Fırtına’dan Sonraki Gün

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
ENFLASYON.
LİKİDİTE DURUMU ANALİZİ Likidite değerlendirmesi ile işletmenin dönen varlıkları ve kısa vadeli yabancı kaynakları arasındaki ilişkileri analiz edilir.
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı. 2 GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM.
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
AİLE İŞLETMELERİNDE ROLLER VE STATÜLER AİLE İŞLETMELERİNDE STATÜLER AİLE ÜYESİAİLE DIŞI Girişimci / Kurucu Veliaht Aile Bireyleri işgören Profesyonel Yönetici.
 5. Hafta: İç ve Dış Borç  Kamu harcamaları, kamu gelirleri tarafından finanse edilemediğinde; 1.Para basılabilir (emisyon), 2.İç borçlanma yapılabilir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
PARA VE BANKACILIK.
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
1980’den Günümüze A) Dönemi: 24 Ocak Kararları
PARA POLİTİKASI ARAÇLARI
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
ŞEHİRLERİN REKABET KRİTERLERİ
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
KPSS.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
2014 ARALIK AYI POLİTİK EKONOMİK RAPOR 20 ARALIK 2014
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE KÜRESEL ve POLİTİK EKONOMİK GÜÇLER
TUTUM VE ALGILAR.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Toplam Arz- Toplam Talep
HASAR ETKİN FON YÖNETİMİ AÇISINDAN HASAR ÖDEMESİ VE HASAR BİRİMLERİ ARASINDA KOORDİNASYON.
YATIRIM HARCAMALARI.
Türkiye, Ekonomide Yeni Çağa Hazır mı?
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Finansallaşma ve sektöre bakış 2018
Finansal sektöre bakış 2018
S.1. Aşağıdakilerden hangisi klasik makro okul için söylenemez
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
Sonuna Geldiğimiz Yollar
HİSSE SENEDİ YATIRIMCILARI NASIL BİR STRATEJİ İZLEMELİ
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
  (2 Ay) 2015 (2 Ay) İhracat
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ekonomimize Yansımaları
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Sunum transkripti:

Fırtına’dan Sonraki Gün Atilla Yesilada www.paraanaliz.com www.istanbulanalytics.com  Videolarımız için: https://www.youtube.com/channel/UCNwlNNDsWUIL1vYqrIErg-g Mayıs 2019

Her fırtına bir fırsattır…. Savaş, deprem, tsunami, salgın hastalık çok yıkıcı felaketlerdir. Hepsinin sonunda tedbirli olan hayatta kalır. Ekonomi doğa gibi işler. Evrime ayak uyduranlar güçlenir. Sırtını kartele, devlete dayayan yok olur. Yeter ki yöneticiler ders alsın.

Giriş ve Özet Türkiye 2018 başından bu yana ara sıra durulan, ama asla bitmeyen bir fırtınaya tutuldu. Sürekli seçim, akıldışı ekonomik politikalar, serbest piyasaya müdahale ve Batı’yla çatışma “Mükemmel Fırtına” üretti. Bu fırtına S-400 krizi çözülmeden bitmez. Bittiğinde ekonominin ayakta duramayacak kadar zayıfladığı görülecek. Bunu görmek için önce küresel şartlara bakacağız: Fed faiz indirimi yok! Türkiye jeo-politik risklerin merkezi konumuna yerleşiyor. 60-70 milyar dolar dış kaynak şart. Bu meblağı ancak IMF verebilir. Türkiye düzelecek, fırtınada hayatta kalanlar büyüyecek. 2019-2020 tahminlerimiz.

Fırtına nasıl başladı? Önce QE bitti, ucuz kredi, tüketim ve inşaata dayalı model iflas etti. Mantık ve küresel öğretiye ters ekonomi politikaları izlendi: Faiz enflasyona yol açmaz, tam tersidir. Kamu bankaları döviz satıyor. Faizlere, fiyatlara, üretime müdahale edildi. Özel sektörün dinamizmi kurutuldu. Bitmeyen seçimler beraberinde “popülist politikalar”, miyopluk ve reform eksikliği getirdi. Rahip Brunson krizi bitti, S-400 başladı. Batı’yı yanlış anlıyoruz. Türkiye’nin Batı parasına muhtaç olduğunu kavrayamıyoruz.

Fırtınanın büktüğü ağaç Döviz kuru akıl almaz bir hızla yükseldi.

