T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İLKOKULLARDA YETİŞTİRME PROGRAMI (İYEP) Pilot Uygulama Bilgilendirme Toplantısı
İYEP NEDİR? İlkokulların 3. ve 4. sınıflarında özel eğitime ihtiyaç duymayan, Türkçe ve Matematik dersleri öğretim programlarındaki öğrenme alanlarında yer alan ve İlkokullarda Yetiştirme Programı kapsamında belirtilen kazanımları yeterli düzeyde edinemeyen tüm öğrencilerin öğrenme eksikliklerinin Psiko- sosyal Destek uygulamalarında da bulunarak giderilmesini amaçlayan bir programdır.
NEDEN İYEP?
NEDEN İYEP? Sınıf ve rehber öğretmenlerimizin; geride kalan öğrencilerine yönelik özveriyle yaptıkları çalışmaların, sistemli ve standart bir şekilde uygulanması için ülkemizin şartlarına göre hazırlanmış bir programdır.
İYEP UYGULAMA ESASLARI İYEP’e ihtiyaç duyan öğrenciler için bulunduğu okullarda yetiştirme programının uygulanması esastır. İYEP’e alınacak öğrencilerin tespiti ve programın uygulama süreçlerinde akranlarından ayrışma hissine kapılmasını önleyici tedbirler alınır.
İYEP UYGULAMA ESASLARI Öğrencilerin belirlenen alanlardaki kazanımları edininceye kadar İYEP’e devamları sağlanır. İYEP’e devam eden öğrenci velilerinden hiçbir ad altında ücret alınmaz. İYEP, öncelikle hafta içi ders saatleri dışında, mümkün değilse hafta sonu veya ders saatleri içinde uygulanabilecektir.
2. DÖNEMİN 2. HAFTASINA KADAR İYEP SÜRECİNİN ÖZETİ 2. DÖNEMİN 2. HAFTASINA KADAR (12 ŞUBAT 2017) Okullarda, okul müdürünün veya müdür yardımcısının başkanlığında, iki sınıf öğretmeni ile varsa rehber öğretmenden oluşan İYEP komisyonlarının kurulması Merkezden hazırlanacak Türkçe, Matematik dersi belirleme araçlarının uygulanması.
2. DÖNEMİN 2. HAFTASINA KADAR İYEP SÜRECİNİN ÖZETİ 2. DÖNEMİN 2. HAFTASINA KADAR (12 ŞUBAT 2017) İYEP’e alınacak öğrencilerin komisyon tarafından tespit edilmesi. Komisyon tarafından İYEP’e dâhil edilecek öğrencilerin ihtiyaçlarına göre gruplandırılması Öğrencilerin bireysel ihtiyaçları dikkate alınarak psiko-sosyal desteğin eş zamanlı olarak sunulması
2. DÖNEMİN 3. HAFTASINDAN İTİBAREN İYEP SÜRECİNİN ÖZETİ 2. DÖNEMİN 3. HAFTASINDAN İTİBAREN (19 ŞUBAT) İYEP’in sarmal ve modüler olarak uygulanması Öğrencilerin bireysel ihtiyaçları dikkate alınarak psiko-sosyal desteğin eş zamanlı olarak sunulması İYEP’in izlenmesi
İYEP SÜRECİNİN ÖZETİ MAYIS AYININ SON HAFTASINA KADAR İYEP’in değerlendirilmesi. HAZİRANIN AYI İÇERİSİNDE İYEP’in okul, ilçe, il ve ülke bazında raporlanması.
BELİRLEME ARAÇLARI Burada yapılacak ölçme ve değerlendirme işlemleri ile İYEP’e katılacak ve katılmayacak öğrencilerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu basamakta özel eğitim tanısı olan öğrenciler dışındaki devlet okullarının ilkokul 3 ve 4. sınıfında öğrenim gören tüm öğrencilere uygulama yapılacaktır.
