ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN : FATİME ÖNEL
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
OTİZM.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
Yönetimde stres kaynakları
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
YaşlılıkPsikiyatrisi
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OTİZM.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
DİĞER TUTUMLAR.
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ. ZİHİNSEL ENGELİ OLAN ÖĞRENCİLER  Bir kısmı okula başlamadan, bir kısmı okula başladıktan sonra tespit edilir.  18 yaşından.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
GÖRME ENGELLİLER.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar

Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI

Davranış Problemlerinin Nedenleri 1-Anne- Baba Tutumları: Çocuk yetiştirmede gevşek yaklaşım, reddetme ve aşırı aile tutumları. Ailenin gerçeğe uygun olmayan beklentileri. Ailenin aleyhte kıyaslama, kıskandırma yapması.

2.Öğretmen- Öğrenci İlişkileri: Okul yaşamında öğretmenin aşırı eleştirici olması. Uygunsuz okul koşulları. Notun baskı aracı olarak kullanılması. Öğrencinin birbirleri olan ilişkisi.

Çocuklarda görülen ruhsal bozuklukların sınıflandırılması   Alışkanlık bozuklukları. Duygusal bozukluklar. Davranış bozuklukları. Diğer bozukluklar. Duygusal bozukluklar çocuğu tedirgin eden ruhsal belirtilerdir. En önemli duygusal bozukluklar korkular, kuruntular, uyku bozuklukları, kekemelik, yalnız kalmayı istememe, özgüven eksikliği, aileye aşırı bağımlılık görülmektedir.

Bir belirtiyi değerlendirirken dikkat edilmesi gerekenler: Belirtinin gelişim düzeyi, Belirtinin sıklığı ve gücü, Belirtinin sürekliliği Başka hangi belirtilerin eşlik ettiği.  

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) DEHB çok iyi tanımlanmış ve uzun yıllardır bilinen bir bozukluktur. Genetik faktörler bozukluğun ortaya çıkışında önemlidir. Dikkat Eksikliği: Konsantre olmada güçlük, dikkatin çabuk dağılması, dikkatin belli bir noktaya yönlendirilememesi Hiperaktivite: Amaçsız bir hareketlilik, yerinde duramama, kıpırtılı oturma, motor takılmış gibi koşuşturma.

Dürtüsellik: Sonucunu düşünmeden hareket etme, sırasını bekleyememe, çok konuşma, sabırsızlık acelecilik. Yukarıdaki üç bulgu çocuk psikiyatrisine başvuran ve dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı alan çocukların ebeveynleri tarafından en sık getirilen yakınmalardır.  

Çocuk ve Ergende Depresyon Depresyon, çocuk psikiyatrisi uzmanlarının klinik pratikte en sık karşılaştıkları psikiyatrik tablolardan bir tanesidir. Özellikle çocuk ve ergende ciddi yaşam kalitesi düşüklüğü ve akademik güçlüklere yol açtığından ve ergenlerde intihar düşüncelerine sebebiyet verdiğinden mutlaka tedavi edilmesi gereklidir.

Çocuk ve Gençlerde Takıntılar - (Obsesif-Kompulsif Bozukluk) Obsesyon: Durdurulamayan, rahatsız edici, tekrarlayıcı dürtü, duygu veya düşünceler. Kompulsiyon: Tekrarlayıcı, sayma, kontrol etme ve kaçınma gibi davranışlar. Takıntılı düşünceler ve sıklıkla eşlik eden tekrarlayıcı hareketler çocuk psikiyatrisi hekimlerinin karşısına hiç de azımsanmayacak sıklıkta çıkan bir yakınmadır.

Çocuk ve ergenlerde en sık görülen obsesyon ve kompulsiyonlar: Obsesyon: Kirlenme, bulaşma, kötü birşey olacak düşüncesi, hasta olduğu fikri, cinsel içerikli düşünceler, sevdiklerine veya kendisine zarar geleceği korkusu, dini içerikli düşünceler, anlatma veya sorma gereksinimi, kuşku (kapının açık kaldığı, önemli birşeyi unuttuğu gibi)

Kompulsiyonlar: Yıkama, kontrol etme, sayma, sıralama, dokunma, tekrarlama, sorma, onaylatma, yavaşlık. Obsesyonlar kişiyi rahatsız eden düşüncelerdir, kompulsiyonlar ise genellikle çocuğun rahatsızlığını başlangıçta rahatlatıyormuş gibi görünse de giderek artar ve çocuğu ve çevresindekileri ciddi düzeyde zorlayıcı hale gelir. Depresyon da bu tabloya sıklıkla eklenir.

Otistik spektrum bozukluğu (OSB),Otistik Bozukluklar Otistik spektrum bozukluğu (OSB),Otistik Bozukluklar. yaygın sosyal etkileşim ve iletişim anomalileri ile şiddetli derecede sınırlı ilgi ve aşırı yineleyici davranış olarak görülen bir durumdur. OSB’nin üç ana türü otizm, Asperger sendromu ve YGB-BTA’dır. Otizm, otistik spektrum bozukluklarının çekirdeğini oluşturur. Belirtiler ve olası nedenler açısından otizme en yakın olan Asperger sendromudur. Yaygın gelişimsel bozukluk (YGB-BTA), ölçütler daha özel bir sendrom tanısı koymaya yeterli olmadığında konulan tanıdır.Belirtileri otizme benzer, ancak daha az şiddetlidir. Bazı kaynaklar otizm ile çeşitli belirtileri paylaşan ama ilgisiz nedenleri olan Rett Sendromu ve çocukluğun dezintegratif bozukluğunu da OSB arasına katar. Otizmin aksine Asperger sendromunda dil becerileri gelişiminde belirli bir gecikme görülmez.

