Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Advertisements

DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Program Tasarım Modelleri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
FRAJEL-X
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
Bu bölüm; Aral,N., Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Aral, N. ve Gürsoy, F Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel.
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Eğitsel Rehberlik.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME STİLLERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
GÖRSEL ARAÇ ÇEŞİTLERİ.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Öğrenme Güçlüklerinin Tanımı ve Nedenleri
ÖĞRENME.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM ÜNİTE 8 GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER

GÖRME YETERSİZLİĞİNİN TANIMI VE SINIFLANDIRILMASI Görme Yetersizliğinin Tanımı YASAL TANIM Görme keskinliği; ayrıntıları ayırt etme, görme yeteneğidir. Görme alanı; baş çevrilmeden ve gözler oynatılmadan görülen alan. Kör; bütün düzeltmelerden sonra iyi gören gözündeki görme keskinliğinin onda birine ya da daha azına sahip görme alanı 20 dereceden az olan kişiler. Az gören; günlük yaşamda görme gücünden yardımcı araçlarla yararlanan kişilerdir. EĞİTSEL TANIM Kör; ileri derecede görme keskinliği kaybı olan. Az gören; görme duyusunu öğrenme amacıyla kullanabilen bireylerdir.

YAYGINLIK Seyrek rastlanan bir yetersizlik türüdür. Topluma oranı %0.15 ile %0.56 arasındadır (Özyürek, 2002). Görme yetersizliği olan öğrencilerin yaklaşık %25’i gören okuyucudur, %10 braille okuyucusudur ve %7 işitsel okuyucudur.

Görmenin gelişim basamakları Işık refleksi, 33. haftadan itibaren başlıyor. 2 aydan sonra nesneleri takip etmeye başlıyor. 2. aydan itibaren belirginleşen 5. ayda daha fazla ortaya çıkması gereken-- uyarılara, sese, ışık ve harekete göz kırpma ve kapama ile yanıt verme. Bebek 4 aydan itibaren yakın ve uzaktaki cisimlere uyum yapmaya başlar (akomodasyon) 7 aylıkken üç boyutlu görme

GÖZÜN YAPISI VE İŞLEYİŞİ DIŞ (SERT), ORTA (DAMAR) ve İÇ (AĞ) TABAKA olmak üzere 3 tabakadan oluşur.

GÖZÜN YAPISI VE İŞLEYİŞİ En dış tabakadır, öne doğru gözü kılıf gibi sarar. Saydam tabakada gelen ışınların göze girmesini sağlar. DIŞ (SERT) TABAKA Dış tabakanın altındaki damarlı ve pigmentli tabakadır. İris, kirpiksi cisim ve damardan oluşur. ORTA (DAMAR) TABAKA En iç tabakadır. Görmeye en duyarlı sarı nokta, görme hücreleri ve sinirleri bulunur. İÇ (AĞ) TABAKA

GÖZÜN İŞLEYİŞİ Ağ tabakaya ulaşır. Görme hücreleri uyarılır. Işık ışınları saydam tabakadan Göz sıvısına Göz bebeği ve merceğinden geçerek Ağ tabakaya ulaşır. Görme hücreleri uyarılır. GÖZÜN İŞLEYİŞİ

GÖZÜN YETERSİZLİĞİNİN NEDENLERİ Doğum öncesi ya da hemen sonrasında ya da çocuğun gelişim evresinde bir zedelenme olabilir. Doğuştan yetersizlik durumu olabilir. YAPISAL YETERSİZLİK Küresel bozukluktur. Yakını görme (miyop), uzağı görme (hipermetrop), bulanık görme (astigmat). KIRILMA HATALARI Beyindeki görme merkezinin çalışmaması durumudur. KORTİKAL GÖRME YETERSİZLİĞİ

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Bilişsel Özellikleri Yaşantıların türü ve düzeyindeki sınırlılıklar; dokunma ve işitme duyuları bilgileri hızlı ve bütün almasına olanak tanımaz. Çevrede hareket etmede sınırlılıklar; serbestçe dolaşamama, kendini kısıtlama, sosyal ilişkileri sınırlama, neyin ilginç olduğunu fark edememe gibi zihinsel fırsatları kaçırma. Çevreyle etkileşimde sınırlılıklar; etrafı doğrudan ve hızlı kontrol edememe, sürekli kaygı hali, ses kaynağını göz teması kurmadan tanımaya çalışmanın zorluğu, etrafla, konumla, nesnelerle ilgili yeterli bilgi edinememe.