BELİRLEME ARAÇLARI Standart, geçerli ve güvenilir olması için merkezi olarak uygulanacak belirleme araçlarının ölçme sonuçları sınıf öğretmenleri tarafından özenle sisteme işlenecektir. Öğrencileri olumsuz etkileyecek bir «sınav» algısı oluşturmamak için gerekli önlemler alınacaktır.
İYEP MODÜLLERİ PSİKOSOSYAL DESTEK MATEMATİK Modül TÜRKÇE
İYEP MODÜLLERİ Programda zaman, mekân, insan kaynağı vb. şartlarının uygun olması durumunda bir grup, 1-6 (en fazla 6) öğrenciden oluşmalıdır. (Sözü edilen imkânların uygun olmaması durumunda bir gruptaki öğrenci sayısı 10 öğrenciye kadar artırılabilir.)
İYEP ÖĞRENCİ GRUPLARI Okul komisyonunca, okul genelinde programa alınacak öğrenciler, sayı öncelikli olmak üzere sırasıyla; Alınması gereken dersler 2.Modül seviyeleri dikkate alınarak İYEP Öğrenci Grup/grupları oluşturulur.
İYEP ÖĞRENCİ GRUPLARI Öğrenci sayısının birden fazla grup oluşturmaya imkân vermesi halinde, gruplar ders ve modül seviyelerine uygun şekilde oluşturulur. Okul genelinde 6’dan fazla öğrenci programa dâhil olursa ikinci grup açılır ve bu durumda dersler dikkate alınarak gruplama yapılır.
PSİKOSOSYAL DESTEK Psikososyal destek hizmetleri, öğrencinin kendisini tanıması ve kişisel gelişimi için çevre şartlarını en üst düzeyde kullanabilmesinde öğrenciye yapılan sistemli yardımdır. Öğrencinin kendisi, ailesi, akranları, öğretmenleri ve çevresi tarafından yeterince tanınması çağdaş eğitim uygulamalarının temel çıkış noktasını oluşturmaktadır.
PSİKOSOSYAL DESTEK Psikososyal destek hizmetlerinin ana konusu olan akademik başarı ve uyumun ortaya çıkması ve sürdürülmesinde, öğrencinin temel özelliklerinin ve ihtiyaçlarının sağlıklı bir şekilde analiz edilmesi gerekir.
PSİKOSOSYAL DESTEK *Uygun öğrenme ortamlarının oluşturulması, *Verimli çalışma, *Zamanın etkili bir şekilde kullanılması ve *Başarısızlık nedenlerinin ortadan kaldırılması ancak bu şekilde mümkün olabilecektir.
PSİKOSOSYAL DESTEK Öğrenciyi tanıma çalışmalarının sağlıklı ve kesintisiz bir şekilde sürdürülebilmesi için öğrencinin kendisi, ailesi ve tüm çevresi ile sürekli bir etkileşim içinde olmak gerekir. Uzmanlık gerektirenler dışında öğrenciyi tanıma ile ilgili birçok teknik ve yöntem öğretmenler tarafından rahatlıkla uygulanabilmektedirler.
PSİKOSOSYAL DESTEK Madde 1 Okula uykusunu almış olarak gelir. 2 No Madde Evet Hayır 1 Okula uykusunu almış olarak gelir. 2 Okula kahvaltı yaparak/yemek yiyerek beslenmesini yaparak gelir. 3 Okula düzenli devam eder. 4 Ders araç ve gereçlerini düzenli getirir. 5 Derste yapılan etkinliklere istekli katılır. 6 Ders süresince dikkatini sürdürür. 7 Zamanı etkili ve verimli kullanır. 8 Düzenli olarak derslerini tekrar eder.
PSİKOSOSYAL DESTEK No Madde Evet Hayır 9 Teknolojik araçları ders başarısını düşürmeyecek şekilde kullanır 10 Topluluk önünde rahatlıkla konuşur. 11 Arkadaşlık ilişkilerinde uyumludur. 12 Akran zorbalığı yaşadığında neler yapması gerektiğini bilir. 13 Kendi ailesinin diğer ailelerden farklı sosyo- kültürel ve ekonomik özelliklere sahip olduğunu bilir. 14 Ders başarısını olumsuz etkileyen aile içi özel bir durumu yoktur.
