Geniş Ölçekli Testlerde Madde Yapıları Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Geniş ölçekli test nedir? Geniş ölçekli testlerin farklı tanımlamaları bulunmaktadır. «büyük bir öğrenci popülasyonunu kapsayan bölgesel, ulusal veya uluslararası düzeyde belirlenmiş standartlar dâhilinde hazırlanıp, uygulanan testler» ( Simon, Ercikan ve Rousseau, 2013; akt Şata, 2016). «belirli bir alandaki bilgi, beceri araştırmaları ya da davranışlarını belirlemede kullanılan araçlar»(Kirsch, Lennon, von Davier, Gonzalez ve Yamamoto; akt Şata,2016).
Geniş ölçekli testler, farklı sınıf düzeylerinde ve/veya ders alanlarında belirli bilgi ve becerileri kapsayan ve birden fazla alt test ve ya boyuttan oluşan testlerdir. Geniş ölçekli testler, ulusal veya uluslararası düzeyde uygulanmakta olup ABD gibi ülkelerde yerel ve eyaletler düzeyinde de uygulanmaktadır (Thompson, Johnstone, Thorlow, 2002).
Bu testleri uygulamadaki öncelikli amaçlar; okullarda verilen eğitimin kalitesini izlemek ve öğrencilerin bilgi ve becerilerini okulda ve günlük yaşamı içerisinde ne kadar kullanabildiklerini saptamaktır. Ayrıca elde edilen sonuçlarla uygulanmakta olan eğitim programının değerlendirilmesi, ihtiyaç alanlarını belirlenmesi ve başarısızlıkların nedenlerinin saptanması yönünde de kullanılmaktadır (Çakan, 2003; Kumandaş ve Kutlu, 2010).
Geniş Ölçekli Testlerde Kullanılan Madde Yapıları Geniş ölçekli değerlendirmelerde en sık kullanılan madde yapıları, çoktan seçmeli maddeler ve açık uçlu maddelerdir. Geniş ölçekli test uygulamasında genellikle çoktan seçmeli maddeler kullanılmaktadır. Çünkü bu tür maddeler iyi yapılandırıldığında geçerlik ve güvenirlik değerleri yüksek olmaktadır.
Ayrıca uygulama ve puanlamada kolaylık sağladığından bu tarz sınavlarda tercih edilmektedir. Son yıllarda teknolojinin gelişmesi, bilginin hızlı akışı ve bilgi kaynaklarına kolay ulaşım gibi nedenlerden ötürü bazı kazanımlar önem kazanmıştır.
Örneğin, belirli bir durum karşısında bilimsel yöntem basamaklarını kullanmak, matematiksel bir sonuç elde etmenin yanı sıra o sonucu elde etmedeki çözüm yolunu ifade etmek gibi. Ancak bu tür üst düzey bilişsel kazanımlar için çoktan seçmeli maddeler yetersiz gelmektedir. Bu sebeple, öğrencilerin bilişsel değerlendirmelerinde açık uçlu soruların kullanımı artmaktadır (Martin & Kelly, 1996)
Madde Yapısı Örnekleri Geniş ölçekli değerlendirmelerden madde yapısı örnekleri gösterilip tartışılacaktır.
Kaynakça Çakan, M. (2003). Geniş Ölçekli Başarı Testlerinin Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 28(128), 19-26. Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2010). High Stake Testing: Does Secondary Education Examination Involve Any Risks? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 758- 764. Martin, M. O., & Kelly, D. L. (1996). Technical Report Volume:1 Design and Development. Boston: IEA Şata, M. (2016). Türk Eğitim Sistemi'nde Sınıf İçi ile Geniş Ölçekli Ölçme ve Değerlendirmeye Genel Bir Bakış. Current Research in Education, 53-60. Thompson, S., Johnstone, C., & Thurlow, M. (2002). Universal Design Applied to Large Scale Assessment. University of Minnesota, National Center on Educational Outcomes.