Dijital Pazarlamada Marka Yönetimi ve Sosyal Medyanın Etkileri Muhammet Altındal Marmara Üniversitesi Bilişim Tezli Yüksek Lisans
DİJİTAL PAZARLAMA NEDİR? Tüketicilere ulaşmak için dijital mecradaki tüm reklam segmentlerini kullanarak markaları teşvik etmek amacıyla kullanılan bir pazarlama çeşididir. Dijital pazarlama, müşteri ve firma arasında iletişim ve etkileşim kurar.
SOSYAL MEDYA NEDİR? Web 2.0 kavramının, kullanıcı hizmetine sunulmasıyla birlikte; tek yönlü bilgi paylaşımından, çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımına ulaşılmasını sağlayan medya sistemidir.
Sosyal Medya ve Dijital Pazarlama 4 adımdan oluşur Elde et (Acquire) Kazan (Convert) Ölç-Optimize et (Measure&Optimize) Sahip Çık, Büyüt (Retain & Grow)
Sosyal Medya ve Dijital Pazarlama Elde et (Acquire) Kazan (Convert) Ölç-Optimize et (Measure&Optimize) Sahip çık-Büyüt (Retain&Grow) Müşterinin ilgisini satışın gerçekleştirildiği ortama çekebilmek amacıyla yapılan aktivitelerdir. Müşteri istenilen ortama girdikten sonra, satıcının hedeflerine ulaşmasına yardımcı olacak aktivitelerdir. Bu aşama, neyin yanlış neyin doğru yapıldığını anlamak ve rakiplerle firmanın karşılaştırılması açısından önemlidir. Halihazırda müşteri olan kişileri memnun etme ve bunların daimi müşteri olmaları için çalışmak.
SOSYAL MEDYA YÖNETİMİ Sosyal medya yönetiminde üç anahtar madde bulunmaktadır: Etkileşim, değer ve pazarlama.
SOSYAL MEDYA YÖNETİMİ Değer Etkileşim Pazarlama Sosyal medyada insanlarla etkileşime geçmek, potansiyel müşteri sayılabilecek insanlara marka hakkında bilgiler vermek ve gelen sorulara cevap vermek etkileşim olarak kabul edilmektedir. Sosyal paylaşımlarla takipçilere katma değer katacak aktivitelerdir. Firma kendi sektörüyle alakalı bilgiler barındıran bir blog sayfası oluşturup, konuların başlığını sosyal medya aracılığı ile paylaşarak takipçilerini bilgilendirir. Sosyal medya gerçekte bir reklâm platformu değildir. Bu platformlardaki trafik ve yoğunluk, sosyal medyayı şirketlerin ürünlerinin reklâmlarını yapabildiği bir platforma dönüştürmektedir.
Sosyal medyada marka YÖNETİMİ
E-marka yönetimini 3 başlıkta tanımlayabiliriz: Yeni ekonomi bakış açısıyla Şirketlerin rekabet avantajı sağlaması için önemli bir araçtır. Yeni iş yönetimlerine göre Müşteri odaklı bir marka yönetim felsefesidir. Teknoloji bakış açısıyla Günümüz teknolojisinin daha etkin ve verimli iş sonuçları almak için işletme faaliyetleriyle bütünleştirilmesidir.
Bir marka oluşturmak, marka itibarını yıkmaktan daha zordur Bir marka oluşturmak, marka itibarını yıkmaktan daha zordur. Bu nedenle markaların itibarının korunması çok önemlidir. Özellikle sosyal medyada doğruluğunu araştırmadan hızla yayılan kötü propagandalar markaların değer yitirmesinde çok etkili olmaya başlamıştır.
TRT’NİN ŞEHİT HABERİ TWİTTER’DA MONTAJLANDI
TRT’NİN ŞEHİT HABERİ TWİTTER’DA MONTAJLANDI Afyonkarahisar'daki patlamada şehit olan askerler için düzenlenen cenaze namazının ardından Türk bayrağına sarılı şehit cenazeleri ambulanslarla ve askeri cenaze araçlarıyla GATA'dan çıkarıldı ve Etimesgut Askeri Havalimanı'ndan memleketlerine gönderildi. Bu anlar gazeteciler tarafından görüntülendi ve tüm medyada paylaşıldı. Ancak o görüntüler üzerinden sosyal medyada TRT'ye çirkin bir saldırı düzenlendi. Konvoyun fotoğrafı montajlanarak haberin sunuş şekli farklı gösterildi.
TRT’NİN ŞEHİT HABERİ TWİTTER’DA MONTAJLANDI TRT Haber, olayın ardından Twitter adresinden açıklamalarda bulundu ve "İşte sahtekarlığın gizlenemeyen izleri" şeklinde, fotoğrafın montajlandığını ifade eden bir fotoğraf paylaştı.
SOSYAL MECRALARDA PAZARLAMA FAALİYETLERİ
Sosyal mecralarda pazarlama faalİyetlerİ Facebook’ta pazarlama Facebook reklamları, sayfalar, gruplar ve uygulamalardan oluşmaktadır. Twitter’da pazarlama Twitter, sponsorlu (promoted) reklâm uygulamaları yoluyla birçok markanın tanıtım yapabildiği bir mecra olarak görülmektedir. Diğer mecralarda pazarlama Foursquare, Linkedin, Youtube, Bloglar ve e-posta bültenleri.
