İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASTA HAKLARI Temel Kavramlar ve Temel Yanılgılar Uzm. Dr. Gülsüm GÜRSOY İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü.
Advertisements

HASTA HAKLARI Dr.Özgür ÖZDEMİR Bursa İl Sağlık Müdürlüğü
Hasta – Sağlık Çalışanı İlişkisinde Etik Yükümlülükler
Meslek Hastalıkları Hastanesi
Hasta Hakları Umut Yanardağ( Sosyal Çalışmacı/ İnsan Hakları Bilim Uzmanı) 9 Nisan 2014/ Şanlıurfa TKHK Hasta Hakları Eğitim Programı.
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Hoşgeldiniz HEM. YAŞAR IŞIK HASTA HAKLARI İLETİŞİM BİRİMİ HEMŞİRESİ
HASTA HAKLARI.
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI AÇISINDAN AYDINLATILMIŞ ONAM
HASTA HAKLARI.
HASTA HAKLARI.
EN TEMEL HASTA HAKKI “hekim seçme hakkı”
HASTA HAKLARI MUSTAFA ÇALIŞKAN.
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
Elazığ İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
HASTA HAKLARI.
HASTA HAKLARININ HUKUKİ BOYUTU
Hasta Hakları Nelerdir?
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
Hasta Hakları.
HASTA HAKLARI GELİŞİMİ VE TEMEL İLKELERİ
HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ DESTEK HİZMETLERİ ŞUBESİ
4. HASTA HAKLARI.
HAYDARPAŞANUMUNE EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
BAKANLIK HASTA HAKLARI UYGULAMALARI VE
ETİK VE HASTA HAKLARI.
SAMSUN SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ ATİLLA ORAK
26 EKİM HASTA HAKLARI GÜNÜ
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
GRUP H LLEDERİZ Prof. Dr. SİBEL GÜNDEŞ & M.Fatih ÖZSARAY (başkan)
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
HEKİMLİK VE İNSAN HAKLARI
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
ETİK SÖZLEŞME.
HASTA HAKLARI ;.
Sağlık Slaytları
Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması Ve yaralanma Yolları
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Hasta Hakları ve Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulamaları
~HASTA HAKLARI~.
HASTA HAKLARI Yrd. Doç. Dr. AYŞE KUZU Hasta Hakları.
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Sağlık Meslek Etiği İlkeleri
İNSAN HAKLARININ TARİHSEL SÜRECİ Prof. Dr. Ayten DEMİR
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
ÖĞRENME KAZANIMI Hasta Hakları Yönetmeliğine uygun olarak hasta haklarını koruyabileceksiniz.
HASTA HAKLARI.
İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI İnsan hakları nedir? İnsanlar arasında ırk, din, renk, yaş, cinsiyet ayırımı yapmadan sevgi, saygı, dostluk duygularını.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
T.C. ANKARA VALİLİĞİ İl Sağlık Müdürlüğü HASTA HAKLARI UYGULAMALARI Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları İl Koordinatörlüğü Hem. Sibel DEMİRLEK Tel.
HASTA HAKLARI ve HASTA SORUMLULUKLARI HASTA HAKLARI NEDİR?
HASTA HAKLARI H GAMZE DEMİRTEPE EĞİTİM HEMŞİRESİ.
HASTA HAKLARI HASTA MEMNUNİYETİ İLETİŞİM.
Atık Yönetimi Çevre Yönetim Birimi Hasta mahremiyeti.
MUHAMMET EMİN PİŞKİN. HASTA HAKLARI NEDİR? T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hasta Hakları Şubesi.
Sunum transkripti:

İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk kurallarının kişilere tanıdığı yetki’ olarak tanımlanabilir.

İnsan hakları ilk kez 1215 yılında İngiltere’de tanınmıştır. Resmi olarak 18. yüzyıl sonlarında “Amerikan Haklar Bildirgesi” ve 1789 “Fransız İnsan ve Vatandaş Hakları Evrensel Bildirgesi” yayımlanmıştır. Birleşmiş Milletlerin kurulmasıyla insan hakları evrensel hale gelmiştir. “İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi” yayınlanmıştır. Buna göre; herkesin özgür, onurlu, hakları bakımından eşit oldukları belirtilmektedir.

İnsan haklarını kısaca; tüm insanların her açıdan doğuştan eşit ve özgür olması diye tarif etmek mümkündür. Söz konusu bu özgürlük, başkalarının haklarına saygılı olmak ve bu hakları çiğnememe zorunluluğu ile dengelenmiştir. Çeşitli insan hakları bulunmaktadır. Hasta hakları da temel insan haklarından birisidir.

Tüm bu hakların amacı “insan sağlığının yüksek düzeyde korunmasını” ve “sağlık hizmetlerinin yüksek kalitede verilmesini sağlamaktır.” Haklar, vatandaşların ve sağlık tedavisinde payı olanların hem görev hem de sorumlulukları ile ilişkilidir.

EN TEMEL HASTA HAKLARI

Herkesin; adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, ırk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet almaya hakkı vardır. 1-Hizmetten Genel Olarak Faydalanma Hakkı

2-Bilgilendirilme ve Bilgi İsteme Hakkı Herkesin; her türlü sağlık hizmetinin ve imkanın neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı olarak almaya hakkı vardır.

3-Sağlık Kuruluşunu, Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirme Hakkı Tüm hastalar; sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek ve vermekte olan hekimlerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye, seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.

4-Mahremiyet Herkesin gizliliğe uygun olan bir ortamda her türlü sağlık hizmetini almaya hakkı vardır.

5-Bilgilendirilmiş Rıza Her türlü tıbbi müdahale öncesinde hastaya;  Kendisi ile ilgili tıbbi gerçekler,  Önerilen tıbbi girişimler,  Her bir girişimin olası risk ve yararları,  Önerilen girişimlerin farklı seçenekleri,  Tedavisiz kalmanın etkisi,  Tanı, sonuç ve tedavinin gidişatı anlatılmalıdır.  Tüm bunlar anlatıldıktan sonra hastanın kendi el yazısı ile tüm bunları kabul ettiğine dair rızası alınmalıdır.

6-Güvenlik Herkesin sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır

7-Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme Sağlık kuruluşunun imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.

8-Saygınlık Görme ve Rahatlık Herkesin; saygı ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.

9-Ziyaret ve Refakatçi Bulundurma Sağlık kurum ve kuruluşlarca belirlenen usul ve esaslara uygun olarak ziyaretçi kabul etmeye, mevzuatın, sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde ve tabibin uygun görmesi durumunda refakatçi bulundurmayı istemeye hakkı vardır.

10-Başvuru ve Dava Herkes haklarının ihlal edildiğini düşünüyorsa, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkına sahiptir.

11-Bilgilerin gizli tutulması hakkı Tüm hastalar; tedavisi ile ilgili bilgilerin gizli tutulmasını isteme hakkı vardır.

12-Tedaviyi reddetme ve durdurma hakkı Herkes istediği zaman tedaviyi reddetme ve durdurma hakkına sahiptir.

HASTA SORUMLULUKLARI

1. Genel Sorumluluklar  Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.  Kişi uygunsa kan verebilir yada organ bağışında bulunabilir.  Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır

2. Sosyal Güvenlik Durumu  Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.  Hasta; sağlık karnesinin vizesini zamanında yaptırmak zorundadır.

3. Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme  Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.

4.Hastane Kurallarına Uyma-1  Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.  Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.  Hastanın; tedavi, bakım ve rehabilitasyon süresince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması beklenir.

4. Hastane Kurallarına Uyma-2  Randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi gerekir.  Hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.  Hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.

5.Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma  Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.  Tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.

5.Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma  Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.  Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.