SPOR VE PSİKOLOJİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANTRENMAN Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin, fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi.
Advertisements

SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİ KURUM TANITIMLARI BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 2 ORTAÖĞRETİM.
GÜZEL SANATLAR VE SPOR LİSELERİ KURUM TANITIMLARI BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 2 ORTAÖĞRETİM.
Egzersiz ve Spor Psikolojisi
FRAJEL-X
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker,
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Eğitsel Rehberlik.
MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
Okul Öncesi Eğitim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Uygulama Alanları Dr. Ege AKGÜN.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Spor Psikolojisi.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

SPOR VE PSİKOLOJİ

Psikoloji, davranışları ve insan davranışlarının altında yatan sebepleri araştıran bilim dalıdır. Spor ortamında da “Süper normal” insan davranışları vardır ve spor psikologları bunlarla uğraşırlar (Salmella, 1996; Nideffer, 2002). Mahoney (1979) “Performans psikopatoloji ile ters orantılıdır” Morgan (2001) Performans için günümüzde yoğun mali olanaklar kullanılmaktadır. Bu nedenle önceden saptanan olumsuzluklar ortadan kaldırılmalı ya da seçimlerle bu bireyler (elit olamayacak olanlar) ayrıştırılmalıdır”

SPOR MULTİDİSİPLİNER BİR YAPIDIR. SPOR PSİKOLOJİSİ S SPOR BİYOMEKANİĞİ SPOR PEDAGOJISİ P EGZERSİZ FİZYOLOJİ. SPOR SOSYOLOJİSİ O SPORCU BESLENMESİ SPOR TARİHİ R SPOR ANATOMİSİ vb.

Spor Psikolojisinin konu alanları 1. Psikomotor gelişim(Çocuğun motorik alandaki gelişimi). 2. Motor öğrenme(Bir hareketin nasıl öğrenileceği). 3. Spor psikolojisi

Spor psikolojisi; ‘Sporun kendisinin insan davranışları üzerine etkisidir’ (Alderman,1980) ‘Psikoloji ilkelerinin spor ortamına uygulanmasını içeren bir çalışma alanıdır’ (Cox,1985) ‘Sporcular ve spor branşları üzerine odaklanan psikolojinin bir alt kategorisidir’ (Cratty,1989) ‘Spor ortamında insan davranışlarıyla ilgili sorulara cevap bulmaya çalışan spor ve egzersiz biliminin bir dalıdır’ (Gill,1986) ‘Spor ve fiziksel etkinliklere katılım ve performansla ilişkili psikolojik etmenlerin bilimsel olarak çalışılmasıdır (APA,1996)

Spor psikolojisinin APA’ya göre 2 amacı vardır. 1.Sporcuların performansları için gerekli olan psikoloji ilkelerinin kullanılmasına yardımcı olmak. 2.Spora katılımın bireyin yaşamı boyunca psikolojik gelişimini ve sağlıklı oluşunu nasıl etkilediğini anlamak.

SPOR PSİKOLOJİSİNİN İŞLEVLERİ Fiziksel performansı artırmak ve toparlanmaya yardımcı olmak amacına yönelik uygulamalar. Sporcuların teknik öğrenimlerini hızlandırıcı ve müsabakaya hazırlanmalarını sağlamak amacına yönelik uygulamalar. Performansı engelleyen faktörlerin ortadan kaldırılmasına yönelik uygulamalar.

ABD Olimpiyat komitesi (USOC) ve (Uygulamalı spor psikolojisi birliği (AAASP) spor psikologlarını iki gruba ayırmaktadırlar. 1.Uygulamacılar a.Klinikçiler b.Eğitim-öğretimciler 2.Araştırmacılar.

UYGULAMA ALANINDA ÇALIŞAN SPOR PSİKOLOGLARI Gerek elit gerekse sağlık amaçlı çalışan spor katılımcılarının psişik iyilikleriyle ilgilenirler, performanslarını artırmada onlara yardımcı olurlar.

