahrum kalmış” demek olan (Develioğlu 2003:274s.49) mağdur kavramı literatürde farklı şekillerde tanımlanmaktadır. Paasch’a göre mağdur hukuk düzenince korunan, hakkı ihlal edilen kişidir. Schneider’e göre ise mağdur, bir suçla tehlikeye sokulan, zarar verilen veya tahrip edilen bir kişi, organizasyon, topluluk, devlet veya Uluslar arası düzendir. Fail ise Türk Ceza Kanunun 37. maddesine göre suçun kanuni tarifindeki fiili gerçekleştiren kişidir. Uzlaştırmacının tanımı, görevleri ve bu görevlerinin kapsamı CMK’da açık olarak belirtilmemiş ise de 253. maddenin 4. fıkrasında uzlaştırıcının “”tarafları bir araya getirerek bir sonca ulaşmalarını sağlamak üzere” görevlendirileceği yazılmıştır. Yönetmelikte ise uzlaştırmacı; Şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar gören arasındaki uzlaştırma müzakerelerini yöneten, Cumhuriyet savcısı veya mahkeme tarafından görevlendirilen hukuk öğrenimi görmüş kişiyi veya Cumhuriyet savcısı ya da mahkemenin isteği üzerine baro tarafından görevlendirilen avukat olarak tanımlanmıştır.

Söz konusu suç uzlaşmaya tabi ise Cumhuriyet savcısı şüpheli ile mağdura “Uzlaşma için görüşme teklifinde” bulunur. Cumhuriyet savcısının talimatıyla Adli Kollukta aynı teklifte bulunabilir. ‘Uzlaştırma Yönetmeliği 8/1) Uzlaşma için görüşme teklifinin taraflarca kabul edilmesi herhangi bir hak kaybına sebebiyet vermez. Uzlaşma için görüşme teklifinin kabulü mağdur için “şikayetten vazgeçme” şüpheli içinse “suçu kabul etme” anlamı taşımaz. Herhangi bir haktan vazgeçilmesi söz konusu değildir. Yapılacak uzlaştırma görüşmeleri sonunda taraflar mutlaka uzlaşmak zorunda değildirler. Uzlaşma sağlanana kadar her iki tarafta bu kararından vazgeçebilir.

Uzlaştırma müzakereleri iki temel ilke ile şekillenir Uzlaştırma müzakereleri iki temel ilke ile şekillenir. Bunlar tarafsızlık ve gizliliktir. Atanan uzlaştırmacı yaptığı iş ve eylemleri mutlak bir tarafsızlıkla yürütülür. Uzlaştırma müzakereleri gizli olarak yürütülür. Uzlaştırmacı sürecinde yapılan açıklamaları, kendisine aktarılan veya diğer bir şekilde öğrendiği olguları gizli tutmakla yükümlüdür. Uzlaştırma sürecinde yapılan açıklamalar herhangi bir soruşturma, kovuşturma ya da davada delil olarak kullanılamaz. Müzakerelere katılanlar bu bilgilere ilişkin olarak tanıklık yapmak zorunda bırakılamaz. Uzlaştırma Yönetmeliği 19. madde)

Taraflar uzlaştırma görüşmeleri sonunda bir veya birkaç edim kararlaştırabilirler. Buna göre mağdur, şüpheliden fiilen kaynaklanan maddi veya manevi zararın tamamen ya da kısmen tazmin edilmesi veya eski hale getirilmesini, mağdurun veya suçtan zarar görenin haklarına halef olan üçüncü kişi ya da kişilerin maddi veya manevi zararlarının tamamen ya da kısmen tazmin edilmesi veya eski hale getirilmesini, bir kamu kurumu veya kamu yararına hizmet veren özel bir kuruluş ile yardıma muhtaç kişi ya da kişilere bağış yapmak gibi edimlerde bulunulmasını, mağdurun suçtan zarar görenin veya bunların gösterecekleri üçüncü şahsın, bir kamu kurumunun ya da kamu yararına hizmet veren özel bir kuruluşun belirli hizmetlerini geçici süreyle yerine getirmesi veya topluma faydalı birey olmasını sağlayacak bir programa katılması gibi diğer bazı yükümlülükler altına girilmesini, mağdurdan veya suçtan zarar görenden özür dilenmesini isteyebilir.

Uzlaştırma kurumu ile mağdur, ceza-adalet sürecinde aktif bir atılımcı olup, suçun çözümlenmesinde ali unsurlardan biri haline gelir. Mağdurun, suçtan doğan mağduriyetleri daha hızlı bir şekilde giderilebilir. Bu yöntem mağdurun maddi ve manevi kayıplarını kısa sürede tazmin etmesine yardımcı olur. Tarafların mahkemeye gitme ihtiyacını ortadan kaldırarak ceza-adalet sürecini kısaltır. Mağdurun ceza-adalet sürecinde yaşayacağı ikincil mağduriyetleri de engeller. Uzlaştırma sürecinin sonunda taraflar arasında barışma sağlanması ile şüphelinin mağdura karşı yeniden suç işleme riski azalır. Uzlaştırma kurumu mağdurun tatminine yönelik barışçıl alternatifler sunar. Mağdurun uzlaştırma sonunda kararlaştırılan edimlerle adaletin yerine geldiğine inancı artar.

Şüpheliler uzlaştırma sayesinde hatasını düzeltme, özür dileme, ya da açıklama yapma fırsatı kazanır. Uzlaşma ile biten ceza soruşturması şüphelinin adli siciline kayıt edilmez. Bu da şüphelilerin toplum tarafından bir suçlu olarak görünmek yerine toplumun onurlu bir bireyi olarak yaşama fırsatını verir. Uzlaştırma kurumu, mağdurun olaydan dolayı yaşadığı mağduriyetleri anlamak için şüpheliye fırsat tanır ve şüpheliye bu mağduriyetleri giderici makul bir çözüm üretilme sürecine katılmayı sağlar.

Uzlaştırma sayesinde mağdur ve şüpheli arasında yeni bir husumetin olması engellenir ve toplumsal barışa katkı sağlanır. Suç mağdurlarının yaşadığı mağduriyetler daha hızlı ve etkin bir şekilde telafi edilmekle suç olgusunun toplum üzerindeki etkileri hafifler. Bu sayede suç mağdurlarının ihtiyaçları karşılanır ve yargı sistemine olan memnuniyet artar. Ceza-adalet sürecinin önemli bir ölçüde kısaltır. Şüpheliler için alternatif yollar tesis edilir ve bu sayede ülkemize büyük bir yük olan mahkumiyet giderleri azalır. Mahkemelerin ve kolluk kuvvetlerinin iş yüklerinde azalma olur ve bu sayede iş gücü daha etkin bir şekilde kullanılabilir. Tüm bu süreç ile toplumda barış, kardeşlik ve uzlaşma kültürü artar. Bu sayede toplum barışına pozitif katkılar sağlanır. Tüm bu anlatımlardan anlaşıldığı üzere uzlaştırma tarafsız üçüncü bir kişinin (Uzlaştırmacı) yönettiği bir müzekkere sürecidir. Ancak bu süreçte unutulmamalıdır ki taraflardan hiçbir hak kaybına uğramazlar uzlaşma bu anlamıyla tüm tarafların kazandığı, barışçıl ve toplum huzuruna yardımcı alternatif çözüm bulma yöntemidir.