NİSAN Tarık PARLAK Mali Hizmetler Uzmanı KAMU ZARARI, KAMU ALACAĞI, KİŞİLERDEN ALACAKLAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU ZARARI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI Ahmet ÖNER
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
KAMU ZARARLARININ TAHSİLİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Nuh YAVUZ 29/08/2013 GÖREVDE YÜKSELME EĞİTİMİ.
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
ORTADOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
MTA BALIKESİR KUZEYBATI ANADOLU BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU
KARAYOLLARINDA MEYDANA GELEN YARALANMALI TRAFİK KAZALARI NEDENİYLE TRAFİK KAZAZEDELERİNE SUNULAN TEDAVİ HİZMETİ BEDELLERİNİN SİGORTA ŞİRKETLERİNDEN TAKİP.
KAMU ZARARLARININ TAHSİLİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Afyon Mayıs.2014.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Mali Sisteminde Gerçekleştirilen Yapısal Değişiklikler ve Üniversitemiz Açısından Yeni Mali Sistemin.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Kamu Harcama Süreci.
Kamu Zararı Kavramı ve Uygulanması.
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI BÜTÇE ve PERFORMANS PROGRAMI DAİRE BAŞKANLIĞI.
MUHASEBE EĞİTİMİ.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
1050 SAYILI KANUNA GÖRE HARCAMA SÜRECİNDE YER ALAN GÖREVLİLER
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU
olarak tanımlanmıştır.
KESİN HESAP.
2012PARASAL SINIRLAR (1) 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (35 inci madde) Parasal Sınırlar ve Oranlar Genel Tebliği a) Yapım işleri.
Harcama Yetkilileri.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
Performans Esaslı Bütçeleme Harcama Yetkilileri ve Yetki Devri
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
KAMU ZARARI.
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
DOĞRUDAN TEMİN 22 (d).
DOĞRUDAN TEMİN 22 (abc).
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
TKHK İç Denetim Birimi Başkanlığı
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
KAMU ZARARI, KAMU ALACAĞI, KİŞİLERDEN ALACAKLAR
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Kamu Zararı ve Alacak Tahsili
ÖDEME EMRİ BELGESİNİN EKLERİ VE TANIMLARI
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
HARCAMA.
KAMU MALİ YÖNETİM SÜRECİ YETKİ VE SORUMLULUKLAR Kubilay İNAN Hâkim Strateji Geliştirme Başkanlığı Başkan Yardımcısı.
KAMU ZARARI DENETİM HİZMETLERİNDE USUL VE RAPORLAMA Dursun ÖZTÜRK Müfettiş.
KAMU ZARARI. Kamu zararı tanımı Türk mali sistemine köklü değişiklikler getiren “5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” ve bu çerçevede oluşturulan.
KAMU ZARARI MART 2008 Ahmet ÖNER Mali Hizmetler Uzmanı.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SİGORTA PRİMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL SAĞLIK SİGORTASI TESCİL ve PRİM DAİRE BAŞKANLIĞI.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI TAŞINIR İŞLEMLER SERVİSİ GENEL HATLARIYLA TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ.
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU/GÖREV VE SORUMLULULAR
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU UYGULAMASI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
5018 sayılı“Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu”nda TAŞINIRLAR KAMU KAYNAĞI OLARAK TANIMLANMIŞTIR.
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Bütçenin Uygulanması.
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi
Sunum transkripti:

NİSAN Tarık PARLAK Mali Hizmetler Uzmanı KAMU ZARARI, KAMU ALACAĞI, KİŞİLERDEN ALACAKLAR

I. Bölüm Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik 2. Bölüm Devlete ve Kişilere Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi, Amirlerinin Sorumlulukları, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkında Yönetmelik 3. Bölüm Kişilerden Alacaklar Tebliği (Sıra No: 16) 2

Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik 1. BÖLÜM 3

sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu

KAMU ZARARI NEDİR ? KAMU GÖREVLİLERİNİN kasıt, kusur veya ihmallerinden kaynaklanan; mevzuata aykırı karar, işlem veya eylemleri sonucunda “kamu kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden” olunmasıdır. 5

