Üst Düzey Zihinsel Özellikler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Advertisements

ÖZKAN BİRER BEYKENT OKULLARI EDİRNE BEYKENT OKULLARI
MANTIK Mantığın Konusu.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
I.ÜNİTE: BİLİM ARAŞTIRMA VE PROJE
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
Düşünme Türleri ve Becerileri
Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
BÖLÜM 1 BAŞLANGIÇ NOKTASI: TEMEL VARSAYIMLAR BEKLENTİLER Beklentiler hem öğrenciler hem de öğretmenler için geçerlidir ve beklentilerin çok yüksek ya.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Süreç Becerileri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Geçerlik ve Kullanışlılık
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Programdan Sorular.
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilimsel araştırma türleri
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ARGÜMANTASYON.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
21. YY BECERİLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Üst Düzey Zihinsel Özellikler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Eleştirel Düşünme Eleştirel düşünme akılcı ve bilimsel kanıtlara dayanan, somut veya soyut konular üzerinde düşünerek net yargılara varmaya çalışan bir düşünme sürecidir. Eleştirel düşünme; tüm duyulardan, yazılı, sözlü anlatımlardan, gözlem, deney ve akıl yürütmeden elde edilen verileri bir araya getirmeyi gerektirir.

Eski Yunan düşünürlerine kadar uzana bir geçmişe sahip olan bu beceri Demirel (2006) tarafından bir alana ilişkin kusursuz düşüncenin ortaya çıkabilmesi için disiplin ve öz denetimle gözlem ve bilgiye dayanarak nesnel olarak düşünme biçimi olarak tanımlanmaktadır. Eleştirel düşünme etkili iletişim kurmayı, problem çözmeyi ve kararlılık göstermeyi içerir (Paul ve Elder, 2008).

Yordama Yordama becerisi, bir dizi olay ya da durumdan yola çıkarak ilgili olay ya da durumun geçmiş ya da geleceğini tahmin etme ile ilgilidir. Bir takım ilke ya da ilişkilere dayalı olarak bir kestirimde bulunma işidir. Ancak her tahmin bir yordama değildir! Tahmin daha öznel ve sezgilere dayalı da bir süreci ifade ederken yordama ilişkiler, veriler ve gözlemler ışığında nesnel durumlara dayalı olarak bir akıl yürütme sürecidir.

Yordama davranışı iki düzeyde olabilir; Yordama davranışı iki düzeyde olabilir; *İlk düzeyde öğrenciye verilen durum önceden gerçekleşmiş bir durumdur ancak öğrenci durum hakkında bilgi sahibi değildir. Burada yordama davranışı gözlenebilir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta bu davranışın hatırlama düzeyinde olmamasıdır. Eğer öğrenci bu durumdan haberdarsa büyük ihtimalle davranış hatırlama düzeyinde olacaktır.

İkinci düzeyde ise verilen durum önceden gerçekleşmemiş bir durumdur *İkinci düzeyde ise verilen durum önceden gerçekleşmemiş bir durumdur. Öğrenci yordama yapabilmek için hayat tecrübeini, bir takım bilimsel ilkeleri ve gözlemleri kullanmak durumundadır. Bu durumda da davranış yordamadır. Soru: Bir öğretmen yordama davranışını geliştirirken nelere dikkat etmelidir?

Tümevarım ve Tümdengelim Tümevarım, tek tek gözlemlerden genel bir yargıya ulaşma sürecidir. Özelden genele, olaylardan yasalara geçiş için gerekli olan bir akıl yürütme sürecidir.

Tümdengelim süreci ise, tümevarım sürecinin tersidir Tümdengelim süreci ise, tümevarım sürecinin tersidir. Genelden özele doğru bir düşünme biçimini gerektirir. Bir öncülle başlanır ve düşüneni bu öncülden daha küçük birimlere götürür (Kutlu, 2007). Tümevarım ve tümdengelim süreçleri Aristoteles’in topluma kattığı becerilerdir (Hançerlioğlu, 2007).

Kaynakça Demirel, Ö. (2006). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Hançerlioğlu, O. (1977). Felsefe ansiklopedisi (üçüncü cilt). İstanbul: Remzi Kitabevi Kutlu, Ö. (2007). Performans sorularının yaşam becerisiyle ilişkisi. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 7, 10-13. Paul, R. ve Elder, L. (2008). Critical thinking: Concepts and tools. www.criticalthinking.org.