PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMLERİ KALİTELİ HİZMETİN ANAHTARIDIR!!!!
Advertisements

ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Öğretimde Kullanılan Teknikler (2)
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Problem Çözme.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Altı Şapkalı Düşünme.
TEMEL KALİTE İYİLEŞTİRME ARAÇLARII
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Düşünme Biçimleri Eleştirel Düşünme Problem Çözme Yaratıcı Düşünme.
Güçlü yönler Zayıf yönler Fırsatlar Tehditler
Öğretim Durumlarını Planlama
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
KALİTE ÇEMBERLERİ Yrd. Doç. Dr. Turan SET
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Edward De Bono'nun 1985'te yayınlanan kitabıdır. Yazar ,insanların düşünme alışkanlıkları ile kendilerini kısıtlayarak, sadece.
Öğretim Teknikleri - II
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ.
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
Balık Kılçığı Tekniği Nedir?
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ARAÇ VE TEKNİKLERİ
H.Ö.G.1 PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ. H.Ö.G TEKNİĞİN ÖZELLİKLERİ  EKİP BAZLI  PROJE BAZLI  KATILIMCI  İNNOVATİF  SÜREÇLERE YÖNELİK  ETKİN PLANLAMA.
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Performans Değerlendirme
BAH TABLOSU.
7 yeni kalite aracı Doç.Dr. Nihal ERGİNEL 2010.
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Kalite Sistemleri ve Yönetimi
HAZIRLAYAN:AYŞE KERETLİOĞLU YUNUS EMRE TAŞTI
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Altı Şapkalı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Tam ve kesirli faktöryel deney tasarımı
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
PROBLEM ÇÖZME.
İstatistiksel proses kontrolü
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
İş Fikri Nedir? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
GÖREV ANALİZİ.
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Havacılıkta İnsan Kaynakları Eğitimde 4. hafta, fiilen 3
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
BEYİN FIRTINASI TEKNİĞİ
Problem Çözme Yaklaşımları
GRUP İLETİŞİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YÖDGED H.Ömer GÜLSEREN

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ FORMATÖR YETİŞTİRME KURSU 08 – 19 EKİM 2001 Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü AKSARAY

KALİTE İYİLEŞTİRME / PROBLEM ÇÖZME ARAÇ ve TEKNİKLERİ YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır KALİTE İYİLEŞTİRME / PROBLEM ÇÖZME ARAÇ ve TEKNİKLERİ H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Doğru bilgiyi elde etmek yalnızca bir araçtır, önemli olan doğru kararlar verebilmektir. Z.Cafoğlu H.Ömer GÜLSEREN

TKY’de Kalite Geliştirmede Kullanılan Teknikler ve Araçlar YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır TKY’de Kalite Geliştirmede Kullanılan Teknikler ve Araçlar 9- Güç Kaynağı Analizi 10- Dağılım Diyagramı 11-İlişkilendirme Diyagramı 12- İşletim Şemaları 13- Kontrol Şemaları 14- Kontrol Yaprakları 15- Radar Diyagramı 16- PUKÖ Döngüsü 1- Beyin Fırtınası 2- Balık Kılçığı Diyagramı 3- Pareto Analizi 4- Delphi Tekniği 5- Ağaç Diyagramı 6- Nominal Grup Tekniği 7- Histogramlar 8- Akış Diyagramı 17-Altı Şapkalı Düşünme Tekniği H.Ömer GÜLSEREN

alanlarında katkı sağlayarak yardımcı olurlar. YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Bu araç ve teknikler, kurumun yönetimine; Gelişmelerin sistematik olarak tetkik edilmesi, Ekip çalışmalarının en iyi uygulamalarının standartlaştırılması, Ekip çalışmalarının sağlam ve sistematik yürütülmesi, Sürekli iyileştirme olanaklarının ortaya konması, Ölçülebilir hedefler doğrultusundaki kayıtların tutulması alanlarında katkı sağlayarak yardımcı olurlar. H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Kalite çalışmalarının hassas noktasını oluşturan bilgi toplama yöntemleri ve bu bilgilerin kullanımı için uzmanlığa ihtiyaç vardır. Bilgi Toplanması ve İşlenmesinde sistematik olarak takip edilmesi gereken 6 TEMEL ADIM 1- Temel bilgilerin toplanması 2- Düşünce ve bilgilerin ölçülebilir hedeflere (parametrelere) dönüştürülmesi 3- Sürecin analiz edilmesi (çözümlenmesi) 4- İyileştirilmiş (geliştirilmiş) süreçlerin tasarlanması (Analitik Araç:Bono’un Düşünce Şapkaları gibi) 5- Standartların oluşturması 6- Performansın yönetimi H.Ömer GÜLSEREN

