ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
ÜNİVERSİTEDE ÖZERKLİK VE ÖZGÜRLÜK
GEÇMİŞTE VE GÜNÜMÜZDE PAYLAŞTIĞIMIZ AVRUPA TOPLU ANKET SONUÇLARI DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ, KÜTAHYA GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GAZİANTEP HARRAN ÜNİVERSİTESİ,
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Göztepe E.A.H
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
.. HASTANEMİZE HOŞ GELDİNİZ. .. EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ HASTANESİNİN TARİHÇESİ 20 Mayıs 1955 günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilen.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
Bilgi Güvenliği Hukuksal Süreçler
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
MÜDEK Mühendislik Dekanları Konseyi Toplantısı Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi 11 Mayıs 2012, İzmir Dr. M. Yavuz Erçil Genel Sekreter.
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
MEŞRUTİYET DÖNEMİ Meşrutiyetin ilan edilmesinde;
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
AİT Ders çalışma notları. Amasya Görüşmeleri sonunda İstanbul hükümeti aşağıdakilerden hangisinin varlığını tanımıştır? A. TBMM hükümetinin varlığını.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Standardizasyon.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
ZEYNEP TANRIKULU 5-A İL YÖNETİMİ YAŞADIĞIMIZ YERİN YÖNETİMİ: Ülkemiz, devletin kamu hizmetlerini her yere daha rahat götürebilmesi, toplumun ihtiyaçlarını.
Çankaya Üniversitesi Personel Daire Başkanlığı
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ BİRLİĞİ DERNEĞİ III.OLAĞANÜSTÜ GENEL KURULU
GIDA GÜVENLİĞİ PROJESİ KOBİ EĞİTİM SEMİNERİ
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
ULAKNET VE ULAKBİM Atay İSLAMOĞLU
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
TÜRK Eğitim Sistemi.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Kuruluş Yılları Dr. Adnan Adıvar Dönemi Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde sağlık hizmetleri İçişleri Bakanlığı’na bağlı bir genel müdürlük tarafından.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a

YILLARI ARASINDAKİ GELİŞMELER 27 mayıs 1960 günü gerçekleşen askeri müdahaleden sonra kurulan Milli Birlik Komitesi tarafından çıkarılan 27 Ekim 1960 tarihli 115 Sayılı Yasa, 1946 tarihli 4936 Sayılı Yasa’nın bazı maddelerini değiştirip yeni maddeler eklemiştir. Bu yasayla Milli Eğitim Bakanlığı’nın üniversiteler üzerindeki yetkileri azalmış, öğretim üyelerini Bakanlık emrine alma yetkisi kaldırılmış, fakülte kurullarına daha geniş katılım sağlanmış ve kadro tıkanıklarını aşmak üzere yeni düzenlemeler getirilmiştir. Kısaca daha geniş bir özerklik anlayışıyla yönetim, örgütlenme, öğretim üyeliği ve yardımcılığı konularında yeni ilkeler konulmuştur.

Anayasaya ilk defa üniversite ile ilgili 120.madde konulmuştur. Buna göre; * Üniversitelerin kendi organları eli il yönetilmesi, * Öğretim üye ve yardımcılarının üniversite dışındaki makamlarca görevlerinden uzaklaştırılamayacakları, * Öğretim üye ve yardımcıları serbestçe araştırma ve yayında bulunacakları * Dış makamlardan birinin hiçbir biçimde üniversitelere müdahale edemeyeceği * Üniversitelerin kuruluş ve işleyişleri, organları, bunların seçim, görev ve yetkileri vb. üniversite organlarınca denetlenmesi hükümleri getirilmiştir.

yılları arasındaki dönemde yükseköğretim alanında yaşanan önemli gelişmelerden bazıları şunlardır: Bu dönemde şu üniversiteler kurulmuştur: 1.Hacettepe üniversitesi(1967, Ankara)

2. Boğaziçi Üniversitesi (1971, İstanbul, Amerikan Robert Koleji’nin devlet üniversitesi haline dönüşmesiyle oluşmuştur.)

3. Diğer bir gelişme de, büyük kent üniversitelerinin çeşitli illerde fakülteler açarak ileride bu illerde kurulacak üniversitelerin temellerini oluşturmalarıdır. (1750 sayılı üniversiteler yasasının temel sonuçları bölümünde bu üniversiteler yer almaktadır.)

1973 Yükseköğretim Reformu Öğrenci olaylarının 1970’li yılların başlarında giderek şiddetlenmesi, üniversiteleri işleyemez konuma getirmiş, özellikle özerklik ve öğretim üyelerine üniversite dışından dokunulmazlık ilkelerinin tartışılması ve yeni bir yasal düzenlemeye gidilmesi gündeme getirmiştir. 12 mart 1971 yılındaki askeri müdahalenin de etkisiyle, 1960 Anayasasının 120. Maddesi değiştirilerek gerekli durumlarda hükümetin üniversitelerde koruyucu önlemler alabilmesini öngören yasal düzenlemeler gerçekleştirilmiştir.

