YETİŞKİN EĞİTİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Spor Pedagojisi.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
REHBERLİK DERS II.
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
REHBERLİK.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Patlangıç Ortaokulu Tanıtım Sunusu.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
YETİŞKİN EĞİTİMİ “SAĞLIK İÇİN HERKES, HERKES İÇİN SAĞLIK.” ÇOKLU DUYUSAL ÖĞRENME ÖĞRENME HATIRLAMA  TAT YOLUYLA %1 OKUMA İLE %10  DOKUNMA İLE %1,5 DUYMA.
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
Temel Kavramlar ve İlkeler
SANAT EĞİTİMİ.
Program Geliştirme ve Öğretim
Eğitimin ve Toplum.
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Prof. Dr. Süleyman Akyürek Erciyes Üniv. İlahiyat Fakültesi
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
ANA BABA VE ERGENLİK.
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAYGIN EĞİTİM.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Yaygın eğitim 1.
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Programdan Sorular.
REHBERLİK DERS II.
Yetişkin eğitiminin kapsamı
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

YETİŞKİN EĞİTİMİ

Yetişkin kimdir? Yetişkinlik özellikleri nelerdir? Yetişkinlik ne zaman başlar, ne zaman biter? Yetişkinlik biyolojik olgunluğa ulaşmak mıdır? Yetişkinlik toplumda üstüne düşen görevleri yapmakla mı başlar? Yoksa yetişkinlik psikolojik bazı olgunluk düzeyleri midir? Ya da yetişkinlik bireyin kendisine yetişkin gibi davranılmasını istemesiyle mi başlar?

YETİŞKİN KİME DENİR? Androgogy Kavramından Hareketle; Bu kavram Latince ve Yunanca bir kelimedir. Andr (yetişkin) ve agosus (rehber) kelimelerinin birleşmesiyle oluşmuştur. En genel anlamıyla Andragogy;”yetişkinlerin öğrenmesine yardım etme sanatı” şeklinde tanımlanmaktadır.

Biyolojik Tanım; Biyolojik yaklaşımlı tanımlara göre birey; üreme olgunluğuna ulaştığı zaman yetişkin olur. Psikolojik Tanım; Psikolojik yaklaşımlı tanımlara göre bireyler; kişi yaşamından sorumlu olmaya, öz-yönetimli olmaya ilişkin bir benlik kavramına eriştiği zaman yetişkin olur.

Sosyal Tanım; Sosyal tanımlama yaklaşımına göre; bireyler kendilerini, kendi kültürlerinin, yetişkinlik yıllarına uygun rolleri icra etmeye yeterli buldukları zaman yetişkin olur. Hukuki Tanım; Hukuksal yetişkin tanımlamasında belirleyici faktör yaştır. Hukuksal açıdan yetişkinliğin yaşı 18 ile 21 yaş arası kabul edilir.

Dini ve Kültürel Tanım; Dini ve kültürel yaklaşımlara göre yetişkin; dini ve kültürel sorumlulukları yüklenme seviyesine erişmiş kişidir. Eğitim Tanımı; Eğitim yaklaşımında Firdevs Güneş yetişkini, zorunlu öğrenme dışına çıkmış, olgunlaşmış, uygun davranabilen ve bağımsız olabilen kişi olarak tanımlar.

Yetişkin Eğitimi; Köylü’nün tanımına göre; Çocukluk çağını aşmış kişiler tarafından gönüllü olarak yararlanılan, -mesleki yetenekleri geliştirmeyi temel amaç olarak almaksızın tüm bireysel yetenekleri ve kapasitelerin geliştirilmesini hedefleyen, içinde yaşadığı topluluğun, ulusun ve dünyanın bir üyesi olarak sosyal, ahlaki ve entelektüel sorumluluklarının geliştirilmesine yönelik eğitim uygulamalarıdır.

Eğitim Tanımından Yola Çıkarak; Yetişkin eğitimini yetişkin kavramından değil de, eğitim kavramından hareketle tanımladığımızda ise şöyle bir tanım ortaya çıkar: Yetişkin eğitimi, yetişkin bireyin davranışında, örgün eğitiminin dışında kendi yaşantıları vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme denemeleri sürecidir.

Yetişkin Eğitimi Yerine Kullanılan Kavramlar Halk Eğitimi Yaygın Eğitim Yaşamboyu Eğitim Sürekli Eğitim Andragoji

Halk Eğitimi; Asıl işi okula gitmek olmayan, hayatta sorumluluk almış veya alma durumunda bulunan her öğrenim seviyesi ve kademesindeki fert ve toplumlara, ihtiyaçlara dayalı programlar halinde uygulanan, onların milli ve insani duygularının gelişmesine, ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda ilerlemelerine yardım eden planlı, sistemli ve sürekli yürütülen okul dışı eğitimdir.

Yaygın Eğitim Örgün eğitim dışında gerçekleştirilen ve planlı, programlı ve sistemli olarak yürütülen bir eğitimdir.

Yaşamboyu Eğitim UNESCO’nun tanımına göre; yaşamboyu eğitim, eğitimin çocuklukta başlayan tam zamanlı eğitiminin ilk dönemiyle sınırlı ilk ve son bir deneyim olmadığı tersine yaşamboyu devam etmesi gereken bir süreçtir. Yaşamboyu eğitim bir kimsenin hem amaçlı hem de raslantısal öğrenme yaşantılarını kapsar.

Sürekli Eğitim; Özünde eğitiminin sürekliliğini ifade eder. Bu itibarla yaşam boyu eğitimle anlamdaştır. Genel tanımla “zorunlu eğitim sonrasında mesleki ya da genel, tam ya da yarı-zamanlı olarak düzenlenmiş tüm öğrenme olanaklarına sürekli eğitim denir.”

Yetişkin Eğitiminin Mahiyeti Yetişkinlere yöneliktir Örgün eğitim dışında ya da yanındadır Amaçlı, planlı ve programlıdır İhtiyaç yönelimlidir Çok geniş bir alanı kapsar. Öğrenme ve öğretme süreçlerinde yetişkin merkezlidir.

Niçin Yetişkin Eğitimi? 1. Demografik Gelişmeler 2.Bilim ve Teknoloji Alanındaki Gelişmeler 3. Aile Yaşamındaki Değişiklikler 4. Örgün Eğitimden Kaynaklanan Değişmeler

Yetişkin Eğitimini Tarihçesi; Yetişkin eğitimi ilk insanla başlar. Antik zamanların bütün büyük öğretmenlerinin hepsi öncelikle çocukların değil, yetişkinlerin öğretmenleriydi. Gerçek anlamda yetişkin eğitiminin doğmasında genel olarak dinsel amaçlı etkinlikler bir başlangıç olmuştur. Daha sonraları ise sanayi devrimiyle beraber bu etkinlikler, işçilerin eğitimi ve mesleki becerilerinin artması olarak kendini göstermiştir. Yetişkin eğitimini bilimsel anlamda sistemli hale gelmesi ve kurumlaşması oldukça yenidir.

1949’dan sonra Unesco uluslararası yetişkin eğitimi konferansları çalışmalarını başlatmıştır. Bu toplantılarda yetişkin eğitimi kavramı büyük gelişme göstermiştir. Yetişkin eğitimiyle ilgili ilk bilimsel çalışmalar 1929-1948 yılları arasında yetişkin din eğitimi dergisinde çıkmaya başlamıştır. 1950’li yıllarda bunu yayınlanan kitaplar izlemiştir. Bu alanda ilk eser Malcolm S. Knowles’in İnformal Yetişkin Eğitimi adlı kitabıdır.

Ülkemizde bu alanla ilgili yeterli sistematik çalışma bulunmamaktadır. Var olan çalışmaların ise ihtiyacı gidermediği görülmektedir.

Genel Eğitim ile Yetişkin Eğitiminin Karşılaştırılması Genel eğitimin içinde ilerde karşılaşılabilecek veya karşılaşılamayacak problemlerin çözümüne ilişkin bilgide verilir. Yetişkin eğitiminde bugün karşı karşıya kalınan problemlerin çözümüne ilişkin bilgi üretilir Örgün Eğitim: Bilgi Beceri  Çözüm  Problem Halk Eğitimi: Problem  Bilgi Beceri  Çözüm

Genel eğitimde önceden tespit edilen programdaki bilgi ve beceriler kazandırılmak istenmektedir. Halk eğitiminin konusunu yetişkinin bilgi ve ihtiyaçları belirler. Yetişkinler duyarlıdır ve alıngandır. Çocuklar kolay eğitilir olumsuz hareketleri karşısında uyarılabilir.

