JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Buluş Yoluyla Öğrenme.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
BİLİŞSEL KURAM.
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
Öğretim Teknikleri - III
Ahlak Gelişimi.
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
Kişilik Gelişimi Dr. Gökçe Karaman Benli
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
Sunum transkripti:

JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitim Anabilim Dalı

Pek çok psikolog bilişsel gelişim konusunda çalışmış ve bu konuda bir kuram oluşturmuştur. Amerikalı psikolog Jerome Bruner de bu kuramcılardan biridir.

Bruner, Piaget’den sonra bilişsel gelişim kavramını evrensel bir anlayışla incelemiştir. Her ikisi de dünyaya ilişkin bilginin kodlanması, işlenmesi, depolanması ve sıralanması üzerinde durmuşlardır.

Bruner’e göre bilişsel gelişim, yaşam boyu devam eden bir süreçtir. Eylemsel (aktifleştirilmiş), imgesel ve sembolik olarak adlandırılan üç temel aşamadan oluşur.

Eylemsel Dönem (0-3 Yaş) Bilişsel gelişimde ilk aşamadır. Çocuk, bu dönemde çevreyi eylemlerle anlar. Nesnelerle doğrudan ilişki kurar ve nesnelerin anlamı çocukların onlarla ne yaptığına bağlıdır.

Eylemsel Dönem (0-3 Yaş) Çevresindeki nesnelerle ilgili yaşantıyı onlara dokunarak, vurarak, ısırarak, hareket ettirerek kazanır. Çocuklar için “nesneler” bazı eylemleri gerçekleştirdikleri araçlardır. Örneğin, kaşık, yemek yediği; bisiklet, bindiği birer nesnedir.

Eylemsel Dönem (0-3 Yaş) Çocuk yaparak ve deneyerek öğrendiği için bu evreye “eylemlerle temsil evresi” de denilebilir.

Eylemsel Dönem (0-3 Yaş) Yetişkinler de yeni bir şeyi öğrenirken, eylemsel döneme dönebilirler. Otomobil kullanmayı öğrenmek gibi…

İmgesel Dönem Bilişsel gelişimin ikinci düzeyidir. Bu dönemde bilgi, imgelerle yani somut imajlarla taşınır. Görsel bellek gelişmiştir. Çocuğun kararları, duyu organları yoluyla edindiği duyusal etkilere dayalıdır.

İmgesel Dönem Çocuklar, bu dönemde “algılarının tutsağı” olarak tanımlanırlar. Çünkü, herhangi bir nesneyi, olayı ya da durumu nasıl algılarlarsa zihinlerinde de o biçimde canlandırırlar. Örneğin gördüğü korkutucu bir kuklayı “gerçek” olarak algılayabilir.

İmgesel Dönem Bu dönemde herhangi bir nesneyi ya da olayı görmeden de resmedebilirler. Örneğin bir ev resmi görmeden de ev resmi çizebilirler. Bu dönem, Piaget’nin işlem öncesi dönemine karşılık gelir.

İmgesel Dönem Çocuklar dil, mantık, matematik, müzik gibi alanların sembollerini kullanarak iletişim kurabilir. Bu dönemde kısa cümlelerle, anlamsal olarak zengin ifadeler oluşturulabilir.

İmgesel Dönem Semboller yoluyla, çok şey ifade edilebildiği gibi; eylemlerle açıklanamayan olay nesne ve durumlar daha kolay ve etkili olarak ifade edilebilir. Bireyin sembolik döneme ulaşması, zengin yaşantılar kazanmasını sağlar.

Sembolik Dönem Bilişsel gelişimin son düzeyidir. 12 yaş civarında başlar. Bu dönemde, etkinlik ya da algının anlamını açıklayan “semboller” de kullanılabilir. Bu evre, Piaget’nin soyut işlemler evresinin karşılığıdır.

Sembolik Dönem Bruner, çocukların eylemsel dönemden imgesel ve sembolik dönemlere ilerlediğini düşünür. Ancak bu durum, yetişkinlerin artık eylemler ve imgeler kullanarak yaşantılarını kodlayamayacakları anlamına gelmez.

Sembolik Dönem Artan yaş ve yaşantılarla, sembolik sistem daha çok kullanılır. Ancak, bazı meslek gruplarında eylemsel kodlama sistemi daha gelişmiştir. Cerrahlar, sporcular, piyanistler… Görsel sanatlarla uğraşan kişilerdeyse imgesel temsil süreçleri daha baskındır.

Bruner’in öğrenme kuramını destekleyen bir çevrede Çocukların kendi yanıtlarını ortaya atmaları ve bu yanıtları paylaşmaları beklenir.

Sezgisel incelemelerine dayanan deneylerinin sonuçlarını tahmin ederken birçok hata yapmaları beklenir.

Bu durumda sizler öğretmen olarak neler yapabilirsiniz? Çok ve çeşitli sorular sorabilirsiniz. Açık uçlu sorulara daha çok önem verin. Çocuklardan yeni ve daha önceden öğrendiklerini birleştirmelerini bekleyebilirsiniz. Çocukların çok çeşitli yolları kullanmalarına olanak veren çok fazla materyal ve donanım kullanabilirsiniz.

Bruner’e göre çocuğun öğrenmeye aktif katılımı ancak buluş yoluyla öğretim ile mümkündür. Buluş ya da keşfetme yaklaşımı belli bir problemle ilgili verileri toplayıp, analiz ederek soyutlamalara ulaşmayı sağlayan, öğretimde öğrenci aktifliğine dayalı, güdüleyici bir öğretim yaklaşımıdır. Bruner’e göre öğretmenin rolü paketlenmiş bilgiyi öğrenciye sunmaktan çok, öğrencinin kendi kendine öğrenebileceği ortamı oluşturmaktır. O’na göre bunu sağlamanın yolu da buluş yoluyla öğretimdir.