7 temmuz 1973 günü kabul edilen 1750 sayılı üniversiteler yasasının temelinde başlıca şu ilkeler yer almıştır: Yükseköğretimin bütünlüğü ve orta öğretimle ilgisi, Yükseköğretimin toplum gereksinimlerine yönelmesi, Yükseköğretimde fırsat ve olanak eşitliği, Yükseköğretime ayrılan kaynakların etkin bir biçimde kullanılması, Yükseköğretim planlamasının örgütlenmesi, Öğretim ve öğrenim özgürlüklerinin güvenlik altında bulundurulması Yükseköğretimin yurt genelinde dengeli olarak dağıtılması

1750 sayılı üniversiteler yasasının temel sonuçları ise şunlardır; Türk üniversitelerini tek bir çatı altında toplama ve bütünlüğü sağlamak amacıyla yükseköğretim kurulu (YÖK) kurulmuş ancak bu durum Anayasa mahkemesi tarafından 1961 anayasasına aykırı bulunarak iptal edilmiş ve bu kurul kaldırılmıştır. Bu durum yükseköğretimin bir çatı altında bütünleşmesini engellemiştir. Üniversiteleri dışarıdan denetlemeyi sağlayacak Üniversite Denetleme Kurulu oluşturulmuştur. Üniversiteler arası eşgüdüm ve işbirliğini sağlamak amacıyla Üniversitelerarası Kurul oluşturulmuştur. Üniversitelerin kurullarla yönetilen kurumlar haline dönüştürülmüştür. Rektörlerin, dekanların, fakülte yönetim kurullarının seçimle işbaşına gelmeleri hükme bağlanmıştır. Vb. seklinde 16 madde yer almıştır.

Bu dönemde kurulan üniversiteler şunlardır: 1.Diyarbakır üniversitesi 2.Çukurova üniversitesi 3.Anadolu üniversitesi 4.Cumhuriyet üniversitesi 5.İnönü Üniversitesi 6.Erciyes Üniversitesi 7.19 Mayıs üniversitesi 8.Uludağ üniversitesi 9.Selçuk üniversitesi 10.Fırat üniversitesi Yıl üniversitesi Daha önce sözü edilen ve büyük kent üniversitelerine bağlı olarak çeşitli illerde açılmış bulunan fakülteler, 1973 yılından itibaren üniversite statüsünü kazanmaya başlamışlardır.

1973 tarih ve 1750 Sayılı Üniversiteler Yasası hükümleri, 12 Eylül 1980 askeri müdahalesine kadar geçerliliğini korumuştur. Askeri yönetim, 12 Eylül ortamına gelinmesinden üniversiteleri de sorumlu olarak gördüğünden bu görüşten hareketle, anarşi kaynağı olarak algılanan üniversiteleri ve yönetimini disipline etmek amacıyla, 1981 yılında üniversitelere daha az özerklik, daha çok denetim ve daha yoğun merkeziyetçi kontrol sistemi getiren 2547 sayılı yükseköğretim yasası çıkarılmıştır.

2547 Sayılı Yükseköğretim Yasası Yükseköğretim alanında yaşanan sorunların çözümüne dönük olarak, “ Türkiye’de yükseköğretim kurumlarını bir çatı altında toplamak ve ülke genelinde kaliteyi yaygınlaştırmak” temel amacıyla hazırlanan 2547 sayılı yükseköğretim yasası 6 kasım 1981 yılında yürürlüğe girmiştir. Yasada yükseköğretimin amacı ve ilkeleri yükseköğretim kurumları ve görevleri, yükseköğretimin yönetimi, denetimi ve finansmanı, yükseköğretimde öğretim, öğrenciler ve disiplin işleri, yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanlarının görev ve sorumlulukları ile özlük hakları ve akademik yükseltilmeleri konularındaki düzenlemelere yer verilmiştir.

Ayrıca 7 Kasım 1982 günü halk oylaması sonucunda kabul edilen Türkiye Cumhuriyeti’nin 3. Anayasası olan 1982 Anayasası ile: Yükseköğretim kurumlarında eğitim-öğretimi engelleyen öğrenciler arasındaki siyasi çatışmaların bir kez daha yaşanmaması ve üniversite, akademi, yüksekokul, konservatuar, YAY KUR adıyla örgütlenmiş olan çeşitli yükseköğretim kurumlarının farklı uygulamalarla yürüttükleri hizmetlerdeki düzensizliğin giderilmesi hedeflenmiştir.

1982 Anayasası ile yükseköğretim alanında şu önemli düzenlemeler yapılmıştır: Resmi üniversitelerin yanında özel üniversitelerin kurulmasına izin verilmiştir. Üniversitelere bilimsel özerklik ve kamu tüzel kişiliği tanınmıştır. Üniversiteler üzerinde planlama, düzenleme, yürütme, karar verme, denetleme vb. yönlerden oldukça geniş yetkilere sahip bir yükseköğretim kurulu (YÖK) kurulmuştur. Öğretim elemanlarının yetiştirilmesi, atanması ve akademik yükseltilmeleriyle ilgili düzenlemeler yükseköğretim kurulunun yetkisine verilmiştir. Rektörlerin cumhurbaşkanınca, dekanların ve yükseköğretim kurulunca seçilip atanması ilkesi getirilmiştir.

SONUÇ OLARAK; 1973 yılına kadar; İstanbul’da 7 tane, Ankara, İzmir, Trabzon ve Erzurum’da toplam 9 üniversite bulunurken, ’da yeni üniversiteler açılmış, 1981’de Yükseköğretim Reformu ile üniversite sayısının artışında ikinci dönem başlamıştır. 19 olan üniversite sayısı 31’e yükselmiştir yılında üniversite sayısında önemli ölçüde artış olmuştur ’da sayı 61’e yükselmiştir.

KAYNAKÇA Egitim_Dergisi/160/korkut.htmhttps://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_ Egitim_Dergisi/160/korkut.htm Egitim_Dergisi/160/korkut.htm Yahya Akyüz Türk Eğitim Tarihi pegem yayıncılık sayfa 358 Mustafa Önder Türk Eğitim Tarihi anı yayıncılık sayfa