SINIF YÖNETİMİ “OKUL FOBİSİ” Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Mehmet AKSÜT

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
OKUL FOBİSİ AİLE SUNUSU. OKUL FOBİSİ NEDİR? Çocuklarda bir endişe nedeniyle okula gitmek istememe ve gitmeme durumu; okul fobisi olarak adlandırılmaktadır.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
EĞİTİMDE DRAMA.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU “VELİ UYUM” PROJESİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
İlköğretim Okulu Veli Toplantımıza HOŞGELDİNİZ
OKUL KORKUSU-OKUL REDDİ
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
Ödev yapma alIşkanlIğI
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Davranım Bozuklukları ile Etkili Biçimde Başa Çıkma
Bütünleştirme uygulamaları
ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISIZLIĞI
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
Tehlikeyi Görmek.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Servisi ‘ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR ‘ konulu veli seminerine hepiniz HOŞGELDİNİZ…
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Okul Öncesi Eğitim.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Oyun İçine Gömülü Öğretim
OKULA UYUM SÜRECİ 0 – 6 YAŞ DÖNEMİ.
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sınıfın İlişki Düzeni.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ SINIF YÖNETİMİ “OKUL FOBİSİ” Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Mehmet AKSÜT Hazırlayan Sevil ÜNLÜ 010411098 – 3/D

OKUL FOBİSİ Okul fobisi kuvvetli bir endişe nedeniyle çocuğun okula gitmeyi reddetmesi ya da konuda isteksiz görünmesidir. Okul fobisi olan çocuklar okula olan isteksizliklerini tipik bir biçimde fiziksel yakınmalarıyla dile getirmeye çalışan bu nedenle kendilerini evde tutmaları yolunda anne babalarını ikna etmeye çalışan çocuklardır.

OKUL FOBİSİNİN ÖZELLİKLERİ Okul fobisi olan çocuk; okulu sever ve okula gitmeyi başarırsa örnek bir öğrenci olabilir. Bu çocuklar genelde aile bireyleri dışındaki kişilerle sosyal ilişki kurmakta güçlük çekerler ve utangaçtırlar. Okul fobisi olan çocuklar, genellikle başarı kaygısı olan, uslu, uyumlu, aşırı onay bekleyen ailesine bağımlın çocuklardır. Okula giden çocukların yaklaşık %2’sinde görülür.   Yanlarında anne veya babası olmadan sınıfa girmek istemezler. Evde kaldıkları sürece mutludurlar. Arkadaş ilişkilerinde ve sosyal faaliyetlerinde etkindirler. Liseye giden ergenlerde de görülebilir, ancak belirtiler ilköğretime başlayan çocuktaki kadar kuvvetli ve zorlu değildir. Yaş büyüdükçe görülme sıklığı azalmakta ancak tedavi güçleşmektedir. Bazen okuldan kaçma ile karıştırılabilmektedir. Ancak hem belirtileri hem de davranışı ortaya çıkaran etkenler farklıdır

OKUL FOBİSİNİN ORTAYA ÇIKMA NEDENLERİ Okulda hırpalanmasına, reddedilmesine veya kavga etmesine yol açacak bir sosyal beceri eksikliği. Çocuğun veya ailenin yaşamında taşınma, hastalık veya yakın birinin ölümü gibi önemli bir değişimin olması Boşanma, maddi sorunlar, anne veya babanın başka biriyle evlenmesi ve yeni bir kardeşin olması gibi etkenlerle stresli ve dengesiz bir ev yaşamı sürmesi. Duyarsız, sürekli emir veren bir öğretmen ya da başka bir okul personeli. Okulda ya da okul yolunda fiziksel olarak tehdit edici birilerinin olması. Özel bir etkinlikten korkma ya da güçlük çekme. Ahlaki düzeyin çok düşük olduğu , şiddetin ve belirsizliğin olduğu kötü bir okul ortamı.

