TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SES BİLGİSİ (ÜNSÜZ BENZEŞMESİ)
Advertisements

TÜRKÇENİN GÜCÜ.
DİL AİLELERİ PARLA ŞENGÖZ 1-B 1064.
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
MESLEK TANITIMLARI.
VELİ ORYANTASYON ÇALIŞMASI ( EKİM 2012) DİYARBAKIR
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
YENİ ÖĞRETİM SİSTEMİ.
FIRST ENGLISH 4. ve 5. Sınıflar için by İrfan BOY
TÜRKÇE SÖZCÜK.
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
Doğru Çalışma Yöntemleri
1.DÖNEM 2. VELİ TOPLANTISI Güven CILIZ HOŞ GELDİNİZ.
Bu çalışma ilköğretimin
Doğru Çalışma Yöntemleri
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
FIRST ENGLISH ANKARA ve 5. Sınıflar için.
SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİYLE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
KREŞ MÜDÜRLÜĞÜ 2014 YILI SUNUMU. *Atatürk İlke ve İnkılaplarını Hayata Geçirebilen, *Bilgi Toplumunun İnsanını Yetiştirmeyi Amaçlayan, *Farklılıkları.
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
Deutsch lernen Almanca öğrenmek.
OKUMANIN İLKELERİ.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
SINIF YÖNETİMİ.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
TÜRKÇE TÜRKÇE DERSİ SUNUMU.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
o sesi 1.Sınıf Müzikli, Oyunlu Ses Sunumları Aşamalar Hissettirme
ı sesi 1.Sınıf Müzikli, Oyunlu Ses Sunumları Aşamalar Hissettirme
Hece ve Hece Çeşitleri Tek bir ses ya da ses öbeğinden oluşan,ağzımızdan bir çırpıda çıkan ses birimine hece denir. Sesleri gösteren işaretlere hece denir.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Bilgisayar İle İlgili Temel Kavramlar
ÜNLÜ (HECE) DÜŞMESİ Türkçe kelimelerde, ikinci hecesinde ünlü (ı,i,u,ü) bulanan bazı sözcüklere ünlüyle başlayan bir ek getirildiğinde, sözcüğün ikinci.
TÜRKÇENİN DÜNYA DİLLERİ ARASINDAKİ YERİ
Beyin için Zenginleştirme. Beyin ile ilgili yapılan araştırmalar ortamın beyin gelişimi üzerinde etkisinin olabileceğini ortaya koymuştur. Daha iyi bir.
Hece Bilgisi Ağzımızın bir hareketiyle söylenen ses veya ses topluluğuna hece denir. Duyu kelimesi du – yu olmak üzere ağzın iki hareketiyle söylenmektedir.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
TÜRKÇE HARF (SES ) BİLGİSİ Hazırlayan :Güler Köse Özel Akev İlkokulu
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TÜRKİYE’DE İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ ÖZCAN PALAVAN.
Emre Özgen Bilkent Üniversitesi Psikoloji Bölüm Başkanı
Milli Eğitim Dergisi Yıl 2000 Sayı 146.
Özel Gereksinimli Bireylerde Okuma Yazma Öğretimi
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ.
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Bilgisayar İle İlgili Temel Kavramlar
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Zihin Haritası Bu sunumda yer alan ana başlıklar:
TÜRKÇE Doğacan Özdemir.
Bilgisayar İle İlgili Temel Kavramlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KURAM VE UYGULAMALARI MUSTAFA KILIÇLI SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS.
Doğru Çalışma Yöntemleri
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Bu dersin amacı eğitimdeki yeni gelişmelerin ışığında Türkçe ve dil eğitiminde kullanılmaya başlanan yeni yaklaşımlar hakkında öğrencileri bilgilendirmek. Bu yaklaşımlar kapsamında yapılan etkinlikleri değerlendirmektir.

Bu derste yapılandırmacılık yaklaşımı ve bu yaklaşımın Türkçe öğretiminde uygulanışı. Çoklu zekâ kuramı, özellikleri ve Türkçe öğretiminde uygulama örnekleri. Tam öğrenme yaklaşımı, özellikleri ve Türkçe öğretiminde uygulama örnekleri, metaforik öğrenme ve özellikleri ve diğer yeni öğretim yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olacaksınız.

Giriş Ana dil: “Belli dil öbekleri içinde toplanan ve akraba oldukları kabul edilen dillerin aslını oluşturan kaynak dil. Altay dili Türkçe, Moğolca ve Mançu-Tunguzcanın ana dili kabul edilir. Latince Roman dillerine göre bir ana dildir” (Topaloğlu,1989: 24). Ana dili: “Ana dili, başlangıçta anneden ve yakın aile çevresinden, daha sonra da ilişkili bulunan çevrelerden öğrenilen, insanın bilinçaltına inen ve bireylerin toplumla en güçlü bağlarını oluşturan dildir” (Aksan,1975).