Ayrıca kurum içerisinde kurulacak iyi bir iletişim ağı da; YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Problemi en iyi açıklayabilecek aracı seçmek ve kullanmak yarı yarıya çözümü hazırlamaktır. Ayrıca kurum içerisinde kurulacak iyi bir iletişim ağı da; İhtiyaç tespitinde Nelerin yapılması gerektiği konusunda Kalite iyileştirme / problem çözme araç ve tekniklerine genel bir çatı oluşturacaktır. H.Ömer GÜLSEREN

Düşünme Biçimleri Eleştirel Düşünme Problem Yaratıcı Çözme Düşünme 08.04.2019 Dr. Necati CEMALOĞLU

08.04.2019 Dr. Necati CEMALOĞLU

PUKÖ DÖNGÜSÜ PLANLA ÖNLEM AL UYGULA KONTROL ET YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır PUKÖ DÖNGÜSÜ PLANLA ÖNLEM AL UYGULA KONTROL ET DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

PROBLEM ÇÖZME BASAMAKLARI Problemi tanımla Alternatifleri belirle Planla Kriterleri Karar belirle Verme Alternatifleri değerlendir Problem En iyi alternatifi Çözme belirle Uygula Kararı uygula Kontrol Et Sonuçları değerlendir G. KÖKSAL , ODTÜ Haziran 2001 Önlem Al Standartlaştır

PUKÖ YÖNETİMİ VE ARAÇLARI Yoklama kağıtları, Koşu şemaları, Histogramlar, Anketler Karar matrisi, Pareto şemaları, Çoklu oylama Beyin fırtınası, Yakınlık diyagramları, Sebep-sonuç diyagramı, Ağaç diyagramı, İlişki diyagramı, Odak grupları, Kuvvet alanı analizi 4.iyileştirme fırsatları üzerinde odaklaş Akış şemaları, Odak grupları 3. Ölç ve çözümle 2. Mevcut süreci tanımla 5. Temeldeki nedenleri belirle Beyin fırtınası, Odak grupları, Mülakat Beyin fırtınası, Karar matrisi, Ağaç diyagramı 1.Çıktıları, müşterileri ve beklentileri belirle 6. Çözümleri yarat ve en iyilerini seç PLANLA BAŞLA Beyin fırtınası, Kuvvet alanı analizi, Eylem planları, Ağaç diyagramı, . Akış şemaları 12. Takip et ve getirileri sürekli kıl 7. Deneme uygulamasını planla UYGULA Yoklama kağıtları, Koşu şemaları, Anketler, Histogramlar, Kontrol şemaları ÖNLEM AL KONTROL ET 11.Değişikliği standardize et 8. Denemeyi gerçekleştir 10. Önemli sonuçları belirle 9. Sonuçları değerlendir Yoklama kağıtları, Histogramlar Kuvvet alan analizi, Beyin fırtınası, Eylem planları, Ağaç diyagramı, Akış şemaları Pareto şemaları, Odak grupları, Kuvvet alanı analizi Yoklama kağıtları, Anketler, Odak grupları, Histogramlar, Koşu şemaları H.Ömer GÜLSEREN

