SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

YILLIK VE MAZERET İZİNLERİ
  657 SAYILI KANUNDA İZİN.
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
HOŞ GELDİNİZ Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN Bakanlık İş Müfettişi.
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNU
6111 Sayılı Kanunla Yapılan Sigorta Primi Düzenlemeleri
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
DEVLET MEMURLARININ GENEL SAĞLIK SİGORTASI KAPSAMINA ALINMASI.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI
SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PERSONELİ İZİN YÖNERGESİ
Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN İş Müfettişi İş Müfettişi
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Sosyal Güvenlik Hukuku
PERSONEL MAAŞ İŞLEMLERİ ve say2000i UYGULAMASI
İZMİR SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
GEÇİCİ İŞ GÖRMEZLİK - ULUSAL BAYRAM VE GÜNLERİNDE ÇALIŞMA 1 Yrd. Doç. Dr. ALPTEKİN AKTALAY Y.Emre AKARSU.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ PERSONELİNİN YER DEĞİŞTİRME
4/1-C SİGORTALILIK EĞİTİMİ SİGORTA İŞLEMLERİ İLE İLGİLİ TÜM KONULAR
2829 SAYILI YASAYA GÖRE HİZMET BİRLEŞTİRİLMESİ
5434 SAYILI KANUN UYARINCA KESENEK İADESİ
AÇIK SÜRELER
AĞIR ENGELLİ ÇOCUĞU BULUNAN KADIN SİGORTALILAR
AYLIKSIZ İZİN
FİİLİ HİZMET SÜRESİ ZAMMI VE İTİBARİ HİZMET SÜRELERİ
HİZMET İHYASI
PERSONEL KANUNLARINA GÖRE 4/1-c SİGORTALILARININ ÖĞRENİM DURUMLARI İTİBARİYLE GÖREVE GİRİŞ DERECE VE KADEMELERİ.
1 PERSONEL ÇALIŞTIRILMASINA DAYALI HİZMET ALIMLARI.
Yer Değiştirme. YER DEĞİŞTİRME Madde-72: Yer değiştirme suretiyle atanma Kurumlarda yer değiştirme suretiyle atanmalar; hizmetlerin gereklerine, özelliklerine,
Memuriyetin Sona Ermesi
İŞÇİLİK GİDERLERİ ve ÜCRET BORDROSU
4924 SAYILI KANUN KAPSAMINDA SÖZLEŞMELİ PERSONELİN MALİ HAKLARI
KATILIM PAYI ÖDEMELERİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
GENEL SAĞLIK SİGORTASI
Memurların Emeklilik Sistemi. EMEKLİLİK Emeklilik, belli bir yaşa gelmiş ve belli bir hizmet süresini tamamlamış memurların, memurluk statüsünden çıkıp,
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu 2914 Yükseköğretim Personel Kanunu Mali Hükümleri ve Genel Bilgiler Ali DEMİREL Şube Müdürü Ankara Ocak 2015.
Muzaffer KÜÇÜKBULUT MÜFETTİŞ
Sosyal Güvenlik Hukuku Maluliyet Sigortası. UZUN VADELİ SİGORTA KOLLARI.
Sosyal Güvenlik Hukuku 6. Sunum
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 1-Üniversitelere Akademik Kadro Tahsis Edilmesi YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI sayılı Kanunun 35 inci Maddesi Uyarınca Geçici Kadro Tahsisi ile Mecburi Hizmet Yükümlülü.
MEMURUN GENEL HAKLARI Uygulamayı isteme hakkı:
DEVLET MEMURLARI KANUNU DEVLET MEMURLARI KANUNU MALİ HÜKÜMLER.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
DERS : ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ KONU: İŞ KAZALARI HAZIRLAYAN: AYŞE NUR ŞİMŞEK BÖLÜM: BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
Yer Değiştirme.
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
Madde 100 Günlük çalışma saatlerinin tespiti
YAŞLILIK sigortaSı Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
Memuriyetin Sona Ermesi
Sözleşmeli personel izinleri
Memur İzin Hakları ( YILLIK İZİN )
HAZIRLAYANLAR: SELİN AKTÜRK DİLEK AKBULUT
Görev ve Sorumluluklar
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Çok tehlikeli sınıfta yer ve ondan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde işverenlerin ödediği işsizlik sigortası primi 3 yıl süreyle %2’den %1’e düşürülmüştür.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Harcırah Nedir? Harcırah asıl görevli bulundukları yerden başka yerlere geçici veya sürekli görevle naklen atanan memur ve hizmetlilere görevlendirildikleri.
Sunum transkripti:

SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI 24.12.2018 SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI NİSAN - 2013 Sigortalı Tescil ve Hizmet Daire Başkanlığı

SUNUM PLANI * Sigortalılık * Fiili hizmet süresi ve hizmet hesabı *Açık Süreler * Borçlanma *Aylıksız izin * Malûl çocuğu bulunan kadın sigortalılar * İsteğe bağlı iştirakçilik ve ilgi devamları

5510 SAYILI KANUNDA SİGORTALILIK 24.12.2018 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun sigortalı sayılmaya ilişkin hükümleri 2008 yılı Ekim ayı başı itibariyle yürürlüğe girmiştir.

5510 SAYILI KANUN SİGORTALILIK STATÜLERİ Devlet memurları 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılmışlardır. 5510 sayılı Kanunun geçici birinci maddesi uyarınca, Kanunun yürürlüğe girdiği 2008 yılı ekim ayı başından önce 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa tâbi çalışması olanlar da aynı bend kapsamında sigortalı sayılmışlardır.

4/1- c SİGORTALILIĞININ GENEL TANIMI Kamu idarelerinin kadro ve pozisyonlarında sürekli veya sözleşmeli olarak çalışıp 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamına girenler gibi sigortalı çalışması öngörülmemiş olanlardır.

Örnek 1) 15.03.2010 tarihinde Sosyal Güvenlik Kurumunda 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi görev başlayan sigortalı (A) bu tarihten itibaren Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılacaktır ve hakkında 5510 sayılı kanun hükümleri uygulanacaktır. 6

Örnek 2) 15.11.1999-14.08.2005 tarihleri arasında 5434 sayılı Emekli Sandığı Kanununa, 18.09.2005-27.06.2007 tarihleri arasında 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanuna tabi sigortalı olarak çalışan Sigortalı ( B ) , 15.03.2010 tarihinde Devlet memuru olarak 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında göreve başlamıştır. Sigortalı (B) nin daha önce 5434 sayılı Kanuna tabi hizmetinin bulunması nedeniyle , göreve başladığı tarihinden itibaren 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının ( c ) bendi kapsamında sigortalı sayılacak, ancak bu sigortalı hakkında bu kanunla yürürlükten kaldırılan mülga hükümleri de dahil 5434 sayılı Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanacaktır. 7

Örnek 3: 26.07.2007-30.07.2007 tarihleri arasında vekil öğretmen olarak görev yapan sigortalı (C), 17.02.2010 tarihinde Devlet memuru olarak 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında göreve başlamıştır. Sigortalı (C) daha önceki görevi sırasında tam kesenek kesilmemiş olsa dahi 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre iştirakçi sayıldığından, göreve başladığı tarihten itibaren 4/1-c sigortalısı sayılacak ve hakkında geçici 4 üncü madde hükmü uyarınca 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır. 8

Örnek 4) 23.06.2006-11.03.2008 tarihleri arasında 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanuna tabi sigortalı olarak çalışan Sigortalı (D) , 15.03.2010 tarihinde 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının ( c ) bendi kapsamında göreve başlamıştır. Sigortalı (D) nin 5510 sayılı Kanunu yürürlüğünden önce 5434 sayılı Kanuna tabi hizmetinin bulunmaması nedeniyle , göreve başladığı tarihinden itibaren hakkında 5510 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır. 9

