Gözleme Dayalı Teknikler II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I
Advertisements

PERSONELİN SEÇİM SÜRECİ VE İŞLEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
Gözlem.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
PROGRAM TASARIMI
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
Erken çocuklukta gelişim
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Bireyi Tanıma Teknikleri
Yöneltme/Yerleştirme
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Nicel Analizlere Giriş
HAZIRLAYAN:AYŞE KERETLİOĞLU YUNUS EMRE TAŞTI
BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme. BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
GÖZLEM FORMLARI Gözlem “Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana gelen türlü belirtilerini gözden geçirmektir”
Editörlü ve Çok Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Hazırlayan; Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Istatistik.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Bireyi Tanıma Teknikleri II
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Dereceleme Ölçekleri, Kontrol Listeleri ve Envanterler
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Gözleme Dayalı Teknikler
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler II
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
Bireyi tanıma ve teknikleri
Verilerin Toplanması I
GİRİŞ Kapsamına Göre Mali Analiz Amacına Göre Mali Analiz
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Gözleme Dayalı Teknikler I
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

Gözleme Dayalı Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik

Gözleme Dayalı Teknikler - I Gözlem Listeleri Gözlemcinin dikkatini gözlenebilir, belirli kişilik özelliklerine ve davranışlara yöneltmek amacıyla hazırlanmış olan, gözlemlerin kaydedilmesinde kullanılan araçlardır. Örnek Yönerge: Aşağıdaki zihinsel gelişimin herbir boyutunda sıralanan davranışlardan gözlemlediklerinizin başına “X” işareti koyunuz. A. Bilgilenme ( ) Renkleri tanır. ( ) Beş duyuyu bilir. ( ) Adını söyler. ( ) Adresini bilir. … B. Ayrıntılar ( ) Nesneleri birbirinden ayırteder. ( ) Nesnelerin benzerliklerini bulur. ( ) İnsan resmi çizerken ayrıntıları söyler.

Gözleme Dayalı Teknikler - II Özellik Kayıt Çizelgeleri Gözlem listelerine benzer. Öğrencilerin çeşitli alanlardaki özelliklerini gözleyip belirlemek ve o alandaki durumunu ortaya koyabilmek amacıyla geliştirilmiş araçlardır. Örneğin; “yaratıcı yeteneği olan çocukların özellikleri”, “liderlik yeteneğine sahip olan çocukların özellikleri” gibi Öğretmen öğrencileri gözleyerek çizelgede yer alan özelliklerden hangilerini gösterdiğini tek tek saptar.

Gözleme Dayalı Teknikler - III Anekdot (Olay) Kaydı Herhangi bir öğrencinin belli bir ortamda, özgül bir davranışının ayrıntılı olarak betimlenmesidir. Anekdotlar, somut durumlar içinde öğrencinin davranışlarını betimleyen bir dizi notlardır. Örnek Kart Biçiminde Olay Kayıt Formu Ad-Soyad: ……………… Tarih: ……..………… Sınıf No: ……………… Yer: ………………. Davranış (Olay) Gözleyen …………………………… Yorum Anekdot kayıtlarında ilk gözönüne alınacak nokta kaydedilecek olayların seçimidir. Bu olaylar, gözlenen kişinin davranışlarının tipik özelliklerini gösterir nitelikte olmalıdır. Bir öğrencinin ilk defa yaptığı atipik bir davranış üzerinde yoğunlaşmamak ve hatta bu tür davranışlar tekrarlanmadığı sürece kaydetmemek gerekir. Anekdot kayıtlarının etkili ve yararlı sonuçlar sağlayabilmesi için gerekli koşullar: Kayıtlar gözlenen olaydan hemen sonra yapılmalıdır. Kayıtlar, gözlenen belirli davranışların nesnel bir anlatımını içermelidir. Yorumlar davranışlara ilişkin betimlemelerden ayrı tutulmalıdır. Anekdot kaydı düzenlemesi için özel bir neden olması gerekir. Her kayıt yalnız bir öğrenciye ilişkin bir olayı anlatmalıdır. Öğrenci hakkında toplanan anekdot kartları bir zarfta biriktirilip çocuğun gelişim/tanıma dosyasına konulur. Belli bir süre bu kartlar gözden geçirilip veriler özetleme formuna geçirilir. Olay kayıtları öğrencinin okuldaki yaşamının bir kesitini vermeli.

Gözleme Dayalı Teknikler - IV Derecelendirme Ölçekleri Bu ölçekler genel olarak, gözlem sonuçlarını sayısal verilere dönüştürmeye yarayan araçlardır. Derecelendirme ölçekleri bireyin başka bir birey tarafından gözlenerek özelliklerinin betimlenmesi, sınıflandırılması, genel yargısını ifade etmesi için kullanılan bir araçtır. Derecelendirme ölçekleri daha çok davranış özelliğini tanımlamada kullanılır. İş ya da yeterlik becerilerine olduğu kadar zihinsel ve kişilik niteliklerinin gözlemine de uygulanır.

