Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Ders Yazılımlarını Değerlendirme Yaklaşımları Seher ÖZCAN.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Öğretmen Merkezli Egitim
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Performans Değerlendirme
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ASSURE Modeli.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Öğretimin Uyarlanması
ERASMUS+ AKADEMİK TANINMA
(EDS462/OMB504) OKUL DENEYİMİ – II
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÜRETİM YÖNETİMİ.
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitimde Proğram Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
ÖĞRETİM PLANI 1. Amaçlar Niçin Öğretelim? 2. İçerik Ne öğretelim?
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Ausubel’in Öğrenme Kuramı
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Ölçme, değerlendirme ve durum belirleme eğitim sürecinin ayrılmaz ve tamamlayıcı bir parçasıdır. Her alanla ilgili eğitimi planlama ve uygulama aşamaları incelendiğinde, ölçmenin, değerlendirmenin ve durum belirlemenin eğitim sürecini tamamlayan bir uygulama olduğu görülecektir (Alison, 1999). Eğitimde ölçme, öncelikle bir öğretim etkinliğine dayalı olarak gerçekleştirilir; değerlendirme ise, ancak bu ölçme sonuçlara dayanılarak yapılabilir.

Yürütülen öğretimin ne derece etkili ve verimli olduğunun belirlenmesi işi, öğretim sürecinin denetlenmesini gerektirmektedir. Öyleyse yapılması gereken şey, bireylerin onlara kazandırılması düşünülen davranışları öğrenmiş olup olmadıklarını, öğrenmişlerse ne derece yetkinlik ve kararlılıkla öğrenmiş olduklarını saptamaktır. Bu durum, ölçme, değerlendirme ve durum belirlemenin önemini ön plana çıkarmaktadır.

Değerlendirme (Evaluation) Nedir? Turgut (1984) değerlendirmeyi, "Ölçme sonuçlarını bir ölçüte vurarak bir değer yargısına ulaşma işlemi" olarak tanımlamaktadır. Tanımdan da anlaşılacağı gibi, değerlendirme bir yargıya, bir karara ulaşma işlemidir. Ölçme sonuçları hakkında anlamlı bir karara ulaşabilmek için, ölçütle ya da ölçütlerle karşılaştırılması gerekir. Ulaşılacak yargının geçerli olabilmesi öncelikle ölçütün geçerli olmasına bağlıdır.

Değerlendirmenin yapılabilmesi bir ölçme sonucunu, bir de bu sonuca uygun ölçütü gerektirir. Değerlendirme kullanılan ölçüte göre isim alır. Buna göre iki tür ölçüt ve değerlendirme vardır. Mutlak Ölçüt ve Mutlak Değerlendirme: Bir öğrencinin başarısı, diğer öğrencilerin başarılarından bağımsız olarak değerlendiriliyorsa ve değerlendirmede kullanılan ölçüt, öğrencinin mutlak (hiç birşeye bağlı olmayan) başarısının bir ölçüsü ise bu tür değerlendirmeye “mutlak değerlendirme” adı verilir. Bağıl Ölçüt ve Bağıl Değerlendirme: Bağıl ölçüt, önceden belirlenmiş, kesin ve değişmez bir standart değildir. Bu tür bir ölçüt, farklı ölçme sonuçlarına, farklı öğrenci gruplarına yere ve zamana göre değişkenlik gösterir.

Günümüzde, yaygın olarak yapılan değerlendirme çeşitleri şunlardır: Tanımaya ve yerleştirmeye dönük değerlendirme İzlemeye dönük -formative- değerlendirme (Ön koşul öğrenmelerin belirlenmesi, öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi, hazırbulunuşluk düzeyinin belirlenmesi) Düzey belirlemeye dönük -summative- değerlendirme Başarıyı değerlendirme Program değerlendirme Öğretimi değerlendirme Durum Belirleme

Durum Belirleme (Assessment) Nedir? Ölçme sonuçlarının bireylerin performansları hakkında bilgi verecek biçimde kullanılması ve bir yargı içermekten daha çok bireylerin öğrenmeleri hakkında var olan durumun ortaya konması anlamında da kullanılmaktadır (Linn ve Gronlund, 1995).

Durum Belirleme (Assessment) Nedir? Durum belirleme, öğretmenin öğrenci hakkında karar verebilmesi için, bilgilerin toplanması, yorumlanması ve bu bilgileri birbirleriyle ilişkilendirerek öğrenci hakkında genel bir sonuca ulaşılmasıdır (Airasian, 1994).

KAYNAKLAR Airasian, P. W. (1994). Classroom assessment. USA: McGraw Hill Inc. Alison, A. T. (1999). Authentic assessment. England: Friends & Friends Puplishing. Linn, R. L. ve Gronlund, N. E. (1995). Measurement assessment in teaching. 7th. New Jersey: Prentice-Hall Inc. Turgut, M. F. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.