KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
STRES YÖNETİMİ.
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Altı Şapkalı Düşünme.
*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
Problem Çözme Süreci.
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
Problem Çözme Becerileri
STRES.
ŞAPKA ALTI.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Çatışma ve Çatışma Çözme
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
PEER SUPPORT TEAM.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ALTI DÜŞÜNCE ŞAPKASI Bursa Öztimurlar İlköğretim Okulu
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ
Çatışma ve Çatışma Yönetimi 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı
Kişilerarası iletişim çatışmaları
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Örgütsel Çatışma.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
Altı Şapkalı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU.
Kriz durumlarında bu dünyada tutunacak hiçbir dalın kalıcı sağlamlıkta olmadığını bilelim. Bir ayağımız basmadan ikinci ayağımızı kaldırmayalım. Kriz yönetmek.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
İLETİŞİMİN TANIMI ÖNEMİ VE İLKELERİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Kriz durumlarında bu dünyada tutunacak hiçbir dalın kalıcı sağlamlıkta olmadığını bilelim. Bir ayağımız basmadan ikinci ayağımızı kaldırmayalım. Kriz yönetmek.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Yrd. Doç. Dr. Abdullah MERT
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GRUP İLETİŞİMİ.
Yakınsak düşünme ve Iraksak düşünme
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
KURUMSAL İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
21. YY BECERİLERİ.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI

KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI Çatışma İki taraf arasındaki anlaşmazlık ya da uyuşmazlık durumu Çatışma kavramı, psikoloji, iletişim, sosyoloji gibi birçok bilim dalının ortak konusu olduğu için çok sayıda tanımının yapıldığı görülmektedir. Örneğin psikologlar çatışmayı rekabet halinde olanların içsel durumları, sosyologlar ise gözlemlenebilir davranışlar olarak tanımlamaktadırlar. Çatışma kavramına günlük yaşamda tartışma, kavga, şiddet, güç kullanma gibi anlamlar yüklenmektedir.

Çatışma, farklı amaçları gerçekleştirmek ve/veya güçlü bir onaylamamayı ifade etmek amacıyla birbirlerine karşı anlaşmazlık davranışı sergileyen bireylerin durumu, olarak tanımlanabilir.

Anlaşmazlık, uyuşmazlık birbirine ters düşme durumlarında çatışma meydana gelir. 1940’lı yıllarda; Davranışsal Psikoloji yaklaşımı ile, ikiden çok kişinin olduğu ortamlarda çatışmaların doğal olduğu yaklaşımı benimsenmiştir. ÇATIŞMA; Kişi içi, Kişilerarası, Grup içi, Gruplar ve Örgütler arasında olur.

ÇATIŞMA AŞAMALARI 1. Basit Farklılıklar 2. Anlaşmazlık 3. Uzlaşmazlık 4. Zıtlaşma 5. Yasal Çekişme 6. Şiddet ve Kavga Kaynakların sınırlı olması, iletişim problemleri, algılama farklılıkları gibi nedenlerle ortaya çıkan çatışma iyi yönetildiğinde; duyguları rahatlatır, yaratıcılığı tetikler, stres yönetimine yardım eder. Tersinde; verimsizlik, stres yönetiminde başarısızlık olur.

Her çatışmanın bir kaynağı, bir başlangıcı, ortası, sonu ve bir takip aşaması bulunmaktadır.

Çatışma sonrası Bir çatışma çözümlendikten sonra takip süreci, kırılan duygularla ilgilenilmeyi ya da stresi yönetmeyi, diğer kişinin tekrar hayal kırıklığı aşamasına dönmediğinden emin olmak için izlemeyi İçermektedir.

KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASININ OLUMLU VE OLUMSUZ ÖZELLİKLERİ A) Negatif Etkiler Çatışmanın en önemli negatif etkisi kişilerde negatif duyguların ortaya çıkmasına ve artmasına neden olmasıdır. Çatışmaların çoğu, bir tarafın haklı diğer tarafın haksız olması, bir tarafın diğer tarafı incitmesi ya da üzmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu negatif duygular çatışma çözümlenmediği sürece artmaya devam eder.