Örnek 5: Aylıkları ayın 15’inde ödenen bir kamu idaresinde 05.10.2008 tarihinde Devlet memuru olarak 4/1-c kapsamında göreve başlayan sigortalı (E) için 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihi 15.10.2008 olacaktır. Sigortalı (E)’nin bu tarihten önce 05.10.2008-14.10.2008 tarihleri arasında geçen çalışmaları sırasında tam kesenek kesilmemiş olsa dahi 5434 sayılı kanun hükümlerine göre iştirakçi sayıldığından, göreve başladığı tarihten itibaren 4/1-c sigortalısı sayılacak ve hakkında 5510 sayılı Kanunun Geçici 4 üncü maddesi hükmü uyarınca 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır. 10

Örnek 6) 26.09.2009 tarihinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi 4/1-c kapsamında görev başlayan ve başvurusu üzerine 1 yıl 3 ay askerlik süresi borçlandırılarak borç tutarını süresi içinde yatıran ve sigortalılık başlangıcı 26.06.2008 tarihine giden sigortalı (A), hangi statüye tabi olacaktır. Sigortalı (A)”nın borçlandırılan 1 yıl 3 ay askerlik süresi geriye götürüldüğünde sigortalılık başlangıcı 26.06.2008 tarihi olsa dahi tabi olacağı statü ilk defa sigortalı göreve başladığı tarihe göre belirleneceğinden ve bu tarihte 2008 yılı Ekim aybaşından sonra olduğundan bu sigortalı hakkında mülga 5434 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanması mümkün olmayıp, hakkında 5510 sayılı kanun hükümleri uygulanacaktır. 11

KAMUDA İSTİHDAM ŞEKİLLERİ VE SOSYAL GÜVENLİK STATÜLERİ 657 S.K. İSTİHDAM ŞEKİLLERİ 1) 657 S.K. 4/A MEMUR 2) 657 S.K. 4/B SÖZLEŞMELİ PERSONEL 3) 657 S.K. 4/C GEÇİCİ PERSONEL 4) 657 S.K. 4/D İŞCİLER 5510 S.K. SİGORTALILIK STATÜSÜ 1) 5510 S.K. 4/1-c sigortalı 2) 5510 S.K. 4/1-a sigortalı 3) 5510 S.K. 4/1-a sigortalı 4) 5510 S.K. 4/1-a sigortalı

4/1- c KAPSAMINDA SİGORTALILIK (5510 S.KANUNA TABİ OLANLAR) 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 2008 yılı Ekim ayı başından sonra 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında ilk defa sigortalı olarak çalışmaya başlayanlar hakkında 5510 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır.

4/1- c KAPSAMINDA SİGORTALILIK (5434 S.KANUNA TABİ OLANLAR) 5510 sayılı Kanunun geçici 4.maddesinin 4.fıkrası uyarınca, bu Kanunda aksine bir hüküm bulunmadığı takdirde; Kanunun yürürlüğe girdiği 2008 yılı Ekim ayı başından önce 5434 sayılı Kanuna tabi sigortalılığı bulunanlar ile bunların dul ve yetimleri, hakkında 5510 sayılı Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri dahil 5434 ve 2829 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır.

4/1- c KAPSAMINDA SİGORTALILIK (5510 S.KANUNA TABİ OLANLAR) ÖRNEK-1 3/11/2008 tarihinde 657 sayılı Kanunun 4.maddesinin (B) fıkrası kapsamında çalışmaya başlayan ve 5510 sayılı Kanunun 4.maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı olan ilgilinin başvurusu üzerine Kurumunca 20/6/2011 tarihinde memur kadrosuna ataması yapılmıştır. Bu kişi atamasının yapıldığı 20/6/2011 tarihini takip eden aybaşı olan 15/7/2011 tarihinden itibaren 5510 sayılı Kanunun 4.maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılacaktır. 2008 yılı Ekim ayı başından sonra ilk defa 4-c sigortalısı olarak göreve başlayan ilgili hakkında 5510 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır. 15

4/1- c KAPSAMINDA SİGORTALILIK (5434 S.KANUNA TABİ OLANLAR) ÖRNEK-2 15/4/2006-14-4-2007 tarihleri arasında yedek subay olarak görev yaptıktan sonra 3/12-2008 tarihinde 657 sayılı Kanunun 4.maddesinin (B) fıkrası kapsamında çalışmaya başlayan ve 5510 sayılı Kanunun 4.maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı olan ilgilinin başvurusu üzerine Kurumunca 27/6/2011 tarihinde memur kadrosuna ataması yapılmıştır. Bu kişi atamasının yapıldığı 27/6/2011 tarihini takip eden aybaşı olan 15/7/2011 tarihinden itibaren 5510 sayılı Kanunun 4.maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılacaktır. Ancak, 2008 yılı Ekim ayı başından önce 5434 sayılı Kanuna tabi sigortalılığının bulunması nedeniyle hakkında mülga hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır. 16

(4/1-c)SİGORTALILIK ŞARTLARI (5434 S.K. TABİ OLANLAR)-1 5434 Sayılı Kanuna göre, 1- 18 yaşını tamamlamış olmak. 2- Türk Vatandaşı olmak. 3- 5434 sayılı Kanunun 12. maddesinin l işaretli fıkrasında belirtilen kamu idarelerinde çalışmak. 4-Aynı maddenin II. İşaretli fıkrasında sayılan görevlerde çalışmak.

(4/1-c)SİGORTALILIK ŞARTLARI (5434 S.K. TABİ OLANLAR)-1 18 YAŞIN İSTİSNASI: 5434 sayılı Kanunun Ek 21. maddesi uyarınca 1.12.1970 tarihinden itibaren bir meslek veya sanat okulunu bitirenlerden, mahkemeden kaza-i rüşt kararı almak suretiyle, öğrenimleriyle ilgili görevlerde çalışanlar hakkında 18 yaşın bitirilmiş olma şartı aranmayacaktır. 18 yaş altı geçen süre kesinleşen kaza-i rüşt kararının verildiği tarihten sonra hizmet olarak alınmaya başlayacaktır. Kaza-i rüşt kararının kesinleşmemesi halinde 18 yaş altı süre hizmet sayılmayacaktır. 18

(4/1-c)SİGORTALILIK ŞARTLARI (5434 S.K. TABİ OLANLAR)-2 TÜRK VATANDAŞI OLMANIN İSTİSNASI: Türk vatandaşı olmak şartına da 25.09.1981 tarih ve 2527 sayılı Kanun ile, Türkiye’de oturan Türk soylu yabancılar için istisna getirilmiştir. Bu Kanun uyarınca Türk soylu yabancılar, Türk Vatandaşlığına geçmeden önce 5434 sayılı Kanuna tabi kurumlarda görev almaları halinde iştirakçi olarak ilgilendirileceklerdir. 19

(4/1-c)SİGORTALILIK ŞARTLAR (5510 S.K. TABİ OLANLAR) 5510 Sayılı Kanuna göre, 1- 18 yaşını tamamlamış olmak Ancak, bir meslek veya sanat okulunu bitirenlerden, 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre Mahkemece ergin kılınmak suretiyle, öğrenimleriyle ilgili görevlerde çalışanlar hakkında 18 yaşın bitirilmiş olma şartı aranmayacaktır. 2- Kamu idarelerinde çalışmış olmak. 5510 sayılı Kanun uyarınca Türk Vatandaşı olma şartı kurumların personel kanunlarında aksine bir hüküm bulunmadığı takdirde aranmayacaktır. 20

5434 S.K. GÖRE EMEKLİLİKTE GEÇERLİ DOĞUM TARİHİNİN TESPİTİ 1)-Emeklilikle ilgili göreve ilk kez girenlerde, atama sırasında kurumlara gösterilen nüfus hüviyet cüzdanlarındaki doğum tarihleri, 2) Nüfus hüviyet cüzdanlarındaki doğum tarihleri ile nüfus kayıtlarındaki doğum tarihleri arasında fark varsa nüfus kayıtlarındaki doğum tarihleri, birden fazla nüfus kaydı varsa, tarihi eski olan kayıt, 3) 18 yaşın dolumundan sonra yaş düzeltilmesi yapılmışsa, 18 yaşın dolumu tarihindeki doğum tarihleri, (asıl doğum tarihi) 4)-18 yaşın dolumundan önce yaş düzeltilmesi yapılmışsa, bu düzeltme 18 yaşın dolumundan sonra kesinleşse de, düzeltilen doğum tarihleri, (tashih doğum tarihi) esas alınacaktır.

5510 S.K.GÖRE EMEKLİLİKTE GEÇERLİ DOĞUM TARİHİNİN TESPİTİ: Emeklilikte geçerli doğum tarihine ilişkin hükümlere 57. maddede yer verilmiştir. Buna göre ilk defa malüllük, yaşlılık ve ölüm sigortalarına tabi olduğu tarihte nüfus kütüğünde kayıtlı bulunan doğum tarihleri, sigortalının bu Kanuna göre ilk defa doğan çocuklarının ise nüfus kütüğüne ilk olarak yazılan doğum tarihleri esas alınmaktadır.

(4/1-c)SİGORTALILARINDA YAŞ HADDİ (5434 S.K.GÖRE) 5434 sayılı Kanunda iştirakçiliğin başlangıcı için yaş şartı getirildiği gibi 40. maddesinde sona ermesi içinde yaş şartı getirilmiştir. 40.maddede memurların görevleri ile ilişiklerinin kesilmesi gereken yaş haddi 65 olarak belirlenmiştir. İstisnası : Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeleri ile dışarıdan atanan Bakanlar ve Üniversite Öğretim üyeleridir.

(4/1-c)SİGORTALILARINDA YAŞ HADDİ (5510 S.K. GÖRE) 5510 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi uyarınca 5434 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinde belirtilen yaş hadleri halen yürürlükte olduğundan, 5510 sayılı Kanun hükümleri uygulanan 4/c sigortalıları hakkında da 5434 sayılı Kanunda belirtilen yaş haddi uygulaması devam etmektedir. 24

4/1- c KAPSAMINDA SİGORTALI SAYILANLAR (5510 S.KANUN) 1- Kamu idarelerinde kadro ve pozisyonlarda sürekli veya sözleşmeli olarak çalışanlar : a) 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile kadro ihdası yapılmış olan kamu kurum ve kuruluşlarında daimi kadrolara atananlar. b) 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kadro ihdası olmamasına rağmen kanunlarında bulunan özel hükümler uyarınca Devlet Memurları gibi sigortalı olması öngörülmüş olanlar.

c) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede sayılan kamu kurum ve kuruluşlarında sözleşmeli olarak göreve başlayanlar. d) Kadro karşılığı sözleşmeli personel çalıştıran kamu kurum ve kuruluşlarının kurum kanunlarında belirtilen kadro ve unvanlarda çalışanlar.

2- 657 sayılı Kanunun 86 ncı Maddesi Uyarınca Açıktan Vekil Atananlar. 3- Kuruluş, Personel Kanunları veya diğer Kanunlar gereğince seçimle veya atama yoluyla kamu idarelerinde göreve gelenler. 4- Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeleri ile Dışarıdan Atanan Bakanlar. 5- Belediye Başkanları, İl Encümeninin Seçimle Gelen Üyeleri.

6- Emekli aylığı almakta iken Belediye Başkanlığına seçilenler, (24.12.2004 tarih ve 5272 sayılı Kanunla) 7- Belediye meclis üyeleri arasından başkan yardımcısı olarak görevlendirilenler. (3.7.2005 tarih ve 5393 sayılı Kanun ile) 8-Sendikalar ve Konfederasyonları İle Sendika Şubelerinin Başkanlıkları ve Yönetim Kurullarına Seçilenlerden Aylıksız İzne Ayrılanlar. 28

9- Harp Okulları ile fakülte ve yüksek okullarda, Türk Silahlı Kuvvetleri hesabına okuyan veya kendi hesabına okumakta iken askeri öğrenci olanlar ile astsubay meslek yüksek okulları ve astsubay nasbedilmek üzere temel askerlik eğitimine tabi tutulan adaylar. 10- Polis Akademisi ile fakülte ve yüksek okullarda, Emniyet Genel Müdürlüğü hesabına okuyan veya kendi hesabına okumakta iken Emniyet Genel Müdürlüğü hesabına okumaya devam eden öğrenciler. Bunlardan okullarını bitirdikten sonra görevlerine başlamadan ayrılanların, bu okullarda geçen öğrencilik süreleri sigortalılıklarından sayılmayacaktır.

11-Kanunlarında sosyal güvenlik bakımından 4-c sigortalısı olacaklarına ilişkin özel bir düzenleme yapılmış olan kurumlarda çalışan sözleşmeli personel. 12- Sözleşmeli erbaş ve erler.(22.3.2011 tarih ve 27882 sayılı resmi gazetede yayımlanan 6191 sayılı Kanun) 13- Hükümetin görev süresi ile sınırlı olmak üzere bakan yardımcısı olarak atananlar. (8/6/2011 tarih ve 27598 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 643 sayılı Kanun hükmünde Kararname) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamında sigortalı sayılacaktır. 30

24.12.2018 FİİLİ HİZMET SÜRESİ Fiili hizmet , iştirakçilerin bu kanunla getirilen haklardan faydalanmaya başladıkları tarihten itibaren tam kesenek vermek suretiyle geçen süredir. Aybaşlarından sonra göreve girenlerden o ay için emekli keseneği alınmaz,Aybaşlarından sonra vazifeden ayrılanlardan ise tam kesenek alınır. Örnek 02.10.1985 tarihinde ilk defa memuriyete başlayan bir kişinin fiili hizmet süresinin başlanğıcı 01.11.1985 tarihi olacaktır

24.12.2018 Aybaşları 15.10.1987 tarihinden itibaren 289 sayılı KHK ile ayın 15 olarak uygulandığından bu tarihten sonra görev başlayanların hizmet başlanğıcı ise o ayın 15 i olacaktır Örnek 01.10.2005 tarihinde ilk defa memuriyete başlayan bir kişinin fiili hizmet süresinin başlanğıcı 15.10.2005 tarihi olacaktır

FİİLİ HİZMET SÜRESİNİN HESABI Daha önce belirtildiği üzere 5434 sayılı Kanuna göre fiili hizmet , iştirakçilerin tam kesenek vermek suretiyle geçirdikleri süredir. Fiili hizmet süresi iştirakçinin ilk kesenek verdiği tarihten başlayacak, kesenek ödediği veya ödemesi gereken her ay nazara alınmak suretiyle hesap edilecektir. Aybaşından sonra göreve girenlerin o aya ait ücretlerinden kesenek alınmayacağından bu süre hizmetten sayılmayacaktır. 24.12.2018

FİİLİ HİZMET SÜRESİNİN HESABINA ÖRNEKLER Örnek-1 3.11.1985 tarihinde göreve başlayan bir kişinin aylıklarından ilk tam kesenek 1.12.1985 tarihinde kesileceğinden diğer bir ifadeyle kıst aylıklarından emekli keseneği kesilmeyeceğinden fiili hizmet süresinin başlangıç tarihi 1.12.1985 olacaktır Örnek-2 23.07.1989 tarihinde 5434 sayılı kanuna tabi görev başlayan kişiye, 23.07-14.08.1989 tarihleri arasında kıst aylık ödeneceğinden emeklilik keseneği kesilmeyecek, dolayısıyla bu süre fiili hizmetten sayılmayacaktır. Bu kişinin hizmeti 15.08.1989 tarihinde alacağı aylıktan tam kesenek kesilmesiyle bu tarihten itibaren başlayacaktır. 24.12.2018

Örnek-3 23.07.l988 tarihinde göreve başlayarak 29.08.1988 tarihinde görevinden ayrılan bir kişinin hizmet süresi ne kadardır. 15.8.1988-14.9.1988 -- 1 -- olacaktır Bu kişi ilk tam aylığını Ağustos ayında almış olup, her ne kadar tam bir ay çalışmamış ise de aylıklarından tam kesenek kesildiğinden hizmet süresi 1 ay olacaktır. 24.12.2018

Örnek-4 4.10.1982 tarihinde 5434 sayılı Kanuna tabi göreve başlayan ve 8.5.1986 tarihinde görevinden ayrılan bir kişinin fiili hizmet süresi yıl ay gün 1.11.1982-30.5.1986 3 7 -- olacaktır. 24.12.2018

yıl ay gün 15.7.1988-14.5.1996 7 10 -- olacaktır Örnek-5 19.6.1988 tarihinde 5434 sayılı Kanuna tabi göreve başlayan ve 8.5.1996 tarihinde görevinden ayrılan bir kişinin fiili hizmet süresi yıl ay gün 15.7.1988-14.5.1996 7 10 -- olacaktır 24.12.2018

Örnek-6 18.5.1985 tarihinde 5434 sayılı Kanuna tabi göreve başlayan ve 28.12.1992 tarihinde görevinden ayrılan bir kişinin fiili hizmet süresi 1.6.1985-14.1.1993 7 yıl 7 ay 14 gün 1987 tarihinden önce göreve başlayıp daha sonra ayrıldığından 14 gün fark buradan kaynaklanmaktadır. 24.12.2018

Örnek-7 12.5.1982 tarihinde 5434 sayılı kanuna tabi göreve başlayıp 18.06.1986 tarihinde ayrılan, 3.8.1987 tarihinde yeniden göreve başlayıp 18.8.2002 tarihinde istifa eden bir kişinin fiili hizmet süresi ne kadardır yıl ay gün 1.6.1982-1.7.1986 4 1 - 1.9.1987-14.9.2002 15 - 14 toplam 19 1 14 24.12.2018

2829 SAYILI YASAYA GÖRE HİZMET BİRLEŞTİRİLMESİ 24.12.2018 2829 SAYILI YASAYA GÖRE HİZMET BİRLEŞTİRİLMESİ Çeşitli Sosyal Güvenlik Kuruluşlarına tabi işlerde çalışmış olanların hizmet süreleri, aynı tarihlere rastlamamak kaydıyla bu yasaya göre aylığa hak kazanıldığında birleştirilecektir. Ancak, hizmet süreleri toplamının aylık bağlanmasına yeterli olmaması halinde hizmetler birleştirilmeyecektir.

24.12.2018 Hizmet birleştirilmesinde; a) 5434 sayılı Kanuna tabi olarak geçen fiili hizmet süreleri, fiili hizmet süresi zamları ve borçlandırılan hizmet süreleri,(5434 Sk na 545 sayılı yasa ile değişik 14 md. (e) fıkrasına göre yapılan Tamamlayıcı emeklilik keseneği borçlanması dahil) b) 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa ve bu kuruma devredilen Sandıklara ait hizmetlerle, 506 sayılı Kanuna göre borçlandırılan süreler, c) 506 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesine göre kurulan banka Sandıklarına tabi geçen hizmetlerle, bu Sandıklarca borçlandırılan süreler, d) 1479 sayılı Bağ-Kur Kanununa tabi olarak geçen hizmetlerle borçlandırılan süreler göz önüne alınacaktır.

Örnek 2.4.1985 tarihinde 5434 sayılı kanuna tabi göreve başlayan 18.7.1993 tarihinde görevinden istifaen ayrılan bir iştirakçi 4.8.1993 tarihinde 506 sayılı Kanuna tabi çalışmaya başlamıştır. Bu kişinin birleştirecek hizmet süresi yıl ay gün 1.5.1985-14.8.1993 8 3 14 olacaktır 15 Temmuz 1993 tarihinde ödenen aylıklarından tam kesenek kesildiğinden temmuz ayının tamamı (15.07-14.08 arası) hizmet sayılacaktır. 4.8.1993 tarihinden 14.8.1993 tarihine kadar olan 506 s.k. tabi hizmeti iptal edilecektir. 24.12.2018

----------------------------------- toplam 1yıl 3 ay - Örnek 5.6.1997 tarihinde mesleki faaliyetinden dolayı 1479 sayılı Kanuna tabi olan ve sigortalılığı devam etmekte iken 10.12.2001 tarihinde yedek subay olarak askere giden sigortalı 31.3.2002 tarihinde asteğmenliği nasb edilmiş, 20.3.2003 tarihinde terhis olmuştur. Halen 1479 S.K tabi sigortalılığı devam eden sigortalının birleştirilecek hizmet süresi ne kadardır. yıl ay gün 15.4.2002-15.4.2003 1 - - fhz - 3 - ----------------------------------- toplam 1yıl 3 ay - hizmet süresi birleştirilecektir. 24.12.2018

24.12.2018 Örnek 4,4,2002 – 28.8.2004 tarihleri arasında 506 sayılı Kanuna tabi 864 gün hizmeti bulunan sigortalı 1.8.2004 tarihinde yedek subay olarak askere sevk edilmiştir.31.10.2004 tarihinde asteğmenliğe nasb edilen ve 31.7.2005 tarihinde terhis olan ve yeniden 13.12.2005 tarihinde 5434 sayılı kanuna tabi olarak göreve başlayan bu kişinin 10.4.2013 tarihi itibariyle birleştirilen hizmetlerle birlikte toplam hizmet süresi ne kadardır. yıl ay gün 4.4.2002-1.8.2004 2 3 27 506 15.11.2004-14.8.2005 - 9 - 5434 fhz - 2 8 5434 15.12.2005-14.4.2013 7 4 - 5434 toplam 10 7 5 gün askere sevk edildiği 1.8.2004 tarihinden sonra geçen sigortalı hizmetleri iptal edilecektir.

İtibari hizmetler yapılacak birleştirmede nazara alınmayacaktır. Örnek 24.12.2018 Birleştirmede dikkate alınmayacak hizmetler İtibari hizmetler yapılacak birleştirmede nazara alınmayacaktır. Örnek 30.3.1982-30.3.1983 tarihleri arasında KKTC de yedek subay olarak askerlik hizmetini yapan ve askerlik dönüşü 506 sayılı Kanuna tabi olarak çalışan bir kişinin birleştirilecek hizmet süresi Yıl ay gün 1.4.1982-30.3.1982 1 - - f h z 3 - Toplam 1 3 - olacaktır. 5434-36 maddesine göre müstahak olduğu 1 yıllık itibari hizmet süresi zammı birleştirmede nazara alınmayacaktır.

24.12.2018 Birleştirilmeyecek hizmetler Sosyal güvenlik kuruluşlarından herhangi birinden o kurumca müstakilen veya birleştirilmiş hizmetler üzerinden yaşlılık, malullük aylığı bağlandıktan sonra, diğer bir sosyal güvenlik kuruluşuna tabi bir işe girenlerin, aylık bağlamada dikkate alınan hizmetleri yeni statü dolayısıyla geçen hizmetleriyle, birleştirilmeyecektir. Örnek 506 sayılı Kanuna göre yaşlılık aylığı bağlanan ve daha sonra 5434 sayılı Kanuna tabi bir göreve başlayan iştirakçinin, aylık bağlamada dikkate alınan sigortalı hizmetleri, 5434 sayılı kanuna tabi göreve başladığı hizmetleriyle birleştirilmeyecektir.

5510 S.KANUNA GÖRE SİGORTALILIK VE HİZMET BAŞLANGICI 24.12.2018 24.12.2018 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında göreve ilk defa 2008 yılı Ekim ayı başından sonra başlayanların sigortalılıkları ve hizmet süreleri göreve başlatıldıkları tarihten itibaren başlayacaktır. 47

SİGORTALILARIN KURUMA BİLDİRİLMESİ 5510 sayılı Kanun 4/1 (c) bendi kapsamında sigortalı çalışanların sigortalılıklarının başladığı tarihten itibaren 15 gün içinde sigortalı işe giriş bildirgesi ile Kuruma e-sigorta yoluyla bildirimleri yapılır. Süresi içinde işe giriş bildirgesinin verilmemesi halinde 102. madde uyarınca idari para cezası uygulanmamaktadır.

SİGORTALILIĞIN SONA ERMESİ     4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanların; 1) İstifa, müstafi sayılma, göreve son verilme v.b bunun gibi nedenlerle görevlerinden ayrılanların görevlerinden ayrıldıkları tarihten, 2) Ölüm veya aylık bağlanmasını gerektiren hallerde görev aylıklarının kesildiği tarihi takip eden aybaşından, 3) 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinde belirtilen yaş hadleri ile sıhhi izin sürelerinin doldurulması halinde ise bu süre ve hadlerin doldurulduğu tarihleri takip eden aybaşından, itibaren sigortalılıkları sona erer.

