FELSEFE İLE DÜŞÜNME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Istatistik I Fırat Emir.
KIYAS. KIYAS Kıyasın tanımı Kıyas, öncül adı verilen birden çok önermeyle, sonuç adı verilen bir önerme arasında mantıkça geçerli bir ilişki kurmaktadır.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
Kişisel-Sosyal Rehberlik
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Problem Çözme ve Algoritmalar
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MEDİKAL BİYOLOJİ.
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Buluş nedir?.
Sözleşme Sözleşme Türleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
BİYOLOJİ TARİHİ DR. N. OYA SAN KESKİN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÜŞÜNME.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRETİM İLKELERİ.
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretmenlik Meslek Etiği
İcat, Buluş, Keşif, Endüstri ve Endüstri 4.0 Kavramlarını tanıyalım
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
Bilgisayar Bilimi Programlama Yapısı.
Saf Madde ve Karışımlar Hazırlayan: İlayda Turgut
FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
1. HAFTA.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Sunum transkripti:

FELSEFE İLE DÜŞÜNME

Bir düşünce ya da bir görüş temellendirilmedikçe, ayrıntılı olarak irdelenmedikçe felsefi sayılamaz. Temellendirme: İleri sürülen bir iddia için dayanak ve gerekçe göstermektir. Örnek: Descartes’in büyük bir filozof olduğunu göstermek için yazdığı kitapları ortaya koyma

Felsefi temellendirme, öne sürülen fikirlerin yol ve yönteminin doğru seçilmesi, tutarlı bir şekilde gerekçelendirerek güçlü argümanlara dönüştürülmesi işlemidir. Argümanların gerekçelendirilebilmesi için akıl yürütme ilke ve yöntemleri kullanılır. Görüş ve argümanların doğru ifade edilmesinin koşulu dilin doğru kullanılmasıdır. Dil, hem düşüncenin doğru kurgulanması hem de oluşturulan fikrin doğru ifade edilmesine eşlik eder.

SİZİN EN ÇOK KULLANDIĞINIZ YOL HANGİSİ?

kavram K-e-d-i Ses imgesi Çocuk çevresini algılamaya başladıktan sonra algıladığı nesneleri adlandıran sesleri öğrenirken onlara ait kavramları da aklına yerleşririr. Artık nesneleri, onları görmeden yalnızca onları adlandıran sesleri duyarak kafasında canlandırabilir. Örneğin: kedi kavramı, «k-e-d-i» seslerinden oluşmuştur. Çocuk bu sesleri duyduğunda kafasında kedi resmini canlandırabilir.

Söz konusu kavramlara ve onların karşılığı olarak kabul edilen ses imgelerini insan doğduğu toplumda hazır olarak bulur. FİLOZOF VE DİL Her etkinliğin farklı ifade araçları vardır. Bu araç müzisyen için notadır, ressam için boya kalem kağıt, heykeltıraş için mermer ağaç metal vs. Filozofların da felsefe yapabilecekleri araçlar, kavramlar ve tümcelerdir yani dildir. Ancak bu sayede onlar görüşlerini, düşüncelerini açıklayabilirler.

GÖRÜŞ Genel olarak görüş insanın olay, varlık veya ortaya atılan düşüncelere dair bir anlayış geliştirmesi olarak tanımlanabilir.

İnsan akıllı bir canlıdır. ÖNERME Birden çok terimden oluşan, doğru ya da yanlış yargı bildiren cümlelerdir. Gramer açısında her önerme, bir cümledir. Yargı biçimi olarak önerme, kavrama başka bir kavram yüklemek ya da bir kavramı başka bir kavram altında sınıflandırmaktır. Örneğin: İnsan, akıllı ve canlı sınıfı içinde konumlandırılmıştır. İnsan akıllı bir canlıdır.

ARGÜMAN Argüman, belli kanıtlara dayanarak ortaya çıkarılan yeni bir yargıdır. Sonuç önermesine destek olan önerme veya önermelere öncül adı verilir. Öncüllerden sonuca varma işlemine argümantasyon denir. Sonuç, yeni bir yargıdan oluşabilir. Burada önemli olan öncüllerin sonuç yargısına dayanak oluşturmasıdır. Argüman: Bir görüşü desteklemek ve doğrulamak amacıyla bir ya da daha fazla öncülden sonucun çıkarsandığı kanıtlama tarzı. Örneğin: -Boğaziçi üniversitesini kazanmak için düzenli ve sürekli çalışmak gerekir. Çünkü bu üniversiteyi kazanmak isteyen çok sayıda öğrenci var. Onları geçebilmek için çok çalışmalıyız.

