1- SINIF YÖNETİMİNİN TEMELLERİ Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1 1
Hiç düşündünüz mü? Aynı sınıfa derse giren öğretmenlerden bazıları niçin diğer arkadaşlarından daha başarılı olurlar? Bir sınıftaki öğrenciler, öğretmen değiştiğinde niçin öncekinden oldukça farklı davranış gösterirler? Niçin bazı öğretmenler zevkle ve huzurla ders yaparken diğerleri bitmiş, bezmiş bir halde dersten çıkarlar?
Sınıf Yönetiminin Gelişimi Sınıf yönetimi 1980’li yıllara kadar, öğrenci davranışlarını yönlendirmede özellikle davranış kuralları oluşturmanın ve öğrencinin bulunduğu çevreyi düzenlemenin etkili olduğu düşüncesine dayandırıldı.
Sınıf Yönetiminin Gelişimi 1980’lerden sonra, sınıf yönetimi anlayışı, başarılı olmanın temel koşulunu örgütsel amaçlardan çok, öğrenen kişinin istek ve gereksinimlerine duyarlı olmaya çevrilmiştir.
Sınıf Yönetiminin Gelişimi Günümüzün sınıf yönetimi ve disiplini anlayışına göre; öğrencilerin yönetimi, onların davranışlarını kontrol altına almaktan çok, onları anlamak ve onlarda davranışların nasıl olması gerektiği konusunda birlikte anlayış geliştirmektir.
Sınıf Yönetimi İle İlgili Temel Kavramlar Sınıf: Eğitim-öğretim etkinliklerinin gerçekleştiği bir yaşama alanıdır. Yönetim: Ortak bir amacın gerçekleştirilmesi için eldeki insan ve madde kaynağının etkili bir biçimde kullanılmasıdır.
Sınıf Yönetimi İle İlgili Temel Kavramlar Örgüt: Örgüt, ortak bir çabayı gerektiren bir amacın gerçekleştirilmesi için birden fazla bireyin, güç ve eylemlerinin eşgüdümlenmesidir (koordinasyonu).
Eğitim Yönetimi: Yönetim ilke ve kurallarının eğitime uygulanmasıdır. Eğitim yöneticisinin görevi maddi olanakların sağlanmasından çok, eğitimin amaçlar doğrultusunda en etkin şekilde yürütülmesini sağlayacak ortamı yaratmaktır. Sınıf Yönetiminin Temel Kavramları
Disiplin Yunanca öğretmek anlamına gelen ‘disciple’ kelimesinden türetilen disiplinin temel amacı bireylere, gelişim dönemlerine uygun davranışları öğretmek ve kendi kendini kontrol etme yeterliği kazandırmaktır.
Size göre disiplin anlayışları çocuğa, ebeveyne, aile yapısına, topluma ve sosyo-kültürel duruma göre değişebilir mi? Disiplin
Toplumsal disiplin, bireylerin, düşünce ve eylemlerinin sınırlarını çizer. Bu sınırlar içindeki davranışları normal olarak etiketler ve bireylerin bunlara uymasını sağlar. Sınırların dışını ise anormal olarak etiketleyerek bu davranışları sergileyenleri çeşitli yollarla vazgeçirmeye çalışır? Disiplin
Geleneksel Disiplin Anlayışı Disiplinin, kısıtlayıcı hatta cezalandırıcı boyutuna vurgu yapar. Öğrenciye hangi davranışların istenilir olduğunu gösterip öğretme, bu davranışı sergileyip sergilemediğini izleme, davranışı beklenenden daha iyi sergilediğinde onu ödüllendirme, iyi sergilemediğinde ise cezalandırma sözkonusudur.
Yeni Disiplin Anlayışı Disiplin; “bireyin kendini yönlendirerek, olumsuz davranışlarını önlemesine; toplumun, hukukî, ahlakî ve kültürel değerlerine uyum sağlamasına yardım eden eğitsel bir süreç”tir.
İdeal Disiplin Etkili bir disiplin sayesinde öğrenci, kendisinin ve başkalarının yararına olan, inanç, değer ve kuralları içselleştirerek öğrenir. Sınıfta disiplin sağlamanın temel amacı, öğrencilerin sorumluluk, sevgi ve saygı duygularının geliştirilmesi olmalıdır.
Sınıfta Disiplin Disiplin bir anda gerçekleştirilebilecek bir şey değil, zaman içerisinde içselleştirilebilecek ve uzun süre kalacak bir alışkanlıktır. Sınıf disiplininin en önemli parçası ise öğretmenin kendi disiplin anlayışı ve uygulamalarıdır.