OKUL FOBİSİNİN BELİRTİLERİ Heves ve enerji kaybı oluşmaya başlamışsa,   Alıngan ve sinirli olma halinde artış görülüyorsa,   İştahsızlık ve uykuda huzursuzluk varsa,   Okul etkinliklerine karşı pasif, içe kapanık ve utangaç davranıyorsa,   Okulda ve evde daha çok nedensiz ağlamaya, kavga etmeye ve dikkat çekmeye başladıysa,   Evde kalmak ve okul ödevlerini kaçırmak arasında seçim yapamayıp aşırı kaygılı olduysa,  Sık sık hasta olmadığı halde baş veya karın ağrısını bahane ederek şikayet ediyorsa,   Okula giderken ağlama, hastalanma ya da okula gitmeyi istememe davranışları geliştiriyorsa ve evde kalmasına izin verilince bunlar birdenbire kayboluyorsa,   Bir seferde günlerce okula gitmediği oluyorsa, Okula gitmediği için suçluluk duymuyorsa,   Okula devam ettiği zamanlarda iyi bir öğrenci olabiliyorsa, Okul fobisinden şüphelenilir.

Anne- babaya Öneriler: Çocuğun okula dönmesi konusunda ısrar edin. Okul çalışanlarının yardımını isteyin. Çocuğunuzun akranları ile zaman geçirmesine yardımcı olun. Çocuğa okulun amacını açıklayın. Çocuk okula götürüldüğünde vedalaşmaları çabuk ve kısa süreli tutun. Çocuğa okula zamanında gitmediği taktirde bu korkuya bir de derslerden geri kalmış olmanın endişe ve kaygısının ekleneceği söylenmelidir.   Çocuğun endişeleri, kaygıları ve duyguları üzerinde konuşmak hem sıkıntısını paylaşmasını hem de anlaşıldığını hissedip rahatlamasını sağlar.   Bu sıkıntılı durumun geçici olabileceği, kendisi ile aynı durumda olan başka çocukların olduğu anlatılabilir.   Boş zamanlarını değerlendirme etkinlikleri ve oyun becerileri kazandırılarak anne- babaya bağımlılık azaltılabilinir.  

Öğretmene Öneriler: Okulda; çocuğun ilgisini çekecek sınıf içi aktiviteler çoğaltılmalıdır.   Çocuk sınıf içi çalışmalara katılmaya zorlanmaktan kaçınılmalı, başlangıçta kolaylıkla üstesinden gelebileceği görevleri alması için yüreklendirilmelidir.   Özendirme girişimleri ile birlikte gerekirse önce bir saat sonra yarım gün ve sonunda tam gün okula gelmesi sağlanabilir.   Annelerinde okula gelmeleri ve çocuk kendini rahat hissedinceye kadar kısa bir süre sınıfta oturmaları sağlanabilir.   Çocuk okuldan uzak kalmamalıdır, sınıfa girmiyorsa bile belli bir süre öğretmen odasında ya da okul bahçesinde durabilir.   Öğretmenin tepkileri, çocuk için anlaşılmaz ve şaşırtıcı olmamalıdır. Çocuğa karşı esnek ve hoşgörülü olmalıdır.   Sorumluluklar vererek öğrenci de kendi kendini denetleme yeteneği geliştirilmelidir.   Çocuğun eksik ve yetersiz yönlerini vurgulamak yerine, başarılarını ön plana çıkarıp öğrenciyi yönlendirmeli, başarısız durumlarda ise öğrenciyi sınıf önünde küçültücü söz ve tutumlardan kaçınmalıdır. 

OKUL FOBİSİNİN TEDAVİSİ Okul fobisinin tedavisinde kullanılan metotları dört noktada toplayabiliriz Çocuğun mümkün olduğu kadar çabuk tekrar okula devam edebilmesini sağlamak gerekmektedir. Okula gitmeme ne kadar uzarsa, çocukta ve anne babada oluşacak diğer olumsuz psikolojik belirtiler o kadar artar, tedavide o kadar zorlaşır. Çocuğun tekrar okula başlayabilmesi için, bedensel bir rahatsızlığının olmadığı, çocuğa ve anne babaya anlatılmalıdır. Anne-babaya ve çocuğa açık olarak, çocuğun okula gidebileceği, bunu engelliyecek herhangi bir bedensel hastalığı olmadığı terapist tarafından anlatılmalıdır. Anne-babanın çocuklarını okula göndermede karalı olmalarına ve bu kararı düzenli uygulamalarına yardımcı olunmalıdır. Okulla ve okul doktoruyla görüşüp çeşitli şikayetleri dikkate alarak çocuğu eve göndermemeleri sağlanmalıdır.