Kamu Zararının Belirlenmesinde; 1) Yapılan iş, alınan mal veya hizmet karşılığı olarak ilgili mevzuatında belirtilen ya da mevzuatında öngörülen karar, onay, sözleşme ve benzeri belgelerde belirlenen tutardan fazla ödeme yapılması, 2) İlgili mevzuatında öngörülen haller dışında, iş yaptırılmadan, mal veya hizmet alınmadan önce ödeme yapılması, 3) Transfer niteliğindeki giderlerde, fazla veya yersiz ödemede bulunulması, 4) İlgili mevzuatı gereğince görevlendirilen komisyon veya kişilerce rayiç bedelinden daha yüksek fiyatla iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması, 5) Kamu idarelerine ait malların kiraya verilmesi, tahsisi, yönetimi, kullanımı ve elden çıkarılması işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması, 6) Görevlilere teslim edilen taşınırların zarara uğraması, 7) İdare gelirlerinin tarh, tahakkuk veya tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması, 8) Kamu idaresinin yükümlülüklerinin mevzuatına uygun bir şekilde yerine getirilmemesi nedeniyle kamu idaresine faiz, tazminat, gecikme zammı, para cezası gibi ek malî külfet getirilmesi, 9) Mevzuatında öngörülmediği halde ödeme yapılması, esas alınır. 6

Kamu Zararı Çeşitleri 1) Konusu suç teşkil etmeyen: Bu şekilde çıkarılan kamu zararı sorumlularını mali yükümlülük altına sokar ve cezai yönden bir sorumluluk doğurmaz. 2) Konusu suç teşkil eden: Bu şekilde çıkarılan kamu zararı sorumlularını hem mali ve hem de cezai sorumluluk altına sokmaktadır.

Konusu “suç teşkil eden” kamu zararı  Alınmamış para, mal ve değerleri alınmış;  Sağlanmamış hizmetleri sağlanmış;  Yapılmamış inşaat, onarım ve üretimi yapılmış veya bitmiş gibi gösteren,  Gerçek dışı belge düzenlemek suretiyle kamu kaynağında bir artışa engel veya bir eksilmeye neden olanlar ile bu gibi kanıtlayıcı belgeleri bilerek düzenlemiş, imzalamış veya onaylamış, bulunanlar hakkında Türk Ceza Kanunu veya diğer kanunların bu fiillere ilişkin hükümlerinin uygulanır. (5018 sayılı Kanun, Madde-71)

Kamu Zararı/ Para Cezası Uygulaması  Konusu suç teşkil eden kamu zararına sebep olanlara her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemelerin iki katı tutarına kadar para cezası verilir.  Para cezası, üst yöneticisi (Müsteşar) tarafından verilir.  Para cezaları, karar verilmesini izleyen ay başından başlamak üzere ve herhangi bir hüküm almaya gerek kalmaksızın; ilgililerine yapılan her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil bir aylık net ödemelerin dörtte biri oranında kesilerek tahsil olunur.

Türk mali sistemine köklü değişiklikler getiren “5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” çerçevesinde oluşturulan ikincil mevzuat çalışmalarından “Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”, 19/10/2006 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. 10

YÖNETMELİĞİN AMACI: KONTROL DENETİM İNCELEME KESİN HÜKME BAĞLAMA YARGILAMA TESPİT Tespit edilen kamu zararlarının tahsiline ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir. 11

12  Kamu görevlisinin sebep olması,  Kasıt, kusur ve ihmal olması,  Mevzuata aykırı, karar, işlem ve eylem sonucu olması,  Kamu kaynağının artışına engel veya azalışına neden olunması,  Kamu zararının tespitinde esas alınan kriterler mevcut olacak,  İlliyet bağı,  Zararın istisna kapsamına girmeyecek, KAMU ZARARININ ŞARTLARI