TÜRKÇE MODÜLÜ 1. SINIF 2. 3. 4. TOPLAM İYEP Dinleme/İzleme 10 9 13 45 Konuşma 5 7 24 1 Okuma 19 28 37 103 6 Yazma 14 17 21 65 Toplam 47 78 237 16
1. MODÜL OKUMA-YAZMAYA HAZIRLIK AŞAMASI KAZANIM Uygulama Saati T.M1.1.Dinlediği/izlediği bir metni anlatır. (Olayları oluş sırasına göre açıklar.) Dinleme 2.1.3 5 T.M1.2.Dinlediklerine/izlediklerine yönelik sorulara cevap verir (Olay, şahıs ve varlık kadrosuna ilişkin sorulan soruları cevaplar). (Dinleme 1.1.8) T.M1.3.Sözlü yönergeleri uygular (Üç aşamalı sözlü olarak verilen basit yönergeyi yerine getirir).(Dinleme 1.1.9) T.M1.4.Çerçevesi belirlenmiş bir konu hakkında konuşur. (Konuşma 1.2.3)
2. MODÜL OKUMA YAZMAYA GEÇİŞ KAZANIM Uygulama Saati T.M2.1.Seslere karşılık gelen harfleri ayırt eder. Dinleme (1.1.3) 60 T.M2.2.Harfleri tanır ve seslendirir. Okuma (1.3.2) T.M2.3.Harfleri tekniğine uygun yazar. Yazma (1.4.2) T.M2.4.Hece ve kelimeleri okur. Okuma (1.3.3) T.M2.5.Hece ve kelimeleri yazar. Yazma (1.4.3) T.M2.6.Rakamları tekniğine uygun yazar. Yazma(1.4.4) T.M2.7. Basit ve kısa cümleleri okur. Okuma (1.3.4) T.M2.8. Kısa metinleri okur. Okuma (1.3.5)
3. MODÜL OKUMA-ANLAMA-YAZMA KAZANIM Uygulama Saati T.M3.1. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar (metin içi soruları cevaplar). Okuma (1.3.15) 13 T.M3.2.Görsel(ler)den hareketle bilmediği kelimeleri ve anlamlarını tahmin eder. Okuma (2.3.7) T.M3.3. Anlamlı ve kurallı cümlelerle yazma çalışmaları yapar. Yazma (1.4.5) T.M3.4. Kısa metinler yazar (Duygu ve düşüncelerini yazılı olarak ifade eder). Yazma (3.4.2)
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ ÖĞRENME/ ALT ÖĞRENME ALANI 1. Modül Kazanım Sayısı 2. 3. Toplam Kazanım Sayısı Doğal Sayılar 4 3 1 8 Toplama ve Çıkarma 6 2 12 Çarpma ve Bölme - 5 9 TOPLAM KAZANIM SAYISI 10 7 29
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ 1. Modül 2. Modül 3. Modül Toplam Alt Öğrenme Alanları Kazanım Sayısı Süresi Doğal Sayılar 4 8 Saat 3 6 1 15 Toplama ve Çıkarma 12 5 2 20 Çarpma ve Bölme 13 9 17 10 24 7 29 52
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M1-A Doğal Sayılar M1.A.1 Nesne sayısı 20’ye kadar olan bir topluluktaki nesnelerin sayısını belirler ve bu sayıyı rakamla yazar. M1.A.2 100’e kadar ileriye doğru birer, beşer ve onar ritmik sayar. M1.A.3 20’ye kadar ikişer ileriye, birer ve ikişer geriye sayar. M1.A.4 Miktarı 10 ile 20 arasında olan bir grup nesneyi, onluk ve birliklerine ayırarak gösterir,bu nesnelere karşılık gelen sayıyı rakamlarla yazar ve okur.