Problem Çözme Yöntemini Uygulama Etkinlikleri Problemin Anlaşılması Bilginin Toplanması Problem Çözme Yöntemini Aşamaları Değerlendirme Bilginin Çözümü Ve Yorumu Uygulama Seçeneklerin Değerlendirilmesi En iyi Seçeneğin Bulunması H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 1- BEYİN FIRTINASI   Belli bir konuda çok sayıda yaratıcı ve verimli fikir yaratmak için kullanılan genel bir metottur. Kişilerin bütün dikkatini problemin gerçekten önemli boyutlarına  çekmeyi sağlar. Bunun yanında problemi veya çözümü tüm boyutlarıyla geniş biçimde düşünmek önemlidir. Beyin fırtınası 2 şekilde kullanılabilir:  1.Yapılandırmalı  - Gruptaki her kişi kendi sırası geldiğinde fikrini söyler .  2.Yapılandırmasız - Grup üyeleri akıllarına geldiğinde fikirlerini söyler.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Beyin fırtınası yapılacak konu hakkında herkes hemfikir olmalıdır. YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Beyin Fırtınası nasıl uygulanır : Beyin fırtınası yapılacak konu hakkında herkes hemfikir olmalıdır. 1. Konuyu tahtaya yazın.  2. Her fikri tahtaya veya bir çizelgeye yazın.  3. Asla fikirleri eleştirmeyin.  4. Yazılanları yorumlamadan söyleyenin kelimeleriyle  yazın.  5. Fikir çıkmayıncaya kadar birkaç tur döndürün.  6. Turlar bitince fikirlerin anlaşılması için tartışın.  H.Ömer GÜLSEREN

2- SEBEP- SONUÇ DİYAGRAMI YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 2- SEBEP- SONUÇ DİYAGRAMI   Belirli bir problemin veya durumun olası nedenlerini belirlemek, ortaya çıkarmak için kullanılır. Grubun problemin içeriğine odaklanmasını sağlar. Problem hakkındaki grup bilgisinin ortaya çıkmasını sağlar.  Detaylı bir sebep-sonuç diyagramı balık kılçığı şeklindedir, bu yüzden balık kılçığı diyagramı olarak da adlandırılır.  Her sebep incelenirken, normlardan yöntemlerden oluşabilecek sapmalar, değişiklikler düşünülmelidir.    DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Sebep-Sonuç diyagramı nasıl uygulanır : YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Sebep-Sonuç diyagramı nasıl uygulanır : 1.Diyagramı çizmek için gereken sebepler Beyin Fırtınası, Basit Kontrol Çizelgeleri kullanılarak üretilir.  2.Sebep-sonuç diyagramı  oluşturulur.   a) Problem ifadesini sağdaki kutuya yazılır.   b) Temel neden kategorileri yazılır.    c) Beyin fırtınasında bulunan fikirler, uygun ana kategorilere yerleştirilir.   d) Her sebep için "Bu neden oluştu?" sorusu sorulur ve cevapları ana sebeplerin dalları olarak listelenir.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Problemin en temel sebeplerini bulmak için; YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 3.Yorumlama   Problemin en temel sebeplerini bulmak için;    a) Tekrarlı oluşan sebepleri incelenir.    b) Grup içinde anlaşmaya varılır. Nominal Grup Tekniği kullanılabilir.   c) Farklı sebeplerin sıklığını belirlemek için Kontrol  Çizelgeleri oluşturulur. DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 3 - PARETO DİYAGRAMI   Bu tekniğe göre problemlerin %80’inin sebeplerin %20’sinden olduğu iddia edilmektedir. Pareto diyagramı : Problem çözmek, başarı durumunu gözlemek veya problemin temel nedenini belirlemek için bir başlangıç noktası seçmek amacıyla tüm problemlerin veya şartların bağıl önemini göstermek için kullanılır.  Veri toplama formlarına dayanılarak yapılan Pareto diyagramları bize dikkatimizi hangi önemli problemlere vereceğimiz konusunda yardım eder.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Pareto diyagramı nasıl uygulanır: YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Pareto diyagramı nasıl uygulanır:  1. Olayı ortaya çıkaran faktörler Beyin Fırtınası  veya varolan verileri kullanarak önem derecesine göre sıralanır.  2. Olayın ortaya çıkmasına zemin hazırlayan noktalar tespit edilir. 3. Verilere elde edilen bilgiler kategorilerinin sıklığına göre soldan sağa yatay bir eksende sıralanır. En az madde içeren kategoriler en sağda son bar olarak birbirinin içine alınabilir. 4. Dikey eksene çizilen ölçü birimine kategorilerin sıklığını veren bir çizgi eklenir. DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Örnek olay : Göreve geç gelmenin önlenmesi PROBLEM 706560555045403530252015105 0 % A B C D E SEBEP Geç Uyuma Trafik Kişisel Sağlık Arkadaşlar H.Ömer GÜLSEREN Pareto Şeması

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 5- AĞAÇ DİYAGRAMI Ağaç Diyagramı: Geniş bir hedefi grafik olarak daha detaylı seviyelere ayırmak için kullanılır.  Nasıl uygulanır ?  1. Hedef belirlenir. Mesela işyeri önerilerini arttırmak.  İlişkilendirme Diyagramı, Sebep Sonuç Diyagramından veriler gelir. Kaynak ne olursa olsun, açık eyleme dayalı ifadeler olmalıdır. Takım üyeleri hedef hakkında detaylı bilgisi olan kişilerden oluşmalıdır.  2. Temel başlıklar oluşturulur.  3. Bu hedef nasıl yapılır? sorusuyla başlıklar detaylandırılır.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır H.Ömer GÜLSEREN

Nominal grup tekniği nasıl uygulanır: YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 6- NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ   Bu teknik, grubun hızlı olarak bir karar birliğine varması için kullanılır. Nominal grup tekniği problem seçiminde grup içinde herkese eşit hak verilmesini sağlar.  Nominal grup tekniği nasıl uygulanır:  1.Gruptaki herkes önemli gördüğü problemi yazar veya söyler. Yazılmıyorsa bunlar tahtaya veya bir çizelgeye yazılır. Eğer yazılıyorsa kağıtlar toplanır.  2. Problem ifadeleri takımın görebileceği bir yere yazılır.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 3. Aynı problemin 2 kez yazılıp yazılmadığı (farklı kelimelerle olabilir) kontrol edilir.  4. Problemlerin hepsine bir harf verilir.  5. Grup üyelerinden harfleri önem sırasına göre numaralandırması istenir.  6. Numaralandırmadan sonra her probleme karşı gelen harfin karşısındaki numaralar toplanır. En yüksek değeri alan problem takımın seçtiği problemdir.  7. En önemli bulunan madde üzerinde çalışılır ve listedeki diğerlerine doğru ilerlenir.  H.Ömer GÜLSEREN

7- HİSTOGRAM Histogram nasıl uygulanır: YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 7- HİSTOGRAM Her kategorideki değişken değerlerin frekans dağılımını  bir diyagram ile göstermek için kullanılır. Çeşitli değişkenlerin ortaya çıkma sıklığını gösterir.  Histogram nasıl uygulanır:  1. Proses ölçütlerine karar verilir, veri toplanır.  2. Verilerle bir tablo oluşturulur. (Min.50-100 veri)  3. Histogramın sütun sayısı, sütun genişliği hesaplanır.  4. Histogram çizilir ve yorumlanır. ( Proses sınırlar içinde mi? Değişkenlik istenen seviyede mi?) DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 8- AKIŞ DİYAGRAMI Akış Diyagramı: Herhangi bir ürün veya hizmeti oluşturan olayların akışını  belirlemek amacıyla kullanılır. Sürecin  çeşitli adımlarının, diğer hangi adımlarla ilgili olduğunu da belirler.  Daha  önce gözden kaçabilen problemin kaynağı olabilecek adımlar bulunabilir. DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

AKIŞ DİYAGRAMLARININ YARARLARI YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır AKIŞ DİYAGRAMLARININ YARARLARI  1. İş akışının görsel anlatımı olması nedeniyle süreçlerin kuruluştaki tüm ilgililerce anlaşılabilmesine olanak sağlar. 2. Standardlaştırılmış bir iş akışının sistematik olarak kayıt altına alınmasını sağlar. 3. Değiştirilmiş bir iş akışının tüm olaşı etkilerinin ortaya konulmasında yararlı olur. 4. Bir süreçteki olası sorun ya da gecikme alanlarının belirlenmesinde yararlı olur. DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Akış Diyagramı nasıl uygulanır : YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Akış diyagramları bir malzeme çıkışından, bir ürünün müşteriye sunumuna kadar çeşitli durumlarda kullanılabilir.  Akış Diyagramı nasıl uygulanır : 1. Sürecin yapısını ve sınırlarını belirle.  2. Sürecin adımlarını belirle ve sırala.  3. Uygun sembolleri kullanarak akış diyagramını çiz .  4. Doğruluğunu test et, son hale getir.  5. İdeal akışı çiz, farklılıkları iyileştirme fırsatı olarak  belirle. DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Eşkenar dörtgen, bir KARARI; Daire, bir SÜRECİN SONUNU; YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Eşkenar dörtgen, bir KARARI; Daire, bir SÜRECİN SONUNU; Dikdörtgen, bir İŞLEVİ simgelemek için kullanılır. H.Ömer GÜLSEREN

1- Süreci güç; değişikliğe zorlayan güçtür. YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 9- GÜÇ KAYNAĞI ANALİZİ   Bir problemin çözümünü destekleyen veya karşı olan faktörlerin belirlenmesi için kullanılır. Değişim güçler arasındaki mücadelenin sonucudur. Bu fikri geliştiren tekniğe Güç Alanı Analizi denir. İstenen değişikliğin tüm yönlerini görmeyi sağlar. İki güç vardır : 1- Süreci güç; değişikliğe zorlayan güçtür. 2- Önleyici güç;hareketi engelleyen güçtür.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

3. Değişime başlamak için hedef seçmede bir başlangıç noktası sağlar. YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır   Güç alanı analizi değişiklik olmasına nasıl yardım eder?  1. Arzulanan değişiklik için insanları her şeyi bir arada düşünmeye zorlar. Burada yaratıcı düşünce desteklenmelidir.  2. Kişileri denge çizelgesinin her 2 yanındaki faktörlerin önceliği hakkında fikir birliğine varmaları için cesaretlendirir. Takımın fikir birliğine çabuk varması için Nominal Grup Tekniği kullanılabilir.  3. Değişime başlamak için hedef seçmede bir başlangıç noktası sağlar.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır TKY Uygulamasını Destekleyen Güçler TKY Uygulamasını Engelleyen Güçler Üst yönetimin kararlılığı Başarı için işbirliği gereksinimi Artan değişim hızı Toplumun değişim beklentisi Yaşam kalitesi Dünyada artan rekabet Teknolojideki hızlı gelişmeler Bağımsız, yaratıcı düşünme Globalleşmenin gerektirdiği bilgi ve beceriler TKY ile artan başarı örnekleri Özel eğitim Okulların ve öğrencilerin kıyaslanması Eski köye yeni adet Yabancı özentiliği Bunlar zaten var !..Biz zaten bunları uyguluyoruz !.. Bilgisizlik Nasıl olsa işe yaramaz Bu sadece fabrika alanında geçerlidir, diğer alanlarda uygulanamaz Birileri yeni puan yarışında !.. Yetkilerim ya elden giderse ?! İşimizi mi yapalım, yoksa TKY ile mi uğraşalım ? Daha hazır değiliz !.. Önce ücretlerimiz düşünülsün ! H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 10- DAĞILIM DİYAGRAMI   İki değişkenin ilişkili olduğu teorisini test etmek amacıyla bir değişken değiştiğinde diğer değişkenin durumunu göstermek için kullanılır.  Dağılım  diyagramı olası sebep ve sonuç ilişkisini test etmek için bir tekniktir. Bir değişkenin, diğerinin sebebi olduğunu ispatlamaz fakat ilişkinin var olduğu ve zayıf olduğu yerleri ortaya çıkarır.  Dağılım  diyagramı X ekseni 1. değişkenin ölçüm değerlerini, Y ekseni de 2. değişkenin değerlerini gösterecek şekilde kurulur.  Noktalardan oluşan kümenin sıklığı ve yönü 2 değişken arasında ilişki hakkında ipuçları verir.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Alınan Kitap Sayısı Eğitim Seviyesi YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 20 15 Alınan Kitap Sayısı 10 5 DEVAMI 1 2 3 3 4 5 H.Ömer GÜLSEREN Eğitim Seviyesi

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır H.Ömer GÜLSEREN

11- İLİŞKİLENDİRME DİYAGRAMI YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 11- İLİŞKİLENDİRME DİYAGRAMI Takımın çok sayıda fikir üretebilmesi ve daha sonra bu fikirleri doğal bir şekilde gruplandırabilmesi ve özetlemesi için kullanılır. İlişkilendirme  diyagramı sürecin tüm aşamalarında takımdaki herkesin yaratıcılığını teşvik eder.  İletişim engellerinin  kırılmasını sağlar.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

