İNANÇLA İLGİLİ KAVRAMLAR Teizm - Deizm

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Siyaset Bilimine Giriş
DÜNYA FELSEFE GÜNÜ.
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
ÖĞRETMENİN ADI-SOYADI:
DEĞERİN PSİKOLOJİK TEMELİ BÜLENT DİLMAÇ
Siyaset Bilimine Giriş
Felsefe Haftası.
HİNDUİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
ELEKTRONİK YÜZYIL.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
İDEALİZM NEDİR ?.
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 1. Ünite
DİN FELSEFESİ ÇIKMIŞ SINAV SORULARI MURAT YILMAZ EGE ANADOLU LİSESİ.
Zaman içinde bilim.
YAHUDİLİK GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM

I. ÜNİTE: DİN KAVRAMI VE İSLAM DİNİ
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
AHLAK NEDİR?.
ATATÜRKÇÜLÜK.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
VI. ÜNİTE DİN FELSEFESİ.
TANRI İNANCI YAHUDİLİK ÜNİTE 5 - DİNLERDE İNANÇ
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
Klasik Sosyoloji Tarihi
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Zerdüştlük.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Ortaçağlarda Bilim Ortaçağ düşüncesinin belirgin özelliklerinden birisi, dinî öğretilere dayanan dinsel bakışın ön plana çıkmasıdır. Ancak düşüncede.
Pozitivizm A. Comte.
Kurgusal Tarih Tasarımları
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
KLASİK MANTIK.
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Bugün neler öğreneceğiz?
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Hıristiyan Mezhepleri
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU B) TANRININ VARLIĞINA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR C) TANRININ VARLIĞINI KABUL EDEN YAKLAŞIMLARIN İLERİ SÜRDÜKLERİ DELİLLER D) TANRININ.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Kurgusal Tarih Tasarımları
Kültür ve Özellikleri.
Programdan Sorular.
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eugen Biser Vakfı ve Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin işbirliğinde yılları arasında düzenlenen sempozyumlar dizisi her iki dini de.
TANRI TASAVVURLARI Din ile Tanrı kavramları arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Ancak yine de dinler Tanrı kavramı ile ilişkileri bakımından önemli ölçüde.
YAHUDİLİK Yahudilik, MÖ. XIII. yüzyılda Hz. Musa’ya gelen vahiyle başlayıp gelişen bir dindir. Kur’an-ı Kerim’de bu dinin mensubu olan Yahudilerden çokça.
Antik Yunan’da Felsefe (Mitos’dan Logos’a)
Ortaokul Öğretmenlerinin Okul Kültürü Profili ve
DİN FELSEFESİ.
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

İNANÇLA İLGİLİ KAVRAMLAR Teizm - Deizm NİSA NUR AVCI 126 EMİNE SARI 787

TEİZM NEDİR? Sözlükte “tanrı” anlamındaki Yunanca theos kelimesinden türetilen teizm  genellikle, âlemin yaratıcı sebebi olan, varlığı mutlak bir Tanrı inancını savunan felsefî düşünceyi ifade eder; bu düşünceyi benimseyene teist denir. Terim Türkçe’de tanrıcılık, modern Arapça’da el-ilâhiyye ve et-te’lîhü’d-dînî şeklinde karşılanmaktadır . Düşünce olarak teizmin kökeni çok eskilere gitmekle birlikte felsefî bir terim halinde kullanımı XVII. yüzyılın ikinci yarısına rastlamaktadır. Tanımı ve tarihçesi açısından teizmi geniş ve dar anlamda olmak üzere iki açıdan ele almak mümkündür. Geniş anlamda teizm öncelikle Tanrı’nın var olduğuna inanmak ve bu inancı bir şekilde savunmaktır. Bu tavrın arkasında, maddî dünyanın ötesinde aşkın bir varlığın mevcudiyetini ve O’nun kutsallığını kabul etme düşüncesi yatmaktadır. Teistik Tanrı inancının ilk adımı olan bu yaklaşım, herhangi bir dinî veya felsefî bilgiyle karşılaşmamış olan kişiler arasında yaygın olup “mutlak teizm” diye de adlandırılabilir.

Bu anlamdaki teizm daha ziyade İlkçağ düşüncesinde görülmektedir Bu anlamdaki teizm daha ziyade İlkçağ düşüncesinde görülmektedir. Dar anlamda teizm bilinçli şekilde Tanrı’nın varlığına inanmanın yanında O’nun aşkınlığını, yaratıcılığını, zâtiyet ve şahsiyetini yani gerçek, şuurlu ve iradeli bir varlık olduğunu kabul etmektir. Bu nitelikler, teizm ile Tanrı kavramına yer veren başka anlayışların karşılaştırılması açısından en belirleyici özelliklerdir. “Felsefî teizm” denilen bu tutumun bir sonraki boyutu Tanrı’nın sonsuz güç ve kudret sahibi olduğuna, her şeyi bildiği, gördüğü, duyduğu ve takdir ettiğine, adalet, inâyet ve hayır sahibi olduğuna inanmaktır. Bu mânadaki teizm anlayışına geleneksel, klasik veya tarihsel teizm adı verilmektedir.

Teizmin en son aşaması Tanrı’nın vahiy gönderdiğine ve mûcizeler yarattığına inanmaktır. Teizmin dinî boyutu olarak da görülebilecek olan bu anlayış monoteizmle paralellik göstermekte, Hz. İbrâhim’de sembolleşen tevhid inancını sürdüren Yahudilik, Hıristiyanlık ve Müslümanlığın özünü meydana getirmektedir. Klasik teizm anlayışı Hz. Îsâ zamanında yaşayan Philo’nun (ö. 50) antik düşünceyle ve bilhassa Eflâtun’un düşünceleriyle Yahudiliği uzlaştırma çabasına dayanır. Bu yaklaşım Plotinus’la devam etmiş, ardından hıristiyan ve müslüman düşünürlerin antik mirası kendi inanç ve kültürleri açısından yorumlamasıyla günümüze kadar gelmiştir.

Bu anlamıyla klasik teizm evrenin yaratıcısı ve koruyucusu olan, varlığı gerçek, her an hâzır ve nâzır, her şeyi bilen, hayat sahibi, dilediğini yapmaya gücü yeten, değişmez, tek, hür, ezelî ve ebedî, ahlâkî yükümlülüklerin kaynağı, ibadete lâyık, güzel, âdil ve en yüksek derecede iyi olan ulu varlığa inanmayı içerir. Teistik düşüncenin birbirinden farklı biçimleri ve yöntemleri görülmektedir. İlkçağ’da âlemdeki çokluktan hareketle tek olana, maddî olandan maddî olmayana, değişenden değişmeyene ve ölümlü olandan ölümsüz olana doğru gelişen teistik düşünce Ortaçağ’da varlığı zorunlu olan ve olmayan ayırımı üzerine kurulmuştur. Nitekim akılcılığın ön plana çıktığı Yeniçağ ve bilimselliğin geçerli sayıldığı modern düşüncede de gelenekten farklı şekilde değişik inanış biçimleri görülmektedir. Özünde tektanrıcı olmalarına rağmen üç büyük dinin Tanrı anlayışı birbirinden farklıdır