5018 SAYILI KANUNUN KAPSAMI GENEL YÖNETİM MERKEZİ YÖNETİM SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI (IV Sayılı Cetvel) SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI (IV Sayılı Cetvel) MAHALLİ İDARELER Genel Bütçeye Dahil İdareler (I Sayılı Cetvel) Genel Bütçeye Dahil İdareler (I Sayılı Cetvel) Özel Bütçeli İdareler (II Sayılı Cetvel) Özel Bütçeli İdareler (II Sayılı Cetvel) Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar (III Sayılı Cetvel) Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar (III Sayılı Cetvel) 1)Sosyal Güvenlik Kurumu 2)Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü 1)Sosyal Güvenlik Kurumu 2)Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü 1) İl Özel İdareleri 2) İlçe Özel İdareleri 1)Belediyeler 2)Bağlı İdareler 3)Mahalli İdare Birlikleri 1) İl Özel İdareleri 2) İlçe Özel İdareleri 1)Belediyeler 2)Bağlı İdareler 3)Mahalli İdare Birlikleri 13

SORUMLU VE İLGİLİ KİMDİR ? SORUMLU; “kamu görevlileri” dir. “Kamu görevlileri; Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, yönetilmesinden, kullanılmasından, korunmasından, kötüye kullanılmaması ve her an hizmete hazır bulundurulması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludurlar.” 14

İLGİLİ: “Kendisine yersiz veya fazla ödeme yapılan gerçek ve/veya tüzel kişi ya da kişileri, 15

5018 KMYKK’na Göre SORUMLULAR/GÖREVLİLER Bakan 2. Üst Yönetici 3. Harcama Yetkilisi 4. Gerçekleştirme Görevli(ler)si 5. Harcama Yetkilisi Mutemedi 6. Taşınır Kayıt Yetkili(leri)si 7. Taşınır Kontrol Yetkilisi 8. Taşınır Konsolide Görevlisi 9. Taşınmaz Kayıtlarından Sorumlu Personel 10. Muhasebe Yetkilisi

KAMU ZARARI NASIL TESPİT EDİLECEK ? Kontrol, denetim veya inceleme, Sayıştayca kesin hükme bağlama, Adli, idari veya askeri yargılama Tespit edilen kamu zararına ilişkin yazı, tutanak, rapor, ilâm ve benzeri belgeler takiple ilgili kamu idarelerine gönderilecektir. 17

KONTROL DENETİM İNCELEME TESPİT DEĞERLENDİRME MERKEZDE TAŞRADA Müsteşar İl Sağlık Müdürü HARCAMA YETKİLİSİ GÖRÜŞ 18

Taşrada idarenin en üst yöneticisi ile harcama yetkilisi görevinin aynı kişide birleşmesi halinde belgeler, üst yöneticinin (Müsteşar) değerlendirmesi için Strateji Geliştirme Başkanlığına Gönderilecektir. Üst yönetici tarafından yapılacak değerlendirmeye ilişkin alınacak onay ile takip ve tahsiline karar verilen kamu zararı alacakları ilgili taşra birimince hemen işleme konulacaktır. 19

KAMU ZARARLARINDA TAKİBAT Y argı kararları ve Sayıştay ilamları ile değerlendirme sonucunda takip ve tahsiline karar verilen alacaklar ; TAŞRADA Takibe Yetkili Birim 20 tarafından takip edilir.

KAMU ZARARLARINDA TAKİBAT (2017/22 Sayılı Genelge) TAKİBE YETKİLİ BİRİMLER I.İlçe Sağlık Müdürlüğü kurulmayan yerler ile İl Sağlık Müdürlüğünde; İl Sağlık Müdürlüğü, I.İlçe Sağlık Müdürlüğünde; İlçe Sağlık Müdürlüğü, II.Hastaneler ile ADSM’lerde; Başhekimlik, tarafından takip edilecektir. 21

KAMU ZARARLARINDA TAKİBAT Yargı kararları ve Sayıştay ilamları ile değerlendirme sonucunda takip ve tahsiline karar verilen ve muhasebe kayıtlarına alınarak takibe yetkili birimce (Başhekimlik, İlçe Sağlık Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü) takip ve tahsil işlemleri yapılan alacaklar, Ayrıca İl Sağlık Müdürlüğünde Destek Hizmetlerine İlişkin Görev, Yetki Ve Sorumlulukların Yerine Getirildiği Başkanlık Tarafından İl Düzeyinde İzleme Ve Değerlendirme Yapılmak Amacıyla Takip Edilecektir. 22

