BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Bir Araştırmada Örnek Belirleme Nitel ve Nicel Verilere Göre Örnek Belirleme Zeynep BEKTAŞ Ertuğrul TELCİ Fatma.
Advertisements

AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
Çalışmada kullanılacak örneklemin seçimi
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
İstatistikte Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Fırat BÖTE – 4
Evren Örneklem.
İstatistiksel Kestirme
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
Örneklem.
Verilerin Elde Edilmesi
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
Örnekleme.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
Araştırma evreni ve Örnekleme
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Neden?.
EVREN VE ÖRNEKLEM Örnek Olay: Bir Sınıf Öğretmenliği öğrencisi olan Serkan, internetin Sakarya Üniversitesindeki öğrencilerin akademik başarısındaki yerini.
ÖRNEKLEME Öğr. Gör. Funda Veren. Araştırma sonuçlarının geçerli, güvenilir ve kullanılabilir olması için verilerin toplandığı kaynağın özelliği çok önemlidir.
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Örnekleme Yöntemleri.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
İNCELENECEK İŞLEMLERİN SEÇİLMESİ VE ÖRNEKLEME
Evren ve Örneklem.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
Literatür Taraması.
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nicel Araştırmalar II.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Yrd.Doç.Dr.Hamide Deniz GÜLLEROĞLU

II. YÖNTEM Evren ve Örneklem Veriler ve Toplanması Verilerin Çözümü ve Yorumu

Sunum Akışı Evren ve Örneklem Örnekleme Örnekleme Sürecinin Aşamaları Örnekleme Yöntemleri Olasılığa Dayalı Örnekleme Yöntemleri Olasılığa Dayalı Olmayan Örnekleme Yöntemleri Örneklem Büyüklüğünün Kararlaştırılması Temsilliğin sınanması

Evren ve Örneklem Evren? Örneklem? Araştırmalar ilgili olduğu evren ile üzerinde çalışılan örneklemin önemli özellikleriyle raporda belirlenip tanımlanması ve sınırlandırılması gerekir.

Örnekleme Evrenden örneklem alma işlemidir. Örneklemenin temel kuralı yansızlıktır. Yansızlık ?

Örnekleme Sürecinin Aşamaları Çalışma evreninin tanımlanması Evrendekilerin listelenmesi Örnekleme yönteminin belirlenmesi Örneklem büyüklüğünün kararlaştırılması Örneklemin alınması Temsilliğin sınanması Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Nobel Akademik

Örnekleme Yöntemleri Olasılığa Dayalı Örnekleme Yöntemleri Olasılığa Dayalı Olmayan Örnekleme Yöntemleri

Olasılığa Dayalı Örnekleme Yöntemleri Eleman Örnekleme Oransız eleman örnekleme Oranlı eleman örnekleme Küme örnekleme Oransız küme örnekleme Oranlı küme örnekleme

Olasılığa Dayalı Olmayan Örnekleme Yöntemleri Uygun Örnekleme Kota Örnekleme Amaçlı Örnekleme Kartopu Örnekleme Gelişigüzel Örnekleme

Basit Seçkisiz Örnekleme Her bir örnekleme birimine eşit seçilme olasılığı vererek (seçilen birim seçilme olasılığının değişmemesi için havuza geri konularak) seçilen birimlerin örnekleme alındığı yönteme basıt seçkisiz örnekleme adı verilir (Büyüköztürk ve diğerleri, 2016). Basit seçkisiz örneklemenin en büyük avantajı, eğer büyüklük yeterliyse, evreni en iyi şekilde temsil eden örneklemlere ulaşılabilir (Fraenkel ve Wallen, 2009). Çünkü her birim seçkisiz olarak, özellikleri bilinmeden seçilir, yanlılık söz konusu değildir.

Tabakalı Seçkisiz Örnekleme Tabakalı seçkisiz örnekleme, evrenin önce alt gruplara ayrıldığı daha sonra bu alt gruplardan örneklemin seçildiği bir örnekleme yöntemidir (Fink, 2002). Tabakalı seçkisiz örneklemede araştırmacı bir evreni, tabakalamanın gerçekleştireceği özellik açısından homojen olacak şekilde tabakalara bölmeye çalışır (Kumar, 2011). Bu tabakalardan seçilecek birimler ise basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenir. Bu yöntemde evren benzer alt evrenleretabakalara ayrıldığından alt evrenlere ait varyansların daha küçük olmasına, dolayısıyla daha küçük örneklemlerle daha temsili istatistiklere ulaşılabilir. (Balcı, 2016)

Seçkisiz Olmayan Örnekleme Yöntemleri Bir evrendeki elemanların sayısının bilinmediği ya da tek tek tanımlanamadığı durumlarda, olasılık dışı örnekleme desenleri kullanılır (Kumar, 2011). Fink (2002)’e göre, katılımcıların, evrenin ve araştırmanın gerekliliklerini hesaba katarak, araştırmacının yargılarını esas alarak seçildiği örnekleme yöntemidir

Sistematik Örnekleme Bu örnekleme yönteminde örneklem belirlenirken, evren büyüklüğü örneklem büyüklüğüne bölünür. Evren içinden ilk birim rastgele seçilir. Daha sonra evren büyüklüğünün örneklem büyüklüğüne bölünmesiyle elde edilen sayının katları şeklinde örneklem birimleri seçilir. Örneğin; 5000 kişilik bir evrenden oluşan listeden, 500 kişi seçilecekse, araştırmacı 500. isme ulaşana kadar 10. sıradaki kişileri örnekleme dahil ederse sistematik örnekleme yapmış olur (Freankel ve Wallen, 2009).

Uygun Örnekleme Kazara ya da elverişli örnekleme ismi ile de anılan uygun örnekleme yönteminde zaman, para ve iş gücü kaybını önlemeyi temel amaç edinen bu yöntem, sonuçlarına en az güvenilen ve araştırmacılar tarafından önerilmeyen bir yöntemdir (Büyüköztürk ve diğerleri, 2016). Kumar (2011)’a göre bu yöntem örnekleme evrenine ulaşmadaki kolaylığı temel alır.

Uygun örnekleme (Fraenkel ve Wallen, 2009)

Amaçsal Örnekleme Amaçsal örnekleme, çalışmanın amacına bağlı olarak bilgi açısından zengin durumların incelenerek derinlemesine araştırma yapılmasına olanak tanır. Belli ölçütleri karşılayan, belli özelliklere sahip olan bir veya daha fazla özel durumlarda çalışılmak istenildiğinde tercih edilir (Büyüköztürk ve diğerleri, 2016). Bu tür örneklemede araştırmacı kimlerin seçileceği konusunda kendi yargısını kullanır ve araştırmanın amacına en uygun olanları örnekleme alır (Balcı, 2016).

Örneklem Büyüklüğünün Kararlaştırılması Örneklemin olması gerekenden fazla olması, para ve zaman kaybına yol açar. Küçük olması ise sonuçların doğruluğunu ve güvenirliğini azaltır. Örneklem büyüklüğünün belirlenmesinde farklı formüller geliştirilmiştir. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Nobel Akademik

Temsilliğin sınanması Ad çekme, yazı-tura atma vb Yansız numaralar çizelgesi kullanma Yansız diziden eşit aralıklarla seçme Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Nobel Akademik

Kaynakça Balcı, B. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Pegem. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H.(2012). How to design and evaluate research in education. (8th Edition). New York: McGraw- Hill Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Kumar, R. (2015). Araştırma Yöntemleri - Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım Araştırma Rehberi. Ankara: Edge Akademi. Ömay, Ç.(Ed.). Çevirenler: Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Atak, H.