YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen Yaratıcı drama alanında süreci tasarlayan, biçimlendiren ve yöneten, drama lideri/öğretmenidir; ancak lider/öğretmen etkinliği, katılımcıları motive edecek biçimde yönlendirir.
Bir drama lider/öğretmeninin bir grupla çalışmaya başlamadan önce yapacağı ilk iş; grupla ilgili ön bilgi edinmek, hedeflerini, yöntemlerini, içeriğini belirlemek, değerlendirme aşamalarına/adımlarına karar vermek, kullanacağı malzemeyi sağlamak ve bu malzemeleri çalışma ortamına getirmektir.
Lider/öğretmenin diğer bir görevi, grup dinamiğine giden yolda grup üyelerinin tanışma ve kaynaşmalarını sağlayacak iletişim, uyum, gözlem, etkileşim çalışmalarını uygulamak ve bunları uygularken de eğlence ve haz alma boyutunu göz ardı etmemektir.
Grupta oluşacak etkileşim sürecine en kısa sürede ulaşabilecek bir lider, amacının önemli bir bölümünü gerçekleştirmiş demektir. Unutulmamalıdır ki liderin yaratacağı atmosfer ile katılımcıların drama sürecinde kazanacakları arasında yakın bir ilişki vardır.
2.Konu Yaratıcı dramada konu, oturumda ele alınıp irdelenecek duygu ve düşüncelerdir. Ele alınan konu; herhangi bir olay, olgu, soyut-somut bir durum, bir gazete haberi, bir karikatür, yazının (edebiyatın) tüm türleri, yarım bırakılmış bir edebî metin, bir yaşantı, anı,bir nesne,bir dönen,yer,zaman,uygarlıklar, fotoğraf vb. yollarla irdelenir.
3.Grup Yaratıcı drama sonucun değil sürecin önemli olduğu bir grup etkinliğidir ve grup olmadan yapılamaz. Canlandırma öncesi yapılan hazırlık ve grup üyeleri arasında geçen iletişim-etkileşim, yaratıcı drama süreci açısından çok önemlidir çünkü yaratıcı dramada seyirci yoktur.
4.Teknikler Yaratıcı drama; oyunlar, öğretim yöntem ve teknikleri ve tiyatro tekniklerinden yararlanır. Bu tekniklerden en önemlileri doğaçlama ve rol oynamadır.
Müzede Yaratıcı Drama Müzede gerçekleştirilecek bir müze eğitimi veya müze kültürü çalışmasında müzelerden nasıl yararlanılır?
Müzelerde kültür eğitimi: zaman ve mekân içinde kendini ve insanları anlama, kültürel mirası devam ettirme, geçmişi, bugünü ve geleceği anlamlı bir biçimde ilişkilendirme,
kültürel varlıkları ve eski eserleri anlama, koruma ve yaşatma, kendi kültürünü ve farklı kültürleri çok yönlü ve hoşgörülü bir yaklaşımla tanıma ve anlama, müzelere yaşayan kurum niteliğini kazandırma, kültürlerarası anlayış ve empati geliştirme gibi hedeflere hizmet edilmesi anlaşılmalıdır.
Müzede yapılacak eğitimin hedefleri insanın değişen dünyaya uyum sağlamasına yardımcı olmak, insanların yaşadıkları ortama yabancılaşmalarını önlemek, geçmişle şimdiki yaşam arasında bağ kurmak, günümüzün sorunlarına ve çatışmalarına yönelik anlayış kazandırmak,
sergilenen nesnelerle insanlar arasında köprü kurarak, nesnelerle onların yaşantılarının bütünleştirilmesini sağlamak, nesnelerin maddi veya ideal değerleri ile algılanması yanı sıra insan yaşamının somut ve otantik bir belgesi olarak algılanmasını sağlamak,
insanların bugünkü yaşantılarıyla, nesnelerin bağlantısını kurarak, siyasi, kültürel, sosyal, ekonomik ve ekolojik ilişkileri anlamalarını sağlamak, ilişkileri anlamanın yanı sıra onların araştırıcı yönlerini geliştirmek, bilgiyi insanın kendisinin araştırıp geliştirmesine olanak sağlamak, bireylerin zamanını yaratıcı biçimde değerlendirmek,
müzeyi bir yaşam biçimi haline getirmek, iletişim ve öğrenmeyi yoğunlaştırmak amacıyla olanaklar sağlamak, müze ekonomisini geliştirmektir.
Müze kültürü çalışmaları genellikle üç aşamalı olarak yapılır. Müze Öncesi Müzedeki Uygulamalar Müze Sonrası Değerlendirme
Müzelerde yapılacak kültür eğitiminin amacı müzeleri eğitim alanı olarak kullanırken eğitilen kişilerin yaratıcı düşüncelerini geliştirmektir.Yaratıcı düşüncenin gelişinde sıralanan bütün yöntemlerde olduğu gibi yaratıcı drama bir yöntem olarak yaparak/yaşayarak öğrenmeyi amaçlar.
MÜZE YAŞANTISI HERKESİN HAKKIDIR. BU HAKKI KULANIN ,KULLANDIRIN.