B) Pozitif Etkiler Kişilerarasında yaşanan çatışmalar, çatışmanın çözümlenmesi yönünde taraflar istekli olduğu ve sonuçta çeşitli çözümler üretildiği sürece olumlu (pozitif) etkiler yaratabilmektedir. Çatışma yönetimi ile ilişkilerin güçlenmesi, doyum elde edilmesi ve daha sağlıklı ilişkilerin yaratılması söz konusu olabilir.Çatışmanın çözümüne yönelik tarafların çabaları birbirlerini ne kadar önemsediklerini göstermeleri için bir fırsat sağlar.

ÇATIŞMA TÜRLERİ İçerik Çatışması İlişki çatışması Objelere, nesnelere, kişilerle ilgili dış çevreye odaklanan, bazen güç ile ilgili sorunlardan kaynaklanan ve statülerine ilişkin hak ve iddialarının sonucu ortaya çıkan çatışma türü. İlişki çatışması Kişiler arasındaki ilişkilerle ilgili olup, genellikle taraflar arasındaki eşitlik ya da eşitsizlik, doğru ve istenilen/beklenilen davranışların gösterilip gösterilmemesini içeren gizli çatışma türü.

Çatışmaları yaklaşma-yaklaşma, yaklaşma-kaçınma, kaçınma-kaçınma çatışması olarak incelemek mümkündür.

Kişiler Arası İletişim Çatışması Kişilerarası çatışma, kısaca bir kişi, bir başka kişinin ya da kişilerin hedeflediği başarıyı engellemesi ile ortaya çıkan bir süreç olarak tanımlanabilmektedir Kişilerarası iletişim sözlü ve sözsüz niteliklere sahip, yüz yüze, tek taraflı değil karşılıklı bireyler arasında oluşması gerekmektedir. Bu süreçte anlaşmazlıklar, çıkara dayalı tartışmalar, fikir uyuşmazlıkları olabilmektedir.

Kurum İçi İletişim Çatışması Bir organizasyonda görev yapmakta olan bireyler arasında görevler, roller, ast- üst ilişkileri nedeniyle etkileşim kurulması. Kurum içinde kişilerarasında yaşanan çatışmalar: Duyuşsal çatışma Çatışma tarafları ortak bir sorunu çözmek istediklerinde söz konusu sorunla ilgili olarak farklı duygusal durum içinde olduklarını fark ettiklerinde, duygusal olarak bir çatışma yaşanmaya başlar.

Çıkar çatışması Değer çatışması Genellikle kıt ya da sınırlı kaynakların paylaşılması konusunda kişilerin istekleri, tercihleri birbiri ile uyuşmamaktadır. Değer çatışması Çatışmaya taraf olan kişilerin belirli değerler üzerinde anlaşmazlık yaşamaları ve kendi değerlerinin daha önemli olduğunu düşünmesi ile çatışma yaşanır.

Bilişsel çatışma Amaç çatışması Kişilerin farklı düşünce yapıları, algı düzeyleri, bilgiyi farklı yorumlaması, ile bilişsel olarak çatışmalar yaşanır. Amaç çatışması Kişilerin amaçlarının farklı olması, amaçlar arasında belirli uyuşmazlıkların olması durumunda yaşanır.

Çatışmanın çözümlenmesi için, kişilerin izlediği aşamalar, hangi aşamada ne tür bir yaklaşım izledikleri, çatışmanın çözümünü etkilemektedir.

Edward de Bono tarafından geliştirilen “altı şapkalı düşünme tekniği” Gerçek şapkası, bilgilere odaklanır. Probleme neden olan durum, koşul ve gerçeklerle ilgilidir. Örneğin, bu çatışma ile ilgili bilgiler ya da veriler nelerdir? Duygu/his şapkası, problemle ilgili duygulara, hislere ve sezgilere odaklanır. Örneğin, problemle ilgili olarak ne hissediyor? Olumsuz argüman şapkası, çatışmanın taraflarını izler. Örneğin, Eğer X gerçekleştirirse sonuç ne olabilir?

Olumlu faydalar şapkası, olaya ve duruma yukarıdan bakmayı sağlar Olumlu faydalar şapkası, olaya ve duruma yukarıdan bakmayı sağlar. Örneğin, bu durum nasıl bir yarar sağlayabilir? Yaratıcı fikir şapkası, problemin çözümü için farklı yollar ve alternatif çözümler aramaya odaklanır. Örneğin, başka hangi sonuçlar hesaba katılabilir?