SİGORTALILIĞIN SONA ERMESİ        ÖRNEK-1) İlk defa 21.10.2008 tarihinde memur olarak göreve başlayan ve 7.2.2013 tarihinde görevinden istifaen ayrılan sigortalının, görevinden ayrıldığı 7.2.2013 tarihi itibariyle sigortalılığı sona erecektir. ÖRNEK-2) İlk defa göreve 4.7.2009 tarihinde memur olarak göreve başlayan ve sigortalılığı devam etmekte iken 26.1.2013 tarihinde vefat eden sigortalının, 15.2.2013 tarihinden itibaren sigortalılığı sona erecektir. ÖRNEK-3) 27.10.2008 tarihinde ilk defa göreve memur olarak başlayan ve sigortalılığı devam etmekte iken 18.2.2013 tarihinde sıhhı izin süresini dolduran sigortalının, sigortalılığı 15.3.2013 tarihinde sona erecektir.

SİGORTALILIĞIN SONA ERMESİNİN BİLDİRİMİ    Sigortalılığın sona ermesine ilişkin bildirimler, “Sigortalı İşten Ayrılış Bildirgesi” ile sigortalılığın sona ermesini takip eden günden başlamak üzere 10 gün içinde e-sigorta yoluyla Kuruma yapılır. Süresi içinde verilmemesi halinde 102. madde uyarınca idari para cezası uygulanmaz.

SİGORTALILIK STATÜLERİNİN ÇAKIŞMASI Sigortalının 4 üncü maddenin birinci fıkrasının ; -(a) ve (b) bentlerinde yer alan sigortalılık statüleri ile (c) bendinde yer alan sigortalılık statüsüne aynı anda tabi olacak şekilde Kanun kapsamına girmesi halinde öncelikle aynı maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında, - (a) ve (b) bentlerinde yer alan sigortalılık statülerine tabi olacak şekilde Kanun kapsamına girmesi halinde ise 1/3/2011 tarihine kadar ilk başlayan, bu tarihten sonra ise aynı maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır. Sigortalı Tescil ve Hizmet Daire Başkanlığı

SİGORTALILIK STATÜLERİNİN ÇAKIŞMASI Ancak, 1/3/2011 tarihi sonrası sigortalılık hallerinin çakışması nedeniyle Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalılığı esas alınanlar, yazılı talepte bulunmak ve Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen prime esas kazanç alt sınırı ve üst sınırına ilişkin hükümler saklı olmak kaydıyla, esas alınmayan sigortalılık statüsü kapsamında talep tarihinden itibaren prim ödeyebilirler. Sigortalı Tescil ve Hizmet Daire Başkanlığı

SİGORTALILIK STATÜLERİNİN ÇAKIŞMASI Bu şekilde ödenen primler; - iş kazası ve meslek hastalığı sigortasından sağlanan haklar yönünden, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalılık statüsünde, - kısa vadeli sigorta kollarından sağlanan diğer yardımlar ile uzun vadeli sigorta kollarından sağlanan yardımlar yönünden ise Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalılık statüsünde değerlendirilir. Ait olduğu ayı izleyen ayın sonuna kadar ödenmeyen primlerin ödenme hakkı düşer. Sigortalı Tescil ve Hizmet Daire Başkanlığı

SİGORTALILIK STATÜLERİNİN ÇAKIŞMASI - 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (4) numaralı alt bendi ile aynı maddenin birinci fıkrasının (b) bendindeki diğer sigortalılık statülerine aynı anda tabi olacak şekilde çalışılması durumunda, (b) bendinin (4) numaralı alt bendi dışındaki diğer sigortalılık durumu dikkate alınır. 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılanlar, kendilerine ait veya ortak oldukları işyerlerinden dolayı, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı bildirilemezler.

SİGORTALILIK STATÜLERİNİN ÇAKIŞMASI İsteğe bağlı sigortalı olanların 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamına tabi olacak şekilde çalışmaya başlamaları halinde, bu Kanunun 51 inci maddesinin üçüncü fıkrası saklı kalmak kaydıyla isteğe bağlı sigortalılık hali sona erer. Sigortalının, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan sigortalılık halleri ile 5 inci maddenin (a) ve (e) bentlerine tâbi sigortalılık hallerinin çakışması halinde, 4 üncü madde kapsamında sigortalı sayılır ve birinci fıkra hükmü uygulanır.    Sigortalı Tescil ve Hizmet Daire Başkanlığı

SİGORTALILIK STATÜLERİNİN ÇAKIŞMASI(5510 S.K.) 1/10/2008 tarihinden itibaren ilk defa sigortalı sayılanlardan 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinden birden fazlasına tabi olarak çalışmış olanların yaşlılık aylığı bağlanma taleplerinde, en fazla sigortalılığın geçtiği sigortalılık hali, hizmet sürelerinin eşit olması ile malûllük ve ölüm halleri ile yaş haddinden re’sen emekli olma, süresi kanunla belirlenen vazifelere atanma veya seçilme ve bağlı oldukları sigortalılık halinin kanunla değiştirilmesi durumunda ise son sigortalılık hali esas alınır. Sigortalı Tescil ve Hizmet Daire Başkanlığı

AÇIK SÜRELER AÇIK SÜRELER

AÇIK SÜRELER 1-) 5434 SAYILI KANUN UYARINCA 5434 Sayılı Kanunun 15. Maddesinin (g) Fıkrası Gereğince Bakanlık Emrinde, Kadro Dolayısıyla Açıkta, Eli İşten Çektirilmiş, Açığa Alınmış Veya Tevkif Edilmiş Olanlardan Aylıkları 2/3 Oranında Ödenip, Emeklilik Kesenekleri İse 1/2 Oranında Alındığından 31. Madde Gereğince Bu Sürelerin Yarısı Hizmet Sayılmıştır.

AÇIK SÜRELER Bu durumda olanlardan daha sonra kanunları gereğince görevlerine iade edilerek noksan ödenen 1/3 oranındaki aylıkları ödenenlerin, eksik gönderilen emekli keseneği ve kurum karşılıklarının gönderilmesi halinde açıkta geçen sürelerinin tamamı hizmet sürelerine eklenmektedir.

81 no’lu Devlet memurları kanunu genel tebliği ile, kurumlarınca haklarında tesis edilen göreve son verme, görevden çekilmiş sayılma ya da benzeri işlemlerin iptali üzerine görevlerine döndürülen devlet memurlarına aylık ve diğer özlük haklarına ilişkin bir istemde bulunup bulunmadıklarına bakılmaksızın, işlemin tesisi tarihinden sonraki bütün maddi haklarının ödenmesi gerektiği belirtilmiştir.

Kurumlarınca görevine son verilme veya görevinden çekilmiş sayılma işleminin idari yargı organlarınca iptal edilmesi üzerine görevine iade edilenlerin, açıkta geçen süreye ait maaşlarının kurumlarınca ödenerek, emekli keseneği ve kurum karşılıklarının sandığa gönderilmesi şartıyla, bu sürelerin tamamı fiili hizmet sürelerine eklenecektir

Mahkemece cezaları tescil edilerek görevine dönenlerin, Kurumlarınca cezalarının tecil edildiği tarih ile yeniden göreve başladıkları tarih arasında geçen sürelerine ait aylıklarının ödenerek emekli keseneği ve kurum karşılığı/primlerinin gönderilmesi halinde bu süreleri fiili hizmet sürelerine eklenecektir.

1402 sayılı sıkıyönetim yasası uyarınca görevlerine son verilen ve daha sonra 2766 sayılı yasa uyarınca yapılan inceleme sonucu sakıncaları kaldırılarak görevlerine iade edilmelerine karar verilenlerin, görevlerine son verildiği tarih ile göreve iade edildikleri tarih arasında geçen sürelerine ait aylıklarının ödenerek, emekli keseneği ve kurum karşılıklarının gönderilmesi halinde bu süreleri fiili hizmet sürelerine eklenecektir.

Sıkıyönetim komutanlığınca görevine son verilen ancak, sakıncası kaldırılmadığı için görevine başlatılmamış olanlardan, Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 07.12.1989 tarih ve E.:1988/6, K.:1989/4 sayılı kararı uyarınca göreve başlatılanların, bulundukları bölgede sıkıyönetimin kalkması nedeniyle görevlerine iade edilenlerin sözkonusu kararın Resmi Gazete’de yayımlandığı 9/2/1990 tarihinden geriye doğru 5 yıllık süresine ait (Önce görev yaptıkları yerde Sıkıyönetimin sona erdiği tarihten önce bir tarihe taşmamak kaydıyla aylıklarının ödenerek emekli keseneği ve kurum karşılıklarının gönderilmesi halinde bu süreler fiili hizmet süresine eklenecektir.

2-) 5510 SAYILI KANUN UYARINCA AÇIK SÜRELER 2-) 5510 SAYILI KANUN UYARINCA   5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında olan sigortalılardan görevden uzaklaştırılan, görevi ile ilgili olsun veya olmasın herhangi bir suçtan tutuklanan veya gözaltına alınanlardan, kanunları gereğince eksik aylığa müstahak bulunanların prime esas kazançlarının yarısı; kanunlarına göre bu müddetler için sonradan görevlerine iade edilerek tam aylığa hak kazananların ise prime esas kazançlarının tamamı üzerinden prim alınır. Prime esas kazançların yarısı üzerinden prim alınanların prim ödeme gün sayısı bu sürelerin yarısı olarak hesap edilir.

AÇIK SÜRELER 5510 SAYILI KANUN UYARINCA   Görevine son verilenlerden yargı kararı ile görevlerine iade edilenlerin primleri, göreve son verildiği tarihten görevine başladığı tarihe kadar kendi kadrosunun veya emsali kadronun prime esas kazancına göre hesaplanır. Bu durumdakilerin primlerine ait sigortalı ve işveren hisselerinin gecikme cezası ve gecikme zamları kurumlarınca ödenir ve bu süreler sigortalılık süresinden sayılır. Bunlardan sigortalılık durumu değişenler için ek bildirge düzenlenerek Kuruma verilir ve bu durumda 5510 sayılı “Kanunun Kurumca verilecek idari para cezaları” başlıklı 102 nci madde hükümleri uygulanmaz..

AÇIK SÜRELER Görüleceği üzere, Gerek 5434 sayılı Kanunda gerekse 5510 sayılı kanunda görevden uzaklaştırılan, görevi ile ilgili olsun veya olmasın herhangi bir suçtan tutuklanan veya gözaltına alınanlardan, prime esas kazançlarının yarısı ödenmekte açıkta geçirdikleri sürelerinin de yarısı prim ödeme gün sayısı olarak dikkate alınmaktadır. Açıkta geçen sürelerin hizmet olarak değerlendirilmesi konusunda fazlaca bir değişiklik bulunmamaktadır.

AYLIKSIZ İZİN AYLIKSIZ İZİN

AYLIKSIZ İZİN 5434 sayılı Kanun iştirakçisi iken 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılan kamu görevlilerinin bu Kanunun Geçici 4 üncü maddesi hükmü gereğince aylıksız izin süreleri 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre incelenecektir.

24.12.2018 AYLIKSIZ İZİN 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında görev başlayan kamu görevlilerinin tabi oldukları personel mevzuatına göre aldıkları aylıksız izin süreleri Kanunun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ile borçlanma kapsamına alınmıştır. 71

Aylıksız izin ; -657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 77,78 ve 108 inci maddesi ile düzenlenmiştir. -77 inci madde ile, Yabancı memleketlerin resmî kurumları veya uluslararası kuruluşlarda kurumlarının muvafakati ile görev alacak memurlara, ilgili Bakanın onayı ile (her üç yılda bir Bakan onayı yenilenmek kaydıyla) memuriyeti süresince yabancı memleketlerin resmî kurumlarında on yıla, uluslararası kuruluşlarda yirmibir yıla kadar aylıksız izin verilebilmektedir.

78 inci madde ile, Mesleklerine ait öğrenimini bitirerek Devlet memurluğuna alınmış ve asli memur olarak atanmış olanlardan mesleklerine ait hizmetlerde yetiştirilmek, eğitilmek, bilgilerini artırmak veya staj yapmak üzere dış memleketlere Kurumlarınca açılacak seçme veya yarışma sınavlarında başarı gösterenlere, b) Dış burslara dayanılarak gönderilenlere İki yıla kadar ayrılma müsaadesi verilebilir. Gerekirse bu süre en çok bir kat uzatılabilir.

108 inci madde ile de, A) Memura, 105 inci maddenin son fıkrası uyarınca verilen iznin bitiminden itibaren, sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi şartıyla, istekleri üzerine onsekiz aya kadar aylıksız izin verilebilir. B) Doğum yapan memura, 104 üncü madde uyarınca verilen doğum sonrası analık izni süresinin bitiminden; eşi doğum yapan memura ise, doğum tarihinden itibaren istekleri üzerine yirmidört aya kadar aylıksız izin verilir. (önceki hükümde süre bir yıldı ve babaya ücretsiz izin hakkı bulunmamakta idi.)

C) Üç yaşını doldurmamış bir çocuğu eşiyle birlikte veya münferit olarak evlat edinen memurlar ile memur olmayan eşin münferit olarak evlat edinmesi hâlinde memur olan eşlerine, çocuğun ana ve babasının rızasının kesinleştiği tarihten veya vesayet dairelerinin izin verme tarihinden itibaren, istekleri üzerine yirmidört aya kadar aylıksız izin verilir. Evlat edinen her iki eşin memur olması durumunda bu süre, eşlerin talebi üzerine yirmidört aylık süreyi geçmeyecek şekilde, birbirini izleyen iki bölüm hâlinde eşlere kullandırılabilir ( 6111 sayılı Kanunla getirilen yeni fıkra )

Bu maddeye göre ücretsiz izin verilebilmesi için 1 evlat edinilen çocuğun 3 yaşını doldurmamış olması 2 evlat edinilen çocuğun ana ve babasının rızasının kesinleşmesi veya vesayet dairelerinin izninin bulunması gerekmektedir. Bunların gerçekleşmesi halinde eşe, 24 aya kadar ücretsiz izin verilmektedir. Evlat edinen kişilerin her ikisinin de memur olması halinde 24 aylık süre eşler arasında iki bölüm halinde kullanılabilir.

D) Özel burs sağlayan ve bu burstan istifade etmesi için kendilerine aylıksız izin verilenler de dâhil olmak üzere burslu olarak ya da bütçe imkânlarıyla yetiştirilmek üzere yurtdışına gönderilen veya sürekli görevle yurtiçine ya da yurtdışına atanan veya en az altı ay süreyle yurtdışında geçici olarak görevlendirilen memurlar veya diğer personel kanunlarına tâbi olanlar ile yurtdışına kamu kurumlarınca gönderilmiş olan öğrencilerin memur olan eşleri ile 77 nci maddeye göre izin verilenlerin memur olan eşlerine görev veya öğrenim süresi içinde aylıksız izin verilebilir.

E)Memura, yıllık izinde esas alınan süreler itibarıyla beş hizmet yılını tamamlamış olması ve isteği hâlinde memuriyeti boyunca ve en fazla iki defada kullanılmak üzere, toplam bir yıla kadar aylıksız izin verilebilir. Ancak, sıkıyönetim, olağanüstü hâl veya genel hayata müessir afet hâli ilan edilen bölgelere 72 nci madde gereğince belli bir süre görev yapmak üzere zorunlu olarak sürekli görevle atananlar hakkında bu bölgelerdeki görev süreleri içinde bu fıkra hükmü uygulanmaz.