KLİNİK SPOR PSİKOLOGLARI Özellikle sporcuların yaşadıkları çeşitli duygusal problemler ve kişilik bozuklukları ile ilgili (örn. depresyon,yeme bozuklukları vb.)eğitim ,öğretim almış kişilerden oluşmaktadır (Wann,1997).Bu tür müdahaleler için klinik yada danışmanlık eğitimi almış spor psikologlarına gereksinim vardır. Yapılan araştırmalar spor alanında %10 kadar klinik psikoloğa gereksinim olduğunu göstermektedir (Weinberg & Gould, 2002)

EĞİTİCİ-ÖĞRETİCİ SPOR PSİKOLOGU ROLÜ Spor psikolojisi ilkeleri ışığında, sporculara ve antrenörlere gevşeme antrenmanı, hedef belirleme çalışmaları, dikkat ve konsantrasyon çalışmaları, zihinsel antrenman, vb. konularda yardımcı olur.

ARAŞTIRMACI SPOR PSİKOLOGU Spor psikolojisi alanında araştırmalar yapan kişiler bu grubu oluştururlar. Uygulama alanında çalışan spor psikologlarına yeni bilgiler sağlarlar. Daha çok akademisyenlerden oluşan bir gruptur.

UYGULAMALI SPOR PSİKOLOGUNUN EĞİTİMİ VE SERTİFİKALANDIRMA PSİKOLOJİ &PSİKİYATRİKÖKENLİLER, Spor bilimlerinin temel konularını SPOR BİLİMLERİ KÖKENLİLER ise, Psikolojinin temel konularını bilmek durumundalar.

Eğitici – Öğretici Spor psikologu olmak için AAASP’ın koymuş olduğu ölçütler 1-Dr. programını tamamlamış olmak. 2-Bilimsel ve mesleki etik bilgisi 3-Sporun fizyolojik temellerini bilmek 4-Spor tarihi,felsefesi,motor davranışın Temellerinin bilinmesi 5-Psiko-patoloji bilmek 6-Psikolojik danışma alanında eğitim almış olmak 7-Spor beceri ve teknik bilgisine sahip olmak 8-Araştırma planı,istatistik,psikolojik test bilgisine sahip olmak 9-Davranışın biyolojik , sosyal ve bilişsel temellerini bilmek

KARŞILIKLI OLARAK BİLİNMESİ GEREKEN KONULAR SPOR BİLMLERİ KONU ALANLARI -Biyo-mekanik -Egzersiz fizyolojisi -Psiko-motor gelişim -Beceri öğrenimi -Motor kontrol -Spor pedagojisi -Spor sosyolojsi -Spor tıbbı

PSİKOLOJİNİN KONU ALANLARI -Klinik Psikoloji -Psikolojik Danışmanlık -Gelişim Psikolojisi -Deneysel Psikoloji -Kişilik Psikolojisi -fizyolojik Psikoloji -Anormallikler psikolojisi (May, 1986; Suinn, 1992)

SPOR PSİKOLOGUNU N YAKLAŞIMI A-Temas ve görüşme:Yardım tipi görüşülerek sporcu tanınır ve uygun görülürse başkasına refere edilir. B-İlişki kurma:karşılıklı güven ve saygı oluşturulur.

C-Sporcuya özel bir profil geliştirir. D-Bireyselleşmiş zihinsel antrenman prg.yapar. E-Prg. Uygulaması süreci içinde devamlı değerlendirmeler yapar. F-Zihinsel beceriler kazandırıldığında gereğinde yeniden bir ilişki için açık kapı bırakılarak ilişki sonlandırılır.

SPOR PSİKOLOJİSİNİN ETİK SORUNLARI 1-Sorumluluk Spor psikologu davranışlarının sorumluluğunu taşı. 2-Yeterlik Spor psikoloğu yeterli olduğu alanlarda hizmet verir.

DUYGULARLA YAŞAMAK DEMEKTİR. SPOR DUYGU DEMEKTİR, (MUTLUKTUR, SEVİNÇTİR, HÜZÜNDÜR, COŞKUDUR) DUYGULARLA YAŞAMAK DEMEKTİR.

SPORDAKİ DUYGULARI ANLAMAK İÇİN DE SPORU BİLMEK GEREKİR DAVRANIŞIN ARKASINDAKİ SEBEPLERİ BİLMEK GEREKİR PSİKOLOJİYİ BİLMEK GEREKİR

T E Ş E K K Ü R E D E R İ M….