Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
Bir iletişim kampanyasının en önemli öğelerinden birisi kampanya mesajıdır. Pazarlama bakış açısıyla ele alındığında reklam mesajı tüketicilere bir ürün ya da hizmetin bir sorunlarını nasıl çözeceğine ya da arzuları tatmin edeceğine ya da amaçlara ulaşmaya katkı sunacağını söyler. Reklam mesajı aynı zamanda zihnimizde bir imaj yaratır. Hiç BMW kullanmamış bile olsak onun «gerçek sürüş keyfi» sunduğunu düşünürüz.
Her başarılı reklam mesajının altında bir yaratıcı strateji vardır Her başarılı reklam mesajının altında bir yaratıcı strateji vardır. Bu yaratıcı strateji reklamın bize ne söyleyeceğine ilişkindir. Yaratıcı taktik ise bunun bu stratejinin nasıl hayata geçirileceğine ilişkindir.
Reklamcılıkta Yaratıcılık Çoğu kişiye göre reklamcılığın en ilgi çekici tarafı yaratıcılıkla ilişkisidir. İyi bir yaratıcı strateji geliştirme ve bunu hayata geçirme çoğu zaman bir reklam kampanyasının başarısında en önemli öğe olarak görülür. İyi bir pazarlama ve tutundurma planı olmasına rağmen yaratıcı bir reklam kampanyası konusunda sorun yaşanabilir. Reklamın çok popüler olması ya da yaratıcı olması da tek başına satışlarını arttıramayabilir ya da marka imajını olumlu etkilemeyebilir.
Reklamda yaratıcılık iletişim sorunlarını çözmeye yönelik canlı, özgün ve uygun fikirler bulmaya ilişkindir. Uygun ve etkili olması için reklamın hedef kitleye uygun olması gerekir! Bu süreçte reklam veren ile reklam ajansının uyumlu çalışması büyük önem taşır.
Yaratıcılığın Bileşenleri Belirli düzeyde bir uzmanlık Yaratıcılığı destekleyen bir teknik Motivasyonu yüksek insanlar Yeni fikirlere açık bir örgüt
Kampanya Briefi nedir? Brief müşterinin bir reklam kampanyasından neler beklediğine ilişkin yazılı bir dokümandır, bir nevi iş siparişidir. İyi bir reklam kampanyası için iyi ve yazılı bir brief gerekir.
Yaratıcı Brief Nedir? Yaratıcı brief yaratcı ekip tarafından kaleme alınan ve kampanya briefine yanıt olarak müşteriye (yani işi isteyen şirkete) verilen yanıttır. Yaratıcı brief reklam kampanyasında kullanılacak yaratıcı fikirlere ve bu fikirlerin geliştirilmesinde kullanılan enformasyona ilişkindir.
Yaratıcılık: Zorlu bir süreç Reklam ajanslarının yaratıcı ekiplerinde çalışanlar yapılan araştırmaları, yaratıcı brifleri, strateji ifadelerini, iletişim amaçlarını ve diğer girdileri alarak bir reklam mesajına çevirmekle yükümlüdürler. Basit bir şekilde bir ürün ya d a hizmetin özelliklerini ya da sağladığı faydaları basitçe sıralamaktansa mesajı tüketicinin ilgisini çekecek ve hatırlanacak şekilde kurgulamaları gerekir. Yaratıcı ekibin işi zordur çünkü her pazarlama sorunu farklıdır ve her bir kampanya farklı bir yaratıcı yaklaşım gerektirir. Her zaman işe yarayacak sihirli bir formül maalesef yoktur.
Yaratıcı riskler almak Pek çok reklam yazarı ve sanat yönetmeni başarılı bir kampanya için müşterinin risk almaya yanaşması gerektiğini düşünür. https://www.youtube.com/watch?v=IolRVAxq180 https://www.youtube.com/watch?v=YyeQ11qIG8Q
Yaratıcı Planlama Yaratıcı sürecin etkili olabilmesi için günümüzde çoğu ajans yaratıcı planlamayı kullanmaktadır. Yaratıcı planlama araştırma yapma ve ürün, hizmet, marka, pazar ve hedef kitleye ilişkin uygun tüm bilgiye ulaşmaya ilişkindir. Bu sayede yaratıcı strateji geliştirilirken tüketicinin bakış açısı anlaşılabilir. Planlamayı yapanlar müşteriyle birlikte çalışarak elde ettikleri bilginin yaratıcı bir strateji yaratmakta nasıl kullanılabileceğini tartışırlar.
Yaratıcı süreç için girdiler: Hazırlık, kuluçka, aydınlanma Pazarlama iletişimi süreci planlanırken elde edilen veriler Ürün ya da pazara ilişkin yazılı tüm materyaller Ürünün tasarımcısı, mühendisler, satıcılar, tüketicilerle yapılacak görüşmeler, İnsanları satın alma sürecinde gözlemlemek, Ürün ya da hizmeti kullanarak aşina hale gelmek, Vb.
Yaratıcı süreç için girdiler: Doğrulama, gözden geçirme Bu aşamada ilk aşamada verilere dayanarak geliştirilen fikirlerin uygun olup olmadığı değerlendirilir. İşe yarayacağı düşünülen fikirler üzerinde çalışılır, bu fikirler cilalanır ve son hali verilir. Bu süreçte kullanılacak teknikler bulunan yaratıcı konsepti değerlendirmek için odak grup çalışmaları, izleyici reaksiyon profilleri vb. Bu aşamada amaç fikri hayata geçirmeden en iyi yaratıcı çözümden ve uygulama biçiminden emin olmaktır.
Reklam Kampanyaları Çoğu reklamlar bir seri pazarlama iletişimi aktivitesinden oluşan bir reklam kampanyasının parçasıdırlar. Bir reklam kampanyasının merkezinde aynı tek bir yaratıcı kavram/tema bulunur. Yaratıcı kavram ya da kampanya teması güçlü bir fikir olmalıdır çünkü daha sonra kampanya onun etrafında biçimlenecektir. Bazı markalar kampanya temalarını sıklıkla değiştirebilirler ama pratikte başarılı bir kampanya teması yıllarca kullanılabilir. Marlboro markası «Marlboro country» temasını yıllardır kullanmaktadır.