İkİ DÜNYA SAVAŞI ARASI DÖNEM (1919-1939) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
I. Dünya Savaşı(1914-1918)’nın nedenlerini hatırlayalım… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
I. Dünya savaşI’nIn nedenlerİ Sanayileşmeyle ortaya çıkan hammadde ve pazar arayışı Sömürgecilik yarışı Devletler arası bloklaşmalar ve rekabet Almanya, Avusturya-Macaristan,Osmanlı X İngiltere, Fransa, Rusya Silahlanma yarışı Fransız Devrimi’yle yayılan MİLLİYETÇİLİK düşüncesi İtalya ve Almanya’nın siyasi birliklerini oluşturmasıyla Avrupa’da bozulan siyasi dengeler Almanya ile Fransa arasında paylaşılamayan Alsas-Loren maden bölgesi Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
ABD…ve I. Dünya savaşI ?? Monroe Doktrini (1823) Wilson İlkeleri ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Wİlson İlkelerİ Uluslar arası ekonomik engeller kaldırılmalıdır. Karasuları dışında savaşta ve barışta denizlerde serbest geçiş yapılabilmelidir. Sömürgeler konusunda bölge halklarının hakları gözetilmelidir. Barışı sağlamaya yönelik Milletler Cemiyeti oluşturulmalıdır.(Cemiyet-i Akvam) Kazanan devletler, kaybedenlerden toprak ve tazminat almamalıdır. Bugünkü Osmanlı Devleti'ndeki Türk kesimlerine güvenli bir egemenlik tanınmalı, Osmanlı yönetimindeki diğer uluslara da özerk gelişmeleri için tam bir özgürlük sağlanmalıdır. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Rusya…ve I. Dünya savaŞI ?? Bolşevik Devrimi(1917) ?? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
I. Dünya Savaşı’nın sonuçlarını hatırlayalım… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
1914 1918 Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
I. DÜNYA SAVAŞI’NIN SONUÇLARI Barışı korumak için Milletler Cemiyeti kurulur… Osmanlı, Almanya, Avusturya-Macaristan İmparatorlukları ve Rus Çarlığı parçalanır… ??? Polonya, Çekoslovakya, Yugoslavya, Litvanya, Macaristan ve Türkiye gibi yeni devletler kurulur... Yenilen ülkelerde rejim değişiklikleri oldu, Cumhuriyet rejimi(liberal yönetimler) ağırlık kazanır… Yenilen devletlerle barış antlaşmaları ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Versay antlaşmasI (ALMANYA) Almanya'da zorunlu askerlik kaldırılacaktır. Alman ordusu 100.000 kişiye indirilerek Genelkurmay örgütü kaldırılacaktır. Deniz kuvvetleri 15.000 personelle sınırlandırılacaktır. Uçak, denizaltı, zırhlı araç ve tank yapması yasaktır. Silah üretimi, dış alım-satımı (ithalat-ihracat) yasaklanmıştır. Zehirli gaz üretmesi ve bulundurması yasaklanmıştır. Savaş tazminatı olarak 1921 yılı itibari ile 56 Milyar Dolar ödeyecektir. (Ancak aynı yıl bu borç 33 Milyar Dolara indirildi) Almanya tüm denizaşırı topraklarından vazgeçecektir. Bu topraklarda Milletler Cemiyeti’nin kontrolünde yeni sömürgecilik rejimleri kurulacaktır. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Nazizim ve Faşizmin ayak sesleri … Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
FAŞİZM VE NAZİZM’İN ORTAYA ÇIKIŞI… Aşırı milliyetçi Anti-demokratik Anti-komünist Otoriter ideoloji ve yönetim sistemi… Bazı Özellikleri… Bir ulusa, kültüre ya da “ırka” üye insanların toplumun geri kalanı üzerinde üstün oldukları iddiası… Halkın kitle olarak anlaşılması…devletin, özel yaşama kadar toplumsal hayatın her alanında hak iddia edişi… Devlet içinde başka bir devlet olan silahlı gizli servisin merkezi önemi… Parti propagandası yoluyla toplumsal alanın ve kitle iletişim araçlarının tekelleşmesi çabası… Ekonomik hayat da dahil olmak üzere toplumsal hayatın militarize edilmesi… Ataerkil yapıların yüceltilmesi… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
