Normaldışı Davranış Psikolojisi (Psikopatoloji)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikopatoloji Nedir? Bir davranışın psikopatolojik olup olmadığına karar vermek çok zor. Bir kişide bir patolojinin olduğu kolaylıkla tanınabilmekte ancak,
Advertisements

FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Bütünleştirme uygulamaları
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
Ruh Sağlığının Ölçütleri
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Evlilik ve Aile Danışması
TUTUM VE ALGILAR.
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
KAVRAM HARİTALARI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Normaldışı Davranış Psikolojisi (Psikopatoloji)

Psikopatoloji Normaldışı davranışlar ve psikolojik bozukluklardan etkilenen insanlara yardım etme yollarıyla ilgilenen psikoloji alanı

Psikolojik Bozukluk Önemli duygusal stres ya da işlevsellikte bozulma durumlarıyla ilişkili bir normal dışı davranış örüntüsü

Psikopatoloji Nedir? Bir davranışın psikopatolojik olup olmadığına karar vermek çok zor. Bir kişide bir patolojinin olduğu kolaylıkla tanınabilmekte ancak, bunlara niçin patolojik dendiği konusunda sorulacak bir sorunun yanıtı zor.... Çünkü, psikopatoloji pek çok önemli boyutu kapsamakta ve psikopatoloji konusunda karar verilirken bu boyutlara farklı ağırlıklar verilmekte

Örneğin bir kişinin uykusuzluğu konusunda nasıl karar vereceğiz?.... Bir kişinin “profesyonel bir yardım alması gerekir” diyebilmemiz için bazı ölçütlere ihtiyaç var. Bu ölçütler açık, kapsamlı, geniş ve genellenebilir olmalı.

Bir davranışın normal ya da patolojik olup olmadığına karar verilebilmesi için gereken ölçütler genellikle şu şekilde sınıflandırılır:

1. Normlardan sapma a) istatistiksel normlar b) Sosyal (kültürel) normlar c) Gelişimsel normlar 2. Davranışın uyumsuzluk derecesi 3. Davranışın sıklığı, şiddeti ve süresi 4. Bireyin bilişsel ve zihinsel işlev görme düzeyi 5. Duygusal dışavurum ve kontrol 6. Gerçeğin algılanması 7. Sosyal ilişkilerle baş etme

1. Normlardan Sapma İstatistiksel Normlar Bu ölçüte göre anormal davranış, istatistiki olarak hesaplanan ortalamanın dışında kalan davranışlardır. Kısacası, çoğunluğun yaptığı normal, daha az kişinin yaptığı anormaldir. Özellikle “zihinsel özürlülük” tanısı gibi bazı değerlendirmelerde sıklıkla kullanılır

Sosyal (kültürel) Normlar Bir davranışa ancak sosyal normların kapsamı bağlamında anlam verebiliriz. Sosyal normlar, davranış hakkında kabullenilebilir beklentiler ve standartlar getirir. Oysa, kültürel normların yere göre değişebildiğini biliyoruz. Örneğin intihar davranışı.... Japonya....İlk cinsel deneyim bazı toplumlarda ensest değil... Zamana göre de değişebilir. Antik Yunan ve Roma’da eşcinsellik normal ve istendik bir davranış...

Gelişimsel Normlar Özellikle çocuklarda bir davranışın anormal olup olmadığına karar vermek için normal gelişim sürecini bilmek gerekir. Örneğin gece altını ıslatan bir çocuk... Gelişimsel normdan olan sapma arttıkça, davranışın anormalliğine karar vermek daha kolay olmakta. Ayrıca, bu sapmaya anormal demek için sapmanın sıklıkla gecikmiş, geri kalmış boyutta olması gerekir.

2. Uyumsuz Davranış Bir davranışı gösteren birey kendi yaşamının gereklerini yerine getirebiliyor mu? işi var mı? Aile, arkadaş vb. ile birlikte mi? gibi konular önemli. Bu açıdan ele alındığında bu ölçüt sosyal normlara benziyor. Örneğin kişi işe sarhoş giderse sosyal normu çiğnemiş olacak ve işten atılma olasılığı yüksek olacaktır. Bu ölçüt içinde bireyin “rahat” olması kavramı da yer alıyor. Birey o davranış ile mutlu mu mutsuz mu?

3. Davranışın Sıklığı, Şiddeti ve Süresi Bir davranışın normal dışı olup olmadığını belirleyebilmek için ne sıklıkla ortaya çıktığının bilinmesi önemli. Gece altını ıslatan bir çocuğun yaşının yanı sıra...... Uykusuzluk...., hafif mi, şiddetli mi? Uykuya dalmada mı, uykuyu sürdürmede mi sorun var? Ne kadar süredir devam ediyor?, herhangi bir yaşam koşuluna bağlı mı? Tüm bu bilgiler edinilmeden uykusuzluğun anormal bir yakınma olduğu konusunda karar verilmesi olanaksızdır.

4. Bireyin Bilişsel İşlev Görme Düzeyi “Normal” insanların kendi zihinsel kapasitelerine uygun davranmaları beklenir. Sağlıklı ve akıllı 20 yaşında bir insan adını, adresini hatırlamıyorsa bu davranışının anormal olarak değerlendirilmesi güç değil. Ancak, bireyin zihinsel gelişiminin yaşına uygun olmadığı hakkında bilgimiz varsa; yani birey zihinsel özürlü ise bu davranışının kendi zihinsel işlev görme düzeyine uygun olduğunu düşünürüz. Özetle, bireyin zihinsel kapasitesi ile performansı arasında fark varsa “anormal” kararını vermek daha kolay olmakta.