İlamın İdareye Ulaştığı Tarihten KAMU ZARARININ MUHASEBE KAYDINA ALINMASI KONTROL DENETİM İNCELEME SAYIŞTAY İLAMIMAHKEME İLAMI Değerlendirmenin Onaylandığı Tarihten İTİBAREN 5 İŞ GÜNÜ MERKEZDE; Strateji Geliştirme Başkanlığınca TAŞRADA; Takibe Yetkili Birimce MUHASEBE BİRİMİ (Tahsilat İzleme Dosyayı) MUHASEBE BİRİMİ (Tahsilat İzleme Dosyayı) 23

Kamu Zararının Muhasebe Kaydı Kamu zararından doğan alacakların takip ve tahsilinin yapılması için muhasebe kaydına alınması gerekir. ÖRNEK: Üst Yönetici; yapılan denetim sonucunda tespit edilen TL kamu zararının takip ve tahsiline karar vermiştir. Bu kamu zararı muhasebe kayıtlarına şu şekilde alınacaktır;

ÖRNEK: TL’lik kısmı tahsil edilmiştir. Tahsil edilen bu kamu zararı muhasebe kayıtlarına şu şekilde alınacaktır; ÖRNEK: Personel taksitlendirme talebinde bulunmuş ve idarece de uygun görülmüş ve TL’lik kısmı tahsil edilmiştir. Tahsil edilen bu kamu zararı muhasebe kayıtlarına şu şekilde alınacaktır; Kamu Zararının Tahsili Muhasebe Kaydı

Üst Yönetici Değerlendirmesi ÖRNEK:; Yapılan denetim sonucunda tespit edilen TL kamu zararının Üst Yönetici tarafından yapılan değerlendirmesinde takip ve tahsiline karar verilmemiştir. Nasıl işlem yapılacaktır?

27

KAMU ZARARLARININ TEBLİĞİ Bilinen adrese imza karşılığı tebligat Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebligat Sayıştay Kanunu hükümlerine göre tebligat Kontrol, denetim veya inceleme sonucunda tespit edilen kamu zararı alacaklarının sorumlulara ve/veya ilgililere tebliğ işlemlerine, yapılacak değerlendirme sonucunda alınan onay tarihinden itibaren 5 (beş) iş günü içerisinde başlanacaktır. YAPILACAK TEBLİĞDE; (EK-2) - Borcun miktarı, - Borcun sebebi, - Borcun doğuş tarihi, - Faiz başlangıç tarihi, - Ödeme yeri, - İtiraz süresi (7 gün) - İtiraz mercii (it.kararı 10 gün), Tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde ödenmesi, ÖDEME SÜRESİ 1 AY ÖDEME SÜRESİ 1 AY 28

Kamu zararı alacaklarının yapılan tebligata rağmen sorumlular ve/veya ilgililerce süresinde rızaen ve sulhen ödenmemesi halinde ilgili alacak takip dosyası, sürenin bitiminden itibaren 5 (beş) iş günü içerisinde genel hükümlere göre takibat yapılmak ve dava açılmak üzere; Merkezde Strateji Geliştirme Başkanlığınca Bakanlık Hukuk Müşavirliğine, Taşrada ise İl Sağlık Müdürlüklerinde istihdam edilen avukatlar aracılığıyla, alacağın hükmen tahsili sağlanacaktır. 29

KAMU ZARARLARININ TAHSİLİ Kamu zararından doğan alacaklar, sorumlulardan ve/veya ilgililerden, zararın oluştuğu tarihten itibaren ilgili mevzuatına göre hesaplanacak faiziyle birlikte tahsil edilir. Tahsil Şekilleri 1. Rızaen ve sulh yolu 2. Takas (Türk Borçlar Kanunu hük. göre) 3. Cebri İcra (İcra ve İflas Kanunu hük. göre) 30

KAMU ALACAĞININ TAKSİTLENDİRİLMESİ Mutlaka Resen Borç Senedi ve Kafaletname alınacaktır. YAZILI TALEP ÖDEME PLANI -Taksitlendirmenin Süresi, -Taksit Sayısı, -Taksit Tutarları, -Ödeme Zamanları MERKEZ / TAŞRA SORUMLU ve / veya İLGİLİ İLGİLİ MERKEZ TEŞKİLATI / İLGİLİ TAŞRA TEŞKİLATI 31 ONAY TL ye kadar İl Sağlık Müdürü – TL arası 1. Hukuk Müşavirine – TL arası İlgili Müsteşar Yardımcısı TL ye kadar Harcama Yetkilisi – TL arası Bağlı Olduğu Müsteşar Yardımcısı MERKEZ TAŞRA