FACEBOOK’TA REKLAM UYGULAMALARI Facebook reklamları Sayfalar Gruplar Uygulamalar Facebook üzerindeki sayfaların sağ sütununda bulunan; uygulamalar, fotoğraflar, gruplar, sayfalar, zaman tünelleri ve ana sayfa dahil, farklı pek çok tür sayfada belirebilen reklamlardır. Kişi veya kuruluşlara Facebook’ta, hayranları veya müşterileriyle iletişime geçerek, etkileşim kurma imkânı sağlayan alanlardır. Gruplar, ortak ilgiye sahip insanların birbirleriyle iletişime geçmelerini sağlayan alanlar olarak tanımlanabilmektedir.
Facebook reklamlarI Facebook Reklâmının içeriği bazen kullanıcıların gerçekleştirdiği sosyal eylemlerle (örneğin, bir sayfayı beğenmeleriyle) ilgili haberlerle eşleştirilir. Kullanıcılar Facebook Reklâmlarında diğer kullanıcıların sosyal eylemleri hakkında haberler görebilir. Bu haberler sadece onaylanmış arkadaşlara gösterilmektedir ve kullanıcının belirlediği gizlilik ayarlarına tabidir. Facebook reklamları, reklamveren firmanın kontrolündedir. İstediği an fiyatını ya da anahtar kelimeyi veya başka bir kriteri değiştirebilir hatta yayından kaldırabilir. İster tıklama başına maliyet (CPC) isterse görüntülemeye göre ücretlendirme (CPM) yöntemini tercih edebilir.
FACEBOOK’TA REKLAM UYGULAMALARI Sayfalar Kişi veya kuruluşlara Facebook’ta, hayranları veya müşterileriyle iletişime geçerek, etkileşim kurma imkânı sağlayan alanlardır.
FACEBOOK’TA REKLAM UYGULAMALARI Gruplar Gruplar, ortak ilgiye sahip insanların birbirleriyle iletişime geçmelerini sağlayan alanlar olarak tanımlanabilmektedir.
TWİTTER’DA REKLAM UYGULAMALARI Twitter, sponsorlu (promoted) reklâm uygulamaları yoluyla birçok markanın tanıtım yapabildiği bir mecra olarak görülmektedir. Tweet akışında ve “kimler takip edilmeli” listesinde sponsorlu reklâmlar görülmektedir. Kasım ayı içerisinde Twitter’ın yaptığı açıklamaya göre reklâm veren markaların satış ve kullanıcıya ulaşma oranlarında dikkate değer bir yükseliş görülmektedir.
TWİTTER’DA REKLAM UYGULAMALARI Tabloda konvansiyonel medyadan koparak hızla sosyal medyaya yol alan reklâm sektörünün pek çok farklı formda hayatımıza gireceği görülüyor.
Facebook reklâmlarına göre daha zayıf pazarlama yöntemlerine sahip olan twitter, reklâm mecralarını çeşitlendirme üzerinde çalışmalarını sürdürmektedir.
LOKASYON BAZLI UYGULAMALAR Terim anlamında Lokasyon (Location) yer, bölge, coğrafya anlamında kullanılır. Aynı şekilde web ortamında ise sunucuların nerede bulunduklarını belirtir. Gelişen mobil teknolojiler ve telekomünikasyon altyapıları bireylerin internet ortamında sürekli olabilmelerini ve lokasyonlarını paylaşarak sanal gerçekliği fiziksel gerçekliğe dönüştürmelerini sağlamaktadır. En ünlü ve en yaygın lokasyon bazlı servis örneği olarak foursquare verilebilir. Bu uygulama GPS üzerinden sağladığı Lokasyon bilgisini oyuna dayalı bir yapıyla kurgulayarak bugün dünyada 10 milyon abonenin kayıtlı olduğu bir uygulama haline gelmiştir.
LOKASYON BAZLI UYGULAMALAR En ünlü ve en yaygın lokasyon bazlı servis örneği olarak foursquare verilebilir. Bu uygulama GPS üzerinden sağladığı Lokasyon bilgisini oyuna dayalı bir yapıyla kurgulayarak bugün dünyada 10 milyon abonenin kayıtlı olduğu bir uygulama haline gelmiştir.
E-posta ve E-bültenlerLE pazarlama Elektronik posta (e-posta) internet üzerinden müşteriye direk ulaşmanın ve birebir pazarlama yapmanın en etkin yollarından biridir. Kişiye özel ürün ve hizmet teklifleri, e-bülten gönderimi, müşterilerin şikâyet ve önerilerine verilen cevaplar, e-posta iletileriyle sağlanabilir.
Dİjİtal pazarlamada faalİyetlerİn ölçülmesi Ölçülemeyen faaliyetler etkin yönetilemez, ihtiyaç duyulan iyileştirmeler yapılamaz.
SONUÇ Bilgi ekonomisi ve dijital pazarlama; örnekleri ve uygulama şekilleri açısından çok yeni olmasına karşın hızlı bir şekilde yaygınlaşmaktadır.
SORULARINIZ
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…