İSTENEN ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ YILMAZ SARIER
YÖNTEM İstenen öğretmen ve öğrenci özelliklerin belirlenmeye çalışıldığı betimsel nitelikteki bu araştırmada, var olan durumun ortaya konulması amaçlandığından tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya, Gazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinden, 105 öğretmen ve 1105 öğrencinin verileri dahil edilmiştir. Araştırmada istenen öğrenci ve öğretmen özelliklerinin belirlenmesi amacıyla bir anket formu kullanılmıştır. Öğrencilerden anketlerdeki ifadelerden istedikleri beş özelliği seçmeleri istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi bilgisayar ortamında SPSS programı ile yapılmıştır.
SİHİRLİ DEĞNEK: HER ÖĞRETMENİN SEVGİ DOLU YÜREĞİDİR. BU YÜREKLE BİRLİKTE SABIRLI OLMAK VE İŞİNİ SEVEREK YAPMAKTIR.
Sıradan öğretmen anlatır, iyi öğretmen açıklar, yetenekli öğretmen yapar ve gösterir, büyük öğretmen esin kaynağı olur. William A. Ward
Dersin öğrenilmesi sürecinde öğrencilerle birebir ilgilenen İstenen özellik grubu Madde Erkek (32) Kadın (73) % Öğretmen Dersin öğrenilmesi sürecinde öğrencilerle birebir ilgilenen 6 31 Öğrencileri ders anlamında destekleyen, başarılı olmaları için teşvik eden 28 51 Alanında (branşında - dersinde) uzman olan 52 Esprili 22 2 Rahatlıkla soru sorulabilen 32 12
* Öğretmen hem disiplinli hem de cana yakın olabilir. * Öğrenciler, sınıfta istediğimizi yapabileceğimiz bir öğretmen olsun yerine sınıfı disiplinde tutacak, dersin kaynamasını engelleyecek ve onlara öğrenmeyi öğretecek bir ÖĞRETMEN isterler veya gelecekte bunun farkına varırlar.
Öğrencilerin derse aktif katılımını destekleyen İstenen özellik grubu Madde Bekar (24) Evli (81) % Öğretmen Öğrencilerin derse aktif katılımını destekleyen 63 41 Öğrencilerin özgüven duygularının gelişmesine katkıda bulunan 25 62 Öğrencilerini seven ve onlara bunu hissettiren 67 48 Öğrenci Dersin akışını ve sınıfın huzurunu bozmayan 50 26 Dersi derste öğrenen, evinde de etkili ders çalışabilen 28
ÖĞRETMENİM, BİRŞEY SÖYLEMEDEN ÖNCE ÖZ-SAYGININ EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİNİ BİR KERE DAHA DÜŞÜNÜN LÜTFEN!!!
Öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşüncelerini destekleyen İstenen özellik grubu Madde Lisans (87) Y. Lisans (18) % Öğretmen Sınıfı etkili yöneten (gerektiğinde anlayışlı, gerektiğinde disiplinli olan) 62 39 Öğrencileri hayata hazırlayabilen; öğrencilere, onları sıkmadan öğütler verebilen 37 61 Öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşüncelerini destekleyen 52 72 Öğrenci Arkadaşlarına ve öğretmenlerine saygılı olan, onların kıymetini bilen 68 44 Eleştirel ve yaratıcı düşünebilen 36 56
Öğretmenin Öğretmenlik Grubuna Göre Görüşlerde Fark Çıkan İlk Beş Maddenin Dağılımı İstenen özellik grubu Madde Meslek (48) Kültür (57) % Öğretmen Öğrencilere, bilgiye ulaşma yolunu gösteren 10 39 Dersin öğrenilmesi sürecinde öğrencilerle birebir ilgilenen 40 8 Güler yüzlü ve cana yakın 37 57 Öğrencilerini seven ve onlara bunu hissettiren 41 61 Öğrenci Çalışkan ve araştırmacı 25 47
Öğretmenin Hizmet Sürelerine Göre Görüşlerde Fark Çıkan İlk Beş Maddenin Dağılımı İstenen özellik grubu Madde 1-6 yıl (7) 7-12Yıl (16) 13-18 yıl (25) 19-24 yıl (29) 25 yıl +(28) % Öğretmen Alanında (branşında - dersinde) uzman olan 62 52 41 46 Derse zamanında ve hazırlıklı giren 57 31 28 64 Güler yüzlü ve cana yakın 71 63 45 21 Tavır ve davranışlarında tutarlı olan, güven duyulan 43 44 72 83 Öğrencinin her problemiyle bire bir ilgilenen ve bunlara dair çözüm yolları üretebilen 6 20 24 39
Güler yüzlü ve cana yakın Öğrencinin Cinsiyetine Göre Görüşlerde Fark Çıkan İlk Beş Maddenin Dağılımı İstenen özellik grubu Madde Erkek (128) Kadın (877) % Öğretmen Güler yüzlü ve cana yakın 65 85 Sosyal 34 18 Mütevazı 25 11 Anlayışlı 57 70 Öğrencilerin özgüven duygularının gelişmesine katkıda bulunan 36 23
Dinlenmeleri için öğrencilere 5-10 dakikalık serbest zaman tanıyan Öğrencinin Sınıfına Göre Görüşlerde Fark Çıkan İlk Beş Maddenin Dağılımı İstenen özellik grubu Madde 9. sınıf (313) 10. sınıf (271) 11. sınıf (260) 12. sınıf (261) % Öğretmen Üniversiteye giriş sınavlarına yönelik etkinlikler yapan, sorular çözen 11 21 34 47 Dinlenmeleri için öğrencilere 5-10 dakikalık serbest zaman tanıyan 58 48 46 37 Esprili 67 57 52 Affedici, vicdanlı 49 51 42 33 Öğrenci Hedefleri doğrultusunda hayatını doğru plânlayabilen 35 53
02.01.2019
Dinlenmeleri için öğrencilere 5-10 dakikalık serbest zaman tanıyan Öğrencinin Başarı Durumuna Göre Görüşlerde Fark Çıkan İlk Beş Maddenin Dağılımı İstenen özellik grubu Madde Zayıfsız (366) 1-3 zayıf (509) 4-6 zayıf (185) 7 ve üzeri zayıf (45) % Öğretmen Üniversiteye giriş sınavlarına yönelik etkinlikler yapan, sorular çözen 39 24 19 11 Dinlenmeleri için öğrencilere 5-10 dakikalık serbest zaman tanıyan 37 52 58 47 Esprili 53 64 68 71 Affedici, vicdanlı 38 43 51 Öğrenci Dersin akışını ve sınıfın huzurunu bozmayan 40 35 20
Bölümlere Göre En Çok İstenen Özelliklerin Dağılımı İstenen özellik grubu Madde 1. Bölüm 2. Bölüm 3. Bölüm % Öğretmen Güler yüzlü ve cana yakın Kimya 91 Grafik 89 Giyim 88 Öğrencilerini seven ve onlara bunu hissettiren Seramik 88 Bilişim 67 Gıda 65 Öğrenciler arasında ayrım yapmayan, adaletli olan Kimya 85 Yiyecek 74 Rtv 73 Anlayışlı Gıda 80 Kimya 71 Çocuk G.71 Esprili Bilişim 78 Yiyecek 68 Kuaför 61 İşini severek yapan ve bunu öğrencilerine hissettiren Grafik 73 Çocuk G. 72 Öğrencilerine, yeri geldiğinde, anne-baba-arkadaş duygusu hissettirebilen Gıda 68 Rtv 67 Giyim-63 Dersi ve konuları eğlenceli hale getiren, gündelik hayatla ilişkilendirebilen Seramik 68 Kimya 64 Yiyecek 56 Dersi açık ve anlaşılır biçimde işleyen Yiyecek-63 Kuaför-58 Öğrenci Hedefleri doğrultusunda hayatını doğru plânlayabilen Giyim 59 Seramik 56 Gıda 55 Doğru söyleyen ve dürüst davranan Seramik 71 Rtv 70 Çocuk G.-68 Arkadaşlarına ve öğretmenlerine saygılı olan, onların kıymetini bilen Giyim 53 Grafik 42
Sonuç-Öneriler Okullarda, öğretmenler, sevgi insanı, adaletli, esprili, güler yüzlü, cana yakın, anlayışlı ve alanının uzmanı olmalıdır. Öğrenciler ise doğru sözlü, dürüst, çalışkan, sorumluluk sahibi, paylaşımcı, güler yüzlü ve cana yakın olmalıdır. İstenen öğrenci ve öğretmen özellikleri, farklı illerde ve diğer okul türlerinde belirlenip, karşılaştırılmalar yapılarak, okullarda iletişimin, saygı ve sevginin artırılması için ulaşılan bilgiler tüm paydaşlara ulaştırılmalıdır.