Fırtınanın büktüğü ağaç Faizler patladı

Fırtınanın büktüğü ağaç Enflasyon kontrolden çıktı

Fırtınanın büktüğü ağaç Enflasyon beklentileri coştu, kontrol etmek güç

Fırtınanın büktüğü ağaç Sanayici üretemez hala geldi

Fırtınanın büktüğü ağaç Vatandaşın ekonomiye güveni kalmadı

Fırtınanın büktüğü ağaç Batık krediler hızla arttı

Fırtınanın büktüğü ağaç Gerçek batık krediler oranı %15’i bulabilir

Fırtınanın büktüğü ağaç Yabancılar Türkiye’ye gelmez oldu, TCMB rezervleri hızla düştü

Fırtına nasıl ve ne zaman biter? Temmuz’dan önce kesin bitmez. 3 şart var: 23 Haziran seçimleri adil ve şeffaf biçimde yapılacak ve sonucu herkes kabul edecek. ABD ve NATO’yla S-400 krizi iki tarafı da tatmin edecek şekilde çözümlenecek. Ankara istikrar, reform ve serbest piyasa ekonomisine dönüş yolunda kararlı adımlar atacak. Bu şartlar gerçekleşmezse, ekonomik bunalım krize dönüşür. Erken seçime varacak siyasi çalkantı, 1-2 yıl sürecek durgunluk, dolar/TL’nin bir kez daha 7.20 gibi seviyeleri sınması ve kredi faizlerinin %40’ı aşması hazır olmamız gereken senaryolar.

Şahsi tahminlerim Ekrem İmamoğlu kazanacak (6 anket var) ve AKP sonucu kabullenecek. Ankara S-400’lerden vazgeçecek, ya da teslimatı 2020’ye öteleyecek. Başkan Erdoğan radikal rota değişikliği yapacak. IMF yardıma çağrılacak.

Küresel riskler üstümüzde yoğunlaşacak Ticaret Savaşları resesyonist değil, enflasyonist nitelikte. Fakat, GOP’tan para kaçışı tetikleyerek reform senaryosunda dahi ekonomide toparlanmayı geciktirebilir. Fed’den faiz indirimi beklemek anlamsız. Global enflasyon yükselecek, borçlanma maliyetimiz artacak Ticaret Savaşı’nın ötesinde üçlü güç savaşı var: ABD, Rusya ve Çin hegemonya için güreşiyor. Türkiye Doğu - Batı arasıdna flörtünü sürdüremez. S-400’ler Batı açısından Türkiye’nin aidiyet sınavı. NATO-AB’den kopuş kreditörleri kaçırır. ABD-İran gerginliği petrol fiyatını yükselterek yeni cari denge sorunları yaratmay aday. Ayrıca ABD Ankara’yı NATO’ya dönmeye zorlayacak.

Ekonomiyi toparlamak niye çok zor? %20’ye çıkan enflasyonu tek haneye indirmek çok acı para ve bütçe politikaları gerektirir. Yabancı yatırımcı ve kreditörlerin Ankara’ya güveni yok. Bu güveni ancak IMF tesis eder. Serbest piyasaya müdahale işdünyasının şevkini kırdı. Hukuk reformu olmadan, istihdam, üretim ve yatırım kolay toparlanmaz. Bankaların “donuk kredileri” toplamın %4’ü değil, %10-15% civarındadır. Bir başka deyişle fırtına özel sektöre 60-70 milyar dolar servet kaybına neden oldu. Bu açığı telafi edecek parayı sadece IMF sağlayabilir.

Donuk kredi dramı Şirketler-bankalar ve tüketim arasında fasit daire başladı... Sorun kur değil, ciro. Ciro düşünce, borç ödenmez hale geliyor. Şirket konkordato ya da yeniden yapılandırma istiyor... Tedarikçinin cirosu düşüyor; istihdam azalıyor; Tüketim daralıyor; Bankanın kredi riski algısı yükseliyor; Sağlam şirkete de kredi verilmiyor; En başa dönüyoruz, girdap sıradaki firmayı yutuyor...

IMF ne yapacak? Serbest piyasaya dönüşe hakemlik edecek. Donuk kredilerin bankalardan ayıklanıp satılmasını sağlayacak. Bütçede gereksiz harcamaların kısılmasını isteyecek. Mega-proje ve rant için harcama bitecek. Koşullara uyulduğu sürece 60-80 milyar dolar arası kredi verecek. IMF’yle anlaşma akabinde TL derhal değer kazanır (dolar/TL 5.5 civarı), faizler de düşmeye başlar. (Kredi faizi %20’nin altına gerileyebilir)

IMF’li senaryoda 2019-2020 tahminleri

Istanbul Analytics Konaklar Mahallesi Selvili Sokak Emlak Bankası Apartmanı 1/2 Daire 13 Kat 44. Levent atilla@istanbulanalytics.com 90 212 352-1270 Phone 90 533 216-9795