F) Aylıksız izin süresinin bitiminden önce mazereti gerektiren sebebin ortadan kalkması hâlinde, on gün içinde göreve dönülmesi zorunludur. Aylıksız izin süresinin bitiminde veya mazeret sebebinin kalkmasını izleyen on gün içinde görevine dönmeyenler, memuriyetten çekilmiş sayılır. G) Muvazzaf askerliğe ayrılan memurlar askerlik süresince görev yeri saklı kalarak aylıksız izinli sayılır

657 sayılı Yasa dışındaki personel yasalarına tabi olanların ücretsiz izin haklarının tabi oldukları personel yasası hükümlerine göre incelenmesi gerekmektedir. Nitekim, 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Yasasında Akademik personelin ücretsiz izin hakları belirlenmiş, ayrıca, bu yasada yer almayan hususlarda 657 sayılı yasa hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiş olduğundan, 657 sayılı Yasanın 108. maddesinde yer alıp da 2914 sayılı yasanın ilgili maddelerinde belirtilmemiş olan mazeretlerde, 108. madde hükümlerine göre ücretsiz izin verilebilmektedir.

Ayrıca, 07.07.2002 tarihinde yürürlüğe giren 4688 sayılı Kamu görevlileri Sendikaları Kanununda,Sendika ve Konfederasyon yönetim kurulu üyeliklerine seçilen Sandık iştirakçileri bu görevleri süresince kurumlarınca aylıksız izinli sayılacağından, aylıksız izinde geçen sürelerine ait emeklilik keseneği ve kurum karşılıklarının yöneticisi oldukları sendikaları tarafından her ay yatırılması halinde bu süreleri emeklilikte geçerli fiili hizmet sürelerine eklenecektir. Fiili hizmetten sayılan bu süreler 6/7/2004 tarihine kadar emeklilik keseneğine esas aylıklarının tespitinde değerlendirilmekte iken, 5198 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 6/7/2004 tarihinden sonra bu sürelerin kazanılmış hak aylıklarında da değerlendirilmesi imkanı sağlanmıştır.

24.12.2018 AYLIKSIZ İZİN 2547 S.Kanun Geçici 59.Maddesine Göre Ücretsiz İzin Verilen Öğretim Üyeleri. (26/8/2011 tarih ve 650 sayılı KHK.) -Öğretim Üyelerine yükseköğretim kurumları dışında mesleki faaliyette bulunmak ve meslek veya sanatlarını serbest olarak icra etmek istemeleri halinde 26/8/2011 tarihinden itibaren iki yıla kadar ücretsiz izin verilmektedir. -Ücretsiz izin verilen öğretim üyelerinin kadroları ile ilişkileri devam edeceğinden, başvuruları halinde bu süreleri emekli keseneği ve kurum karşılıkları 5434 sayılı Kanun Ek 72.maddesine göre tahsil edilmek suretiyle fiili hizmet süresine eklenecektir. Bu sürede diğer statülere ödedikleri primler geçerli sayılmayacaktır. c.erol 82

AYLIKSIZ İZİN 5434 sayılı kanunun ek 72. Maddesi ile personel kanunlarına göre aylıksız izinli sayılanların, aylıksız izinli olarak geçen sürelere ilişkin kesenek ve karşılıklarını istekleri halinde her ay veya 5434 sayılı kanunun 102. maddesinde belirtilen süreler içerisinde başvurmaları ve kesenek ve karşılıklarını aynı süreler içerisinde ödemeleri halinde aylıksız izin sürelerinin fiili hizmetlerinden sayılması imkanı sağlanmıştır.

AYLIKSIZ İZİN Ek 72. maddeye göre ilgililer, ücretsiz izin kullandıkları süre içinde her ayın keseneğini o ayın l5’ inden izleyen ayın 14’ üne kadar yatırabilecekleri gibi 102. maddede belirtilen süreler içerisinde de yatırabileceklerdir. Buna göre, Aylıksız izinde geçen sürelerine ait kesenek ve karşılık tutarlarını her ay yatırmayanlardan a)- İstekle emekliye ayrılacak olanlar istek tarihinden en az 6 ay önce,

AYLIKSIZ İZİN b)-Kurumlarınca re’sen (malullük, yaş haddi dahil) emekliye ayrılacak olanlarla, ölenlerin görevleriyle ilgilerinin kesildiği tarihten itibaren 6 ay içinde kendileri veya dul yetimleri tarafından başvurmaları ve başvurularının kurum kayıtlarına geçtiği tarihteki derece kademeleri varsa ek gösterge rakamı, katsayı ve emekli keseneğine esas aylığının hesabına ait diğer unsurlar ile kesenek ve karşılık oranları esas alınarak hesaplanacak olan kesenek ve karşılık miktarını, def’aten ödemeleri halinde aylıksız izinde geçen süreleri fiili hizmet sürelerine eklenecektir. Kesenek ve karşılık tutarlarını her ay ödeyenler bekleme süresine tabi olmayacaktır.

ZAMANAŞIMI 5434 sayılı Kanun 117 maddesi uyarınca, bu Kanuna tabi çalışmakta iken görevlerinden ayrılanlardan, görevlerinden ayrıldıkları tarihten itibaren 5 yıl içerisinde kesenek iadelerini veya toptan ödemelerini almayanların kesenekleri veya toptan ödemeleri zaman aşımına uğramakta iken, 5510 sayılı Kanunun Geçici 4 üncü maddesinin 16.fıkrası ile “Kesenek veya toptan ödemeleri zamanaşımına uğramış olması nedeniyle hizmetleri tasfiye edilmiş olanların, tasfiye edilmiş süreleri bu Kanuna göre birleştirilecek hizmetlerden kabul edilir.” hükmü getirildiğinden, kesenekleri zamanaşımına uğrayan hizmetlerin ihya edilmeksizin iştirakçilerin fiili hizmet sürelerine eklenmesi imkanı sağlanmıştır.

1)5434 SAYILI KANUNA GÖRE HİZMET İHYASI Kesenek iadesi veya toptan ödeme yapılmak suretiyle tasfiye olan hizmetlerin yeniden emeklilikte geçerli hizmet süresinden sayılabilmesi için ihya edilmesi gerekmektedir.

Hizmet ihyası 5434 sayılı kanunun 102 maddesi gereğince yapılmakta olup, - İstekle emekliye ayrılacaklar olanlar emekliye ayrılacakları tarihten en az 6 ay önce - Yaş haddi, malulüyet nedeniyle emekliye ayrılanlar görevlerinden ayrıldıkları tarihten itibaren 6 ay içinde - Ölüm nedeniyle görevleri sona erenlerin ise ölüm tarihinden itibaren 6 ay içerisinde Kendileri veya dul ve yetimleri tarafından almış oldukları paraları sandık adına yatırmış olmaları, iştirakçilerin aynı zamanda parayı yatırdıkları tarihte görevde olmaları gerekmektedir.

SÜREKLİ BAKIMA MUHTAÇ DERECEDE MALÜL ÇOCUĞU BULUNAN KADIN SİGORTALILAR

5510 28.MD. MALUL ÇOCUK 5510 sayılı Kanunun 28 inci maddesi uyarınca başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malûl çocuğu bulunan kadın sigortalıların bu Kanunun yürürlüğe girdiği 2008 yılı Ekim ayı başından sonra geçen prim ödeme gün sayılarının dörtte biri, prim ödeme gün sayıları toplamına eklenerek, eklenen bu süreler de emeklilik yaş hadlerinden indirilmektedir.

5510 28.MD. MALUL ÇOCUK 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamında sigortalı çalışan, 5434 sayılı Kanunun mülga 12 nci maddesinin (II) işaretli fıkrasının son paragrafı, ek 71, mülga ek 76 ve mülga geçici 192 inci maddeleri uyarınca sigortalı olan, 5510 sayılı Kanuna tabi olarak isteğe bağlı sigorta primi ödeyenler kadın sigortalılar yararlanacaklardır.

Emeklilik yaşından düşülecek sürenin tespiti 5510 28.MD. MALUL ÇOCUK Emeklilik yaşından düşülecek sürenin tespiti Kadın sigortalının sigortalılık başlangıcının 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce veya sonra olmasına, Çocuğun doğum tarihine, Ölmesi halinde ölüm tarihine, Başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malül durumda olma halinin başlangıç ve bitiş tarihine, Çocuğun evli olup olmadığına, Kadın sigortalı boşanmış ise velayetin kadın sigortalıda olup olmadığına, Çocuğun, kadın sigortalı tarafından evlat edinilip edinilmediğine, Başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul çocuğun birden fazla olmasına, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu hükümlerine göre korunma, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretli veya ücretsiz sürekli ve yatılı olarak faydalanıp faydalanmadığına, göre belirlenecektir.