Dil: “Dil, bir anda düşünemeyeceğimiz kadar çok yönlü, değişik açılardan bakınca başka başka nitelikleri beliren, kimi sırlarını bugün de çözemediğimiz büyülü bir varlıktır. O gerek insan, gerek toplum, gerekse insandan ve toplumdan ayrı düşünülemeyecek olan bilim, sanat ve teknik gibi bütün alanlarla ilgili bulunan, aynı zamanda onları oluşturan bir kurumdur” (Aksan, 2007: 11).

Dil insanların temel ihtiyaçlarını karşılamasında gereksinim duyduğu en önemli araçlardan birisidir. Çevremizi onunla tanır, bilgiyi onunla edinir, kendimizi omunla geliştirir, başkalarını onun aracılığıyla tanıyıp anlar, kendi toplumumuzdan ve başka toplumlardan insanlarla iletişimi onun aracılığıyla gerçekleştiririz.

Günümüzde dünya genelinde çok fazla sayıda insan tarafından konuşulan yabancı diller – başta İngilizce olmak üzere- dilimiz üzerinde baskı oluşturmakta ve dilimizi tehdit etmektedir. Dünyadaki gelişmeler baskın diller karısında Türkçemizin gelecekte sorunlarla karşılaşacağını ortaya koymkatadrı. Bu nedenle Türkçe öğretimine gereken önem verilmelidir. Yapılan araştırmalara göre Türkçemizin bazı öğretim üstünlükleri olduğunu göstermektedir. Bunlar ses zenginliği, ses-harf ilişkisi, kelime tanıma, hece ve kelime türetme, zihinsel sözlük olarak sıralanabilir.

Ses Zenginliği Araştırmalara göre bebekler, anne karnında 5. Aydan itibaren sesleri fark etmekte, gürültülere, müziğe, sözlere tepki göstermekte, bazı sesleri ve sık tekrarlanan kelimeleri öğrenmektedir. Araştırmacılar bebeklerin, sözlerin özelliklerini, ritmini, tonunu ve dil yapısını anne karnında öğrendiklerini vurgulamaktadır. Bu süreçte dilin ses yapısı ve zenginliği önemli olmaktadır. Türkçede seslerin çok olması bebeklerin doğum öncesinden itibaren çeşitli sesleri duyasını ve bazı kelimeleri öğrenmesini getirmektedir. Bu yönüyle Türkçe erken yaşlardan itibaren dil ve zihinsel becerileri geliştirmeye uygun bir dil olmaktadır.

Ses – Harf İlişkisi Türkçede her ses bir harfle, her harf ise bir sesle seslendirilmektedir. Yani alfabemizdeki ses ve şekil arasında birebir ilişki vardır. Bu durum ilk okuma yazma öğretimi, okuma, yazma ve klavye kullanmada üstünlük sağlamaktadır. Türkçedeki ses – harf ilişkisi okuma sürecinde kelimeyi tanımayı kolaylaştırmaktadır. Seslerle harfler arasındaki düzenli ilişkiler kelimelerin zihinde tutulmasını kolaylaştırmakta, yazıda sık sık geçen 4-5 harfli kelimelerin çoğunu anında tanımayı getirmektedir.

Kelime Tanıma Türkçenin eklemeli bir dil olması, kelimelerin çoğunun sondan eklemelerle üretilmesi, beynin kelime tanıma işleyişi ile örtüşmekte ve bu süreci kolaylaştırmaktadır. Böylece Türkçede kelimeleri tanıma, okuma, anlama ve zihinsel becerileri geliştirme daha kolay olmaktadır.

Hece ve Kelime Türetme Eklemeli dillerin en önemli özelliklerinden biri de hece ve kelime üretmeye uygun olmasıdır. Türkçede kökten kelime türetildiği gibi türetilmiş kelimelere ekleme yaparak yani kelime üretmek de mümkündür. İşlek ve anlamlı hecelerin çok olması okuma yazma öğretim sürecinde kelime, cümle ve metin üretmeyi kolaylaştırmaktadır.

Zihinsel Sözlük Ortaya konan teorilere göre zihinsel sözlüğün temelini heceler ve tam kelimler oluşturmaktadır. Bu teorilerden hareketle Türkçenin zihinsel sözlüğü geliştirmek için uygun bir yapıya sahip olduğu anlaşılmaktadır. Anlamlı hecelerin ve kelime zenginliğinin etkisiyle zihinsel sözlüğün gelişimi Türkçede daha kolay olmaktadır.