Sorumlular ve/veya ilgililer; taksitlendirme taleplerine ilişkin yetkili makamın onayı alınıncaya kadar dilekçede belirtilen ilk taksit miktarını hemen, takip eden taksitleri ise ödeme planına ve “resen borç senedi ile kefaletname”ye uygun olarak vadesinde ayrıca faiziyle birlikte muhasebe birimine ödeyeceklerdir. AKSİ HALDE ; Alacağın tamamı muaccel olacağından hükmen tahsil için gerekli işlemler başlatılacaktır. 32

KAMU ZARARININ OLUŞTU Ğ U TAR İ H Kamu zararı; a) Vezne ve ambar açıkları ile di ğ er muhasebe yetkilisi mutemetlerinin açıklarında, açı ğ ın meydana geldi ğ i tarihte, bu tarihin bilinmedi ğ i durumlarda olayın tespit edildi ğ i tarihte, b) İ ş, mal veya hizmet karşılı ğ ı olarak ilgili mevzuatında belirlenen veya mevzuatında öngörülen karar, onay ya da sözleşmesinde belirlenen tutardan fazla yapılan ödemeler ile transfer niteli ğ indeki giderlerde yapılan yersiz ve fazla ödemelerde, ödemenin yapıldı ğ ı tarihte, c) Kayıtlı olsun veya olmasın, kamu idaresinin yönetim ve kullanımında olan ya da kullanıcılarına teslim edilen taşınırların kaybedilmesi, çalınması veya zarar görmesi hallerinde olayın meydana geldi ğ i tarihte; bu tarihin bilinmedi ğ i durumlarda olayın tespit edildi ğ i tarihte, ç) İ ş yaptırılmadan, mal veya hizmet alınmadan ya da mevzuatında öngörülmedi ğ i halde yapılan yersiz ödemelerde, ödemenin yapıldı ğ ı tarihte, d) İ dare gelirlerinin tarh, tahakkuk ve tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması hallerinde, söz konusu işlemin zaman aşımına u ğ radı ğ ı tarihte, e) Hakedişlerden kesinti suretiyle yapılan gelir tahsilatının eksik yapılması hallerinde, tahsilat tutarının gelir kaydedilmesi gerekti ğ i tarihte, oluşmuş kabul edilir. 33

Sayıştay, adli, idari ve askeri mahkeme ilamları ile tespit olunan kamu zararından doğan alacaklarda faiz başlangıç tarihi; - İlamda faizin başlangıcı hakkında hüküm varsa belirtilen tarih, - Hüküm yoksa karar tarihi olacaktır. - Vezne ve ambar açıklarında, açığın meydana geldiği tarihte, bu tarihin bilinmediği durumlarda olayın tespit edildiği tarihte, - İş, mal veya hizmet karşılığı olarak ilgili mevzuatında belirlenen veya mevzuatında öngörülen karar, onay ya da sözleşmesinde belirlenen tutardan fazla yapılan ödemeler ile transfer niteliğindeki giderlerde yapılan yersiz ve fazla ödemelerde, ödemenin yapıldığı tarihte, - Kayıtlı olsun veya olmasın, kamu idaresinin yönetim ve kullanımında olan ya da kullanıcılarına teslim edilen taşınırların kaybedilmesi, çalınması veya zarar görmesi hallerinde olayın meydana geldiği tarihte; bu tarihin bilinmediği durumlarda olayın tespit edildiği tarihte, - İş yaptırılmadan, mal veya hizmet alınmadan ya da mevzuatında öngörülmediği halde yapılan yersiz ödemelerde, ödemenin yapıldığı tarihte, - İdare gelirlerinin tarh, tahakkuk ve tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması hallerinde, söz konusu işlemin zaman aşımına uğradığı tarihte, - Hakedişlerden kesinti suretiyle yapılan gelir tahsilatının eksik yapılması hallerinde, tahsilat tutarının gelir kaydedilmesi gerektiği tarihte FAİZ BAŞLANGIÇ TARİHİ KURAL : Zararın Oluştuğu tarihİSTİSNA : Sayıştay ve Mahkeme İlamları 34

