BECERİ ÖĞRENİMİ
BECERİ ÖĞRENİMİ *Beceride eylemin düzgün ve süre si içinde yapılması sözkonusudur. *Beceriler birer motor gelişim ürünüdür. *.Öğrenecek bireyin motor gelişim düzeyi beceri ile uyuşum içinde olmalıdır. *Becerinin yapılması organizmanın çeşitli organları arasında uyumu gerektirir.
Yeterli gelişime ulaşılamamışsa beceri öğrenilemez yada geç öğrenilir. Bir işi yapmak yüzlerce sinir ve kasın işbirliğini gerektirir. Beceriler tepki hızı,dikkat,beden gücü ve dengesi ,esnekliğini gerektirir.
BECERİ ÖĞRENİMİ
BECERİNİN ÖĞRENİLMESİ _____i ____ İpuçlarının Uyaran _____i ____ biraraya gelm. _____i ____ beceri gelişir. Birey ipuçlarını tanımaya anlamaya ve yorumlamaya çalışır.ipuçlarının birleştirme çabası sonucunda beceri edinilir.
İPUCU ÇEŞİTLERİ Birincil ipuçları: Doğrudan uyarandan gelen ve becerinin yapılmasında temeli oluşturan ipuçlarıdır.örn/ egzersizin kendisi.Antre.taklaya ilişkin düzeltme vermesi İkincil ipuçları:Doğrudan uyarandan gelmeyen Ama becerinin yapılmasında yardımcı olan İpuçlarıdır.örn/egzersizin yapılmasına yrd.olan ögeler.Takla çalışan sporcunun kendine odaklanarak bir şeyler öğrenmesi.
Dışsal ipuçları:Uyarandan gelen birincil ipuçlarının becerinin edinilmesine kılavuzluk etmesidir.Örn/antrenörden gelen düzeltmel. Taklayı iyi bilen birinin göstermesi. İçsel ipuçları:sınama sırasında öğrenme ile bireyin sinir ve kaslarına geçişen ve becerinin yapılmasına yol gösteren ipuçlardır örn/ hatayı hissetmek.Taklanın sinir ve kaslara geçişmesi.
BECERİ ÖĞRENİMİ
BECERİKLİLİK VE İPUÇLARI Beceriklilikte dışsal ipuçları azalırken içseller artar.örn/ daktiloya bakmadan yazmak.Taklayı yrd.almadan ustalıkla yapmak. Beceriklilik arttıkça birincil ipuçlarının etkisi azalır ikincillerin etkisi artar.örn/ konuşmacının dinleyiciyi izlemesi.Taklada antre.düzeltmesine gerek yoktur, kişi düzeltmesini kendisi yapabilir durumdadır. Beceriklilikle birlikte içsel ipucu kullanımı artar.örn/küçük bir dışsal ipucu ile hrk. başarmak
Beceriklilik arttıkça beceriyi yapmak için gereken motor faaliyetler düzgünleşir ve dengelenir.örn/ usta dansçının hrk.hatayı görmesi ve seri içinde düzeltmesi Beceriklilik arttıkça beceri için harcanan süre azalır. Beceriklilik arttıkça becerinin sağlamlığı artar.örn/sıra dışı bir durumda daha az heyecanlanır.kendine güvenir.
BECERİLERİN GENEL ÖZELLİKLERİ 1-Kasların kullanılmasında incelik,yerindelik ve uygunluk vardır. 2-Koordinasyon söz konusudur. 3-Değişen duruma göre anında en uygun ve en doğru hrk.seçme söz konusudur. 4-Değişen hıza ve amaca göre hrk.’lerin uyu- mu söz konusudur.
5-Zamanında tepkide bulunma 6-El, kol.bilek,ayak ve vücudun diğer kaslarının rahatlıkla ve ustalıkla kullanımı
Becerileri organize edilmiş bir sıra içinde yapılması gerekir Becerileri organize edilmiş bir sıra içinde yapılması gerekir.Tek bir kas hareketi beceri değildir. Beceriler becerinin gerektirdiği hız parametre leri içinde doğru olarak yapılmalıdırlar.
Motor Becerinin Sınıflanması 1- AÇIK BECERİLER Beceriyi yapanın hrk.lerini önceden belirlene meyecek çevresel şartlara göre ayarlaması- nı gerektirir.Örn/ teniste karşıdakinin önce- den tahmin edilemeyecek vuruşlarına hazırlıklı olmak.
2-KAPALI BECERİ: Topa doğru hareketin tamamen rakibin verdiği hareket işaretlerine bağlı olarak yapılmasıdır.
Öğrenme Tanımları 1.Öğrenme davranışlarda ve hareketlerde beceriklilik düzeyini geliştirmeye yönelik bir süreçtir.
Öğrenme Tanımları 2. Öğrenme alıştırma yada yaşantıların doğrudan sonucu olarak ortaya çıkar.
Öğrenme Tanımları 3.Öğrenme şu anki bilgi düzeyi ile doğrudan gözlenemez. Çünkü davranış değişimine neden olan süreç içseldir ve doğrudan değerlendirme için elverişli değildir. Daha çok ulaşılması gereken yargı öğrenme sürecinin kişinin gözlenebilir davranışları olarak ortaya çıkar.
Öğrenme Tanımları 4. Öğrenme beceri edinebilme kapasitesinde oluşan oldukça sürekli değişimler olarak varsayılır.
Öğrenme Tanımları 5. Devinimsel öğrenme alıştırma yada deneyimler aracılığıyla tepki verme yeteneğinde oluşan oldukça kalıcı değişikliklerdir. (Schmidt,1988)
Öğrenme Tanımları 6. öğrenme için tepkide bulunma mekanizmasına gereksinim vardır. U KK T (Öğrenme İçsel Bir Süreçtir ) Bilgi İnsan Hareket
Öğrenme Tekrar yada yaşantı sonucu davranışta meydana gelen oldukça devamlı bir değişikliktir. (Morgan,1981)
Öğrenmeye Etki Eden Faktörler A Öğrenmenin Yardımcıları Öğrenilecek olana ilişkin yetenek Yaş Zeka - Bilinçli bir niyetin olması B (Öğrenmenin Engelleyicileri) Uyarılmışlık düzeyinin yetersizliği Güdülenmenin yetersizliği Kaygı
Motor Öğrenme Fiziksel performansı arttırıcı nitelikte olan öğrenmedir. Bir şeyin nasıl daha iyi yapılacağıyla ilgilenir. Motor becerilerde çevre, bedensel ve iç uyarıcılar ve yapılacak iş arasında bir koordinasyon söz konusudur. Ancak motor öğrenmede üzerinde en çok durulacak şey davranış tarzıdır. Ölçülense doğruluk ve harekettir.