5. BÖLÜM GÖRSEL SİSTEM. 5. BÖLÜM GÖRSEL SİSTEM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Boşaltım sistemi.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ. GÖK CİSİMLERİNİ TANIYALIM Bulutsuz bir gecede gökyüzünü gözlemlediğimizde irili ufaklı pek çok cisim görürüz.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
YANIKLARDA İLK YARDIM BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ A.D.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
DOĞAL AFETLER.
DENETLEME VE DÜZENLEME. DENETLEME VE DÜZENLEME.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
Işık Mikroskobu İki bölümde incelenir: Mekanik Bölümleri
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
HALİM GÜNEŞ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
Atom ve Yapısı Esra Arslan.
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
KALBİN ELEKTRİKSEL AKTİVİTESİ
NET 103 ÖLÇME TEKNİĞİ Öğr. Gör. Taner DİNDAR
EMPATİK İLETİŞİM 1.
ŞEKER HASTALIĞI.
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Algı - II Prof.Dr. Mustafa Ergün.
Proteinler: Yapı ve İşlevleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Gözde Görüntü Oluşumu ve Göz Kusurları
IŞIK VE GÖLGE.
Paralel Yüzeylerden Kırılma Görünür Uzaklık
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
BÖLÜM 10 Dalga Hareketi. BÖLÜM 10 Dalga Hareketi.
SPORDA DİKKAT.
Üç-fazlı transformatorlar
MOTOR KONTROL VE MOTOR PROGRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
Değerler ve Değişkenler
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2) Çift Optik Eksenli Mineraller (ÇOE)
DUYUM Dr. Ege AKGÜN.
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
ÖĞRENME.
HÜCRE BÖLÜNMESİ.
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Hücre 1.Bölüm.
Sunum transkripti:

5. BÖLÜM GÖRSEL SİSTEM

Bu bölümde bu görsel bilginin beyne iletilirken izlediği yol irdelenecek ve objelerin renklerini nasıl gördüğümüz veya diğer objelere göre hareket halinde olup olmadığını nasıl ayırt ettiğimiz açıklanacaktır. Bununla birlikte görsel sistemimizin bunu nasıl başardığını tam olarak anlayabilmek için ışık enerjisinin ön dönüştürücüsü olan gözü incelememiz gerekir.

GÖZ Görme işi gözde başlamaktadır (Şekil 5.1). Işık, kornea adı verilen gözyuvarın saydam en dış tabakasından geçer. Daha sonra, gözün ön kısmında yer alan berrak bir sıvı olan göz sıvısına ulaşır.

RETİNA Gözün iç yüzeyi, yaklaşık %70’i gözün arka kısımlarında yer alan, ışığa hassas retina ile kaplıdır. Retina her biri görme olayının bir kısmından sorumlu bir takım özelleşmiş hücrelerden oluşmuştur. İlk tabaka çubuk ve koni hücreleri olarak bilinen ışığa duyarlı hücrelerden oluşmuştur.

FOTORESEPTÖRLER: ÇUBUKLAR VE KONİLER Çubuk ve koniler (Şekil 5.3) dış segmentlerinin şekli açısından yapısal olarak farklıdır. Çubuk ve konilerde bulunan fotopigmentlerde de varyasyon görülmektedir. Çubuklarda geniş bir dalga boyunda ışığı absorbe edebilen ve rodopsin adı verilen bir fotopigment bulunmaktadır.

GÖRSEL BİLGİNİN İLETİMİ Işık enerjisi sinyallerinin elektriksel polarizasyona dönüşmesi transdüksiyon (sinyal iletimi) olarak adlandırılır. Sonuç olarak bu polarizasyon işlemi optik sinirden beyne doğru ilerleyen sinirsel bir sinyal oluşturur.

BAŞLICA GANGLİYON HÜCRE TİPLERİ Tip P: renge duyarlı obje algılayıcıları Tip M: renk duyarlılığı olmayan hareket algılayıcıları

Devamı sonraki sayfada…

HORİZONTAL HÜCRELER Pleksiform tabakanın dışında fotoreseptör hücreler ve horizontal hücreler presinaptik ve postsinaptik bağlantılar oluşturur. Merkezlerindeki fotoreseptörlerin reaksiyonları horizontal hücrelerin indirekt olarak bipolar hücre reseptif alan çevre efekti oluşturmasına yol açar.

AMAKRİN HÜCRELER Bu hücreler bipolar ve gangliyon hücrelerle sinaptik ilişkiler kurmaktadır ve horizontal hücrelerde olduğu gibi benzer tipte nöronlarla lateral bağlantılar kurulmasını sağlar.

GÖZ VE BEYNİN METABOLİK YOLLARI Optik sinir retinadan gelen görsel bilgiyi iletir (Şekil 5.6). Kraniyal 12 çift sinirin ikincisi olan optik sinir merkezi sinir sisteminin (MSS) bir parçası olarak değerlendirilmektedir. MSS içinde yer aldığı için sinir lifleri çevresel sinir sisteminde (ÇSS) olduğu gibi Schwann hücreleri ile değil, oligodendrositlerden oluşan miyelin kılıfla çevrilidir.