Çocuklarda kişilik geliştirici bir çaba söz konusudur. Gelişmiş olan kişiliğin korunması ve harekete geçirilmesi söz konusudur. Çocuğun öğrenmek için vakti boldur. Yetişkin serbest vaktinin bir kısmını ayırabilir.

Yetişkinin hayat tecrübesi çoktur Çocuğun hayat tecrübesi azdır. Çocukta güven duygusu yüksektir. Yetişkinin güven duygusu gelişmemiştir

Çocuğun öğreniminde az da olsa zorlamaya başvurulabilir. Yetişkinde bu güdü yoksa zorlama yapılamaz. Çocuk- öğretmen ilişkisi anne- baba ilişkisine benzer. Yetişkin öğretmen arasındaki ilişki arkadaş ilişkisidir.

Yetişkin Din Eğitimini Mahiyeti Yetişkin Din Eğitimi pratik olarak dinin ilk gününden itibaren süregelmekte olmasına rağmen kendi mahiyetini,alanını, metodunu,teorisini,imkanlarını ve problemlerini henüz araştırmaya başlamaktadır.

Yetişkin Eğitiminin Tanımından Yola Çıkarak Yapılan Tanım: Yetişkinlere ve okul dışındakilere örgün eğitim dışında yada yanında din eğitimi ihtiyacında ve isteğinde olanlara, resmî yada özel kurum ve kuruluşlarca, yetişkinlerin dinî bilgilerini artırmak, dinî anlayışlarını geliştirerek hayatın dinî boyutunu yorumlamalarına yardımcı olmak amacıyla verilen planlı, amaçlı din eğitimidir.

Din Eğitimi Tanımından Yola Çıkarak Yapılan Tanım: Yetişkin bireyin dinî davranışında kendi yaşantıları vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme denemeleri sürecidir.

Alt Bilim Veya Disiplin Olarak Ele Aldığımızda; Yetişkin Din Eğitimi, yetişkin din eğitiminin mahiyetini, alanını,amaçlarını, teori ve ilkelerini, metodlarını ve bu alandaki teorilerle uygulamalar arasındaki ilişkileri araştıran bir disiplindir.

Bilim Ve Eğitim Tanımlarından Yola Çıkarak; Yetişkin Din Eğitimi; din eğitimi gerçekliğinin yetişkinlere ilişkin boyutunu bilimsel yöntemlerle araştırarak betimlemeye, açıklamaya ve ulaşacağı kanıtlanmış sistematik bilgilerle genellemelere, teori ve ilkelere ulaşmaya çalışan bir disiplindir.

Yetişkin Din Eğitiminin Alanı Dinî Meslekî Gelişim:Hizmet içi eğitimi plan, program ve uygulamalarını kapsar. Kişinin kendisi, arkadaş ve dostları, çocukları vb. ile olan ilişkilerindeki zorluklarla baş edebilmesine yardım. Hayat sürecinde yeni roller üstlenebilmeye yardım Dinî, sosyal ve politik sorunlarla başa çıkabilmeye yardım

Yetişkin Din Eğitiminin Amacı Yetişkin din eğitiminin amacı, “hayat boyu eğitim” felsefesi çerçevesinde, yetişkinlere ve özellikle de ihtiyaç bildirenlere –ki bu gönüllülük prensibi çerçevesinde önemli bir avantajdır- dinî bilgiler, duygular ve beceriler kazandırarak hayatın dinî boyutuyla başa çıkabilmelerinde yardımcı olmak ve bu boyutlarda bilimsel araştırmalar yapmaktır.

Yetişkin Din Eğitiminin Önemi Meslekî gelişim açısından yardım Kişilerin kendisi, arkadaş ve dostları, çocukları ile olan ilişkilerinde olan zorluklarla başa çıkabilmelerine yardım Hayat sürecinde yeni roller üstlenebilmeye yardım Dinî, sosyal, politik problemlerle başa çıkabilmeye yardım

Yetişkin Din Eğitiminin Metodu Disiplinler arası bir alt disiplin olarak sosyal bilimlerin bilimsel metodlarını kullanır. Uygulamada ise genel öğretim metodları ile Din öğretimi özel yöntemlerinden faydalanır.