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M1-B Toplama ve Çıkarma M1.B.1 Toplama işleminin anlamını kavrar. M1.B.2 Toplamları 20’ye kadar olan doğal sayılarla toplama işlemini yapar M1.B.4 Doğal sayılarla toplama işlemini gerektiren problemleri çözer. M1.B.5 Çıkarma işleminin anlamını kavrar. M1.B.6 20’ye kadar olan doğal sayılarla çıkarma işlemi yapar. M1.B.7 Doğal sayılarla çıkarma işlemini gerektiren problemleri çözer.
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M2-A Doğal Sayılar M2.A.1 Nesne sayısı 100’e kadar olan bir topluluktaki nesnelerin sayısını belirler ve bu sayıyı rakamla yazar. M2.A.3 100’den küçük doğal sayıların basamaklarını modeller üzerinde adlandırır, basamaklardaki rakamların basamak değerlerini belirtir. M2.A.4 100 içinde ikişer, beşer ve onar; 30 içinde üçer; 40 içinde dörder ileriye ve geriye doğru sayar.
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M2-B Toplama ve Çıkarma M2.B.1 Toplamları 100’e kadar olan doğal sayılarla eldesiz ve eldeli toplama işlemini yapar. M2.B.2 Doğal sayılarla toplama işlemini gerektiren problemleri çözer. M2.B.3 100’e kadar olan doğal sayılarla onluk bozmayı gerektiren ve gerektirmeyen çıkarma işlemini yapar. M2.B.5 Doğal sayılarla toplama ve çıkarma işlemini gerektiren problemleri çözer.
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M2-C Çarpma ve Bölme M2.C.1 Çarpma işleminin tekrarlı toplama anlamına geldiğini açıklar. M2.C.2 Doğal sayılarla çarpma işlemi yapar. M2.C.3 Doğal sayılarla çarpma işlemi gerektiren problemler çözer. M2.C.4 Bölme işleminde gruplama ve paylaştırma anlamlarını kullanır. M2.C.5 Bölme işlemini yapar, bölme işleminin işaretini (÷) kullanır.
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M3-A Doğal Sayılar M.3.A.1 Üç basamaklı doğal sayıları okur ve yazar. İ.M3-B Toplama ve Çıkarma M3.B.3 Onluk bozma gerektiren ve gerektirmeyen çıkarma işlemi yapar. M3.B.4 Doğal sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini gerektiren problemleri çözer.
MATEMATİK MODÜLÜ İÇERİĞİ İ.M3-C Çarpma ve Bölme M3.C.1 Çarpma işleminin kat anlamını açıklar. M3.C.2 İki basamaklı bir doğal sayıyla en çok iki basamaklı bir doğal sayıyı, en çok üç basamaklı bir doğal sayıyla bir basamaklı bir doğal sayıyı çarpar. M3.C.4 İki basamaklı doğal sayıları bir basamaklı doğal sayılara böler. M3.C.5 Bölme işleminde bölünen, bölen, bölüm ve kalan arasındaki ilişkiyi fark eder
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME *Öğretmenler tamamladıkları her bir modülün sonunda bakanlıkça hazırlanmış modül izleme testlerini uygular. *Uygulama sonucunda öğretmenler öğrenci cevaplarını puanlar ve e-okul sistemine girer. *Sistem tarafından öğrencilerin modülü başarıyla tamamlayıp tamamlamadığı ve varsa bir üst modüle geçip geçmeyeceğine ilişkin karar verilir.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME *En son modülü alan öğrencilere uygulanan testler sonuç odaklı değerlendirme testleri olarak adlandırılır ve İYEP’e katılan öğrencilerdeki erişi (ulaşılan seviyeyi) belirleme amacıyla kullanılır. Bu testlerin uygulanma zamanı olarak öğrencinin alınacak en son modülü tamamlaması ve/veya eğitim-öğretim yarıyılının sonuna gelinmesi ifade edilir.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME Erişi belirleme testleri; Öğrencinin en son modülü tamamlamasıyla uygulanıyorsa, öğrencinin İYEP dışına çıkıp çıkmayacağına ilişkin kararın verilmesi gerekir. Eğitim-öğretim yarıyılının tamamlanmasıyla uygulanıyorsa öğrencinin takip eden yarıyılda hangi modülden başlayacağına ilişkin karar verilir.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAPILACAK DEĞERLENDİRMELER İLE İYEP’e alınıp/alınmayacağı Hangi modülden/modüllerden başlayacağı Bir üst modüle geçip/geçmeyeceği İYEP dışına çıkıp çıkmayacağına ilişkin kararlar sistem üzerinden verilecektir.