KAMU ZARARINDAN DOĞAN ALACAKLARDA ZAMANAŞIMI Kamu zararından doğan alacaklarda zamanaşımı süresi 10 (on) yıldır. Zamanaşımı süresi kamu zararının oluştuğu kabul edilen tarihi takip eden malî yılın başından işlemeye başlar ve onuncu yılın sonunda biter. Borç aslı zamanaşımına uğramış olan kamu zararından doğan alacakların faizleri de zaman aşımına uğrayacaktır. Zamanaşımına uğramış olsa dahi sorumlular ve/veya ilgililer tarafından rızaen yapılan ödemeler kabul edilecektir. 35

Devlete ve Kişilere Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi, Amirlerinin Sorumlulukları, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkında Yönetmelik 2. BÖLÜM 36

AMAÇ: İHMAL KUSUR KASIT TEDBİRSİZLİK MEMURLARIN sonucu idareye verdikleri zararlar ile kamu hukukuna tabi görevlerle ilgili olarak kişilerin uğradıkları zararların nevi ve miktarlarının tespiti, takibi, amirlerin sorumlulukları, yapılacak işlemlerle ilgili usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır 37

KAPSAM: Memur Kimdir? 38 MEMUR Genel Bütçeli Özel Bütçeli İl Özel İdareleri Belediyeler Beden Terbiyesi B ö lge M ü d ü rl ü klerinde Kefalet sandıklarında Fonlarda İl Ö zel İdareleri ve Belediyelerin kurdukları birlikler ile bunlara bağlı d ö ner sermayeli kuruluşlarda

Bu Yönetmelik Hükümlerine Göre Memurlarca Tazmin Edilecek Zararlar Nelerdir? 1) Kanun, tüzük ve yönetmelik hükümleri ile belirlenmiş görevlerini kasıt, ihmal veya tedbirsizlik sonucu gerekli dikkat ve itina ile yapmamaları sebebiyle idarenin veya kişilerin uğradığı zararlar, 2) Kendilerine teslim edilen Devlet malının korunması ve her an hizmete hazır halde bulundurulması için gerekli tedbirleri kasıt, ihmal veya tedbirsizlik sonucu almamaları sonucu Devlet malında meydana gelen zararlardan, ibarettir. 39

Memurların Zararları Tazmin Mükellefiyetinin Doğması İçin; a) Zararın mevcut olması, b) Zararın doğrudan doğruya memurun fiilinden doğması, c) Zararın mücbir sebepten hasıl olmaması, şarttır. 40

Kurumların genel hükümlere göre sorumlu memurlara rücu hakları saklıdır. Memurların görevlerini, kasıt, ihmal veya tedbirsizlik sonucu gereken dikkat ve itina ile yapmamaları sebebiyle zarara uğrayan kişilerin zararları, başvurdukları mahkeme veya makamlarca verilen kararlar uyarınca ilgili kurumlarca karşılanır. 41 İ darenin Rücu Hakkı

Zamanaşımı Memurların bu Yönetmelik hükümlerine göre ödeyecekleri tazminat borçlarının zamanaşımına uğraması genel hükümlere tabidir. 42

Kişilerden Alacaklar Tebliği (Sıra No: 16) 3. BÖLÜM 43

44  Bütçe içi ve bütçe dışı işlemlerden doğan yersiz, fazla ve haksız ödemeler; İdarenin, hatalı terfi, intibak veya mevzuatında öngörüldüğü halde fazla yapılan ödemeler, KAPSAM:

60 GÜNLÜK SÜRE ve FAİZ BAŞLANGIÇ TARİHİ 1) İdarenin yokluk, açık hata, memurun gerçek dışı beyanı veya hilesi hallerinde; 2) İdarenin kendi ihmali ve bilgi azlığı gibi nedenlerden kaynaklanan idari işlemlere dayanılarak; yapılan fazla ve yersiz ödemeler. 45

46 İletişim: