Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Advertisements

Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.
Psikolojinin Konuları
Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
Bilişsel Gelişim?.
Algı, psikoloji ve bilişsel bilimlerde duyusal bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesi anlamına gelir. Algı kelimesi (perception) Latince.
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
YAPILANDIRMACILIK.
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI Serdar ERDOĞAN
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Ψ ÖĞRENME.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BÖLÜM 1 Bilişsel Psikolojiye Giriş
Probleme Dayalı Öğrenme
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
GESTALT KURAMI.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
DAVRANIŞÇILAR.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Öğretim Tasarımı Analiz.
YAPILANDIRMACI- OLUŞTURMACI YAKLAŞIM
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
ÖĞRENME KURAMLARI.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
TUTUM DEĞİŞİMİNE KURAMSAL YAKLAŞIMLAR
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Başşliyoouu... Başlıyor....
Psikolojiyi Tanımlamak
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım Düşüncesiz öğrenmeden düşünceli öğrenmeye

Çevresel koşulların gözlenebilir davranış üzerindeki etkisine bakmaktansa bilişsel psikoloji insanların çevreyi nasıl algıladığı, ne düşündüğü üzerinde durur ve “bilişsel süreçleri” inceler.

Erken dönem bilişsel kuramlar 20. yy başlarına dayanır Erken dönem bilişsel kuramlar 20.yy başlarına dayanır. Amerika’da Tolman, Almanya’da Gestalt psikologları ilk adımları attılar. Eğitim psikolojisinde Bruner ve Ausubel ile, gelişim psikolojisinde Piaget ve Vygotsky ile güçlü bir bilişsel akım başladı

Edward Tolman Çağdaşları gibi davranışçı olan Tolman öğrenmeyi açıklarken bilişsel süreçleri dışarıda bırakamadı. Tolman ve Honzik (1930) ve gizil öğrenme; Pekiştireç öğrenmeden çok performansı etkiler Davranış, uyaran tepki bağı nedeniyle değil, uyaran o davranışa yol açtığı için ortaya çıkar ve bir hedefe ulaşma amacı vardır. Kişi davranışının sonuçları ile ilgili beklenti oluşturmaya başladığında pekiştireç değil “pekiştireç beklentisi” davranışı etkiler

. Beklenti yerine gelmezse?? Kepek lapası? Ayçekirdeği?

Öğrenmenin sonunda organizma örgütlü bir bilgi bütünü elde eder Öğrenmenin sonunda organizma örgütlü bir bilgi bütünü elde eder. Örneğin bilişsel harita oluşturur.

Gestalt Psikoloji Gestalt, örüntü, şekil, bütün, görünüş anlamına gelmektedir (Korb ve ark., 1989; akt; Daş, 2015). Gestalt, parçalara ayrılamaz bir bütünü temsil etmektedir. Üç özellik Gestaltı tanımlar: 1- Nesne 2- Nesnenin içinde bulunduğu ortam veya çevre 3- Nesne ile çevrenin ilişkisi

Algıda örgütsel süreçlerin önemli olduğunu vurgulayan Gestalt yaklaşımı şu ilkelere dayanmaktadır. 1- Algı gerçekten farklıdır. 2- Bütün parçaların toplamından fazladır. 3- Organizma deneyimleri yapılandırır ve düzenler 4- Bir organizmanın deneyimleri belirli bir şekilde düzenlemek için önceden bir eğilimi, dayandığı algı yasaları vardır. 5- Problem çözme; yeniden yapılandırma ve içgörü gerektirir; AHA!!!

Sözel Öğrenme Araştırması Sözel öğrenme araştırmalarının doğurguları: 1- öğrenmede öncelik sonralık etkisi vardır. 2- öğrenme ne kadar etkili gerçekleşirse sonrada daha kolay hatırlanır. 3- Aralıklı alıştırma toplu alıştırmaya göre daha üstündür. 4- bir durumda öğrenme genellikle başka bir durumda öğrenme ve hatırlamayı etkiler (Öğrenme ve hatırlamada ket vurma ve transfer etkisi vardır)

5- Materyalin özellikleri (anlamlılık, telaffuz edilebilirlik, somutluk ve imgelenebilirlik) insanların öğrenme hızını etkiler. 6- İnsanlar bilgiye anlam yüklerler 7- İnsanlar öğrendiklerini düzenlerler. 8- Öğrenmeyi kolaylaştırmak için kodlama kullanılır. 9- İnsanlar kelimeleri değil fikirleri öğrenme eğilimindedir.

Çağdaş Bilişsel Varsayımlar Bazı öğrenmeler insana özgüdür. Öğrenme açık bir davranış değişikliğini yansıtması gerekmeyen zihinsel sembollerin ya da bağlantıların düzenlenmesini içerir. İnsanlar öğrenme sürecine aktif olarak dahil olur

Bilgi düzenlenmiştir. Bilimsel araştırmanın odağı insan davranışlarının objektif sistematik gözlemlerine dayanmalıdır ama davranışlar genellikle gözlenemeyen bilişsel süreçler hakkında makul çıkarımlarda bulunmaya olanak tanır.

Çağdaş bilişsel yaklaşımlar içerisinde 3 bakış açısı söz konusudur; bilgi işlemleme yaklaşımı, yapılandırmacılık ve bağlamsal kuramlar.

Bilgi İşlemleme Modeli