İtalya Mussolini… 1922-45 İtalyan Krallığı’nın başbakanı İtalya 1922’de ne durumda?? I. Dünya Savaşı'ndan istediğini alamayan İtalya,dar bir sömürge alanıyla sanayisini beslemeye çalışıyor… Fazla nüfusu için çözüm yolları aramakta… Mussolini’nin amacı: İtalya’yı eski Roma İmparatorluğu’nun gücüne kavuşturmak İlk adım: Habeşistan(Etiyopya)’ın işgali (1936) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Adolf Hitler (1889-1945) 1919’da Nazi Partisi’nin başına geçti. 1933’ten itibaren önce başbakan sonra “Führer” (Rehber-devlet başkanı) olarak Almanya’yı yönetti. Almanya’yı yeniden silahlandırdı, tüm muhalifleri bastırdı, ırkçı bir politika izlemeye başladı. Amaçları: 1919 Versailles Ant. sonuçlarını ortadan kaldırmak Almanya dışında yaşayan tüm Almanların Alman sınırları içine alınması Alman devleti için “Hayat Sahası” yaratılması Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
“Kandaki birliğin azlığı,. birçok farklar doğurur “Kandaki birliğin azlığı,..birçok farklar doğurur.Temiz ırka üye bir kimse akla uygun ve düzgün kararlar alırken, karışık bir kan,..yarım kararlar verir…Cermen ırkının dostlarının kutsal görevleri,(bu tip) melezleşmeleri önlemek olmalıdır..İnsanın en kutsal görevi, insanlık içinde en iyi olan özelliklerini korumak ve kanının saf kalmasına dikkat etmektir.” Adolf Hitler, Kavgam, s.306-307. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
“Hayat Sahası” ??? *1945 tarihli Fransız karikatürü Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
…VE YENİDEN DÜNYA SAVAŞI…(1939-1945) Fransa İngiltere SSCB ABD Almanya İtalya Japonya Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
PEKİ NEDEN II.DÜNYA SAVAŞI ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
I.Dünya Savaşı ile II. Dünya Savaşı arasında yaşananlar etkili olmuş olabilir mi ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Barış Antlaşmalarındaki adaletsizlikler ? İtalya’nın “düş kırıklığı” ? İngiltere’nin “yatıştırma politikası”? ABD’nin “yalnızcılık politikası” ? SSCB’nin Avrupa sorunlarından uzak kalması? 1929 Dünya Ekonomik Bunalımı ? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
İKİ SAVAŞ ARASI DÖNEM (1919-1939) A.Barış Antlaşmalarının Korunmaya Çalışıldığı Dönem(1919-1924) Fransa’nın Almanya’ya karşı kendini korumaya çalıştığı dönem Fransa, Versay Antlaşması’nı korumaya çalışmaktadır. Fransa, Almanya’nın doğu ve güney komşularıyla ittifaklar kurmuştur. Fransa, Almanya’nın endüstri bölgesi Ruhr bölgesini işgal etmiştir. B.Lokarno Dönemi(1925-1930) Fransız-Alman yakınlaşması sonucu gerginliğin azaldığı barış dönemi Dawes Planı ile Almanya’nın tamirat borcu taksitlere bölünür.. Ruhr bölgesi Almanya’ya geri verilir.. C.Yıkılma Dönemi(1930-1939) Fransa ve İngiltere’nin Almanya politikalarının farklılığı ve 1929 Bunalımı İtalya’nın Habeşistan’ı işgali(1936) Almanya’nın Ren bölgesini işgali Almanya’nın Avusturya’yı işgali(1938) Almanya’nın Çekoslovakya’yı işgali(1939) İKİ SAVAŞ ARASI DÖNEM (1919-1939)
Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
1929 Dünya Ekonomik Bunalımı Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Devlet BorçlarI (1875-2010)
1929 Dünya Ekonomik Bunalımı 50 milyon işsiz Dünyadaki toplam üretimde %42’lik bir düşüş Dünya ticaretinde %65’lik gerileme Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
İngiltere’nin “Yatıştırma Politikası” ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
ABD’nin “Yalnızcılık Politikası” ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji
Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji