MESLEKİ ORTA ÖĞRETİMDE MAKİNA ATÖLYESİ VE İŞ GÜVENLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KAZALARINI AZALTMAK İÇİN İŞ YERİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Advertisements

EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
1 Boş ve Dolu Big-Bag’ler ile Çalışma Kuralları. Boş Big-Bag’lerin Stoklanması Belirli ve özel bir yer oluşturulmalıdır. Temiz bir ortam olmalıdır. Güneş.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ROBOT.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EL ALETLERİNDE GÜVENLİK
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
YANIKLARDA İLK YARDIM BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ A.D.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
BİLGİ TEKNOLOJİSİ VE TOPLUM KAVRAMLAR  Bilgi Toplumu: Bilgi üretimi ve etkileşiminin olduğu toplumdur.  Bilgi Otoyolu: Birçok bilgisayarın bağlı olduğu.
ÇEVRE BİLGİSİ Çevre: İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir. Çevre koruma: Çevre kirliğini önlemek amacıyla yapılan çalışmalara denir.
KİŞİSEL HİJYEN.
Örtü Altı Yapıları Malç Örtüler
DOÇ.DR.SAİM OCAK MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Ünite 2.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
İşletmelerde Tesis Yönetimi
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
OYUNCAĞIN ÖZELLİKLERİ
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
BİLGİ GÜVENLİĞİ Bilgi Gizliliği ve Güvenliği Zararlı Yazılımlar
İLK YARDIM.
SAĞIM Sağım, süt ineği işletmelerinin en önemli, aşırı özen gerektiren ve aynı zamanda en zor işlerinden birisidir. Günde 25 kg süt veren bir ineğin el.
BİLGİ GÜVENLİĞİ Bilgi Gizliliği ve Güvenliği Zararlı Yazılımlar
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
GIDA VE PERSONEL HİJENİ
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
BİLGİ GÜVENLİĞİ Güvenli Şifre Oluşturma Bilgi Gizliliği ve Güvenliği
BÜTÜNLEŞİK ÖĞRETİM MATERYALİ TASARIMI STEM İLİŞKİLENDİRMESİ
Ergonamik önlemler ve ilk yardım
ACİL DURUM PLANI.
BİLGİ GÜVENLİĞİ Bilgi Gizliliği ve Güvenliği Zararlı Yazılımlar
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÖĞRENME STİLLERİ.
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
GÖRSEL ARAÇ ÇEŞİTLERİ.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
HASTALIKTAN KORUNMA PRENSİPLERİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

MESLEKİ ORTA ÖĞRETİMDE MAKİNA ATÖLYESİ VE İŞ GÜVENLİĞİ Öğretim Görevlisi Makine Teknik Öğretmeni Mehmet ÇAKIR Kadırga Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Makine Teknolojisi Atölye Şefi C Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı E-posta: mcak@istanbul.edu.tr m.cak@mynet.com

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen modüller; Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 02.06.2006 tarih ve 269 sayılı Kararı ile onaylanan, Mesleki ve Teknik Eğitim Okul ve Kurumlarında kademeli olarak yaygınlaştırılan 42 alan ve 192 dala ait çerçeve öğretim programlarında amaçlanan mesleki yeterlikleri kazandırmaya yönelik geliştirilmiş öğretim materyalleridir (Ders Notlarıdır).

Modüller teknolojik gelişmelere paralel olarak, amaçlanan yeterliği kazandırmak koşulu ile eğitim öğretim sırasında geliştirilebilir ve yapılması önerilen değişiklikler Bakanlıkta ilgili birime bildirilir. Modüller, bireylere mesleki yeterlik kazandırmak ve bireysel öğrenmeye rehberlik etmek amacıyla öğrenme materyali olarak hazırlanmış, denenmek ve geliştirilmek üzere Mesleki ve Teknik Eğitim Okul ve Kurumlarında uygulanmaya başlanmıştır.

ÖĞRENCİLERİMİZE MESLEKİ GELİŞİM DERSİ İÇİNDE İŞ GÜVENLİĞİ VE İŞÇİ SAĞLIĞI MODÜLÜ VE SEÇMELİ İŞ GÜVENLİĞİ DERSİ İLE EĞİTİM VERİLMEKTEDİR. ATELYEDE İLK DERSE BAŞLANDIĞINDA MAKİNALAR VE ALETLER TANITILIRKEN GEREKLİ GÜVENLİK KURALLARI AÇIKLANMAKTADIR.

İş Yeri Düzeni Bakımından (Temizlik) İş Güvenliğinin Önemi İş Güvenliğinin Amacı İş Yeri Düzeni Bakımından (Temizlik) Atölyelerde Bulunan Makine ve El Aletleri

İş Güvenliğinin Tanımı Çalışanların iş kazalarına uğramalarını önlemek amacıyla güvenli çalışma ortamını oluşturmak için alınması gereken önlemler dizisine İş Güvenliği denir.

İş Güvenliğinin Önemi Dünyada ve ülkemizdeki sanayileşmeye ve teknolojik gelişmelere paralel olarak özellikle iş yerlerinde çalışan kişilerin güvenliği ile ilgili bir takım sorunlar ortaya çıkmıştır. Bir takım tedbirleri önceden alarak iş yerlerini güvenli hale getirmek gerekmektedir.

İş Güvenliğinin Amacı  Çalışanlara en yüksek sağlıklı ortam sunmak,  Çalışma koşullarının olumsuz etkilerinden onları korumak  İş ve işçi arasında mümkün olan en iyi uyumu sağlamak  İş yerlerindeki riskleri tamamen ortadan kaldırmak ya da zararları en aza indirebilmek  Oluşabilecek maddi ve manevi zararları ortadan kaldırmak  Çalışma verimini artırmak

İş yeri düzeni ve bakımı (temizlik): İş yerinin iyi bir şekilde düzenlenmesinin o iş yerinde çalışanların moralini yükselttiği, işin verimini arttırdığı ve çoğu iş kazalarını önlediği bilinen bir gerçektir.

Çalışılan takım, tezgâh ve makine, işin tamamlanmasından sonra mutlaka temizlenmeli ve kullanılan aletler yerine konmalıdır. Çalışma sırasında çalışılan alanın ve çevrenin kirlenmesine engel olunmalı, bu alanlar mümkün olduğu kadar temiz tutulmalıdır. İş yerlerinde temizliği en iyi şekilde yapabilecek vasıflara sahip saplı süpürge, kürek, paspas, fırça, elektrikli süpürge ve parlatıcılar gibi temizlik araç ve gereçleri bulundurulmalıdır. İş yeri özelliğine göre deterjan, özel ilaç vb. temizlik maddeleri de kullanılmalıdır.

İş yerinin içinin yanı sıra dış çevre temizliğinin de yapılması gerekir. İş atıkları ve çöplerinin toplanarak ortamdan uzaklaştırılması için gerekli tedbirler alınmalıdır.  Çalışanların kayarak düşmelerine sebep olabilecek yağ, mazot gibi petrol ürünleri ile karpuz, kavun, muz vb. kabuklu yiyeceklerin hemen temizlenmesi gerekir.  Özellikle gıda maddelerinin üretildiği iş yerlerinde tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen temizlik kurallarına mutlaka uyulmalıdır. Bu gibi iş yerlerinde fare, böcek vb. zararlı hayvanlara karşı yeterli ilâçlama yapılmalıdır.  Çalışanların temizlik kurallarına sürekli uymalarını sağlamak için basılı broşür yayımlanması ve uyarıcı levhaların iş yerlerinin görülür kısımlarına asılması  İş yerlerinde yatakhane, yemekhane, banyo, duş, tuvalet vb. yerler ile sosyal faaliyetlerin yapıldığı toplu olarak bulunulan yerler çabuk kirlenebilen yerlerdir. Bu yerlerin temizliğine dikkat edilmelidir.

Atölyelerde bulunan el aletleri;  Kesici aletler,  Vurma aletleri,  Sıkıştırma aletleri,  Ölçme ve kontrol aletleri,  Markalama aletleri olarak sınıflandırılır.

Atölyelerde bulunan el aletleri

Tüm Takım Tezgâhları ile İlgili Ortak Güvenlik Önlemleri Yapılması Gerekenler  Bir işe başlamadan önce gerekli olan mesleki yeterliliğin tam olarak alınmış olması gerekmektedir.  Kullanılacak olan tezgâhların özellikleri ve çalışma prensipleri tam olarak bilinmelidir. Tezgâh kullanılırken bütün dikkat ona vermelidir. Başka bir şeyle ilgilenilmemelidir.  Kullanılan tezgâhların elektrik problemleri olmamalıdır.  Tezgâh üzerinde herhangi bir arıza meydana gelmişse veya tezgâh bakım görmekte ise üzerine mutlaka uyarıcı bir levha konulmalıdır.  Tezgâhların hareketli kısımlarına yaklaşırken dikkatli ve uyanık olunmalıdır.

Tezgâh başlarına uyarı levhaları asılmalıdır Tezgâh başlarına uyarı levhaları asılmalıdır.  Şüpheli konular daima yetkiliye sorulmalıdır.  İş için en uygun takımlar kullanılmalıdır.  Yıpranmış ve körleşmiş takımlar hemen değiştirilmelidir.  Kullanılmayan takım ve malzemeler iş masası üstünde bırakılmamalıdır.  Atölye içindeki geçit ve pasajlar, makinelerin çevreleri her zaman temiz ve düzenli tutulmalıdır.

Yapılmaması Gerekenler Atölyeler içinde asla koşulmamalıdır.  Yetkili kişilerden izin alınmadan malzeme ve makinelere dokunulmamalıdır.  Tezgâh çalışırken tezgâhın başından uzaklaşılmamalıdır. Basınçlı hava tehlikelidir ve öldürücü olabilir. Basınçlı hava doğrudan ne kendimize ne de başkasına tutulmamalıdır.  Vinç çengelleri, kullanılmadığı zaman tezgâh ve çevresi üzerinde bırakılmamalıdır.

Yapılması Gerekenler Küçük bile olsa her olay derhâl amire bildirilmelidir. Koruyucu gözlük takılmalıdır. Koruyucu ayakkabı giyilmelidir. İş başında iş elbiseleri mutlaka giyilmeli ve iş elbiselerinin düğmeleri ilikli olmalıdır.

Yapılması Gerekenler Gömleklerin kolları ya ilikli olmalı ya da kıvrılmalıdır. Saçlar kısa kesilmiş olmalı, gerekiyorsa koruyucu şapka giyilmelidir. Tezgâh çalıştırılmadan önce bütün koruyucuların yerlerinde ve iş görebilecek durumda olmaları sağlanmalıdır. Tezgâh çalıştırılmadan önce tezgâhın ve çevresinin temizlik kontrolü yapılmalıdır.

Yapılması Gerekenler Keskin kenarlı parçalara, çapak ve pürüzlere dikkat edilmelidir. Bitmiş iş parçaları çapaklı ve keskin kenarlı bırakılmamalıdır. Her zaman uygun anahtar kullanılmalıdır. Ağzı bozuk anahtar veya takım kullanılmamalıdır. Çekiç başlarının gevşek olmamasına dikkat edilmelidir. Bir parça, vinç ile kaldırılırken güvenli bir uzaklıkta durulmalıdır.

Tezgâh ve Cihaz Güvenliği Yapılması Gerekenler :  Tezgâh çalıştırılmadan önce onun nasıl durdurulacağı bilinmelidir.  Yağ seviyesi tezgâh çalıştırılmadan önce kontrol edilmelidir.  Tezgâh çalıştırılmadan önce tezgâhın dönüş yönü mutlaka kontrol edilmelidir.  Tezgâh üzerinde yıpranmış ve hasara uğramış somun, cıvata vb. parçalar varsa yenileriyle değiştirilmelidir.

Yapılmaması Gerekenler Tezgâhın çalışması ve özellikleri tam olarak öğrenilinceye kadar o tezgâhta çalışmaya teşebbüs edilmemelidir. Tezgâh çalışır durumda iken dönüş yönünü ve devrini değiştirmeye teşebbüs edilmemelidir. Tezgâh üzerinde başkasının işi varken o iş kurcalanmamalıdır. Başkalarının işine kesinlikle karışılmamalıdır.

KİŞİSEL KORUYUCU ARAÇLAR

Solunum Sisteminin Korunması

El için sayılabilecek riskler aşağıda sıralanmıştır: Mekanik riskler Termal riskler Kimyasal ve biyolojik riskler Elektrik riskleri Titreşimler

Ellerin Korunması

Gözlerin korunmasında kullanılan gözlüklerden bazıları şunlardır: Toz gözlüğü Yarı açık koruyucu gözlük Bükülebilir çerçeveli gözlük Asit gözlüğü (camdan yapılmış) Kaynakçı gözlüğü Darbelere dayanıklı gözlük

Gözlerin Korunması

Başın Korunması

Ayakların Korunması

İş Elbisesi İş elbiselerinin bazıları şunlardır: İş önlükleri Yağmurluk Tulum Kimyasal risklere karşı koruyucu elbise Kaynakçı önlüğü Isı ve alevden koruyucu elbiseler

İş Elbisesi

Makinelere Takılan Koruyucu Aparatlar Makine ve tezgâhlarda parça ve talaş fırlaması,taş patlaması, hareketli aksama el, kol kaptırılmasını engellemek ve elektrik akımından korunmak üzere kullanılan koruyucular makine koruyucu aparatlarını teşkil eder. Ülkemizde meydana gelen iş kazalarının yaklaşık ℅21’inin makine kazaları olduğu tespit edilmiştir.

Başlıca koruyucular şunlardır: Elektrikli koruyucular Elektronik koruyucular Mekanik koruyucular

Koruyucu aparatların temel prensipleri şunlardır: Tehlike, işten uzaklaştırılmalıdır. Etraftakileri korumalıdır. Tehlikeden korumalıdır. Verimi artırmalıdır. Kullanıcıyı korumalıdır. İyi monte edilmelidir.

TEŞEKKÜRLER