AKIL YÜRÜTME Akıl yürütme verilerden sonuç çıkarma işlemidir. Doğru ya da kabul görmüş yargılara dayanarak yeni yargılar çıkarma işlemidir. En yaygınları tümevarım, tümdengelim ve analojidir. En az iki önermeden sonuç çıkarma işlemidir. Yani öncüller yardımıyla sonuca ulaşılır. Tek başına hiçbir önerme akıl yürütme olamaz. ÖRNEĞİN: Bütün insanlar ölümlüdür. Sokrates bir insandır. O zaman Sokrates de ölümlüdür.

AKIL YÜRÜTME Düşünceleri, bilinçli, amaçlı ve tutarlı bir biçimde birbirine bağlama işlemidir.(Ahmet Cevizci) En az iki düşünce arasında, bu düşüncelerde birinin öbürünün kanıtlayanı olarak ele alıp buradan bir sonuca ulaşmaktır.(Doğan Özlem) Bilinen ya da doğru kabul edilen belli önermelerden başka önermeler çıkarma işlemidir.(Bedia Akarsu)

AKIL YÜRÜTME İnsanların düşünceleri farklı olsa da düşünme biçimleri benzerdir. Bu benzerlik, genel olarak akıl yürütme şeklinden kaynaklanır. Akıl yürütme, en az iki yargı arasında birini diğerinin kanıtı olarak görüp bunlardan sonuç çıkarma işlemidir. Akıl yürütme, düşünme ve yeni bilgi oluşturmada mantıksal geçerlilik ve tutarlılığı sağlayan önemli bir unsurdur. Akıl yürütmenin yaygın üç türü vardır: tümdengelim, tümevarım ve analoji.

TÜMDENGELİM(DEDÜKSİYON) Tümdengelim, öncüller doğru olarak kabul edildiğinde sonucun zorunlu olarak çıktığı tek akıl yürütme biçimidir. Bu bağlamda en güçlü argümanlar tümdengelim ile ortaya konur. Günlük hayatta sıkça kullanılan pek çok akıl yürütmede tümdengelimden yararlanılır. Örnek 1. Öncül önerme: Bütün çiçekler bitkidir. 2. Öncül önerme: Bütün güller çiçektir. Sonuç önermesi: O hâlde bütün güller de bitkidir. Yukarıdaki argüman tümelden tümele doğru kurulmuştur.

BASİTÇE; Tümdengelim genel yargılarda hareket ederek özel olayların açıklanmasında izlenen akıl yürütme yoludur. Zihnin tümelden tikele, genelden özele gidiş yoludur. Örnek 1. Öncül önerme: Tüm kuşlar uçar. 2. Öncül önerme: Serçe bir kuştur. Sonuç önermesi: O hâlde serçe de uçar. Yukarıdaki argüman tümelden tikele doğru kurulmuştur.

TÜMEVARIM(ENDÜKSİYON) Tümevarım (Endüksiyon): Tek tek olay ve olgulardan genel yasalara veya tikel önermeden hareketle tümel önermeye doğru giden akıl yürütme biçimidir. Sonuçları kesin olmamakla birlikte güvenilirdir. Örnek 1. Öncül önerme: Metal olan demir ısıtılınca genleşir. 2. Öncül önerme: Metal olan bakır ısıtılınca genleşir. 3. Öncül önerme: Metal olan alüminyum ısıtılınca genleşir. 4. Öncül önerme: Metal olan çinko ısıtılınca genleşir. Sonuç önermesi: O hâlde bütün metaller ısıtılınca genleşir.

ANALOJİ(BENZEŞİM) Analoji (Benzeşim): İki farklı nesne veya önerme arasındaki benzerliklere dayanarak çıkarım yapma işlemidir. Biri için ifade edilen benzerliğin diğeri için de geçerli olmasına dayanır. Bir tür benzetme olan analojinin tek başına akıl yürütme olup olamayacağı tartışmalı bir konudur. Analojik akıl yürütmenin tümdengelim veya tümevarıma benzeyen yönleri olmasına rağmen analojide genelleme yapılamaz. Analojide olgu veya nesnelere ilişkin yargılardan yine olgu veya nesnelere ilişkin sonuçlara varılır. Örnek 1. Öncül önerme: Dünya’da ve Mars’ta atmosfer vardır. 2. Öncül önerme: Dünya’da yaşam vardır. Sonuç önermesi: O hâlde Mars’ta da yaşam bulunabilir.

Görünen ve bilinen benzeyişlerden görünmeyen ve bilinmeyen benzeyişlere varmaktır. Bir başka anlatımla tikelde tikele giden akıl yürütmedir. Patates yumru bitkidir ve yenir. Havuç da yumru bitkidir ve o halde havucun da yenmesi gerekir.