RAPORLAMA *İYEP’in uygulandığı okullarda aşağıdaki defter ve dosyalar tutulur. *Sınıf ders ve yoklama defteri *Ders planları dosyası *Gelen ve giden yazılar dosyası *İYEP ile ilgili elde edilen ve diğer maddeler dışında kalan dosyalar da bu kapsamda tasnif edilir. *Uygulama sırasında raporların günlük olarak tutularak haziran ayında raporlama sürecinin tamamlanması planlanmaktadır.
ÖĞRETMENİN GÖREVLERİ Yetiştirme programında görevlendirilen öğretmenler; Yetiştirme programı kapsamında sınıfına verilen öğrencilerin seviyelerini tespit eder. Öğrenci seviyelerine göre ders planını hazırlar, okul müdürüne imzalatır ve uygular. Öğrencilerin devam durumunu e-Okul sistemine işler.
ÖĞRETMENİN GÖREVLERİ Yeterli kazanımları elde eden ve sistemden çıkması gereken öğrencileri okul komisyonuna teklif eder. Sınıf ders defterini zamanında doldurur ve imzalar. Programın uygulanmasının her aşamasında psiko-sosyal destek hizmetlerini yapar. Programın uygulanmasının her aşamasında veli ile sürekli iş birliği yapar.
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Öğrencilerde ve velilerde sınav algısı yaratacak, sınav kaygısı oluşturacak bir uygulama metodundan kaçınılmalıdır. Uygulanacak ölçme araçları Milli Eğitim Bakanlığı’nca hazırlanmalı ve belirlenen tarih aralığında okullar tarafından uygulanmalıdır.
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Özel eğitim tanısı olan öğrencilerin dışındaki devlet okullarının ilkokul 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören tüm öğrencilere değerlendirme işlemi yapılacaktır. Ölçme işlemi öğrencilerin seviyesine uygun ölçme araçları ile gerçekleştirilmelidir.
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Standart değerlendirme araçlarının uygulanması ve İYEP’e alınacak öğrencilerin tespiti, derse giren sınıf öğretmeni tarafından yapılmalıdır. Bu işlemlerin zamanında ve eksiksiz yürütülmesinden okul müdürü sorumludur.
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Tespit edilen öğrenciler, İYEP komisyonuna sunulur ve komisyon tarafından öğrenci grupları belirlenir. Öğrencinin İYEP’e alınıp alınmaması kararına itiraz okul müdürlüğüne yapılır, komisyon tarafından öğrenci yeniden değerlendirilir.
SIRALI OLARAK UYGULAMA ADIMLARI Öğrencilerin zihinsel alanda özel eğitim ve özellikle kaynaştırma tanısı alıp almadıklarının belirlenmesi. Merkezden hazırlanacak Türkçe, matematik dersi belirleme araçlarının uygulanması. e-okul/dokümanlar üzerinden doldurulmuş öğrenciyi tanımaya yönelik tüm bilgi ve belgelerin yetiştirme programı okul komisyonu tarafından incelenmesi. İYEP’e alınacak öğrencilerin öğretmenin önerisi ile komisyon tarafından tespit edilmesi. Komisyon tarafından İYEP’ e dâhil edilecek öğrencilerin ihtiyaçlarına göre gruplandırılması. İYEP’in sarmal ve modüler olarak uygulanması Öğrencilerin bireysel ihtiyaçları dikkate alınarak psiko-sosyal desteğin eş zamanlı olarak sunulması İYEP’in izlenmesi İYEP’in değerlendirilmesi. İYEP’in okul, ilçe, il ve ülke bazında raporlanması.
TEŞEKKÜRLER…