İlişkilendirme Diyagramı nasıl uygulanır ? YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır İlişkilendirme Diyagramı nasıl uygulanır ?  1. Üzerinde konuşulan konu bir cümle ile ifade edilir.  2. Beyin fırtınası yapılarak en az 20 fikir üretilir.  Her fikir Post-it’lere uzaktan görülebilecek şekilde yazılır. Tek kelime  kullanmaktan kaçınılmalı en az isim ve fiil yazılmalıdır. 4-7 kelime tercih edilir. Tipik bir benzerlik diyagramı 40-60 fikirden oluşur.100-200 olanına da rastlanabilir.  3. Konuşmadan, fikirler eşzamanlı olarak 5-10 ilgili  gruba toplanır. Tipik bir benzerlik diyagramı 5-10 gruptan oluşur.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

5. İlişkilendirme diyagramı son haline getirilir. YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 4. Her bir grup için takımın ortak kararı ile özet / başlık kartları oluşturulur.    Her fikir grubu  için bir başlık oluşturularak Post-it’lere yazılır ve o grubun başına konur.Taslak başlık kartları  Her grup için cümleler üzerinde karar birliğine varılır. Başlık kartları son haline getirilir.  Çok büyük gruplandırmalarda gerek görülüyorsa alt gruplara bölünerek  başlıkları oluşturulur.  Not kartlarından birinin başlık kartı olması mümkündür, fakat yeni bir kart yaratmak daha yenilikçi fikirlere ulaştırabilir.  5. İlişkilendirme  diyagramı son haline getirilir.  DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır H.Ömer GÜLSEREN

17- ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır 17- ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ Düşünce ve önerilerin belirli bir düzen içinde sunulması ve sistematikleştirilmesi için kullanılan bir yöntemdir. “Şapkalar” düşüncelerin ayrıştırılması için kullanılan bir semboldür. Şapkaların rengi değiştikçe rengin simgelediği düşüncelerin belirli bir düzen içinde aktarılır. Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin Avantajları 1. Bir konu üzerinde daldan dala atlanarak belirtilen görüşler bir sisteme sokulmuş olur. 2. Fazla zaman kaybı önlenir. 3. Bir karara varma ve sonuçların ortaya çıkması kolaylaşır. DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Altı Şapkalı Düşünme Tekniği nasıl uygulanır: YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Altı Şapkalı Düşünme Tekniği nasıl uygulanır:  Beyaz Şapka :Net bilgiler (tarafsız şapka) Görüşülen konu ile ilgili net bilgiler, sayılar, araştırmalar, kanıtlanmış veriler ortaya konur. Kırmızı Şapka : Duygular (duygusal şapka) Görüşülen konu ile ilgili olarak, kişilere hiçbir dayanağı olmadan hislerini söyleme şansı verir. Tehlikeler (kötümser şapka) Görüşülen konunun riskleri, gelecekte doğuracağı problemler, eleştiriler ortaya çıkar. Siyah Şapka : DEVAMI H.Ömer GÜLSEREN

Yeşil Şapka : Yaratıcılık (yenilikçi şapka) YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır Sarı Şapka :Avantajlar (iyimser şapka) O işin avantajları ortaya konulur. Getirileri gözönüne alınır. Yeşil Şapka : Yaratıcılık (yenilikçi şapka) Konuyla ilgili alternatifler araştırılır. Yaratıcılık ön planda tutulur ve toplantıya katılanların yaratıcı olmaları teşvik edilir. Önemli olan fikrin saçma olup olmaması değil, orijinal, yeni, üretken olmasıdır. Mavi Şapka :Sonuçlar (serinkanlı şapka) Düşünce sistematize edilir. Toplantının sonuçları ortaya çıkarılır, durum analizi yapılır ve özetlenir. H.Ömer GÜLSEREN

İLGİNİZE TEŞEKKÜRLER... H.Ömer GÜLSEREN

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır KAYNAKÇA Cafoğlu, Zuhal, Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul, 1996 Ensari Hoşcan,21. Yüzyıl Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1999 Karip, Emin, Grup süreçleri ve Gelecek Tahminleri, Yüksek lisans Ders Notları, Gazi Üniversitesi, Ankara, 1999 NETAŞ’ın Temel Yaklaşımlarının Tanıtımı, İnternet sayfaları, 2000 ERDEMİR, Kalite Güvence Müdürlüğü, TKY Seminer Notları Sert Hilmi, Ders Notları. H.Ömer GÜLSEREN