5. Duygusal Dışavurum ve Kontrol Duygusal dışavurum ve kontrol bozukluklarına daha çok psikotikler, ilaç alışkanlığı olanlar ve cinsel sapmalarda rastlanır. Beklenen bir davranışın yetersiz olması, hiç olmaması veya aşırı bir şekilde ortaya çıkması söz konusudur. Örneğin sevilen birinin kaybı durumunda... Aynı şekilde birey, kontrol konusunda da aşırıya kaçıyor veya hiç kontrol koyamıyorsa patoloji akla gelmektedir. Örneğin duygularını sürekli olarak aşırı kontrol eden, ya da duygu patlamaları yaşayan biri...

6. Gerçeğin Algılanması Halüsinasyon: Gerçekte var olmayan şeyleri duymak, koklamak, işitmek. Delüzyonlar: Gerçek dışı inançlar. Hatalı algı nedeniyle farklı şeylere inanma. Örneğin birisi gelip “dünyayı uzaydan gelen canavarlar sarmış” dese, bunu nasıl değerlendiririz? Bazı ölçütlere dikkat etmek gerekir: Bireyin yaşı, zihinsel düzeyi.... Benzer şekilde 4-5 yaşındaki bir çocuğun hayali arkadaşının olması.....

7. Sosyal İlişkilerle Baş Etme İnsanlar bir arada yaşar ve birbirleriyle ilişki içindedirler. Bu ilişkilerin arkadaşça, karşılıklı saygı çerçevesinde, sorumluluk duygusu içinde olması söz konusudur. İnsanların kişilerarası ilişkilerle başa çıkmalarında karşılaşılan zorluklar pek çok alanda güçlüğe neden olur. Bunlar çoğunlukla içe çekilme, izolasyon, şüphecilik, korku, başkalarından nefret etme, iş birliği yapmama gibi davranışlar şeklinde kendini gösterir.

NORMALDIŞI DAVRANIŞI AÇIKLAYAN YAKLAŞIMLAR   MODEL ODAK TEMEL SORULAR BİYOLOJİK YAKLAŞIM Tıbbi Model Normaldışı davranışın biyolojik temelleri Normaldışı davranışta genetiğin, nörotransmiterlerin, beyin anomalilerinin rolü nedir? PSİKOLOJİK YAKLAŞIMLAR Psikodinamik modeller Normaldışı davranışın altında yatan bilinçdışı çatışmalar ve güdüler Belli semptomlar bilinçdışı çatışmaları nasıl temsil eder? Yetişkin bireyin sorunlarının çocukluktaki kökenleri nelerdir? Öğrenme temelli modeller  Normaldışı davranışın gelişimini şekillendiren öğrenme deneyimleri Normaldışı davranış örüntüleri nasıl öğrenilir? Normaldışı davranışın açıklanmasında çevrenin rolü nedir? İnsancıl modeller Kendilik farkındalığı ve kendini kabulün engelleyicileri  Duygusal sorunlar çarpık benlik algısını nasıl yansıtır? Kendini kabul ve kendini gerçekleştirme yolunda ne tür engellerle karşılaşılır? Bilişsel modeller Normaldışı davranışın altında yatan hatalı düşünme biçimleri Belli psikolojik bozukluklara sahip kişileri karakterize eden düşünme tarzları nelerdir? Normaldışı davranış örüntüsünün gelişiminde rol oynayan inançlar, düşünceler ve açıklama biçimleri nelerdir?

NORMALDIŞI DAVRANIŞI AÇIKLAYAN YAKLAŞIMLAR   ODAK TEMEL SORULAR SOSYOKÜLTÜREL YAKLAŞIM Normaldışı davranışın gelişimine katkı yapan yoksulluk, ırkçılık, işsizlik gibi sosyal sorunlar; normaldışı davranış ve etnisite, cinsiyet, kültür ve sosyoekonomik düzey ilişkileri Psikolojik bozukluk ve sosyal sınıf statüsü arasındaki ilişki nedir? Çeşitli bozukluklarda cinsiyete bağlı ya da etnik grup farklılıkları var mıdır? Bunlar nasıl açıklanır? Akıl hastası olarak etiketlenen insanlarda damgalanmanın etkileri nelerdir? BİYOPSİKOSOSYAL YAKLAŞIM Normaldışı davranışın gelişiminde biyolojik, psikolojik ve sosyokültürel etmenlerin etkileşimi Stres kaynakları karşısında genetik ya da diğer etmenler kişiyi psikolojik bozukluklara nasıl yatkın hale getiriyor olabilir? Karmaşık normaldışı davranış örüntülerinin gelişiminde biyolojik, psikolojik ve sosyokültürel etmenler nasıl etkileşir?

DAMGALAMA (ETİKETLEME) Ruhsal bozukluklara ilişkin önyargılı fikirlerin farkına varmak ve bu durumla ilişkili olan damgalama ile mücadele etmek önemli. Damgalama, ruhsal bozukluğa sahip insanlar gibi toplum tarafından farklı olduğu düşünülen gruplara yönelik yıkıcı düşünce ve tutumlardır. Dört özelliği vardır: 1) Bir grup insanı diğerlerinden ayıran bir etiket verilir (Ör. Deli) 2) Etiket toplum tarafından istenmedik ya da sapkın özellikler ile ilişkilidir (Ör. Deli insanlar tehlikelidir) 3) Etiketlenen insanlar diğerlerinden farklı olarak görülür. ‘Biz’ e karşı ‘Onlar’ (Ör. Biz o deli insanlar gibi değiliz) 4) Etikete sahip insanlar haksız şekilde ayrımcılığa maruz kalır (Ör. Bir akıl hastanesi bizim yakınımıza inşa edilemez) Özellikle şizofreni hastalarına karşı…. Ev vermemek, aynı mahallede bile oturmak istememe….