öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi Öğretmen yetiştirme Genel ve özel eğitim öğretmeni ayrımı yerine öncelikle öğretmen yetiştirme amaçlanmalı Öğretmenler tüm öğrencilerin gereksinimlerini karşılayacak biçimde yetiştirilmeli Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi Fiziksel çevrede Materyallerde Öğretim yöntemlerinde ve İşleyişte
öneriler Okul genelinde özel gereksinimli öğrencilerin ilk belirlenmesinde Ayrıntılı değerlendirme öncesi – gönderme öncesi süreçte- öğretmen yardım ( müdahale ekiplerinin) oluşturulmasında Öğrencinin Rehberlik Araştırma Merkezlerine ayrıntılı değerlendirme için gönderilmesinde Bireyselleştirilmiş Eğitim Programının hazırlanmasında BEP’in uygulanmasında, Sınıf geçme ve not verme sürecinde Öğretimin bireyselleştirilmesinde yapılacakların belirlenmesi gerekmektedir.
Öneriler Özel gereksinimli öğrencilerin genel eğitim sınıflarına katılımını artırmada, ilk belirleme aşamasından başlayarak, BEP hazırlama ve uygulamada, sınıf içinde gereken uyarlamaları yapmada sınıf öğretmenine gereken desteği sunacak personeli sağlamak ( Lewis ve Doorlag, 2003). Genel eğitim sınıflarında farklı eğitim gereksinimi olan öğrencilerin bu gereksinimlerinin yalnızca sınıf öğretmeni ile karşılamak yerine bu işe farklı personelin işbirliğini gerektiren bir ekip çalışması olarak bakmak (Friend ve Bursuck, 2002). Lisans ve lisansüstü düzeyde farklı niteliklerde (Yardımcı öğretmen, özel eğitim danışmanı)personel yetiştirmek. Kısa süreli hizmet içi eğitim programlarıyla gereksinim duyulan personelin yetiştirmede yaşanılan güçlükleri ile bu konuda yapılan araştırmaları dikkate almak.
Öneriler Destek özel eğitim hizmetleri öğrencinin gereksinimlerine göre belirlemek, sınıf içi yardımdan sınıf dışında yardıma doğru bir geçiş izlemek/ En az yardımdan- en çok yardıma doğru Sınıf dışında/ kaynak odada yürütülen destek eğitim hizmetlerini sınıf içi destek eğitim hizmetlerinden sonra sunmak Kaynak odanın aynı zamanda öğrenciyi ait olduğu sınıftan ayrıştıran bir düzenleme olduğunu unutmamak (Mastropieri ve Scruggs, 2000). Bu destek eğitim hizmetlerinin nerede ve nasıl yürütüleceği konusunda anlaşmaya varmak .
Öneriler Genel eğitim sınıfı Danışmanlık hizmetleriyle genel eğitim sınıfı Yardımcı öğretmen ile genel eğitim sınıfı Kaynak oda desteği ile genel eğitim sınıfı