DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Temel Bİleşenler Analİzİ
Advertisements

Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK ÇÖZÜMLEMESİ
Model Geçerliliğinin Belirlenmesi
KOVARYANS ANALİZİ (ANCOVA)
GÜVENİLİRLİK ANALİZİ Bilgi toplamak amaçlı uygulanan bir tür bilgi ölçme aracıdır. Örnek; anketler.
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ KONU: FAKTÖR ANALİZİ
AYŞE ÇAĞIL KARABUĞA A. K. Ü. Eğitim Bilimleri Y. L.
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
MATEMATİKSEL İSTATİSTİK VE OLASILIK II
THY Örneği Verilerin Diskriminant Analizi İle Açıklanması
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Betimleyici İstatistik – I
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
İSTATİSTİKTE GÜVEN ARALIĞI VE HATALAR
Nicel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Araştırma Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalite Seviyelerinin Sağlık Durumlarına Göre İncelenmesi.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
Maliye’de SPSS Uygulamaları
Çıkarsamalı İstatistik Yöntemler
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
İstatistiksel Analizler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
UYUM İYİLİĞİ TESTLERİ BÖLÜM 3.
FATİH ÖZGÜL, MURAT KANGALGİL, OĞUZHAN ÇALI, RAHMİ YILDIZ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Verilerin Toplanması I
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Nicel Araştırmalar II.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA Doç. Dr. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Açımlayıcı Faktör Analizi Faktör analizi, sosyal bilimlerde ölçek geliştirme ya da uyarlama çalışmalarında ve bir ölçeğin farklı bir amaç ya da farklı bir örneklem için kullanıldığı araştırmalarda yapı geçerliğine ilişkin kanıt elde etmek amacıyla en sık kullanılan tekniklerden biridir (Çokluk, Şekercioğlu ve Büyüköztürk, 2010).

Açımlayıcı Faktör Analizi Varsayımlar (Çokluk, Şekercioğlu ve Büyüköztürk, 2010) Örneklem büyüklüğü Kayıp değerler Normallik Doğrusallık Çoklu bağlantı Uç değerler

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Açımlayıcı faktör analizinde hangi faktörleştirme tekniğinin kullanılacağı, araştırmacının sayıltılarına ve amacına göre değişir. Araştırmacı faktör analizine başlamadan önce, sayıltılarını gözden geçirmeli ve amacını açık ve net bir biçimde belirlemelidir (Şencan, 2005).

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Temel Bilesenler Analizi (Principal Components Analysis): Tabachnick ve Fidel’e (2001) göre temel bileşenler analizi, en sık kullanılan faktör estirme tekniklerinden birisidir. Temel bileşenler analizinin temel amacı, her bir bileşenle veri setinden azami varyansı çıkartmaktır. Temel bileşenler analizi, fazla sayıdaki değişkeni, daha küçük sayıda bilesen altında azaltarak toplamak isteyen araştırmacı için bir çözüm yoludur.

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Temel Faktörler Analizi (Principal Factors Analysis): Temel faktörler analizinin temel bileşenler analizinden farkı, ortak faktör varyansını tekrarlı (iterative) yöntemler aracılığıyla tahmin etmesidir. Temel faktörler analizinin temel amacı, temel bileşenler analizinde olduğu gibi, her bir faktörle veri setinden azami dik açılı (orthogonal) varyansı çıkarmaktır.

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Maksimum Olasılık Faktör Analizi (Maximum Likelihood Factor Analysis): Maksimum olasılık faktör analizi bir faktörleştirme tekniği olarak 1940’larda Lawley tarafından geliştirilen bir tekniktir. Bu teknik, evrenden çekilen gözlenen korelasyon matrisi örneğinin en yüksek hesaplanan yük değerleri olasılığında, faktör yükleri için evren değerlerini tahmin eder. Maksimum olasılık faktör analizi, aynı zamanda, faktörler ve değişkenler arasındaki kanonik korelasyonu en yüksek büyüklüğe çıkartır (Tabachnick ve Fidel, 2001).

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Imaj Faktör Analizi (Image Factor Analysis): Guttman’ın 1953 yılında “imaj kuramı” (image theory) çerçevesinde ortaya attığı bu matematiksel bağıntı, Jöreskog tarafından 1963 yılında tanımlanmıştır. Bu teknik, çok az kullanılan bir faktör analizi modeli ve analitik bir yöntemdir (Tucker ve MacCallum, 1997). Bu tekniğin imaj– faktör olarak adlandırılmasının nedeni, diğer değişkenler tarafından “yansıtılan” gözlenen değişkenlerin varyansı sonucunda oluşan faktörler arasındaki dağılımı (tasnifi) yapmasıdır.

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Alfa Faktörlestirme Analizi (Alpha Factoring Analysis): Kaiser ve Caffrey tarafından 1965 yılında ortaya konulan alfa analizi, örneklemdeki değil, evrendeki ilişkileri dikkate alır. Bu genelleme ve örnekleme tartışması çok önemli bir psikometrik sorundur ancak hiçbir faktör analizi yöntemi bunu dikkat almamaktadır (Tucker ve MacCallum, 1997).

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Ağırlıklandırılmamış En Küçük Kareler Analizi (Unweighted Least Squares Analysis): Comrey tarafından 1962’de geliştirilen ve Harman ve Jones tarafından 1966’da yeniden düzenlenen bu tekniğin orijinal adı “asgari artık / fark” (minimum residual)’tır.

Açımlayıcı Faktör Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Genellestirilmis / Agırlıklandırılmıs En Küçük Kareler Analizi (Generalized/ Weihted Least Squares Analysis): Genelleştirilmiş en küçük kareler analizi de, ağırlıklandırılmamış en küçük kareler analizinde olduğu gibi, gözlenen ve yeniden üretilen korelasyon matrisleri arasındaki farklılıkların karelerini en aza indirmeyi amaçlar

SPSS Uygulamaları Açımlayıcı Faktör analizine ilişkin varsayımların ve analizin SPSS’te uygulamaların yapılması

Kaynak Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi. Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics (3rd ed.). New York Harper Collins.