Sınıf Yönetimi Okulun sahip olduğu olabileceği kaynakların eğitsel amaçları için kullanımı, eğitim yönetiminin niteliğine bağlıdır. Bu nitelik, eğitim yönetimi hiyerarşisinin her basamağında yer almalıdır. Bu basamaklardan biri de; SINIF YÖNETİMİDİR
Sınıf Yönetimi Nedir? Derslere devam etmeyenleri belirleme, Öğrencilerin sınıf içi etkinliklerini ve ödevlerini kontrol etme, Öğretim materyallerini düzenleme, Sınıftaki çalışma koşullarını geliştirme, Sınıfta düzen ve disiplini sağlama, Öğretimi engelleyici etmenleri ortadan kaldırma,
Sınıf Yönetimi Nedir? Öğrencinin çevresi ile ilişkilerini düzenleme, Sınıftaki zamanı etkili kullanma, İlgi ve merak uyandıran bir atmosfer yaratma, Öğrencilerde olumlu davranışlar geliştirme vb. amaçlarla sınıfta yaptığı düzenlemelerdir. Sınıf Yönetimi Nedir?
Sınıf yönetimi, kaynakları örgütleme, çevreyi etkili bir biçimde düzenleme, öğrenci gelişimini gözleme, ortaya çıkabilecek öğrenci sorunlarını önceden tahmin edebilme gibi unsurları içeren sınıftaki yaşamın bir orkestra gibi yönetilmesidir. Sınıf Yönetimi Nedir?
Etkili Sınıf Yönetiminin Temel Öğeleri Etkili sınıf yönetiminin birçok değişkeni vardır. Bunlardan bazıları; okul, öğretmen, öğrenci, aile ve kaynaklar/araç-gereçler olarak sıralanabilir.
Okul Eğitim yalnızca okullarda gerçekleştirilen etkinliklerle sınırlı değildir. Ancak okul, eğitim amacıyla kurulmuş özel bir çevredir. Okullar, bu özel çevrenin oluşturulup denetlenmesi amacıyla oluşturulmuşlardır.
Okulun Üç Temel İşlevi -1- Öğrencileri dış çevrenin güçlüklerinden korumak, onlara yaşamı kolaylaştırmak. Bunun için okul, yönetici-öğretmen ve diğer görevlilerin sürekli denetimindedir.
-2- Dış çevrede kolay rastlanabilecek olan istenmeyen davranışları dışarıda tutarak, olumsuz davranışların öğrenilmesini engellemektir. Okulun Üç Temel İşlevi
-3- Dengeleme; okulun dışındaki çevrede, ekonomik ve sosyal farklılıklar görülür. Okul, bu farklılıkların, kendi sınırları içinde sergilenmesine, yaşanmasına izin vermeyen, toplumsal yaşamda olmayan dengeyi kendi sınırları içinde kurması gereken bir kurumdur. Okulun Üç Temel İşlevi
Okul, öğrenci başarısı için fiziksel yapısının uygunluğundan, sağlık koşullarına uygun olmasına kadar her yönüyle hazır olmalıdır. Okulların olanakları geliştikçe öğretmenin motivasyonu yükselirken öğrenci başarısı da buna bağlı olarak artacaktır. Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Öğretmen Etkili bir sınıf yönetiminin en kritik öğelerinden birisi ÖĞRETMEN’ dir. Çünkü o, diğer öğelerin bütünleştiricisi ve bir dereceye kadar da belirleyicisidir. . Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Öğretmen Sınıfta öğretmenin yerini tutacak bir araç henüz geliştirilememiştir. Günümüz modern eğitim araçlarından hiçbiri onun yerini alacak durumda değildir
Öğretmenle öğrenci arasında gözle görülmeyen bir kişilik alışverişi vardır. Öğretmenin kişiliğinin çeşitli nitelikleri durmadan çocukların kişiliklerine etki yapmaktadır. Sınıf içindeki arkadaşlık anlayışı, iyi geçim, disiplin, düzen hep öğretmenin ya da öğretmenlerin kişiliklerinin yansımasıdır Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Bu nedenlerle Öğretmenler, Bilgi taşıyıcı ve aktarıcı değil, bilgi kaynaklarına giden yolları gösteren birer EĞİTİM LİDERİ olmalıdır. Etkili Sınıf Yönetiminin Öğeleri
Kısacası Öğretmen Sınıf Yaşamının Orkestra Şefi Olmalıdır;
Sınıf yaşamının orkestra gibi yönetilmesi Sınıfta her öğrenci sayısı kadar farklı ilgi, yetenek ve en önemlisi Dünya vardır. Bir orkestra şefi konumunda olması gereken öğretmen bu farklılıkların farkına varabilerek her ilgi yetenek ve dünyaların değerlendirilebilmesi ve hepsinden gücü ve oranında yararlanarak sanat eserleri çıkarabilmektir. Amaç sınıftan sadece saz topluluğu veya sadece ses topluluğu çıkarmak değildir.