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Akademik Başarı Okuma yazma alanında yaşanan zorluklar Harflerin detaylarını ayırt edememe Başarı testlerinde braille alfabesi ve büyük punto kullanımı

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Sosyal Beceriler Sosyal olayları gözleyememe ve taklit edememe İnsanların göz, yüz ve vücut hareketlerini izleyememe, sözsüz iletişim kuramama İnsanlarla doğrudan etkileşim kuracakları fırsatlar yaratmak gerekir. Bireye gülümserken ses çıkararak yardımcı olmak ya da yeni ortamlar keşfetmesi için sık seyahatler planlamak sosyal becerilerini artırmada fayda sağlayacaktır.

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Davranış Özellikleri Bu öğrencilerin bazıları yapıcı olmayan, bir işleve hizmet etmeyen davranışlar sergileyebilir. Örneğin, göze baskı yapma, parmak oynatma, baş-vücut sallama ya da döndürme gibi. Sosyalleşmemiş olmaları özgüven eksikliğine yol açabilir.

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ Dil Özellikleri Bu öğrencilerin sözel zeka testlerinden aldıkları puanlar akranlarına göre çok farklılaşmamaktadır. Dil ediniminde görme duyusundan ziyade işitme duyusu baskındır. Görme yetersizliği olan bebeklerde dil gelişiminde gecikme olabilmektedir.

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİ DEĞERLENDİRME Görme Yetersizliğinin Varlığını Belirleme Farkına Varma Anne baba çocuğun görsel uyaranlara beklenen tepkiyi göstermediğini fark eder, okulda öğretmen fark edebilir. Tarama/ Gönderme İlköğretim Snellen kartı ile ölçüm yapılır. Tarama sonucu görme sorunu olan öğrenci aileye haber verilerek sağlık kurumuna gönderilir. Tanılama Kesin tanı göz hekimleri tarafından konur. Tıbbi tanılama sürecinde doktorlar görme alanlarıyla ilgili veri toplar. Yerleştirme Tıbbi tanılamadan sonra yerleştirme için öncelikle RAM’da eğitsel tanılama yapılır.

GÖZÜN YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİ DEĞERLENDİRME Eğitsel Değerlendirme Öğrencinin yaşına uygun görevlerdeki performansını, gözlem ve taklit etme yoluyla öğrenme etkinliklerinde görmeyi nasıl kullandığını belirlemek zordur. Ancak eğitimciler işlevsel değerlendirme ile bunu bilebilirler. Bir öğrencinin görmeyi nasıl kullandığını belirleme Kabartma alfabe mi, basılı materyal mi, duyu organı mı, braille alfabesi mi olacağı öğrencinin düzeyine göre seçilmelidir. Uygun okuma yazma araçlarını belirleme

BEP PLANLANMASI Özel Eğitim ve İlişkili Hizmetlerde İşbirliği Özel öğretimi sağlama; Braille, abaküs kullanma, tablet kullanma gibi. Akademik olmayan öncelikleri belirleme; bağımsız hareket becerileri, iletişim, günlük yaşam becerileri vb. Özel eğitim hizmetlerinin yerini belirleme; eğitimin nerede yapılacağının belirlenmesi Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayacak iletişim; ekip üyeleri arasında sıkı bir iletişim

ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE UYARLAMALAR Kör Çocuklar İçin Okuma Yazma Becerileri Resimde görülen Braille alfabesi okuma becerilerinde, matematikte kullanılmaktadır. Braille daktilosu ya da tablet ve kalem kullanarak yazma işlemini gerçekleştirebilirler.

ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE UYARLAMALAR Az Gören Çocuklar İçin Okuma Yazma Becerileri Büyük puntolu kitaplar Büyüteçler Lensler Tepegözler Kapalı devre televizyon sistemleri Optik cihazlar vb.

ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE UYARLAMALAR Günlük Yaşam Becerileri Günlük yaşam becerilerinin öğretiminde dikkate alınması gereken ilkeler: Kör çocukların gelişiminde en önemli etmen ailedir. Programlar anne-baba-çocuk etkileşimini en iyi düzeyde geliştirecek şekilde planlanmalıdır. Programlar aile değerlerini, gereksinimlerini dikkate almalıdır. Erken özel eğitime yer verilmelidir. Programlar bireyselleştirilmelidir. Etkinlikler çocuğun gerçek yaşam deneyimlerini kapsamalıdır.

ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE UYARLAMALAR Bağımsız Hareket Becerileri İletişim, güvenlik, savunma Seyahat teknikleri Uzun baston Rehber köpek Gören rehber Yönelim Bağımsız hareket (dolaşma) Kavram gelişim Duyusal gelişim Yönelim ve haritacılık

ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE UYARLAMALAR Teknolojik Destek İletişim için teknolojik yardım: Yönelim ve bağımsız hareket için teknolojik yardım Bilgisayar ekranında yazıları seslendiren programlar, normal yazıyı braille alfabesine çeviren programlar Ortamdaki nesneleri algılamaya yarayan elektronik cihaz, lazer baston, braille/büyük puntolu harita, grafik

ÖĞRETİM SÜREÇLERİNDE UYARLAMALAR Dinleme Becerileri Kasete okunan kitaplar, konuşan kitaplıklar, kayıt materyalleri gibi araçlarla görme yetersizliği olan bireyler dinleme becerilerini geliştirebilirler. Çevreden gelen sesleri ayırt etmeli, anlamlandırmalı, sesin kaynağını bulmalı ve seslerin kalın ve inceliğini fark etmek gerekir.

GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EĞİTİM ORTAMLARI Okul Öncesi Dönemi Öğrencileri Görme yetersizliği olan çocuklar Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği gereğinde erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinden yararlanabilirler. Yönetmelikte bu zorunluluk olmasına karşın, görme yetersizliği olan çocuklar için erken eğitimde sistemli bir eğitim bulunmamaktadır. Kurumlar doğrudan motor ve dil becerilerine odaklanmaktadır.

GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EĞİTİM ORTAMLARI İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrencileri Görme yetersizliği için bu dönemde okul programları akranlarıyla aynıdır. İlköğretimde 3 farklı eğitim ortamından yararlanabilirler; Yatılı görme engelliler okulları Özel sınıflar Genel eğitim sınıfları Yatılı okullarda öğrenciler “Körler İlkokulu Öğretim Programı”nı izlemektedir.

GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EĞİTİM ORTAMLARI Kaynaştırma Uygulamaları Genel eğitim ortamlarının, görme yetersizliği olan öğrenciler için uygunluğu belirlenmiş olmalıdır. Sınıf öğretmeni ve özel eğitim öğretmeni ve destek verenler bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlamalıdırlar. Gereksinim halinde ek öğretim sağlanmalıdır.

GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EĞİTİM ORTAMLARI Öğretimsel Uyarlamalar Ders anlatımında somut nesne kullanımı, betimleyici dil, tahtaya yakın oturtma, mümkün olduğunca dokunsal uyaranlara yer verme Yazılı bilgileri yüksek sesle okuma Film gösterimlerinde filmin konusu birkaç sözcükle açıklama Akran görevlendirme (rehber) Ders notlarını teybe alma, bilgisayar kullanımı vb.

ÖĞRENCİLERİN İLERLEMELERİNİ DEĞERLENDİRME Genel Eğitim Programındaki İlerlemeler Gören akranlarıyla aynı zamanda çeşitli sınav uyarlamalarıyla değerlendirilmelidirler. Farklılaştırılmış Programdaki İlerlemeler Ölçüt bağımlı testler, kontrol listeleri, programa dayalı testler kullanılarak bireysel değerlendirme yapılır.

ÖĞRENCİLERİN İLERLEMELERİNİ DEĞERLENDİRME Sınav Uyarlamaları Teknoloji, geniş materyal kullanımı, ortamın ışığı, özel renk düzenlemeleri Sınav Ortamı Ek süre, kısa sınav oturumları Sınav Süresi ve Zamanı Braille alfabesi, büyük punto, teybe kayıt edilmiş sesli sorular Sınav Soru ve Yönergeleri Braille alfabesi, sözel, yardımla işaretleme Yanıt Verme Formatı