NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Sanat tarihi Türk sanatı ııı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ubyo.nisantasi.edu.tr
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Türk sanatı Maden Sanatı «Kurganlardan ele geçen buluntular ve Orta Asya duvar resimlerindeki tasvirler, Türklerde erken dönemlerden itibaren gelişmiş bir maden sanatının olduğunu kanıtlamaktadır. Büyük Selçuklu devri ile birlikte Iran Sasani maden sanatından farklı özellikler gösteren özgün bir maden sanatı ortaya çıkmıştır.» «Altın, gümüş, tunç ve pirinç gibi madenlerin kullanıldığı Selçuklu devri maden sanatında tabak, tepsi, tas, ibrik, maşrapa, kandil, leğen, kazan, ayna, kapı tokmağı gibi farklı türde kullanım eşyası üretilmiş; kazıma, kabartma, yaldız, savatlama ve minai gibi farklı teknikler uygulanmıştır.» «12. yüzyılın ikinci yarısından sonra takılarda altın kullanımı artmıştır. 13. yüzyılla birlikte Anadolu’da Artuklular ve Anadolu Selçukluları Büyük Selçuklu maden sanatına dayanan gelişimi sürdürmüşlerdir (Resim 6.21). Farklı müze koleksiyonlarında yer alan bu döneme ait çok sayıdaki madeni eserlerde oyma, kabartma, kakma, savatlama ve emaye teknikleri kullanılmıştır. Anadolu maden sanatında ortaya çıkan bu gelişim Osmanlı döneminde de devam etmiştir.» NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Türk sanatı Cizre Ulu Camii Tunç Kapı Tokmağı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Türk sanatı Halı Sanatı Bugün Leningrad Hermitage Müzesi’nde bulunan, dünyanın en erken tarihli halısı olarak kabul edilen, Hun devrine ait Pazırık halısı Gördes düğüm tekniğinde, yün iplikle, yüksek havlı olarak dokunmuştur. Hun devrinden günümüze ulaşan Pazırık Halısı dışında 1905 yılında Doğu Türkistan’da bulun MÖ 3.-MS 6. yüzyıllar arasına tarihlenen en eski halı örnekleri bugün dünyanın çeşitli müzelerinde yer almaktadırlar. Orta Asya’da ortaya çıktığı kabul edilen Türk halı sanatı Büyük Selçuklular kanalıyla Anadolu’ya gelmiştir. Ancak Büyük Selçuklu Dönemi’ne ait hiçbir örnek günümüze ulaşmamıştır. Konya Alâeddin Camii, Beyşehir Eşrefoğlu Camii ve Fustat’a bulunan Anadolu Selçuklu devrine ait örnekler, halı sanatının Anadolu’da da gelişimini sürdürdüğünü göstermektedir. Halılar, kök boyalarla renklendirilen yün ipliklerle dokunmuştur. 13. ve 14. yüzyıla tarihle- nen bu örneklerde, hayvan figürleri ve geometrik desenler tercih edilmiştir. Bazı örnekler, kufi yazı taklitli bordürlerle çevrelenmiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Türk sanatı Heykel Sanatı «Göktürklerin Orhun Yenisey bölgesindeki Kültigin (732), Bilge Kağan (735) ve vezir Tonyukuk (725)’a ait mezar külliyelerinin tören yollarının iki yanında bulunan heykeller belli bir şemaya göre dizilmişlerdir. DanimarkalI araştırmacı Thomsen tarafından 1839 yılında yazıtları çözümlenen mezar anıtları bünyelerinde Göktürklerden günümüze ulaşan en eski yazılı eserleri barındırırlar.» «Balbal denilen bu heykellerin kişinin hayatta iken öldürdüğü düşmanlarım temsil ettiğine inanılır. Çok sayıda örneği günümüze ulaşan balballar, Türk heykel sanatının en erken örnekleri olarak değerlendirilirler. Bazılarının bir elinde kılıç, diğer elinde vazo veya bir kap bulunmaktadır. Bel kı sımlarında, bıçak ve gündelik eşyaların içine konulduğu torbaların sarktığı, maden işçiliği taklidi olarak birbirine zincirlenmiş çok parçalı ve tokalı kemerlerin bulunduğu balballar, çoğunlukla soldan sağa doğru kapanan kaftan giyinmiş olarak tasvir edilmişlerdir.» NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitapevi. Aslanapa, O. (1986). Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul: İnkılap Kitapevi. Aslanapa, O. (1977). Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. yüzyıl), İstanbul: M.E.B. yayınları. Ara, A. (1988). Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları. Başkan, S. (2009). Başlangıçdan Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. Cezar, M. (1977). Anadolu Öncesi Türklerde Şehircilik ve Mimarlık, İstanbul: İç Bankası Kültür Ya yınları. Çoruhlu, Y. (2007). Erken Devir Türk Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Canan Parla (edit.), Sanat Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını no: 2962, 2013. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©