Otizm, Down Sendromu, Öğrenme Güçlüğü, Zihinsel Yetersizlik Günümüzde çoğu anne adayı hamileliği süresince sürekli doktor kontrolünde olarak, bebeğinin sağlık durumu hakkında sıklıkla bilgi almaktadır. 2003 yılında Devlet İstatistik Enstitüsü’nün yaptığı araştırmaya göre ise ülkemizdeki engelli sayısı 8,5 milyon ve bu sayının 330.000’ini zihinsel engelliler oluşturmaktadır.  

Otizm Otistik çocukları aileleri erken yaşlarda fark edebilirler Otizm Otistik çocukları aileleri erken yaşlarda fark edebilirler. Bebeklik dönemlerinde ya çok durgundurlar ya da çok ağlarlar. Göz kontağı kuramazlar, seslere tepkileri azdır. Okul öncesi çağlarda oyunlara karşı ilgisiz olurlar. Tekrarlı konuşurlar ve konuşmaları mekaniktir. Çevreleriyle iletişim kuramazlar, daha doğrusu iletişimi başlatma becerileri yoktur.

Otizm ne kadar erken fark edilirse, eğitime o kadar erken başlanır ve böylece gelişimlerine yönelik önemli bir adım atılmış olur.Çocuk mutlaka eğitim görmelidir,arkadaşları ile birlikte kaynaştırma eğitimlerine katılır. Sevgi ve eğitimle iyileşme olur.

Otizmin, kendini gösterdiği alanlar : A. Sosyal İlişkilerde Güçlük 1 Otizmin, kendini gösterdiği alanlar : A. Sosyal İlişkilerde Güçlük 1. Başkalarıyla göz teması kurmakta zorlanmak 2. Arkadaşlık ilişkileri geliştirememek 3. Pek çok şeyi başkalarıyla birlikte değil de kendi başına yapmayı yeğlemek 4. Çevredeki kişilerin yaptıklarıyla ilgilenmemek; onlar kendisiyle ilgilendiğinde ise kayıtsız kalmak

B. İletişim Zorlukları 1. Dil ve konuşma gelişiminde akranlarının gerisinde olmak ya da hiç konuşmamak 2. Başkalarıyla sohbet başlatmada ve sürdürmede zorlanmak 3. Bazı sözleri tekrar tekrar ve ilişkisiz zamanlarda söylemek 4. Çevresinde bulunan aynı yaşlardaki çocukların oynadığı oyunlara ilgi göstermemek

C. İlgi ve Davranış Takıntıları 1. Bazı sıra dışı konulara karşı aşırı ilgi duymak; örneğin, asansörlerin nasıl çalıştığı 2. Günlük yaşamdaki düzen değişikliklerine katlanamamak; örneğin, eşyaların yerinin değişmesi 3. Sıra dışı beden hareketleri yapmak; örneğin, sallanmak ya da çırpınmak 4. Bazı nesnelerle sıra dışı hareketler yapmak; örneğin, nesneleri döndürmek ya da sıraya dizmek.  

Down sendromu (Mongolizm- Trizomi 21) Down sendromu kromozomal bir hastalıktır. Normal insanlarda kromozom sayısı 46 iken, 21. kromozomun fazla eşlenmesiyle 47 kromozom olması down sendromuna neden olur. Fiziksel olarak farklıdırlar ve yaşamları sınırlıdır.

Down sendromlu çocuklarda görülebilen problemler: - Doğuştan kalp anomalileri bu çocuklarda sıklıkla görülür. Erken yaşta ölüm çoğunlukla kalp anomalileri nedeni iledir. - Mide-barsak sistemine ait anomalilerden yemek borusu tıkanıklığı,oniki parmak barsağı tıkanıklığı down sendromunda sık görülür. Bu anomaliler nedeni ile yaşamın ilk günlerinde cerrahi girişime ihtiyaç duyabilirler. - İlerleyen yaşlarda lösemi (kan kanseri) ve Alzheaimer hastalığı sıklığı normale göre artmıştır. - Akciğer enfeksiyonu ve sinüzite yatkınlık vardır.

Öğrenme güçlüğü Bu hiperaktivite ile ilişkilendirilebilir. Bu tür çocuklar okul çağında yerinde durmadıkları için, dersi dinleyemedikleri için öğrenmeleri zor olur. Destek eğitimleriyle, bireysel ya da grup eğitimleriyle eğitimleri tamamlanabilir. Normal ya da yüksek zekaya sahip olabilirler.

Disleksi Disleksi dinleme, konuşma, okuma, yazma, akıl yürütme ile matematik yeteneklerinin kazanılmasında ve kullanılmasında önemli güçlüklerle kendini gösteren bir öğrenme bozukluğudur.

Zihinsel engelli çocukları farklı olduklarından dolayı suçlamak yerine, topluma kazandırmak için ihtiyaç duydukları eğitimi onlara sağlamak gereklidir.