TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
Program Geliştirme Modelleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Geçerlik ve Kullanışlılık
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ Milli Eğitim Dergisi Sayı: 193 Yazar: MEHTAP ÖZDEN

Özet : Çalışma, Türkçe eğitiminde esas araç olarak kullanılan ve ders kitaplarında yer alan metinlerin seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlardan olan metinlerin iletisi hakkındadır. Bütün metinlerde bulunması gereken özellikler vardır. Çalışmada bu özelliklerin Türkçe eğitiminde kullanılan metinlerin seçimindeki yeri üzerinde durulmuş ve metinlerin seçiminde kullanılacak ölçütler önerisi geliştirilmiştir.

Metnin taşıması gereken özellikler: a. Tutarlılık: Metinde kelimeler, cümleler ve paragraflar arasında anlam, dilbilgisi ve mantık bağlantısı olması yani kelimelerin, cümlelerin ve paragrafların birbirleri ile ilişkili ve bütünlük içinde olması gerekir.

b. Uyumluluk: Metnin uyumlu olması kendisini oluşturan bölümlerin dil bütünlüğü içinde birbirlerine bağlanmaları ile gerçekleşir.

c. Kabul edilebilirlik: Okurla metin arasında anlam ilişkisi kurulmadan metnin kabul edilebilirliği sağlanmaz. Metnin özümsenerek okunması okurun dikkatini ne kadar çektiğiyle ilgilidir. Benimsenebilirlik metinde kullanılan dil ve seçilen metnin ulaşılmak istenen okura uygunluğu ile ilgilidir.

ç. Bilgilendirme Metni anlamak için topluma ait bir bilgiye, yazarın yaşadığı ya da olayın geçtiği toplum ve döneme uygun bilgilere de gereksinim olabilir. Okunan metinlere göre, bazen okuyucu değişik bilgileri öğrenmek zorundadır. Bazen bir anlatıyı anlamlandırabilmek için anlatı dışında birçok kaynağa başvurmak gerekebilir.

2. Metinlerin Türkçe eğitiminde yeri ve önemi: Metin, çocuğun zihin ve dil gelişimi bakımından yaşına, yani hazır bulunuşluğuna uygun olarak seçilmelidir. Çocukların bulundukları yaş dönemine göre duyguları ve zihnî olarak algılama seviyeleri farklılaşmaktadır. Bu farklılaşmanın seçilen metinlerin konularını, türlerini, dilini ve uzunluklarını değiştirdiği göz önüne alınmalıdır. Eğitimde özel olarak da dil eğitiminde metinler esas araçlardır. Bu esas araçların çocuk seviyesine uygunluğu sağlanırken kullanılan aracın edebîliğine de sahip çıkılması zorunluluktur. Çocuğun seviyesine uygun metin seçimi yapılırken edebî özelliklerden uzaklaşılması, basit, sadece bilgi ileten metinler kullanılması hatadır. Çocuğun ilgisini çekmeyen metinlerin seçilmesi ve hazırlanması dil eğitimi ve kişilik gelişimi için son derece sakıncalıdır.

Kaynak, yani hedeflenen kitleye mesajın iletilmesine vasıta kitaptır Kaynak, yani hedeflenen kitleye mesajın iletilmesine vasıta kitaptır. Türkçe dersleri çocuğun edebiyatla karşılaştığı ilk derslerdir ve bu derslerde araç olarak kullanılan metinler millî ve uluslararası alanda tanınmış yazarlar ve eserlerinden seçilmelidir. Burada kişinin kendi çevresini tanıyıp anlamadan uluslararası olanı anlayamayacağı dikkate alınmalıdır. Çocuk edebî türlerin hepsiyle ve türününün en iyi örnekleri olan yazar ve eserlerle karşılaştırılmalıdır. Öğrenciye metin vasıtasıyla okuma sevgisi ve zevki aşılanmalı ve nitelikli eser seçebilme yeteneği, edebî ve bedii zevk kazandırmalıdır.

3. Metinlerin çocuğa göreliği: Çocuğa göre metnin çocukça metin olmadığı açıktır. Çocuk, yetişkin olmayı, yetişkin gibi davranabilmeyi ister. Çocukça bir metin veya eser çocuğun zihnî gelişmesi ve duygu gelişmesi için uygun değildir. Günümüz ihtiyaçlarına ve beklentilerine cevap veren ve çocuğu yaşadığı devrin şartlarına hazırlayan metinler eğitme faaliyetlerinde kullanılması gereken araçlardır.

Ders kitaplarında kullanılacak metinler millî eğitimin temel ilkelerine, Türkçe programının hedeflerine, kitabı okuyacak öğrencinin bulunduğu sınıf seviyesine, çevresine, ilgisine, ihtiyaçlarına ve yaşına uygun olmalıdır. Metin; hür, eleştirici, üretici düşünceye, öğrencinin fert olarak kendisini geliştirmesine yardımcı olacak, dilbilgisi becerisini ve kelime hazinesini geliştirecek özellikleri taşımalıdır

Metin olma ölçütlerinden yola çıkılarak hazırlanan ve aşağıdaki tabloda yer alan “Türkçe Dersinde Kullanılacak Metinlerde Aranacak Ölçütler” ile Türkçe ders kitaplarında kullanılan metinlerin yeterliliklerini belirlemek mümkündür. Ders kitaplarında kullanılan her metin için uygulanabilecek metinsellik ölçütleri ve bu ölçütlerin metinlerde ne şekilde bulunacağı tabloda belirtilmiştir

Sonuç : Türkçe ders kitaplarında kullanılan metinlerde yer alacak iletiler öğrencinin kişilik gelişimine katkı sağlarken dil gelişim seviyelerine de uygun olmalıdır. İnsanın ömrü boyunca karşılaşacağı sorunlarla iletişim ve duygudaşlık yoluyla başa çıkabileceği iletisini taşıyan metinler Türkçe eğitiminde kullanılmalıdır. Hak, hürriyet, adalet kavramlarını aşılayan iletilere metinlerde yer verilmelidir. Metinler sorgulama, seçme, eleştirel düşünme imkânı sağlamalıdır. Metinlerde yazar tarafından zorla kabul ettirilmeye çalışılan hükümler yerine okur tarafından sebep sonuç ilişkisi ile ulaşılan iletilere yer verilmesi doğru olacaktır.

Türkçe eğitiminde Türk ve dünya edebiyatının seçkin eserlerini araç olarak kullanmak zorunluluktur. Türkçe dersinde dinleme, konuşma, okuma, yazma ve dilbilgisi kurallarını uygulayabilme becerilerinin kazandırılmasını sağlamak amaçlanmaktadır. Kişinin millî, ahlaki, sosyal ve bütün dünyaca kabul edilen ortak değerleri benimsemesi de Türkçe eğitimi ile gerçekleştirilmek istenen diğer amaçlardır. Dil öğretme kültür öğretmedir ve Türk kültürüne ait ürünlerin Türkçe dersinde vasıta olarak kullanılması gerekir.

Hazırlayan: Ali ÖZ Türkçe Öğretmeni Anayasa Ortaokulu