BİLGİNİN ANALİZİ: GÖRSEL KORTEKS Görsel korteks mekânsal bilginin iyi tanımlanmış bir haritasını içerir, görsel bölge 1’in (V1) yukarı kesimlerinde ya da kalkarin sulkus uyarana cevap verdiği görsel bölgenin alt ortalarında ve kalkarin sulkusun alt kesimleri, uyarana görsel bölgenin yukarı yarısında cevap verir.

DORSAL VE VENTRAL AKIM Dorsal akımın izlediği yol V1 ile başlar, V2’den geçtikten sonra beynin dorsomedial bölgesine geçer ve oradan orta temporal (MT: middle temporal) görsel alan olarak da bilinen görsel alan 5’e (V5) ve oradan da posteriyorparietal kortekse geçer. Dorsal akım hareket ve uzaydaki objelerin dizilimi ile ilgilidir.

OBJELERİN TANINMASI Lateral İnhibisyon Objelerin algılanması olayı görsel sistemde retina ışığa maruz kaldığında başlayan bir süreçtir. Reseptif Alanlar Lateral inhibisyon objelerin algılanmasından tek başına sorumlu değildir. Reseptif alanlar uyarana maruz kaldıklarında hücre aktivitesini değiştiren görsel sistem bölgeleridir (Kuff- ler, 1953).

SEKONDER GÖRSEL KORTEKS

Görsel Alan V2 Görsel alan V2 sekonder görsel korteks içerisindeki ilk bölgedir. V1’le çok güçlü bağlan- tıları (hem ileri hem de geri) vardır ve ayrıca V3, V4 ve V5’e doğru yukarı akımı sağla- yan güçlü bağlantıları vardır. Görsel Alan V3 Görsel alan V3, V2’nin tam önünde yer alan kortikal bölgedir.   Görsel Alan V4 Görsel alan V4, V2’den bilgi alır ve bilgiyi posteriyor inferotemporal kortekse iletir.   Görsel Alan V5 Görsel alan V5 ya da görsel alan MT (Middle Temporal: Orta Temporal) hareketin algılanmasında esas rolü üstlendiği düşünülen ekstrastriat görsel korteksin bir parçasıdır.

RENK, HAREKET VE DERİNLİK ALGISI RENKLİ GÖRÜŞ Daha önceki bölümlerde konilerin retinada renkli görüşü nasıl sağladığı ve bu nöronların renk algılanmasında ilk basamak olarak nasıl görev aldığını açıklamıştık. Burada ise renkli görüşle ilgili iki teori açıklanacaktır.

Young-Helmholtz trikromatik teorisi Trikromatik görüş teorisi renkli görüşten sorumlu 3 reseptörün varlığı keşfedilmeden yaklaşık 50 yıl önce 1802 yılında ortaya atılmıştır. Hering’in karşıt-işlem teorisi Renk karşıtlığı mekanizması insan görsel sisteminin konilerden ve çubuklardan gelen renkle ilgili bilgiyi antagonistik bir şekilde yorumladığını öne sürer. Retineks Teorisi Sarı bir muz ışık kaynağı güneş olduğunda öğlen vakti sarı görünecektir ve akşam ışık kaynağı kırmızı olduğunda da sarı görünmeye devam edecektir.

HAREKET ALGISI Sinirsel olarak hareketi nasıl algıladığımızı açıklamak kolay değildir, ancak alan V5 görsel hareketin işlenmesinde esas role sahip gibi görünmektedir, zira bu alandaki hasarın hareket algısını bozabileceği bilinmektedir.

İLİŞKİLENDİRME PROBLEMİ Şekil, renk, hareket gibi bilgilerin parçalı görüş işlemi sonucu nasıl bütün cisim algısına dönüştürüldüğü sorusu hâlâ cevaplanamamıştır. Birçok değişik sinir hücresi tarafından oluşturulan tepkilerin birleştirilmiş bir algıya dönüştürülmesi olayına “ilişkilendirme problemi” denir.

OBJE ALGILAMA HASTALIKLARI GÖRSEL AGNOZİ Görsel agnozi birbirine benzer objeleri tanıyamama ile karakterize edilen nörolojik bir hastalıktır.

ALGISAL AGNOZİ Bu durum bireyde objelerin algılanmasını tamamen engellemektedir. Detay ve renk gibi diğer görüş özellikllerinin ayırt edilmesi tamamen fonksiyonel olmasına rağmen farklı şekilleri ayırt etmeleri çok güçtür.

İLİŞKİLENDİRME AGNOZİSİ İlişkilendirme agnozisi teşhisi koyulan bireyler net bir şekilde gördükleri objeyi, hayvan ya da yapıyı bir anlamla ilişkilendiremezler.

KÖR BAKIŞ V1 görsel alanda hasar alan bir birey görsel alanın bir kısmında bilinçli görüşü yitirilebilir ancak hâlâ görsel objelerin yerini tayin edebilir ve cevap verebilir. Bu olgu-bilinçli görüşü yitirmesine rağmen “görebilme” yeteneği olması-körbakış olarak adlandırılır.

YARIMEKâNSAL İHMAL Mekansal ihmal ya da unilateral ihmal olarak da adlandırılan yarı-mekânsal ihmal beynin bir yarımküresinin hasar aldığı ve zıttı yönde dikkat eksikliğinin gözlendiği bir durumdur (Şekil 5.8).