DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Advertisements

Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖRNEKLEME.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
TEST GELİŞTİRME.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgilendirme Toplantısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
KİŞİSEL REHBERLİK.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Anket ve Likert Ölçekler
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nitel Araştırmalar.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS) DOÇ. DR. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci Bir anketin geliştirilmesi genelde aşağıda belirtilen aşamalardan oluşmaktadır (Özoğlu, 1992, s. 322): 1. Anketin planlanması 2. Anket maddelerinin yazılması 3.Anket maddelerinin düzenlenmesi ve yönergenin yazılması, uzman görüşünün alınması 4. Ön uygulama yapılması ve ön uygulama sonuçlarına göre düzeltme ve düzenlemelerin yapılması 5. Ankete son biçiminin verilmesi

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci Büyüköztürk ve diğerleri (2013)’e göre anket geliştirme süreci;

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) Problemi tanımlama Geçerli bir anket geliştirmek için araştırma probleminin iyi tanımlanması ve araştırmanın amaçlarının olabildiğince kesin, iyi biçimlenmiş ve açıkça anlaşılır bir şekilde belirlenmiş olması gerekir (American Statistical Association [ASA], 1997). Problem tanımlamada incelenecek temel değişken ve ilgili değişkenler kuramsal çerçeve ve ilgili araştırmalardan yararlanılarak belirlenmeye çalışılır. Değişkenlerin belirlenmesi, hem araştırmanın hem de hazırlanacak anketin sınırlarını belirlemeye yardımcı olur.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 1. Problemi tanımlama Problem tanımlama ne kadar sistematik yapılırsa araştırmanın genel amaç ve alt amaçlarının oluşturulması o kadar kolay olur. Amaç Alt Problem/Alt Amaçlar Özel Eğitime Gereksinim Duyan (ÖEGD) ve ilköğretimde kaynaştırma programına katılan 6-14 yaş çocukların akranları tarafından istismarı ve ihmalini incelemek 1. ÖEGD çocuk ve akranlarının görüşlerine göre ÖEGD çocuklar, akranları tarafından fiziksel istismar ve ihmale uğramakta mıdırlar? 2. ÖEGD çocuk ve akranlarının görüşlerine göre ÖEGD çocuklar, akranları tarafından duygusal istismar ve ihmale uğramakta mıdırlar? 3. ÖEGD çocuk ve akranlarının görüşlerine göre ÖEGD çocuklar, akranları tarafından cinsel istismar ve ihmale uğramakta mıdırlar?

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Madde Yazma Araştırmacı, alt problemlerde (amaçlarda) yer alan değişkenlerden yola çıkarak ihtiyaç duyulan verilerin toplanmasına yönelik maddeleri yazar. Madde yazımı (madde havuzu oluşturma), konuya ilişkin literatürün taranmasını gerektirir. Konuyla ilgili kuramsal çerçevenin bilinmesi ve daha önce yapılan benzeri araştırmalara ulaşılması maddelerin tasarlanmasında ve yazımında önemli kolaylıklar sağlar.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Madde Yazma Özellikle tutum, inanç ve kanı gibi kavramların ölçülmesinde madde yazımında kullanılan bir başka kaynak, hedef kitleden seçilen küçük bir gruba konuya ilişkin açık uçlu sorulara dayanan bir kompozisyon yazdırmaktır. Anket soruları, cevap seçeneklerinin belirgin olma (yapılandırılma) durumuna göre açık uçlu sorular ve kapalı uçlu sorular diye ikiye ayrılabilir.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Madde Yazma A. Açık Uçlu Sorular 1. Yorumlama soruları 2. Listeleme soruları 3. Boşluk doldurma soruları B. Kapalı Uçlu Sorular 1. Sınıflama soruları 2. Sıralama soruları 3. Dereceleme soruları

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 3. Uzman Görüşü Alma ve Ön Uygulama Formunu Oluşturma Bu aşamada, ilk olarak “ankette yer alan maddeler, ihtiyaç duyulan olgusal ve/veya yargısal verileri kapsamada ve toplamada ne derece yeterlidir?” sorusunun cevabı aranır. Anketin kapsam geçerliğiyle ilgili olan bu sorunun cevabını almak için uzmanlara başvurulur. Uzman görüşlerini belirlemede açık ve/veya kapalı uçlu sorulardan oluşturulacak bir Uzman Değerlendirme Formundan yararlanılabilir.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 3. Uzman Görüşü Alma ve Ön Uygulama Formunu Oluşturma Anket maddelerinin uygunluk bakımından değerlendirilmesinde yüzde ve ortalama puandan yararlanılabilir. Analiz sonuçlarına göre, maddeler tekrar gözden geçirilir. Eleştirilen maddeler üzerinde öneriler doğrultusunda düzeltmeler yapılır, uygun olmayan maddeler formdan çıkartılır ve böylece anketin diğer geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaya yönelik hedef kitleden seçilecek bir örnekleme uygulanmak üzere anketin Ön Uygulama Formu oluşturulur. Anketin kullanışlığını artırmak için uzmanlardan sayfa yapısı, soruların ve cevap seçeneklerinin sıralanışı, yazı formatı, baskı kalitesi vb hakkında da görüş istenmesi önemli görülmektedir.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 4 . Ön Uygulama, Analizler ve Ankete Son Şeklini Verme Ön uygulama, anketin geçerlik ve güvenirliğinin gözleme dayalı verilerle sorgulandığı bir aşamadır. Anketin taslak formundaki problemleri belirlemede kritik bir öneme sahip olan ve araştırmanın hedef kitlesiyle benzer özelliklere sahip bir grup üzerinde yapılacak ön uygulama, geçerli ve güvenilir sonuçlar elde edebilmek için çok önemli bir aşamadır (ASA, 1997; Mertens, 1998). Anket uygulama biçimi, yüz yüze uygulama, posta ile uygulama, telefonla uygulama ve bilgisayarla uygulama olarak dörde ayrılabilir (Aiken, 1997; Anderson, 1990).

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 4 . Ön Uygulama, Analizler ve Ankete Son Şeklini Verme Ankette yer alan sorular, farklı bir konudaki görüşleri, davranışları, bilgileri ölçüyor veya bireyin kişisel özelliklerini belirlemeyi amaçlıyorsa, bağımsız sorular olarak da tanımlanabilen bu tip sorulardan oluşan anketlerde soruların tek olarak anlaşılırlığı, cevaplanabilirliği ve güvenirliği incelenir. Anketteki soruların tamamı veya bir bölümündeki sorular bireylerin belli bir alana, konuya ilişkin tutumlarını, algılarını, yeterliklerini vb. özelliklerini saptamaya yönelik olabilir. Bu tür sorulardan oluşan anketin tamamı veya ilgili bir bölümünden elde edilen puanların (ölçme sonuçlarının) geçerliğinin ve güvenirliğinin çeşitli istatistiksel teknikler kullanılarak incelenmesi gerekmektedir.

Ölçme Aracı Uyarlama Süreci Uyarlama sürecine ilişkin ilgili kaynaklardan okumalar yaptırılarak örnek makaleler üzerinden uyarlama süreci tartışılır. Hambleton, R.K. ve Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-30. Hambleton R.K., Meranda P.F. ve Spielberger C.D. (2005). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assesment. London: Lawrance Erlbaum Associates.

Kaynakça Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Özoğlu, S. Ç. (1992). Davranış bilimlerinde anket: Bilgi toplama aracının geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25 (2), 321-39.