öğretmenlik mesleğini yapacak kişilerin sahip olması gereken bazı özellikler Öğretmenlik bir amaç olmalıdır. Mesleğe severek ve isteyerek girilmelidir. Beden ve ruh sağlığı açısından öğretmenlik yapmaya engeli bulunmamalıdır. İnsanları sevmeli, onlarla çalışmaktan haz duymalıdır. Mesleğini yüksek gelir getiren diğer mesleklerle kıyaslamamalı, yüksek maaş beklentisi taşımamalıdır. Okumayı sevmeli, bilimsel gelişmeleri izlemelidir. Yurdun her köşesinde görev yapma konusunda istekli olmalıdır.
Aile Eğitim ailede başlar. Kişilik yapısının temel davranışları büyük ölçüde ailede elde edilir. Bunların sonradan değiştirilmesi çok güç olur. Tembel-çalışkan, doğrucu-yalancı, pısırık-girişken, benzeri ikilemlerin kazanılması ailede başlar, gelişir, çoğu zaman da pekişir. Okulun bunların değiştirebilmesi güçtür, uygun çözüm, önceden aileyi etkilemektedir. Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Aile’den Kaynaklanan Sorunlar Ailenin ekonomik sorunları Ailenin düzenli bir yaşantısının olmaması Parçalanmış aile Ailede çocuk sayısının fazla olması Ailede ilgi ve sevgi eksikliği Evin ders çalışmak için uygun olmaması Okulun eve uzak olması
Aileyle ilgili olarak öğretmenin yapması gerekenlerden ilki, ailenin tanınması, bunun aracı da öğretmen-veli iletişimidir. Bu iletişim yüzyüze olabileceği gibi, yazı ve telefonla da olabilir. Öğretmen, öğrencinin defterine yazdığı veya velisine iletmesi için öğrenciye verdiği notlar aracılığı ile iletişim sağlayabilir. Ailelere haftalık, aylık okul-sınıf haberleri bülteni gönderilebilir. Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Öğrenci Öğrenciler, sınıf yönetiminin temelini oluştururlar. Öğrenci sınıf yaşamının nesnesi değil, öznesidir. Bu nedenle, öğretmen sınıfta her öğrencinin kendi yeti ve becerilerini sergileyebilecekleri demokratik bir ortam sağlamalıdır. Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Özgüven eksikliği, kaygı İlgi ve dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik Öğrencilerin kişilikleriyle ilgili karşılaşılabilecek sorunlar şunlar olabilir; Özgüven eksikliği, kaygı İlgi ve dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik Ergenliğe bağlı sorunlar İletişim yetersizliği Devamsızlık Motivasyon eksikliği Okul, öğretmen ve derse ilişkin önyargılar Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Etkili Sınıf Yönetiminin Öğeleri ÖĞRENCİ-ÖĞRETMEN İKİLEMİNİ ORTADAN KALDIRAN BİR DERS ORTAMI. ÖĞRETMEN ÖĞRENCİ, ÖĞRENCİ ÖĞRETMEN OLMALI. Etkili Sınıf Yönetiminin Öğeleri
HEYECANLI, MERAKLI, CANLI, EĞLENCELİ BİR DERS ORTAMI. DÜŞÜNEN, TARTIŞAN, KAFASI KARIŞAN, ZORLANAN, YARATAN ÖĞRENCİLER… KENDİSİ DE ÖĞRENEN, ZEVK ALAN, GÜLEN, DÜŞÜNEN, YA DA SADECE İZLEYEN BİR ÖĞRETMEN… Etkili Sınıf Yönetiminin Öğeleri
GİTGİDE KARMAŞIKLAŞAN BİR DÜNYADA, BAZEN ESKİ SORULAR İÇİN YENİ YANITLARA GEREKSİNİRİZ.
ÖĞRENMEYİ DESTEKLEYEN ZENGİN BİR SINIF ORTAMI. TEKNOLOJİ, GRAFİKLER, RESİMLER, AKTİVİTELER…. ÖĞRENCİYE ÖĞRENMEYİ ÖĞRETEN VE ÖĞRENMENİN SORUMLULUĞUNU ONA BENİMSETEN BİR EĞİTİM STRATEJİSİ. Etkili Sınıf Yönetiminin Öğeleri
Kaynaklar/Araç ve Gereçler Sınıfta görsel ve işitsel kaynaklar kullanmayan öğretmenler derslerini ilgi çekici hale getiremezler; bu da, öğretmenin öğrenciler üzerinde kontrolünü zayıflatan bir etmen haline gelir. Sınıf Kültür ve İklimini Etkileyen Değişkenler
Bunu Unutmayalım!!! Sınıf Yönetimi, öğretmen ve öğrenciler sınıfa girmeden önce başlar! Öğrencilerin tanınması, konunun bilinmesi, motivasyon, güç dengesi, sosyal etkileşim vs.
Bunu Unutmayalım !!! Etkili bir sınıf yönetimi, sadece davranış bozukluğu olan öğrencilerle uğraşmak, engelleyici davranışlara müdahale etmek değildir. Sınıf yönetim sistemi bir bütün olarak öğrencilerin tamamını sınıf içi aktivitelere katma sürecidir.