Gözleme Dayalı Teknikler - V Derecelendirme Ölçek Türleri Sayısal Derecelendirme Ölçeği Betimsel Derecelendirme Ölçeği Grafiksel Derecelendirme Ölçeği Karşılaştırmalı Derecelendirme Ölçeği

Gözleme Dayalı Teknikler - VI Sayısal Derecelendirme Ölçeği Derecelendirilmesi istenen özellik genellik 1 ve 5 arasındaki bir sayı ile derecelendirilir. Örneğin 1 olumsuz, 5 ise olumlu aşırı ucu temsil eder. Gözlemci 1 ve 5 arasında en uygun bulduğu sayıyı seçerek derecelendirmesini yapar. Örnek Okullarda “görüşme” sonuçlarının saptanmasında; meslek okullarında “ürün” ya da ürünü elde etmede işlem yollarının ve basamaklarının değerlendirilmesinde kullanılmaktadır. Sayısal Derecelendirme Ölçeği Davranış Gelişmişlik Derecesi Bireyin grup-içi konuşmalara 1 2 3 4 5 katılma durumu

Gözleme Dayalı Teknikler - VII Betimsel Derecelendirme Ölçeği Değerlendirilecek özellik için sayı yerine dengeli bir biçimde sıralanmış beşli veya üçlü betimleyici ifadeler yer alır. Örnek Bireyin davranışlarına uygun düşenin önündeki parantezin içine bir ( X ) işareti koyarak birey için uygun olan durumu belirtiniz. Eğer sadece yapıp yapmama durumunu değerlendiriyorsak bu ölçek kontrol listesi ile aynıdır. Eğer bir puan veriyorsak o zaman dereceli ölçek olmuş olur. Betimsel Derecelendirme Ölçeği

Gözleme Dayalı Teknikler - VIII Grafiksel Derecelendirme Ölçeği Seçilen ifadeler sıra ile eşit aralıklarla bir çizgi üzerine yerleştirilir. Örnek Aşağıda verilen nitelikler yönünden kişinin davranışını en iyi betimleyen yere bir (X) işareti koyarak belirtiniz. Grafiksel Derecelendirme Ölçeği

Gözleme Dayalı Teknikler - IX Karşılaştırmalı Derecelendirme Ölçeği Derecelendirilecek özellik normal olarak diğer bireylerde bulunması beklenen miktar veya düzeyle karşılaştırılarak yapılır. Örneğin; «Daha geri», «Eşit», «Daha ileri» gibi bir ölçek üzerinde derecelendirilir. Bu tür ölçek aynı sınıf yada gruptaki bireyleri belli bir özellik bakımından birbiriyle karşılaştırmada daha yaygın olarak kullanılır. Örneğin; belirli bir dönem için bir sınıftaki öğrencilerin bir ders veya tüm derslerdeki sınıf içi akademik çalışmalarınım karşılaştırmalı olarak daha kötü, normal ve daha iyi biçiminde üçlü ölçek üzerinden derecelendirilir.

Gözleme Dayalı Teknikler - X Derecelendirme Ölçeklerinde Geçerlik ve Güvenirlik Derecelendirme ölçeklerinin çeşitli, derecelendirenlerin değişik ve özelliklerinin birbirinden farklı oluşu derecelendirme ölçekleri için genel bir güvenirlik katsayısı elde etmeyi olanaksız duruma getirmektedir. Ölçeğin geçerliği, ölçekte yer alan niteliklerin iyi seçilmiş ve yeter sayıda seçilmiş olmasına bağlıdır. Kullanılan ifade ve terimlerin herkesçe aynı anlamlarda algılanması gerekir.

Gözleme Dayalı Teknikler - XI Derecelendirme Ölçeklerine karışan hatalar: Genelleme Hatası: Buna “halo” etkisi ya da hareleme hatası da denir. Kanı bildirenin önceki izlenimlerinden doğan önemli bir psikolojik yanılgıdır. Örneğin, akademik yönden başarılı olan bir öğrencinin bütün diğer özelliklerini de gerçekte olduğundan iyi olarak derecelendirme eğilimi Kişisel Yanlılık Hataları: Bonkörlük hatası > Olumlu derecelendirme eğilimi Cimrilik hatası > Olumsuz derecelendirme eğilimi Merkeze yığma hatası > Ortalama eğilimi

Gözleme Dayalı Teknikler - XII Derecelendirme Ölçeklerine karışan hatalar: Mantık Hatası: Kişiye ait benzer nitelikleri birbirinden ayıramama ve onları aynı derecelere koyma eğilimidir. Örneğin; bazıları zeka ile başarıyı aynı kefeye koyup, bireyleri zekalarına göre değerlendirirken başarılarına göre aynı derecelere koyar. Gözlem Yetersizliği Hatası: Gözlenen birey hakkında uygun yargılara ulaşacak kadar süre gözlem yapılmadan sonuca ulaşılması ve elde edilen verilerden hareketle birey hakkında değerlendirme yapılmasıdır.

Gözleme Dayalı Teknikler - XIII Derecelendirme Ölçeklerine karışan hatalar: Anlam Hatası: Bu durum, çoğu kez kanı bildirilecek özelliğin iyi anlaşılamaması veya yanlış anlaşılmış olmasından kaynaklanmaktadır. Birkaç anlama gelen, yorum farklılığı doğurabilecek ifadeler bu hataya neden olabilir.

Gözleme Dayalı Teknikler - XIV Derecelendirme Ölçeklerine Karışan Hataları Önleme Yolları Daha çok betimsel derecelendirme ölçeklerinin kullanılması. Derecelendirme yapacak kişileri olası hatalar ve bunları önleme konusunda aydınlatmak. Uzun süreli gözlemden sonra derecelendirme yapılması, tek bir olayın etkisi altında kalınmaması. Derecelendirme yapacak kişi sayısının artırılması ve yapılan derecelendirmelerin ortalamalarının alınması. Ölçülecek davranış; gözlenebilir nitelikte, açık, seçik ve iyi ifade edilmiş olmalı. Derecelendirme ölçeği hazırlanırken, derece sayısı çok az ya da çok fazla olmamalı, tercihen 5-7’li derecelendirmeler. Gözlem sonucunda bir kanıya varılamamışsa, ölçekte ilgili yere işaret konmaması

Kaynakça Kepçeoğlu, M. (1994). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Özerler Matbaası. Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları. Tan, H. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik: Teori ve uygulama. İstanbul: MEB, Öğretmen Kitapları Dizisi. Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2013). 21. yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.