İLAVE EDİLECEK HİZMETİN HESABINDA 5510 28.MD. MALUL ÇOCUK İLAVE EDİLECEK HİZMETİN HESABINDA - Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine tabi olarak 2008 yılı Ekim ayı başından sonra geçen, - 2008 yılı Ekim ayı başından sonra isteğe bağlı sigortalı olarak prim ödenen, - 01/10/2008 tarihinden önce 2925 sayılı Kanuna tabi olup, bu tarihten itibaren Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine tabi geçen, - 2008 yılı Ekim ayı başından sonra geçen ve 5510 sayılı Kanun ile 3201 sayılı Kanun kapsamında borçlandırılan, süreler dikkate alınacaktır.

5434 S.KANUN İSTEĞE BAĞLI İŞTİRAKÇİLİK 5434 sayılı Kanuna 17.9.2004 tarih ve 5234 sayılı Kanunun 3.maddesi ile 12.maddede yapılan düzenleme ile “İsteğe Bağlı İştirakçilik” kavramı getirilmiştir. 94

5434 S.KANUN İSTEĞE BAĞLI İŞTİRAKÇİLİK-2 İsteğe bağlı iştirakçi olabilmek için, - 5434 sayılı Kanuna tabi olarak en az 10 yıl çalışmış olmak. (10 yıllık hizmet süresinin hesabında, fiili hizmet süresi zammı, itibari hizmet süresi zammı, borçlandırılan süreler, ücretsiz izinde geçen süreler dikkate alınmamaktadır. -Görevinden istifaen ve müstafi sayılmak suretiyle ayrılmak.(Devlet memurluğundan çıkarılanlar isteğe bağlı iştirakçi olarak ilgilendirilmemektedir.) 95

5434 S.KANUN İSTEĞE BAĞLI İŞTİRAKÇİLİK-3 -5434 veya diğer sosyal güvenlik kanunlarına tabi görevlerden ayrıldıktan sonra en geç 6 ay içinde yazılı olarak başvurulması, -Zorunlu sigortalı olmalarını gerektiren görevde çalışmaması gerekmektedir. 96

5434 S.KANUN İSTEĞE BAĞLI İŞTİRAKÇİLİK-3 -Şartları uyanlar talep dilekçelerinin Kurum kayıtlarına geçtiği tarihi takip eden aybaşından itibaren 5434 sayılı Kanuna göre isteğe bağlı iştirakçi olarak ilgilendirilmektedir. -İsteğe bağlı iştirakçiler kesenek ve kurum karşılıklarını ait olduğu ay içinde kurum hesabına yatırmaları gerekmektedir. Süresi içinde yatırılmayan aylar hizmet olarak alınmamaktadır. 97

5434 S.KANUN İSTEĞE BAĞLI İŞTİRAKÇİLİK-4 -Toplu yada fasılalı olarak 6 aydan daha fazla süreye ait kesenek ve karşılıklarını yatırmayanlar ile vazgeçtiğini yazılı olarak bildirenlerin isteğe bağlı iştirakçiliğine son verilir. Bu kişiler isteğe bağlı iştirakçi olarak bir daha ilgilendirilemezler. -İsteğe bağlı iştirakçilik süresi “Kazanılmış Hak Aylık” tespitinde ve “Emeklilik İkramiyesi” hesabında dikkate alınmaz. 98

5434 S.KANUNUN GEÇİCİ 192.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK-1 Kanunun Geçici l92 inci maddesi ile de, Geçici l9l inci maddeye göre 5434 sayılı Kanunla ilgisini sürdürenlerden herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılarak diğer sosyal güvenlik kuruluşları ile ilgili bir görevde çalışanların, istekleri halinde yazılı başvurularının kayıtlara alındığı tarihi izleyen aybaşından (aynı l5’inden ) itibaren ilgilerini devam ettirmeleri imkanı sağlanmıştır. 99

5434 S.KANUNUN GEÇİCİ 192.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK-2 Kanunun Geçici l92 inci maddesi ile de, Geçici l9l inci maddeye göre 5434 sayılı Kanunla ilgisini sürdürenlerden herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılarak diğer sosyal güvenlik kuruluşları ile ilgili bir görevde çalışanların, istekleri halinde yazılı başvurularının kayıtlara alındığı tarihi izleyen aybaşından (aynı l5’inden ) itibaren ilgilerini devam ettirmeleri imkanı sağlanmıştır. Bu maddeye göre ilgilenebilmek için; 1)- Geçici 191. maddeye göre 5434 sayılı Kanuna göre ilgilendirilmiş olmak, 2)- Görevlerinden ayrılarak SSK (5510/4-a), Bağ-Kur(5510/4-b) ve 506 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesine göre kurulan emekli sandıklarına tabi çalışıyor olmak, 3)- Kuruma yazılı müracaat etmek gerekmektedir. 100

5434 S.KANUNUN GEÇİCİ 192.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK-5 5510/4-b kapsamında sigortalı olmaları gereken işlerde çalışanların kesenek ve karşılıkları toplamının tamamı kendilerinden, 5510/4-a kapsamında sigortalı olmaları gereken işlerde çalışanlar ile 506 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesine göre kurulan sandıklar ile ilgilendirilmeleri gereken görevlerde çalışanların keseneklerinin tamamı ile Sosyal Sigortalar Kurumuna veya 506 sayılı Yasanının Geçici 20. maddesine tabi Emekli Sandıklarına ödenecek işveren hissesi ile kurum karşılığı arasındaki farkın tamamının kendilerinden, işveren hissesinin de çalıştıran işyerinden tahsili suretiyle işlem yapılacaktır. 101

5434 S.KANUNUN EK 71.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK Sosyal güvenlik bakımından 5434 sayılı Kanuna tabi bir görevde bulunmakta iken, özelleştirme programına alınan kuruluşların bu Kanuna göre emeklilik hakkı tanınan kadro ve pozisyonlarına atananlarla, bu kuruluşların özelleştirilmeleri sonucu sermayelerindeki kamu payı % 50’nin altına düşenler ile bunlardan anonim şirkete dönüştürülüp dönüştürülmediğine bakılmaksızın satılan veya devredilenlerde 5434 sayılı Kanuna tabi olarak çalışan personelden isteyenlerin ilgileri devam ettirilmektedir 102

5434 S.KANUNUN EK 76.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK-1 Süresi kanunlarla belirlenen görevlere atanan veya seçilenlerden görevleri süresinde sona erenlerin 5434 sayılı Kanunla kurmuş oldukları ilgi başvuru tarihini izleyen aybaşından itibaren devam ettirilmektedir. 103

5434 S.KANUNUN EK 76.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK-3 Bir süre 5434 sayalı Kanun ek 76. maddeye göre ilgilendirildikten sonra veya ilgisi kurulmadan önce yaptığı ilgilenme isteğinden vazgeçenler bir defaya mahsus olmak üzere yeniden ilgilendirilme isteğinde bulunabileceklerdir. 104

5434 S.KANUNUN EK 76.MADDESİNE GÖRE İŞTİRAKÇİLİK-4 5510/4-b kapsamında sigortalı olmaları gereken işlerde çalışanların kesenek ve karşılıkları toplamının tamamı kendilerinden, 5510/4-a kapsamında sigortalı olmaları gereken işlerde çalışanlar ile 506 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesine göre kurulan sandıklar ile ilgilendirilmeleri gereken görevlerde çalışanların keseneklerinin tamamı ile Sosyal Sigortalar Kurumuna veya 506 sayılı Yasanının Geçici 20. maddesine tabi Emekli Sandıklarına ödenecek işveren hissesi ile kurum karşılığı arasındaki farkın tamamının kendilerinden, işveren hissesinin de çalıştıran işyerinden tahsili suretiyle işlem yapılacaktır. 105

SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI Teşekkür Ederim. SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI